Danske Modelbyggere Forum

• Juni 18, 2019, 14:48:53 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Figur maling "The Pinky way"...  (Læst 25437 gange)

René Larsen

• Nyt medlem
  • *
Figur maling "The Pinky way"...
« Dato: November 30, 2010, 00:17:11 am »

Jeg var så heldig at købe to Alpine figurer af Morten Houborg ved den sidste Esbjerg Åben. Den jeg arbejder på her er 16003 WSS Grenadier “Wiking” fra Alpine. Den er modeleret  af: Pongsatorn Kanthaboon. Og det må være en af hans tidligere  arbejder, da søm og syninger er vildt overdrevet. Selve støbningen af figuren hælder over til den dårlige side, men ikke være end man sagtens kan få en rigtig god model ud af den.
Det første jeg lavede var at fylde syningerne lidt ud med Vallejo Plast filler. Fulgt af diverse “Under cuts” af lommer, remme og alt det andet. Sættet kommer med to hoveder uden/med hjælm, og jeg valgt den med hjelm dog modellerede jeg tørklædes hætten… Bare fordi jeg kan.

Processen med at male figuren op fra sort, er stort set den same som at “Pre-shade” fly og kampvogne… -Bare omvendt.

For at tydelig gøre processen har jeg lavet en lille tutorial som jeg håber at I kan få lidt ud af.

Hovedet...

Jeg starter med at male hele figuren og våben. Sort her har jeg brugt en semigloss fra Humbrol. Som har en rigtig god hæfte evne.

Her komme så kunsten som består af at “Dry Brushes” meget fortyndet hvid maling. Den skal faktisk være næsten gennemsigtig, så man undgår en alt for tyk “Paint Build Up” det kræver lidt øvelse, men hvis du burger Vallejo maling er det meget let at tage af ved hjælp af noget Sprit.

Jeg har her en lille teknik jeg gerne vil dele med jer… “Måden at male øjne på…” De sidste par gange jeg har været på Esbjerg Åben har jeg lagt mærke til at I alle laver den store fejl at male øjne til aller sidst og I ikke rigtigt er klar over anatomien  i et ansigt. Men en helt sikker teknik er at måle afstanden på munden, og hvis I kan holde ud at se jer selv I et spejl vil I se at den nøjagtigt svar til afstanden mellem jeres pupiller… Og med dette kvante spring udi selverkendelse er det nu bare at…

Flytte målet op til panden.  Der har I så den frihed om han skal kigge ligeud eller til den ene eller anden side. Bare I ikke laver om på “Målet” Jeg bruger en meget tynd pen med vandfast blæk til at makkere iris med.
Med jeres nyfunden glæde ved at se jer selv I spejlet vil I også ligge mærke til at jeres øverste øjenlåg næsten dækker den øverste halvdel af jeres iris. Og Hr.Torben Klein -dette en universel-grundlov der bør bruges...
pånær i ekstreme føles udbrud som angst, panik, raseri og sorg.

Nu er det bare at male I det her eksempel to mørkeblå klatter som bare skal være lige store. Og da vi endnu ikke har malet en lækker hud farve kan vi jo bare gøre det om til vi er tilfredse…

Jeg kommer lidt hvidt I farven og maler to lidt mindre klatter så der fremstår en mege tynd kant der definerer iris.

Efterfulgt af en lille prik (Brug spidsen af en rund tandstik) som pupil i centrum af de to iriser. Når de er tørre giver jeg dem lidt “Future” som så giver det perfekte naturlige højlys der er så svær at male. Derefter jeg starter altid bagfra med at male en mørk kant omkring øjet og efterfulgt af diverse underliggende grund toner.

Ved at udnytte den semi transparente effekt af meget fortyndet maling. Bygger jeg en lækker hudfarve op med de forskellige toner som Vallejo føre.

Vi lader billedt stå et øjeblik...!

Hjælmen...

H1-2: Efter at have malet hjælmen stort set på samme måde som ansigtet. Giver jeg den et sprøjt hårlak...

H3-4: Efter at have malet hjælmen over med hvid bruge jeg en stiv pensel og en våd svamp for at få den samme chipping effekt som man bruger på panser og fly.

Kroppen og alt det andet...

A: Start forsigtigt ud med at male tynde lag af hvid farve.

B: Når du har noget der ligner det her er det fint.

C: Nu er du klar... Til at male tynde lag af grundfarven på det du nu maler det betyder ikke noget om du bruger airbrush eller pensel, bare du ikke kommer formeget farve på.

