Danske Modelbyggere Forum

• August 24, 2019, 06:29:42 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Mine første tanker...  (Læst 3454 gange)

Thomas

• Forhandler
  • Nyt medlem
  • *
  • No Rest For The Wicked!
    • Wicked Workshop
Mine første tanker...
« Dato: December 24, 2010, 12:19:57 pm »

Hejsa!

Først lige en lille intro til hvem jeg er.
Jeg hedder Thomas Schwerdtfeger, er fra Kbh og har min egen lille hobbybiks på Nørrebro (mere om det i en anden tråd). Jeg har været et hobbymenneske lige siden jeg kan huske, og jeg er flittig bruger af div. udenlandske fora. Jeg vil sige at min genre er special effects. Jeg kan lave makeup, props, airbrushe, teaterkulisser og figurer mm. Jeg kan lidt af det hele i stor og lille skala.

Det er rart at finde et dansk forum (har fundet jer et par gange over de sidste par år) men der er stadig lang vej til de udenlandske. Min interesse ligger mere i teknikker end og fantasy end det historiske.

Det som springer mig i øjet i forhold til de andre steder er forummets opbygning. Der er mange kategorier med endnu flere undertråde til hvert emne. Det har en lidt afskrækkende effekt på mig. Og med øje for tråden omhandlende tilgang af nye og unge medlemmer, tror jeg at en omstrukturering af hele forum ville hjælpe rigtig meget på det hele. Designet er som sådan helt fint - måske en kende kedeligt - men det virker.  Ihvertfald på dem som allerede er her. Det ville være yderst tiltrækkende med f.eks en slags billed-rotation i logoet eller lign. Indbydende billeder af hvad der bliver snakket om her.

Nå men tilbage til opbygningen.... Alle kategorierne har de samme underkategorier.
Panser - Færdiggjorte projekter, Igangværende projekter, Tips og Tricks, Anmeldelser
Fly - Færdiggjorte projekter, Igangværende projekter, Tips og Tricks, Anmeldelser
osv...

Man kunne f.eks fjerne alle underkategorier. Og slå nogle af de andre kategorier sammen. Figurer og sci-fi kunne være i samme kategori og indeholde fantasy også. Panser kunne også indeholde køretøjer og mc. I disse kategorier kunne man fremvise sine FÆRDIGE billeder. Tips og tricks tråden er god og brugbar. Jeg tror det handler om at fjerne alle de "døde" kategorier. Jeg vil gerne kunne klikke 2 gange og så ser jeg på et billede eller læser en tråd. Der er for lang vej nu til "døde" indlæg.

Her er et eksempel på forum opbygning:

GENERELT
Nyheder
retningslinier
Spørgsmål, ris/ros, tænketank.

KAMPAGNER OG KONKURRENCER
Månedens udfordring
Officielle konkurrencer

MODELBYG
Tips, tricks og tutorials
Færdige projekter - her smides ALLE færdige billeder ind fra alle kategorier. De andre kategorier er kun til at vise det igangværende projekt. Er projektet ambitiøst og af høj kvalitet kan det f.eks flyttes til overstående kategori og de færdige billeder oprettes i en ny tråd i denne kategori. (håber det giver mening)  ???
Panser og køretøjer
Fly og helikoptere
Skibe
Figurere, sci-fi og fantasy
Diorama
Andet

MARKEDSPLADS
Salg/bytte
Køb/efterlysninger, Fælleskøb
Forretningsboard

ANDET
Udenfor kategori
Messer og events
Slagmarken

Jeg håber det kan bruges som fornuftige inputs. Det ville skabe et mere livligt forum med masser af aktivitet på trods af at der bliver postet det samme antal indlæg. Nemmere navigation gør det mere brugervenligt og indbydende.

Og så lige en rigtig god Jul til jer alle - håber 2011 bliver året hvor de danske modelbyggere virkelig sparker ***!!

- Thomas

« Senest Redigeret: December 25, 2010, 01:42:13 am af Thomas »
Logget
Thomas Schwerdtfeger
www.wickedworkshop.dk - No Rest For The Wicked!

