Danske Modelbyggere Forum

• November 17, 2018, 01:38:04 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Ris/ros Esbjerg Åben 2010  (Læst 5477 gange)

Peer S

• Gæst
Ris/ros Esbjerg Åben 2010
« Dato: November 07, 2010, 19:39:38 pm »

Ja så er endnu er Esbjerg Åben overstået og  tusinde tak til alle som kom og deltog og støttede os i det.

Vi som står bag EÅ synes det gik ok men som altid var der lidt som haltede og det skal vi prøve at få rettet op på til næste gang.

Men hvad synes i som deltagere om Esbjerg Åben. Var det bare verdens fedeste oplevelse og der ikke er noget som skal laves om eller var det den værste gang l*** som i har været med til og aldrig mere køre til Esbjerg for det??

Vi vil meget gerne høre jeres mening. Uden den kan det ikke blive bedre..

De Byggeligeste Hilsner
Esbjerg Modelbygger Forening.

Tommy Sørensen
Bent O Sørensen
Steffen Sørensen
Henrik Høeg
Henrik Andersen
Niel Jørn Hansen
Peer Schmidt

Ps.

Også lige en takker til den i kulissen
Thomas, Niels F, og Mikker.
Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
Sv: Ris/ros Esbjerg Åben 2010
« Svar #1 Dato: November 08, 2010, 07:33:26 am »

Som altid et godt, hyggeligt og veludført arrangement.

Der er masser af roser at dele ud, men lad os nøjes med at kikke lidt på et par ting jeg synes i skal overveje:

Området - der var relativt langt op til de fjerneste lokaler og der var et plads dels i salene og i klasselokalerne, kan i overveje at rykke det lidt sammen, så det bliver lidt tættere ? der kunne godt have været en bod mere i det lokale vi sad i f.eks. -

Måske også noget med at gruppere de rene salgsboder og de mere hygge/bytte/bygge boder (de sidste kunne måske komme i salene - da der bliver bygget og det kan give en dialog med de besøgende)

Vh/Jan

Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

svend

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #2 Dato: November 08, 2010, 09:32:13 am »

det var som selvanelig en en hyggelig arrengement med en masse gode mennesker
det syntes som om at der var flere folk i år end 2009
og en super god ide med en hold konkurence

et par ting til overvejelser
tilbagemelding ved tilmelding (jeg hørte at I selv nævnte det men alligevel)
håber at I sætter klokke slettet tilbage til kl.10 for indlev. af modeller til konkurencen
der er for lidt plads på bordene (konkurence borderne) det er der generelt ved konkurencer det er lige før at modellerne stables
øl til præmier  ææhh nej tak hellere som det var de foregående år (medalje + diplom)
bygge borde i udstilings salene, ja men ikke hvis det er på bekostning af plads til modellerne
der kunne godt være nogle demo'er om søndagen   (airbrush/resin støbning eller et foredrag, ect.)

igen tak for en god dag

sek
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

Bobber

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #3 Dato: November 08, 2010, 11:51:55 am »

Hejsa

Dette var mit første Esbjerg Åben, så jeg kan ikke sammeligne med andre år, men jeg syntes at det var et godt arrangement.
Jo salgs/bytte boderne måtte godt have været samle lidt mere. Men jeg skal ikke klage, jeg fik da en masse af Dragons panser sæt med hjem.

Men fulgtes jeg ikke sammen med en som havde værer med andre år, ville jeg ikke have kunnet finde det, da jeg ikke kunne finde en kørselsvedledning på EÅ' websiden.
Logget
"en dag uden krig er spildt"

Pinky

• Gæst
« Svar #4 Dato: November 08, 2010, 12:20:07 pm »

Tak for sidst det var hyggeligt...
-Og det sagt, Var den allerstørst nedturs oplevelse i et ellers godt arrangement den ufattelige ringe dommer kvalitet !!! Der skal i den grad strammes op på alle fronter! Det er jo sådan med dommer at det skal være toppen af poppen der dømmer og ikke folk der dårligt kan finde udaf at lime noget plast sammen.

Så Jeg vil mene at det er nu at arrangørerne griber i egen mande barm og får lavet et bedømmelses ark til dommerende så man undgår skeløjet figure der får første pladsen, fly og panser der er fyldt med flash, men hvis det er at holde Esbjerg Åben på et absolut deletant plan så endelig forsæt som før... - eller endnu bedre drop konkurrencen og bare lade folk komme og vise hvad de kan lave.!

