Danske Modelbyggere Forum

• November 17, 2018, 01:18:47 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Ris/ros Esbjerg Åben 2010  (Læst 5476 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Sv: Ris/ros Esbjerg Åben 2010
« Svar #15 Dato: November 08, 2010, 17:19:44 pm »

Nu ved jeg hvem Pinky er, og jeg er ret sikker på, at det ikke har været hans hensigt at være anonym ... Han har sikkert ikke nået at oprette en signatur i skyndingen. Så der er ingen grund til at forsætte med at fortælle ham, at det er dårlig stil. Jeg er ret sikker på, at han nok skal komme forbi forummet senere og uddybe ...
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #16 Dato: November 08, 2010, 18:59:06 pm »

Hej

Nu var det første gang jeg var til EÅ og jeg var gladeilgt overrasket :)
Jeg syntes at det rigtigt godt at se så mange Junior byggere.

Lige noget til eftertanke: Jeg syntes at salgsboderne var alt for spredte, så at udvalget af sælgere virkede mindre, det ville efter min mening gøre EÅ lidt hygligere hvis man lave en "Bazar"  hvor eventuelle sælger kunne opstille deres varer.

Jeg kommer gerne igen næste år :)

Mikkel
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #17 Dato: November 08, 2010, 19:54:31 pm »

Citat fra: Steffen Sørensen
Vi tager altid mod gode råd, men du er nok nødt til ikke at optræde anonymt, hvis du vil tages alvorligt.

Steffen, jeg kender Pinky personligt. Og ser derfor mildere på hans indlæg end jer andre. Jeg har derfor nævnt over for ham, at hans foreløbige anonymitet ikke ses på positivt herinde.

Det er et meget hårdt angreb du kommer med, og jeg så ikke nok til at tage stilling til
din kritik
Hvis du havde været et mandfolk havde du oprettet en profil hvor man kan se hvem du er, det du gør nu er sku ret meget uanstændigt

Pinky har været oprette herinde i ganske kort tid. Hvis I nu giver ham et par dage mere, så kan der være der kommer en smule mere information frem i lyset.

Ok, så hvis man brokker sig for højlydt så vil du ikke tage kernen af indlægget i betragtning uanset om det er validt eller ej??

Og hvad er det lige ved din egen profil der gør dig ihh og åhh så meget til et mandfolk? Uden at have tjekket statestikken kan jeg med ro i sindet hævde at der opholder sig mere end en enkelt 'Bo' i i det ganske danske rige. Så jeg vil ikke kalde Pinkys profil meget mere anonym  end din egen pt.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #18 Dato: November 08, 2010, 19:56:42 pm »

@Monrad.. du er alt for beskeden, EÅ udgør i mit optik en trediedel af de "mesterskaber" vi har i Danmark, nuvel er Kjøvenhavnerne's hvert andet år, jeres konkurennce er ikke ringere forbi i ikke har dommere af "Samme kvalitet", jeg er sikker på den nuværende problem stilling med utilfredshed findes ved alle model konkurrencer, lad jer ikke gå på af dette

Ok ja. Der er altid nogen der føler sig bortdømt uanset hvor megen energi man lægger i bedømmelsen - OGSÅ ved DM. Der er næsten ikke grænser for hvad vi er blevet beskyldt for i tidens løb...  ::) En tidligere formand har på direkte radio skullet redegøre hvorfor en byggers model var blevet 'bortdømt'... Hvordan fortæller man en mand at han bygger godt men maler skidt...?

mvh

Flemming
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #19 Dato: November 08, 2010, 20:01:18 pm »

Citat fra: elpe
Hvordan fortæller man en mand at han bygger godt men maler skidt...?

Du bygger godt men maler skidt!

Sådan.

Ok kan det med rimelighed gøres om min figur og der kan redegøres for at 1. pladsen vandt pga sådanne eller lignede ting, så er jeg tilfreds.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #20 Dato: November 08, 2010, 20:17:46 pm »

Steffen, jeg kender Pinky personligt. Og ser derfor mildere på hans indlæg end jer andre. Jeg har derfor nævnt over for ham, at hans foreløbige anonymitet ikke ses på positivt herinde.