Bølkov

• Modelbygger
Sv: Mine første tanker...
« Svar #1 Dato: December 25, 2010, 09:06:04 am »

Hvorfor lave noget om, der virker? Det er ikke hjemmesider, der sætter interessen for modelbygning i gang hos de unge mennesker, så hvis det er hensigten, er der skudt langt ved siden af målet.

Køretøjer og panser skal ikke lægges sammen fordi, der er tale om to vidt forskellige ting: Panser handler om meget virkelighedstro genskabninger af militætkøretøjer med en bestemt bemaling fra en given situation og/eller krigshandling og derfor er modellerne ofte weatheret (det hedder patineret på dansk...) og meget omhyggeligt detaljeret med det rigtige udstyr; modeller af biler og lastbiler er ofte mere skinnende rene end man nogensinde ser dem i virkeligheden (fordi vi kan lide det på den måde), medmindre det er en real life model af et køretøj...

Jeg har ikke været med så længe, at jeg kan tillade mig at byde dig velkommen, men jeg vover pelsen: Velkommen og håber vi må få mange hyggelige timer sammen...
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.

kristensen

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 25, 2010, 11:10:15 am »

Hvorfor lave noget om, der virker? Det er ikke hjemmesider, der sætter interessen for modelbygning i gang hos de unge mennesker, så hvis det er hensigten, er der skudt langt ved siden af målet.

Køretøjer og panser skal ikke lægges sammen fordi, der er tale om to vidt forskellige ting: Panser handler om meget virkelighedstro genskabninger af militætkøretøjer med en bestemt bemaling fra en given situation og/eller krigshandling og derfor er modellerne ofte weatheret (det hedder patineret på dansk...) og meget omhyggeligt detaljeret med det rigtige udstyr; modeller af biler og lastbiler er ofte mere skinnende rene end man nogensinde ser dem i virkeligheden (fordi vi kan lide det på den måde), medmindre det er en real life model af et køretøj...

Kunne ikke være mere enig  :)
Logget

Thomas

• Forhandler
  • Nyt medlem
  • *
    • Wicked Workshop
« Svar #3 Dato: December 25, 2010, 11:34:48 am »

Jeg vidste dette svar ville komme!  ;D
Det virker fordi i er vant til at bruge forummet. Dette var som sagt mine første tanker omkring siden her. Jeg håber ikke i ser mig som en eller anden "smart dude" der bare kommer fra siden og spiller høj i hatten. Jeg brænder om noget for ting som det her!
Et ordenligt og nemt opbygget forum fanger folks interesse og vigtigst af alt - beholder dem. 

Det er her jeg kommer til kort. Jeg har på ingen måde forstand på militær, biler, fly osv. Så min struktur var selvfølgelig bare et eksempel på en simplere opbygning. Det er jo jer der er eksperterne på disse punker.

Jeg har ikke været med så længe, at jeg kan tillade mig at byde dig velkommen, men jeg vover pelsen: Velkommen og håber vi må få mange hyggelige timer sammen...

Det har jeg bestemt heller ikke men er også sikker på at det skal blive hyggeligt!! Mange tak!  ;D
Logget
Thomas Schwerdtfeger

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #4 Dato: December 25, 2010, 18:40:17 pm »

Citat fra: Thomas
Figurer og sci-fi kunne være i samme kategori...

Hvor er det lige at du ser ligheden imellem disse to? De er valgt da de på hver sin måde repræsentere hver genre udemærket.

Fantasy kan godt være under figur, så længe det er en fantasy figur det drejer sig om. Men fx en fantasy bygning eller borg bør være et helt andet sted. Det samme med sci-fi figurer eller alle andre slags figurer.