Hvis det er intetionen at EÅ skal være en begivenhed der tåler referencer også i udlandet ja så må i lave en dommer skole og luse de uheldige emner fra der åbenbart hylder nepotismen og subjektivitet.

Nu skal man ikke komme med sådan en svada uden at have et muligt løsnings forslag på problemet og jeg hjælper gerne med til at udarbejde et ark der beskriver hvilke kriterier  der skal bedømmes efter udfra den internationale model.
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #5 Dato: November 08, 2010, 13:31:35 pm »

Hej

Jeg var ikke i Esbjerg i år da jeg var forhindret. Men jeg vil dog på tidligere erfaring tage dem i forsvar. Det er jo ikke sådan at der er et fyldt katalog af folk klar i kulissen til udføre dommerhvervet, hvor man man så kan krydse af efter forgodtbefindende. Desværre. Det er svært nok at skaffe dommere til DM i København hvert andet år og Esbjerg er altså hvert år, hvor der derved trækkes store veksler på folks gode viljer. Men hvis det er et for stort arbejde skal man måske overveje deltagerbedømmelse? Er det ikke i Randers man gør det?

mvh

Flemming
Logget

Steffen Sørensen

• Lettere øvet
  • **
« Svar #6 Dato: November 08, 2010, 14:28:59 pm »

-Og det sagt, Var den allerstørst nedturs oplevelse i et ellers godt arrangement den ufattelige ringe dommer kvalitet !!! Der skal i den grad strammes op på alle fronter! Det er jo sådan med dommer at det skal være toppen af poppen der dømmer og ikke folk der dårligt kan finde udaf at lime noget plast sammen.

Så Jeg vil mene at det er nu at arrangørerne griber i egen mande barm og får lavet et bedømmelses ark til dommerende så man undgår skeløjet figure der får første pladsen, fly og panser der er fyldt med flash, men hvis det er at holde Esbjerg Åben på et absolut deletant plan så endelig forsæt som før... - eller endnu bedre drop konkurrencen og bare lade folk komme og vise hvad de kan lave.!

Hvis det er intetionen at EÅ skal være en begivenhed der tåler referencer også i udlandet ja så må i lave en dommer skole og luse de uheldige emner fra der åbenbart hylder nepotismen og subjektivitet.

Nu skal man ikke komme med sådan en svada uden at have et muligt løsnings forslag på problemet og jeg hjælper gerne med til at udarbejde et ark der beskriver hvilke kriterier  der skal bedømmes efter udfra den internationale model.

Vi tager altid mod gode råd, men du er nok nødt til ikke at optræde anonymt, hvis du vil tages alvorligt.

mvh
steffen
Logget
Steffen Sørensen
Jeg er medlem af Esbjerg Modelbyggerforening og IPMS,
men jeg udtaler mig kun på egne vegne.

ThomasA3D

• Lettere øvet
  • **
    • A3D
« Svar #7 Dato: November 08, 2010, 15:16:47 pm »

Lige en kommentar til Pinky!
Jeg er sikker på at folkene bag Esbjerg Open tager konstruktiv kritik til efterretning og evaluering. Tilsvining tror jeg derimod ikke bliver taget seriøst! Du kan da ikke antage at dommerne er inkompetente og "dårligt kan finde ud af at lime plast sammen" fordi DU øjensynligt er meget uenig i deres bedømmelse.
Det er en rigtig god ide at bruge et skema til bedømmelse fordi det formentlig vil sikre en mere ensartet vurdering af alle modeller (og måske forskellige skemaer til forskellige klasser - der vil IMHO være forskellige prioriteringer for bedømmelse af f.eks. figurer og biler selvom de grundlæggende krav er éns), så på dét punkt er jeg enig med dig.
Men husk også lige på at:
Dommerne er frivillige og bruger meget tid på arrangementet.
De skal bedømme over 300 modeller i mange forskellige kategorier.
De har ingen chance for at vide alt om alle klasser (er denne dims forkert på en kampvogn der kørte den 23. juli 1942 kl 15.20 på en mark i nærheden af Munchen???) selv om de enkelte modelbygger har researchet sig frem til alle disse fakta.
Det er utrolig nemt at svine andre til på nettet når man er anonym - så kom ind i kampen, stå ved dine meninger og vær konstruktiv!