E-F: Men vi skal længere ind...  Begynd at komme flere og flere detaljer på. Der bruger jeg et lille trick med at printe et reference foto ud i den rigtige scala. Hvilket gør det en del nemmer at se om farver og mønstre er rigtige.

Resten...

Da dette er et W.I.P mangler jeg at lave basen i polymer ler og den endlige detaljering af figuren dvs, rem, weathering og detalje maling.

Hvis i synes at denne lille tutorial er noget i kan bruge til noget laver jeg gerne nye til resten af projektet.

-En stor tak med hjælpen til Staermose for Photoshop arbejdet.

« Senest Redigeret: April 25, 2012, 11:46:39 am af KrokoHunter »
Logget

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
Sv: Figur maling "The Pinky way"...
« Svar #1 Dato: November 30, 2010, 00:21:54 am »

Suveræn god artikkel, den bedste længe herinde

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

kristensen

• Gæst
« Svar #2 Dato: November 30, 2010, 08:34:24 am »

Tusind tak, fantastisk arbejde virkelig brugbart.
Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #3 Dato: November 30, 2010, 09:28:09 am »

Genialt godt arbejde, René.

Mods bør overveje at sætte en pind i denne tråd - ikke mindst hvis der kommer flere goodies af samme skuffe!! :-)
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #4 Dato: November 30, 2010, 09:33:17 am »

Genialt godt arbejde, René.

Mods bør overveje at sætte en pind i denne tråd - ikke mindst hvis der kommer flere goodies af samme skuffe!! :-)

Det er hermed gjort

Og til René .. super, super fed tutorial .... det vil jeg da hjem og teste på et par figurer ...

Tusind tak.. Glæder mig til eventuelle efterfølgere.... og det kunne da være jeg skulle forsøge at lave et par stykker selv om mine maleteknikker  :)
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #5 Dato: November 30, 2010, 13:23:54 pm »

Genialt! Jeg får helt lyst til at prøve figurer, der er større end 1/48...  :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Gotham

• Gæst
« Svar #6 Dato: November 30, 2010, 17:03:22 pm »

Total tommel op!!! Nu skal der males :0)

MVH

Zimmer
Logget

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #7 Dato: December 12, 2010, 10:40:55 am »

Hamrende god Tutorial !!!  :o
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

René Larsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #8 Dato: December 15, 2010, 00:11:29 am »

Som det første, mange tak for den venlige modtagelse. Som lovet er turen nu kommet til basen.

Som vi ved, at næst efter figurmaling, er diorama bygning, den diciplin der rangere højest i modelbygning. Og sådan er det bare ;D.

Vi ser tit, at det er den gode historie der løber med sejren. Der er mange eksempler på gode og spændende dioramer, hvor det ikke nødvendigvis er den store finish der præger dioramet, men hvor byggeren formår at lave noget orginalt, hans eget udtryk og hvor det at fortælle en historie og frem for alt lave det hele selv! Hvilket på alle måder slår købe sæt, af huse og broer og hvad ved jeg. For i virkeligheden køber du bare en anden mands tanker og idéer og det ender med at blive lidt clicé agtigt. Og det er derfor, at jeg i denne tutorial, har valgt at lave basen i et pragtfuldt materiale der hedder Sculpey, et polymer produkt der fås i mange kvaliteter og farver. Fordelen ved dette produkt er at man kan forme i uendeligheder og når man så er tilfreds bager man det i sin egen oven. Det bliver hårdt som sten, det  tåle graveringer, boring samt slibning og stadig er modtagelig for tilføjelser.

I denne tutorial vil jeg bruge tre forskellige farver og kvalitete, for at gøre det nemmere for jer, at følge med i processen.

Første Step...

Det er en meget god skik at lave nogle skitser på papir, for at fastholde en selv i det arbejde der ligger forude, for det er meget nemt at komme til at afvige fra den idé man har, ved ikke at have nogen plan (f.eks.: Næææ huset kan også stå her !)

Jeg vil da gerne have  vist mine tegninger, men de er gået tabt i en oprydning... Sorry.

A. Det er en god idé at spare lidt på leret.  Det skal ikke bage så længe hvis man pakker det uden om noget staniol for de tykker emner.

B-C. Jeg starter altid bagfra som ved figurmaling, så her har jeg  lavet  grund basen i en let overstørelse. Efter den er bagt starter jeg med at lave et af nøgle elementerne der skal indgå i figurbasen. Lav de elementer som skal indgå så detalieret som du nu kan, uden af kamme helt over og bruge en masse tid på noget man ikke kommer til at se.