Men det svarer lidt til at sige at cykler bør være under fly da de begge nogen gange har hjul.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Thomas

• Forhandler
  • Nyt medlem
  • *
    • Wicked Workshop
« Svar #5 Dato: December 25, 2010, 20:40:39 pm »

Jeg tror i misforstår min pointe... jeg syntes det ærgeligt at der er så mange døde kategorier med 0 eller meget få indlæg. Man kunne sagtens slå rigtig mange kategorier sammen for at få et mere 'levende' forum.  Hvilke kategorier der kunne slås sammen er ikke noget jeg på nogen måde skal diktere. Det er som sagt bare dit første indtryk. Det er svært for mig at navigere rundt og finde det rette sted at poste. For der er for mange muligheder....
Logget
Thomas Schwerdtfeger

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #6 Dato: December 25, 2010, 21:36:10 pm »

Citat fra: Bølkov
... derfor er modellerne ofte weatheret (det hedder patineret på dansk...)...

Jeg ville mene at forvitret og vejrbidt er bedre ord at bruge. Da patinering ofte kan være en ønsket effekt, som fx på kobbertage. Hvorimod de andre ord lægge op til en uønsket form for slidtage. Ligepræcis ordet vejrbidt må være den mest direkte oversættelse af 'weathered', men det dækker muligvis ikke bredt nok i alle tilfælde.
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #7 Dato: December 26, 2010, 21:11:38 pm »

Hej Thomas

Tak for dine input. Det er dejligt at se og høre andres input på ting, man ellers som administrator og moderator risikerer at stirre sig blind på.

men det betyder ikke at jeg er enig med dig  ;D

Jovist, har vi en del kategorier der endnu ikke er postet i... med 2 streger under endnu.

Danske Modelbyggere er vokset voldsomt over det sidste halve år, og vi har nu en daglig aktivitet, som er ganske betydenlig, taget i betragtning af hvilken niche et dansksproget modelbyggerforum er. Derfor ser jeg det netop som en fordel, at der er mange kategorier... Det gør at brugeren, nemmere kan selektere, hvilke nye indlæg han/hun ønsker at læse, og hvilke han/hun vælger at skippe.

For med det nuværende aktivitetsniveau, kan vi jo ikke forlange at hver bruger skal læse alle indlæg.

Lad mig tage mig selv som eksempel, om end jeg jo i og for sig har to roller som både en administrator og en personlig modelbygger.

jeg har ikke altid tid til at læse alle indlæg, omend jeg forsøger at læse alle, og i så fald er der nogle kategorier jeg simpelthen vælger fra (af hensyn til min postkasses sikkerhed nytårsaften, vælger jeg ikke at uddybe hvilke kategorier  ;) )

For at vende tilbage til de mange kategorier ...... ja antallet af Tips&Tricks kategorier og Anmeldelses-kategorier, kunne måske godt samles til et færre antal .... men jeg synes netop hurtigt, at vi oplevede, at nogle teknikker er så genrer-bestemte, at det ikke giver umiddelbar mening for alle at læse dem ... og under alle omstændigheder bliver det nemmere at finde dem, hvis de er sorterede.

Håber det giver mening

men som sagt, jeg er glade for nye inputs .. bliv endelig ved med det!  :)
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: December 26, 2010, 23:04:16 pm »

... derfor er modellerne ofte weatheret (det hedder patineret på dansk...)...

Jeg ville mene at forvitret og vejrbidt er bedre ord at bruge. Da patinering ofte kan være en ønsket effekt, som fx på kobbertage. Hvorimod de andre ord lægge op til en uønsket form for slidtage. Ligepræcis ordet vejrbidt må være den mest direkte oversættelse af 'weathered', men det dækker muligvis ikke bredt nok i alle tilfælde.

Vi skal ikke skændes om ord her; det kan være, at det engelske weathered er det udtryk vi skal bruge, for du har ret i at patinering ofte er en bevidst teknik for at få noget til at se gammelt ud = med patina...men helst ikke ordet vejrbidt som bedst bruges om hud (da det henføres til garvet ifølge DS (Dansk sprognævn)) i daglig tale. 
Logget
Thomas Bølkov

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: December 26, 2010, 23:12:00 pm »

For at vende tilbage til de mange kategorier ...... ja antallet af Tips&Tricks kategorier og Anmeldelses-kategorier, kunne måske godt samles til et færre antal .... men jeg synes netop hurtigt, at vi oplevede, at nogle teknikker er så genrer-bestemte, at det ikke giver umiddelbar mening for alle at læse dem ... og under alle omstændigheder bliver det nemmere at finde dem, hvis de er sorterede.

