Danske Modelbyggere Forum

• April 19, 2019, 08:27:17 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: McLaren M8B i 1/24 fra Accurate Miniatures  (Læst 6569 gange)

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
McLaren M8B i 1/24 fra Accurate Miniatures
« Dato: Januar 04, 2011, 22:41:59 pm »

En lille hurtig anmeldelse.

McLaren M8B i 1/24 fra Accurate Miniatures

Lidt fakta

Navn: McLaren M8B.
Producent: Accurate Miniatures.
Skala: 1/24.
Materiale: Sprøjtestøbt plast (termoplast) og vinyl.
Antal dele: Seks rammer plus dele til kroppen i almindelige plast, to rammer i vinyl, en klar ramme og en ramme i 'næsten' klar rød.
Decals: Et ark, plus pinstriper på et separat ark.
Instruktioner: Et hæfte på 40 sider i S/H.
Kvalitet: Sættet sigter højt med hensyn til kvaliteten, men rammer ikke helt plet.
Nøjagtighed: God.
Udgivelses dato: 1998.
Pris: ???

Sættet
Dette er en 1969 Can-Am Racer der kan bygges som de biler der blev kørt af enten Bruce Mclaren (4) eller Denny Hulme (5).
Sættet er støbt i hvid plast plast.
Der er utroligt mange dele, og det virker som om at de har forsøgt at lave et meget avanceret sæt her. En ting der hurtigt går op for en er at der ingen forkromede dele er. Da producenten sikkert har vidst at de fleste der  ville bygge den alligevel bare ville rense chromen af. Ifølge flere bygge artikler, jeg har fundet rundt omkring om dette sæt, så skulle det lide af mange mispas problemer. Og med det store antal slange og ledninger der følger med, skulle det være svært at få chassiet på til sidst.

Der er kun to dele i klar plast, og de ser umiddelbart ok ud for det de skal kunne. Der er også to små røde lygte glas i noget plast jeg godt kunne have haft ønsket mig var en smule mere klart end det er tilfældet. Det virker mere som rød plast med en smule gennemsigtighed, end som rødt glas med en smule ugennemsigtighed.

Bløddele
Der er en sort ramme og en sølv ramme i meget blød vinyl. Bruges delene herfra bør de males med acryl og ikke enamel maling. Enamel vil ikke tøre korrekt og forblive klistret i overfladen. Da det kan være svært at rense støbekanter op på vinyl (og der er mange) Vil det måske være en idé at lave flere af dem fra bunden af. Dette hjælper dog nok ikke på hvor komplekst sættet er i forvejen.

Juster ikke skærm-apparatet på deres datamat. De bølgede linier er helt korrekte for disse bløde dele

Brugsforvirring
Intet mindre end 40 sider udgør instruktionerne til dette sæt. Men så er der også gjort meget ud af den ledsagende tekst (på engelsk). Selv med al denne information, eller måske på trods af dette. Så skulle dette sæt kunne give byggeren en del grå hår i hovedbunden.

Der er decals med til to forskellige biler. Det drejer sig dog kun om variation af af kørenavn samt bilens nummer.

Fin Detalje
Jeg antager at æske størrelsen der her er blevet brugt har været en standard størrelse for firmaet. Den har under alle omstændigheder været for høj. Og af frygt for at delene skulle rykke for meget rundt under transport er der lagt en kunstig bund ind, der hæver bunden med 2,5 cm.
Mange andre firmaer ville nok have valgt bare at lade dette være et hvidt stykke pap eller karon. Men her er der lige trykt en fin stregtegning af bilen.

Bunden af æsken er også udnyttet til at vise et stort billede af hvordan sætte kan komme til at se ud når det er samlet.

Lille Bonus
Mit sæt er købt 'brugt', og den tidligere ejer har været så flink at vedlægge et sæt foto-æts, der kan give de i forvejen mange dele endnu flere små og fine detaljer. Dette er ikke noget der følger med sættet som standard, men skal købes separat.

Konklussion
Et sæt der kan bruges mange timer med at bygge, og åbenbart lige så mange timer at bande over. Men kan man udså distancen kan man få en flot racerbil fra en svunden tid, hvor bilerne havde en anden udstrålling og charme end i vore dage.

Mine planer for dette sæt er dog ikke at bygge det som æsken foreslår. Ej heller som en af de andre varianter der rullede udfra frabrikken for lidt over 40 år siden. Og inden nogen racerbils fanatikere får kaffen og det bløde brød galt i halsen over frygten for en "What-If" model i mærkelige farver helt efter byggerens hoved og humør, så kan der beroliges med at den stadig vil ligne en velkendt racerbil.

Der en guldstjerne til det medlem der først byder ind med det korrekte svar.
Admins og moderatore fra dette forum er udelukket fra dette for at bebevare deres neutrale status.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Bølkov

• Modelbygger
Sv: McLaren M8B i 1/24 fra Accurate Miniatures
« Svar #1 Dato: Januar 04, 2011, 22:50:51 pm »

Jeg vil gerne deltage i konkurrencen om en guldstjerne og gætter på et farveskema som på Tom Kristensens Le Mans-vinder; der er en del af linjerne på fronten, der nemt kan "forveksles" med "Det tyske diesellokomotiv"...

Glæder mig til at se den færdig!
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2011, 22:53:40 pm »

Jeg vil gerne deltage i konkurrencen om en guldstjerne og gætter på et farveskema som på Tom Kristensens Le Mans-vinder; der er en del af linjerne på fronten, der nemt kan "forveksles" med "Det tyske diesellokomotiv"...

