Danske Modelbyggere Forum

• Januar 21, 2019, 17:32:54 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Træ i metaltråd  (Læst 3759 gange)

kristensen

• Gæst
Træ i metaltråd
« Dato: December 10, 2010, 16:19:37 pm »

Har længe gået og syslet med ideen om at lave et træ i metaltråd. I Viborg så jeg så at det kan blive et ganske godt indslag i et diorama, når det bliver beklædt med en "bark simulation"  ;D

I dag har jeg så gjort mit første forsøg.

Først vikles en mængde tråd op, træet højde afgøres ad den plade man bruger og selvfølgelig også af mængden af tråd.

Her er brug en plade på 21 cm. og 55 omgange tråd.

Grundstammen er lavet og de første grene er påbegyndt

Næste deling af stammen

Her er så det færdige resultat, der er helt sikkert en masse teknik som kan forbedres.

Og så her det hele set lidt fra oven.

Det tog ca. 1½ time at lave, og endte med at blive 16 cm. højt.
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Sv: Træ i metaltråd
« Svar #1 Dato: December 10, 2010, 17:25:43 pm »

Hvis du blander lidt andre nærliggende trådtykkelser ind i det også, giver det lidt mere frihed. Og ikke alle grene vil have nøjagtig samme tykkelse. Ellers er fremgangsmåden den samme.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #2 Dato: December 11, 2010, 14:25:15 pm »

Det er et rigtig flot træ. Tak for tippet, Kristensen! Jeg går ud fra, at du skal beklæde fletværket af stamme og grene med en eller anden form for putty. Det er vel nødvendigt at sløre råmaterialet på en eller anden måde..?

Fit before glue
Ove
Logget

kristensen

• Gæst
« Svar #3 Dato: December 11, 2010, 14:37:05 pm »

Jeg går ud fra, at du skal beklæde fletværket af stamme og grene med en eller anden form for putty. Det er vel nødvendigt at sløre råmaterialet på en eller anden måde..?

Fit before glue
Ove

Ja det er planen, men jeg skal lige have fundet ud af hvad der er bedst at bruge
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #4 Dato: December 11, 2010, 17:08:07 pm »

Du kan måske får nogle ideer til beklædning af stamme og grene her.
Logget

kristensen

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 11, 2010, 17:10:13 pm »

Tak Jakob, som altid er du en redningsmand  ;D
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #6 Dato: December 11, 2010, 17:12:45 pm »

Citat fra: kristensen
Tak Jakob, som altid er du en redningsmand  ;D

Nårh, det ved jeg nu snart ikke. Jeg er da også blevet kaldt andet, så 'altid' er måske lige bredt dækkende nok. ;)
Logget

Søren

• Nyt medlem
  • *
  • Bornholm
« Svar #7 Dato: December 12, 2010, 09:06:46 am »

Flot træ Kristensen

Som det fremstår på billederne, er der noget "Sleepy Hollow" stemning over det.  ;)

Søren
Logget
Søren

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Januar 05, 2017, 15:09:20 pm »

Hej Kristensen

Spændende teknik, som jeg tror at jeg vil prøve (Har lavet lidt forsøg med div. naturmaterialer som stamme og grene - uden den helt store succes  :( )

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre hvordan "historien endte"; kom der "blade" på træet, blev stammen og grenene beklædt, og i givet fald med hvad?

Håber at du ser dette, og giver dig tid til at svare.

Mvh
Steen
Logget
Skala 1:32, 1:35, 1:48 - nå ja og så da også lige lidt 1:24! :-)

kristensen

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 05, 2017, 21:54:18 pm »

Hej Steen

Jeg må med skam erkende at træet ser ud præcis som på det sidste billede  ;D

Har aldrig fået taget mig sammen til at gøre det færdigt.

Per
Logget

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #10 Dato: Maj 05, 2017, 09:23:34 am »

Hej Per

Så nåede jeg frem til at eksperimentere lidt med de dersens "metal-træer" - resultatet kan ses nedenfor.

Jeg brugte samme princip som dig, med at vride, og vride, og vride, og vride, og.....  :o

Da træet ca havde fået den form som jeg gik efter, begyndte jeg at "beklæde" stammen og de tykkere grene. Jeg brugte tynde, hvide papirsservietter som blev fugtet i vand, inden de blev lagt på, Efterflg. smurte jeg papiret ind i alm. hvid snedkerlim blandet med vand. Da det var tørt, fik det en gang brun maling.

Lidt længere oppe i træet prøvede jeg mig frem med kun at smøre grenene ind i lim - denne gang ufortyndet. På sin vis gik det - som det kan ses - udmærket med det, men det var svært at gøre dette lag tyndt nok.

Min konklusion er nok noget i retning af dette:
Skal man lave et stort UDGÅET træ (nok mest hen i retning af et kroget egetræ), så kunne det godt være en løsning. Der kunne også være tale om et træ ved vintertid = uden blade. Jeg tror der imod ikke helt på, at det vil komme til at fundere med blade på. Dertil vil det måske være for svært at lave grenene tynde nok..... hmmm....

Hvis man skulle lægge "blade" på (Foilage fra "Noch") så har jeg set nogen benytte sig af flg. fif: Filtervat til akvariebrug spredes tyndt ud og lægger på grene/kviste (inden da sprayes disse med lim på sprayflaske). Dette vat får en tur med airbrushen, i div. grønne nuancer. Efterflg. endnu en gang spray-lim, og til sidst drysses floch/foilage ud over dette, så det ser tilnærmelsesvist naturligt ud.

Det sidste var mine tanker - for så langt er jeg ikke nået i eksperimentet endnu, måske kommer jeg der til - eller også prøver jeg at arbejde lidt mere med ideen om et udgået egetræ, eller i hvert fald et der har tabt løvet.....vi får at se.  ;)
« Senest Redigeret: Maj 05, 2017, 09:26:46 am af SteenB »
Logget
Skala 1:32, 1:35, 1:48 - nå ja og så da også lige lidt 1:24! :-)