D-E. Nu bygger jeg på til jeg er tilfreds med højden og udtrykket. Jeg bager i mellem hver trin.

F. Det næste nøgle objekt modellerer jeg som et separat objekt i en Prof. kvalitet i Sculpy som er modtagelig overfor selv den fineste detalje... Her er det en dukke der har lidt en grum skæbne. Og det er her at historien begynder, det får beskuren til at tænke lidt over, hvad krig egentligt er for et væsen.

H-I. Store stykker sættes sammen med noget ståltråd og underbygges med nogle forstærkninger over samlingerne.

I-J. Efter en lille samtale med frøken smilla... og hendes fornemmelser for sne
Blev vi enig om, at lidt sne vil ikke skade udtrykket og gå ganske godt i spænd med figurens uniform.

Efter en hurtig gang maling og  tilføjelser af yderlige detalier, så som en seng og et vindue der er placeret så lavt at vi sagtens kunne forstille os, at det var i første sals højde og figuren stod på et bjerg af murbrokker og andet russisk skrammel.

Det er nu tid til at lave en test placering.

Ved at lave en lille test kan jeg vurderer om den kan tåle at se dagens lys, ved at bruge reglen om det “Gyldne snit” Hvis du ikke kender til dette, kan jeg kun opfordre dig til at studere det lidt. Det kan i den grad forbedre dit diorama bygning! Men dette her er jo ikke et diorama så jeg bruger nogle tillægsregler.

A.   Den første test er at se om der er noget at se på, forstået på den måde at der er objekter i den vej øjet tager når vi ser på noget. Og øjet følger naturligt dette mønstre som er vist her... –Så’rn ser jeg ikke på noget...! – Jo du gør, du er bare ikke klar over det.
B.   Det næste jeg ser på, er om de lod-og vandrette linjer er nogenlunde i overenstemmelse med hinanden og figuren står solidt på centerlinjen.
C.   Så er der kun de diagonale linjer tilbage.

Ja så nærmer vi os sidste kapitel hvor det hele kommer til at gå op i en højre enhed. Men den må lige vente, julen står for døren, så det bliver nok først i det nye år. Så indtil da, rigtig glædelig jul og ha´ et fantastisk nyt år.

Ps. I skal være meget velkommen til at stille spørgsmål, om alt hvad jeg viser jer her.
Jeg kommer også gerne, med konstruktiv kritik hvis i har lyst. Både her og som en PM. hvis i ikke lige har lyst/klar til at vise værket til alle.
« Senest Redigeret: April 03, 2013, 16:28:37 pm af KrokoHunter »
Logget

Finn 59

• Nyt medlem
  • *
« Svar #9 Dato: December 19, 2010, 12:31:00 pm »

En superflot gennemgang, af både figurbemaling og af dioramaopbygning.
Det er en meget lærerig måde, at præsenterer et indlæg på.Især synes jeg at figurbemalingen er helt i verdensklasse ,(hvilken scala er der tale om ?).
Det med linierne i opbygningen af dioramaer ,er også interesant .
Og så er det bare kryderet ,med nogle rigtig gode fotos , som gør det til et af de bedste indlæg her på forumet.(Så tak for det ,bliv endelig ved med det). ;)

Hilsen Finn Nissen.

Logget

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #10 Dato: December 19, 2010, 19:17:54 pm »

Hej Finn, det er vist Scala 1/35  :) ?

lille Jens.
« Senest Redigeret: December 19, 2010, 19:19:46 pm af Lille Jens »
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #11 Dato: December 19, 2010, 19:19:47 pm »

Hej Finn, det er vist i en 1/35  :)

lille Jens.

Nej det er 1/16

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

René Larsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #12 Dato: December 19, 2010, 20:54:38 pm »

:D Dagens vinder er Jesper !
Logget

funkydanny85

• Nyt medlem
  • *
  • Daniel Østergaard
« Svar #13 Dato: December 20, 2010, 13:06:29 pm »

Rigtig flot Pinky:) Så nåede du sku at snuppe den inden jeg gjorde. Det er en mega fed figur, tysk ja okay, men fed figur. Flot resultat. Hvilke vallajo bruger du til huden. Jeg bruger en Jaume ortiz opskrift, brown sand, basic skin tone som highlighter, og burnt cadium red, som skygger.
Logget
Daniel Østergaard

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #14 Dato: December 20, 2010, 18:01:33 pm »

Kan man få "civile" figurer i 1/16? Det kunne være fedt med en figur af en stolt US-trucker ved siden af min lastbil i 1/16...
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.