Jeg deltog ikke i år, men har tidligere deltaget og har da også været uenig i nogle af bedømmelserne af mine egne modeller.
Dette giver mig efter min mening tre muligheder:
Kontakt dommerne og fortæl hvorfor og specifikt hvad jeg er uenig i
eller...
acceptere "dommen" (jeg kan alligevel ikke bedømme egne modeller objektivt), tage nederlaget med smil, forsøge at aflure vindermodellerne og -byggerne nogle tricks og forsøge at lave mine egne modeller så flotte at der ikke kan være tvivl om hvem der skal vinde næste år.
eller...
lade være med at deltage igen hvis jeg ikke kan acceptere et nederlag.
Logget
Thomas Andreasen

I gang med: 64 Alien-Impala, ’50 Chevy pickup

Peer S

• Gæst
« Svar #8 Dato: November 08, 2010, 16:04:50 pm »

Hold da op.. man skal høre meget før øerne falder af....

Jeg ved det er et forum og det bruges til debat. Men jeg kunne nu godt ønske mig at vi holdt os til RIS/ROS (og helst konstruktiv) for at det ikke skal køre helt af sporet. Vi (folkene bag EÅ)skal nok på et senere tidspunkt kommentere det folk er kommet med.
Logget

monrad

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: November 08, 2010, 16:10:10 pm »

Pyha da sikke en svada. Og da jeg selv er dommer ved Esbjerg åben tager jeg det en smule personligt, men skal nok lade være med at skyde tilbage på samme måde.

1. Vi vil ikke have at folk som deltager i konkurrencen også skal bedømme deres egne modeler, dette begrænser udvalget af dommere voldsomt, men du er velkommen til at fortælle os hvordan vi kommer ud over det.

2. Vi er ikke DM, det afholdes af IPMS og det er de rigtigt gode til, vi kan ikke levere den samme dommer standard, det er simpelthen ikke muligt for os. Så vidt jeg ved lukker IPMS for publikum imens bedømmelsen står på, det er nødvendigt når man vil kalde sig for DM, ved os er der mere fokus på publikums og hygge delen. Det giver ikke meget tid til den fejlfri bedømmelse, og det bryster vi os bestemt heller ikke af at have. Jeg som dommer er bestemt heller ikke enig i nogle af de placeringer der kommer frem, men det er sådan det er på den måde vi gør det lig nu. Konstruktiv kritik der kan hjælpe os til en bedre bedømmelses standard modtages med kys hånd, mange os vil gerne være endnu bedre dommere. Men at sige at vores dommere, hvor af nogle har taget 1. 2. og 3. pladser ved DM ikke kan lime plastik sammen er simpelthen uacceptabelt, og jeg ved ikke hvor du får det fra.

3. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke klasser du var utilfreds med bedømmelsen i, eller endnu bedre præcis hvilke modeler du mener der ikke skulle have haft de placeringer de fik og hvorfor, ellers kan vi jo ikke forholde os til det, og se hvad det er vi har overset i vores bedømmelse. Lige ledes må du jo så udpege hvilke der skulle have vundet og hvorfor de var bedre end dem der vandt.

4. Vi vil gerne have toppen af popen til at bedømme ... men enten deltager de selv, og kan derfor ikke, eller også er de ikke til stede. Løsnings forslag modtages.

5. Hvornår har vi udtalt at vi gerne vil tåle udenlandsk reference ? Og på hvilken måde er det du mener vi hylder nepotisme og subjektivitet ? jeg vil gerne vide det så jeg kan blive mere opmærksom på det og undgå det i fremtiden.

Vi er meget opmærksomme på at vores bedømmelser kunne være meget bedre, men vi ved ikke hvordan vi opnår det uden at kompromitere publikumsvenligheden og uden at vi får folk der deltager til at bedømme egne modeler. Kom med løsningsforslag, vi vil så gerne have dem.
Logget
Thomas Nielsen

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #10 Dato: November 08, 2010, 16:31:48 pm »

Citat fra: monrad
3. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke klasser du var utilfreds med bedømmelsen i, eller endnu bedre præcis hvilke modeler du mener der ikke skulle have haft de placeringer de fik og hvorfor...

Lige præcis dette spørgsmål kan jeg jeg svare på, Og Pinky har også mere eller mindre indirekte nævnt det i hans indlæg.

Citat fra: Pinky
... så man undgår skeløjet figure der får første pladsen...