...

Pinky har været oprette herinde i ganske kort tid. Hvis I nu giver ham et par dage mere, så kan der være der kommer en smule mere information frem i lyset.

Ok, så hvis man brokker sig for højlydt så vil du ikke tage kernen af indlægget i betragtning uanset om det er validt eller ej??

Og hvad er det lige ved din egen profil der gør dig ihh og åhh så meget til et mandfolk? Uden at have tjekket statestikken kan jeg med ro i sindet hævde at der opholder sig mere end en enkelt 'Bo' i i det ganske danske rige. Så jeg vil ikke kalde Pinkys profil meget mere anonym  end din egen pt.

Jeg kender også Bo, så det er nok ikke meget anderledes, end at du kender Pinky. Det her handler ikke om, hvor mange oplysninger (herunder navne), man offentliggør om sig selv herinde (selv om jeg angiver både for- og efternavn, er der stadig mange med tilsvarende navn i DK). Når det så er sagt, så opleves de fleste indlæg at have lidt mere vægt bag, når der er et rigtigt navn angivet som signatur.

Lad os nu få drejet denne tråd tilbage på sporet, og lad os holde kritikken til at være konstruktiv. Alt det andet gavner jo ikke næste års EÅ.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

monrad

• Modelbygger
« Svar #21 Dato: November 08, 2010, 20:30:09 pm »

...

Jeg kender også Bo, så det er nok ikke meget anderledes, end at du kender Pinky. Det her handler ikke om, hvor mange oplysninger (herunder navne), man offentliggør om sig selv herinde (selv om jeg angiver både for- og efternavn, er der stadig mange med tilsvarende navn i DK). Når det så er sagt, så opleves de fleste indlæg at have lidt mere vægt bag, når der er et rigtigt navn angivet som signatur.

Lad os nu få drejet denne tråd tilbage på sporet, og lad os holde kritikken til at være konstruktiv. Alt det andet gavner jo ikke næste års EÅ.

Jens

Lige præcis. Jeg har oprettet en tråd hvor i kan hjælpe os med at forbedre vores bedømmelser, håber i vil benytte jer af den inden det her udvikler sig til person angreb, det er dette udmærket forum ikke tjent med.
Logget
Thomas Nielsen

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #22 Dato: November 08, 2010, 20:39:42 pm »

Min egen oplevelse af EÅ var positiv - igen. Det er tre år siden, jeg sidst var dernede, men det lignede jo stort set sig selv. Pga. den lange vej til Esbjerg, kørte vi før kl. 1600, og jeg så derfor ikke hvilke modeller, der vandt. Jeg har dog et par punkter til overvejelse:

1. Tid, sted og regler bør som minimum fremgå af EMF hjemmeside. Årets program var fint og let forståeligt, men jeg savnede stadig stedangivelse og evt. kort eller rutevejledning. Jeg tænker her især på førstegangsbesøgende - og os andre, der ikke var sikre på, at det stadig var samme sted.

2. En plakat i pdf-format, som man kan printe ud og hænge op, ville også have været god at have på hjemmesiden. Husk også her tid, sted og adresse til EMF hjemmeside.

3. Muligheden for et salgsbord i sidste øjeblik var super service fra EMF side - tak! Tænk at blive ringet op med sådan et tilbud, mens man er på vej til Esbjerg. :)

4. Som andre har anført, så var der lidt langt imellem salgsstande, byggestand og konkurrencen. Jeg har efterfølgende erfaret, at der var områder, jeg ikke så. Hvis det ikke kan lade sig gøre at samle tingene, kunne en tydelig afmærkning måske sættes op.

5. Der var for få flymodeller! Det er én af de største genrer, så i mine øjne burde der have været flere flymodeller. Det kan vi ikke takke EMF for, men kun se indad og sørge for selv at dukke op med (fly)modeller næste gang. Dette er et "OPROB!" til alle flybyggere!