Glæder mig til at se den færdig!

Fint gæt, men det lyder mere som en "What-If" model du har i tankerne der, og er derfor langt fra målet desværre.
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Januar 04, 2011, 23:42:05 pm »

Jeg kunne godt forestille mig at du ville bemale den som "Il Tempo Gigante"  ;)
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #4 Dato: Januar 04, 2011, 23:45:27 pm »

Nok kan jeg male den som mange ting. Men som Il Tempo Gigante... Det nok være verdens bedste malerjob... ever!

Logget

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: Januar 04, 2011, 23:47:07 pm »

Nå ja, for pokker! Det vil jeg også gætte på, så! Kan man godt dele guldstjernen?
Logget
Thomas Bølkov

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: Januar 04, 2011, 23:49:31 pm »

Så som Blodstrupmoses! I ved, konkurrenten til Felgen og ham, der stjal tegningerne til retometer-fordeleren...
Logget
Thomas Bølkov

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #7 Dato: Januar 05, 2011, 10:11:52 am »

Citat fra: Bølkov
Nå ja, for pokker! Det vil jeg også gætte på, så! Kan man godt dele guldstjernen?

Nej, det kan man ikke. Første rigtige svar får den.

Citat fra: Bølkov
Så som Blodstrupmoses! I ved, konkurrenten til Felgen og ham, der stjal tegningerne til retometer-fordeleren...

Bingo.

Blodstrupmoses Boomerang Rapido er baseret på en Mclaren M8B. Der er dog enkelte forandringer/forbedringer. Så som et ekstra cockpit, lavet efter Spitfireprincippet til hans andenkører Mysil Bjergsprække. Derudover kan nævnes at den har en tolvcylinderet motor, aktive spoiler og en superretometerfordeler.

Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #8 Dato: Januar 05, 2011, 10:45:41 am »

Her er Theodors orginaltegning på den oprindelige retometerfordeler.

Jesper.
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Tom Nielsen

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 05, 2011, 12:06:47 pm »

Med hensyn til anmeldelsen....

Jeg har en corvette fra Accurate Miniatures...Som du må få kvit og frit...

Jeg havde bare tilføjet lidt ekstra ledninger på motoren, og havde slet ikke være ude i de store konstruktionsmæssige ændringer, og alligevel "gabte" motorhjelmen 6 millimeter hele vejen rundt !!!!

Så jeg HAR været den lykkelige ejer af tre modeller fra dette firma....Første..Sidste...Og eneste....

Men held og lykke med dit projekt  ;D
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #10 Dato: Januar 05, 2011, 12:26:47 pm »

Citat fra: Tom Nielsen
Jeg havde bare tilføjet lidt ekstra ledninger på motoren, og havde slet ikke være ude i de store konstruktionsmæssige ændringer, og alligevel "gabte" motorhjelmen 6 millimeter hele vejen rundt !!!!

Så jeg HAR været den lykkelige ejer af tre modeller fra dette firma....Første..Sidste...Og eneste....

Men held og lykke med dit projekt  ;D

Mange tak, netop det du beskriver er noget nær det samme som jeg har kunne læse mig til i flere andre anmeldelser og bygge blogs. Så i dette tilfælde kan du nok ikke skyde skylden på din egen fingrefjumrethed desværre ;)
Logget

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: Januar 05, 2011, 14:33:11 pm »

Tak for stjernen! Jeg skriver den ud og hænger den op på værkstedet, så kan jeg kigge på den, når tingene går skævt - og tænke på at jeg da i hvert fald er en god gætter (med lidt hjælp)!
Logget
Thomas Bølkov

Tom Nielsen

• Gæst
« Svar #12 Dato: Januar 05, 2011, 21:45:45 pm »

Citér
Mange tak, netop det du beskriver er noget nær det samme som jeg har kunne læse mig til i flere andre anmeldelser og bygge blogs. Så i dette tilfælde kan du nok ikke skyde skylden på din egen fingrefjumrethed desværre

Nej jeg har jo ikke overbygningen som sci-fi bygger i min uddannelse, og må derfor nøjes med biltosse på mit cv.

Men jeg har da overvejet at tage uddannelsen, foreløbig har jeg fulgt med i Star Wars på et aftenkursus. ;D
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #13 Dato: Januar 07, 2011, 22:19:11 pm »

Citat fra: Jesper
Her er Theodors orginaltegning på den oprindelige retometerfordeler.

Jesper.

Takker, men jeg er fint dækket ind allerede ;)

Logget

Neckcheese

• Gæst
« Svar #14 Dato: Maj 06, 2011, 01:42:27 am »

Har bygget denne her for nogle år siden. Som Stærmose skriver så er det svært at stoppe alle detaljer ind under karossen, så man må bestemme på forkant om den skal bygget samlet eller "åben" med motordæksel taget af.

Jeg valgte denne Autoworld udgave, de jeg er tosset med minirace:

her er en artikel der måske kan være til lidt hjælp hvis man vover sig ud i forsøget:

Jeg er heller ikke vild med støbte dele i gummi, da de er umulige at rengøre for støbegrater og et sæde i gummi ?? - dumt, men det er ikke ambitioner de har manglet, men de gik jo også ned med flaget.
Men synd, for der er ikke andre der har lavet brugbare 1/24 modeller af den ikoniske bil.

Der ligger stadig 2 sæt på hylden til senere brug :-)

Niels
Logget