Figur klassen var jeg utilfreds med. Jeg har andetsteds udtalt mig om min placering deri.
Men skeløjet!! Det går altså ikke som en 1. plads, med mindre de restrende opstillede figurer led af endnu grovere fejl. Og dette mener ikke var tilfældet for langt de fleste.
Dette var desværre ikke det eneste der i mine øjne trak ned, for den pågældende figur desværre. Jeg havde netop lagt specielt mærke til den, af den simple grund at den er produceret af samme firma som den jeg selv stillede op med. Og det gave mig god mulighed for at kigge nærmere på den. I tilfælde af jeg selv, på et senere tidspunkt, kunne finde på at investere i den.
Fejlen vil vel svare til at der i flyklassen var opstillet en model, hvor vingerne havde hver sin vinkel på kroppen. Eller i tog klassen, at et par spor ikke var parallelle.

At der så året før blev lavet en næsten ligeså mærkelig vurdering af hvem der skulle have 1. pladsen havde jeg den gang håbet på var et enkelt tilfælde. Men da det i år viser sig endnu engang, at det er en figur der ikke er den bedste der vinder, så er det at jeg bliver meget skuffet.

Og jeg ville gerne hører fra de dommere der dømte netop denne kategori, hvad der ligger til grund for at figurene blev placeret som de gjorde.

Min utilfredshed bunder ikke i at jeg ikke selv fik en 1. plads, men i at det langt fra var den bedste figur der gjorde.
« Senest Redigeret: November 08, 2010, 16:40:03 pm af Staermose »
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #11 Dato: November 08, 2010, 16:36:42 pm »

Jeg kan ikke begribe, hvor skibsklassen kunne have en top-3, hvor det super flotte og veldetaljerede 1/700 IJN hangarskib ikke var med ..

For mig virker det lidt som om, at wauw-faktoren (læs "størrelsen") kunne have haft en betydning der.

Ikke, at jeg vil forklejne de 3 vinder modeller. De var alle 3 super flotte .... men kompleksiteten, detaljeringsgraden .. ja håndværket var bare mere imponerende på det nævnte hangarskib .... ikke mindst grundet dens størrelse.
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #12 Dato: November 08, 2010, 16:54:46 pm »

Der var et par klasser der undrede mig, bl.a. Skibsklassen som Niels nævner, at det hangarskib ikke var med i præmierækken er direkte demotiverende set i forhold til den kompleksitet og udførelse som det repræsentere. Det var en lille perle på et meget højt niveau.

Problemet er måske, og det er kun et måske, da jeg ikke ved hvem der har bedømt og hvad de derfor står for, at vi er en forholdsvist lille skare modelbyggere så når det kommer til de mere eksotiske klasser (andet en fly og panser) så er der reelt meget få byggere der stiller op, og måske endnu færre der har viden på området til at bedømme.

I skibsklassen vil vi således komme til at bedømme os selv, hvilket som Monrad skriver, sikkert ikke er specielt heldigt. Om Randers løsningen med ren deltager bedømmelse så er bedre kan diskuteres - men man kunne måske tænke sig en kombination hvor deltagerne bedømmer 1/2 - delen af point og dommerne den anden halv del, så får man både den "folkelige" og den "professionelle" vinkel - det gør det naturligvis mere komplekst og stiller også krav til at deltagerne ligger en indsats i det, men det kunne være en mulighed.

Jeg ved ikke hvordan "puplikums yngling" tælles op, men hvis 50 deltagere stemmer på 49 modeller, så er der een der får 2 stemmer og dermed vinder - personligt synes jeg ikke det var den rigtige model der vandt iår - så hvis der er tale om, at der kan vindes med meget få stemmer, så synes jeg konceptet bør overvejes. - og nej ThomasA3D, det er ikke fordi jeg er en dårlig taber jeg skriver det..

Vh/Jan Klarbæk

Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #13 Dato: November 08, 2010, 17:03:57 pm »

jeg vil gerne melde mig som dommer i skibsklassen til næste år, medmindre jeg står i den (usandsynlige) situation, at jeg får et af mine skibe færdiggjort  :)
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #14 Dato: November 08, 2010, 17:04:29 pm »

@Pinky

Det er et meget hårdt angreb du kommer med, og jeg så ikke nok til at tage stilling til
din kritik
Hvis du havde været et mandfolk havde du oprettet en profil hvor man kan se hvem du er, det du gør nu er sku ret meget uanstændigt

@Monrad.. du er alt for beskeden, EÅ udgør i mit optik en trediedel af de "mesterskaber" vi har i Danmark, nuvel er Kjøvenhavnerne's hvert andet år, jeres konkurennce er ikke ringere forbi i ikke har dommere af "Samme kvalitet", jeg er sikker på den nuværende problem stilling med utilfredshed findes ved alle model konkurrencer, lad jer ikke gå på af dette
Som altid et godt arrengement
Husk lige en kørselsvejledning på jeres hjemmeside

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/