6. Dommerkvaliteten kan jeg ikke udtale mig om, men hvis EMF mangler dommere næste gang, ser jeg intet i vejen for at efterlyse nogen herinde. Jeg kunne da godt være fristet til at melde mig. Et godt regelsæt eller en vejledning til dommerne med fokusområder kunne også være godt, hvis der ikke allerede findes det.

7. Tidsplanen var nok, som den kan være, når man skal nå det hele. Det kan dog være en udfordring for folk langvejs fra at møde tidligt og køre sent.

8. Ros skal også lyde til dem, der sørgede for mad og drikke til deltagerne. Det er rart at vide, at der er mulighed for at forpleje, når man kommer langvejs fra.

Generelt thumbs up herfra!

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Pinky

• Gæst
« Svar #23 Dato: November 08, 2010, 21:41:04 pm »

Sorry... Jeg skulle lige have lidt hjælp af Niels, med hensyn til min profil.

Jeg vil præsentere mig mere fyldestgørende på et senere tidspunkt ( Jeg skal lige have tid )  ;)  
« Senest Redigeret: November 08, 2010, 21:44:17 pm af Pinky »
Logget

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #24 Dato: November 13, 2010, 15:44:52 pm »

Kære venner.
Hvis jeg lige må komme med et konstruktivt forslag:
Danmark er et lille land - delt "dumt" i to med en dyr bro. Yderligere er interessen for modelbygning i Danmark lille - f.eks sammenlignet med Belgien, hvor antallet af IPMS medlemmer er ca. 10 gange større end i Danmark i et land der er mindre end Danmark.
Så begrav den med at "dommerne må ikke stille op i konkurrencen". Det er urealistisk at tro at man indenfor en så lille niche som vores kan finde et tilstrækkeligt antal stjernedommere som for øvrigt ikke selv stiller op med modeller. Hvis DM i Valby indtog jeres holdning ville de stå tilbage med uhyggeligt få kvalificerede dommere. Løsningen er så den at man ikke kan give sine egne modeller points. Jeg siger ikke det er ideelt - men det er den eneste farbare vej at tiltrække et tilstrækkeligt antal kvalificerde dommene.
Ellers skal man nok over i en helt anden boldgade - nemlig den med at der slet ikke er dommere, men at deltagerne og publikum bestemmer. Ender typisk med at lille Peter på 9 år vinder med en umalet begyndermodel fordi han overtaler hele skoleklassen samt familie og venner til at stemme på ham (og ja - den har jeg set eksempler på).
Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
« Svar #25 Dato: November 13, 2010, 16:04:24 pm »

Kære venner.
Hvis jeg lige må komme med et konstruktivt forslag:
Danmark er et lille land - delt "dumt" i to med en dyr bro. Yderligere er interessen for modelbygning i Danmark lille - f.eks sammenlignet med Belgien, hvor antallet af IPMS medlemmer er ca. 10 gange større end i Danmark i et land der er mindre end Danmark.
Så begrav den med at "dommerne må ikke stille op i konkurrencen". Det er urealistisk at tro at man indenfor en så lille niche som vores kan finde et tilstrækkeligt antal stjernedommere som for øvrigt ikke selv stiller op med modeller. Hvis DM i Valby indtog jeres holdning ville de stå tilbage med uhyggeligt få kvalificerede dommere. Løsningen er så den at man ikke kan give sine egne modeller points. Jeg siger ikke det er ideelt - men det er den eneste farbare vej at tiltrække et tilstrækkeligt antal kvalificerde dommene.
Ellers skal man nok over i en helt anden boldgade - nemlig den med at der slet ikke er dommere, men at deltagerne og publikum bestemmer. Ender typisk med at lille Peter på 9 år vinder med en umalet begyndermodel fordi han overtaler hele skoleklassen samt familie og venner til at stemme på ham (og ja - den har jeg set eksempler på).