Som bilbygger bruger jeg alle teknikker, så for min skyld må alle Tips og Tricks gerne blive samlet under et; på den anden side er det hyggeligt og horisontudvidende, at trawle igennem alle poster for at finde et godt tip. Det gør min samlede viden bedre og udvider som sagt min horisont, så jeg på et tidspunkt (måske) kaster mig over at bygge en bombemaskine eller et WWII-køretøj (i hippie-farver; når John Lennon kunne gøre det med en Rolls Royce kan man vel også gøre det med en T-34...)
Logget
Thomas Bølkov

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #10 Dato: December 26, 2010, 23:17:17 pm »

Vi skal ikke skændes om ord her...

Det er svært at stoppe en diskussion når du kommer med et modargument ;)

I lfg. dette links § 1.a så er ordet vejrbidt meget passende beskrivelse af slidtage på bygninger også, og ikke kun ansigter.
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #11 Dato: December 26, 2010, 23:23:41 pm »

Som bilbygger bruger jeg alle teknikker, så for min skyld må alle Tips og Tricks gerne blive samlet under et; på den anden side er det hyggeligt og horisontudvidende, at trawle igennem alle poster for at finde et godt tip. Det gør min samlede viden bedre og udvider som sagt min horisont, så jeg på et tidspunkt (måske) kaster mig over at bygge en bombemaskine eller et WWII-køretøj (i hippie-farver; når John Lennon kunne gøre det med en Rolls Royce kan man vel også gøre det med en T-34...)

jamen selvfølgelig kan vi lære meget af hinanden, og selvfølgelig kan vi låne mange af hinandens teknikker. Jeg siger blot, at en del teknikker og tricks er så genre-specifikke (f.eks Zimmerit og specifikke camouflage farver) at det ikke giver meget mening for dem der ikke bygger inden for den givne genrer... det forhindrer selvfølgelig ikke den enkelte bruger i at læse tips og tricks fra andre genrer .....

....jeg tror bare at sektionen går hen og bliver meget mudret, hvis der ikke er lidt genre-sortering
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Thomas

• Forhandler
  • Nyt medlem
  • *
    • Wicked Workshop
« Svar #12 Dato: December 26, 2010, 23:31:36 pm »

jamen selvfølgelig kan vi lære meget af hinanden, og selvfølgelig kan vi låne mange af hinandens teknikker. Jeg siger blot, at en del teknikker og tricks er så genre-specifikke (f.eks Zimmerit og specifikke camouflage farver) at det ikke giver meget mening for dem der ikke bygger inden for den givne genrer... det forhindrer selvfølgelig ikke den enkelte bruger i at læse tips og tricks fra andre genrer .....

....jeg tror bare at sektionen går hen og bliver meget mudret, hvis der ikke er lidt genre-sortering

Med en sigende overskrift går det måske nemmere. Nu har jeg det jo også lidt anderledes end jer, men mine favorit-kategorier på de fleste andre fora omhandlende modelbyg, er helt klar tips og tricks og færdige modeller. Og der er det rart ikke at skulle bladre frem og tilbage i flere forskellige kategorier for at få samme resultat. =)
Logget
Thomas Schwerdtfeger

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #13 Dato: December 27, 2010, 00:13:41 am »

Helt enig! ;)

Med en sigende overskrift går det måske nemmere. Nu har jeg det jo også lidt anderledes end jer, men mine favorit-kategorier på de fleste andre fora omhandlende modelbyg, er helt klar tips og tricks og færdige modeller. Og der er det rart ikke at skulle bladre frem og tilbage i flere forskellige kategorier for at få samme resultat. =)

Andres favoritkategorier er måske anmeldelser, ingangværende projekter eller noget helt tredje. For dem - mig selv inklusive - er den nuværende opbygning af dette forum den mest hensigtsmæssige.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!