Hej Allan .. og velkommen til

Jeg er slet ikke uenig i din betragtning, og jeg snakkede da om netop denne mulighed med Hansen den anden aften ... (jeg skal lige understrege, at dommerne selvfølgelig gerne må deltage i konkurrencen, men de må ikke dømme i de klasser, som de deltager i)

I teorien kunne det sagtens fungere ... jeg frygter blot, at det kan resultere i en skævvridning ...

Lad os rent hypotetisk se på en bestemt klasse fra EÅ .... (jeg vælger bil-klassen, da den virkelig understreger min pointe)

I bilklassen i år, som jeg husker det var der 2 deltagere. En bygger jeg ikke kender navnet på der stillede op med 2 biler, og Tom Nielsen der stillede op med de resterende ... (+10) ..

Lad os nu sige, at Tom havde været dommer i klassen. Så havde han kun kunne give point til den anden bygger, uanset kvaliteten af vedkommenes modeller (jeg kommenterer ikke på de reelle modellers kvalitet ... bruger kun eksemplet til min hypotese) .. Det vil sige, at den anden bygger, rent faktisk kunne gå hen og vinde over modeller der rent byggetekniske var overlegne, blot fordi de er bygget af en dommer ...

Det synes jeg ikke, er fair over for dommerne. Det er da i alt fald ikke noget der ligefrem motiverer en til at melde sig som dommer. Problemet kunne udlignes ved at have et tilpas stort antal dommere i hver klasse, men med afsæt i det konkrete problem, så sker det nok ikke.
Logget
Niels M. Frederiksen

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #26 Dato: November 13, 2010, 16:53:04 pm »

Hej

Korrekt antagelse Niels. Allan glemte lige den ikke uvæsentlige detalje at 'dommermodellerne' ved DM bliver tildelt et gennemsnit af de andre dommeres bedømmelser, således at disse modeller ikke mangler point i bedømmelsen - men det er korrekt at dommeren er frataget retten til at bedømme sine egne modeller.

Flemming
Logget

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #27 Dato: November 13, 2010, 17:19:28 pm »

Den med publikum duer ikke, jeg ved ikke hvor mange gange den har været brugt, men husker Model-konkurencen
I Viborg 2009 hvor en næsten perfekt F-16 tabte til en nydelig EH 101, der dog havde tydelig bygge fejl, men EH 101
havde nok mere "folke-tække" gætter jeg på.

Modellen med deltager bedømmelse bruges af Folkene bag den tredie konkurrence vi har i Danmark, nemmelig Randers Open, den version synes jeg personligt bedst om, du bliver bedømt af dine "kollegaer", der vil sikkert være bedømmelse både på byggeteknik, autenticitet og almindelig "Wauw effekt".

Jeg erkender at den også har sine bagdele:
F.eks at jeg skulle bedømme et Bil/MC eller Lastbil ud fra andre kriterier end en evt dommer med kendskab til
klassen.

Bo

Ellers skal man nok over i en helt anden boldgade - nemlig den med at der slet ikke er dommere, men at deltagerne og publikum bestemmer.
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #28 Dato: November 13, 2010, 17:40:15 pm »

Man kan jo evt. også erindre sig selv og andre om, at det ER altså bare en hobby, hvor man skal hygge sig med at sætte plastikstykker sammen. (?)
Logget
"It's only a model"

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
« Svar #29 Dato: November 13, 2010, 17:44:58 pm »

Man kan jo evt. også erindre sig selv og andre om, at det ER altså bare en hobby, hvor man skal hygge sig med at sætte plastikstykker sammen. (?)

Torben, det har du da helt ret i .. men derfor er en konkurrence jo også en konkurrence ..

Det er jo ikke anderledes, end hvis vi af og til svømmede lidt for hyggens skyld, og så valgte at stille op til et svømmestævne. Så ville vi jo også være underlagt et regelsæt og blive bedømt på disse, uanset om vi gjorde det for hyggens skyld eller for at vinde
Logget
Niels M. Frederiksen