Danske Modelbyggere Forum

• Juni 17, 2019, 17:02:12 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Anti-Pesto Van (Austin A35) i 1/12 fra Airfix  (Læst 2591 gange)

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Anti-Pesto Van (Austin A35) i 1/12 fra Airfix
« Dato: Januar 07, 2011, 21:50:23 pm »

En lille hurtig anmeldelse.

Anti-Pesto Van i 1/12 fra Airfix

Lidt fakta

Navn: Anti-Pesto Van.
Producent: Airfix.
Skala: 1/12
Materiale: Sprøjtestøbt plast (termoplast),blød plast (vinyl?) og gummi.
Antal dele: Fire almindelige plast rammer, en ramme med forkromede dele, en ramme med klare dele, to store seperate dele , fem gummi dæk og en lille ramme i blød plast (polyethylen??).
Decals: Et ark.
Instruktioner: Et tolv-sidet hæfte i S/H.
Kvalitet: God for et plast sæt.
Nøjagtighed: God.
Udgivelses dato: 2005.
Pris: £19.99.

Sættet
Her er der tale om de tredie samlesæt fra Aifix side med Wallace & Gromit (på dansk Walther & Trofast). Dette udkom i forbindelse med filmen Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit.
Sættet er støbt i gråt og petroliumsfarvet plast.
En af de ting der først springer i øjnene når man har fået alt pakket ud (og der er meget) er størrelsen. Det ER en meget stor bil! En Austin A35 der skal have næsten sammen farve som den plast den er støbt i.

Som noget specielt for samlesæt af biler, så kan alle døre åbnes, men ikke motor hjelmen. Der følger ingen motordele med. Der er dog andre dele der kan monteres her. Dette er valgfrit.

Sættet er målrettet børn, dette ses tydeligst ved de medfølgende acryl farver i små bøtter, en pensel, og en tube med lim. Den seriøse modelbygger ser naturligvis bort fra dette, men for barnet for hvem dette er deres allerførste samlesæt. Og som muligvis har fået det af et familie medlem der ikke lige så at man selv skulle samle det, så er det en fin start. Der er dog nok ikke maling nok i den rette farve til at dække hel bilen ordenligt. Det er nok tænkt at den ikke skulle males (meget) og den medfølgende maling er til de mindre detaljer, som fx figurene.

De grå rammer indeholder de små detaljedele og delen til de to figurer.

Folkene der arbejder for Aardman som laver disse film har ansat nogle meget dygtige modelbyggere, og i filmen ses det tydeligt at bilen ikke er ny. Den har både buler, rust angreb og lapninger. En del af disse skader er inkluderet i sættet allerede. Nogle af dem bør nok laves om, for at de bliver mere realistiske. Og til stor ærgelse for dem som bare gerne ville bygge en stor model af en Austin  A35 så skal de fjernes/spatles ud for at få et pænt resultat.

Bløddele (og ikke så bløde dele)
Af en eller anden grund er krop ben og arme til figurene lavet i grå plast, og hovederne i et meget blødere materiale.
Der er fem gummihjul med, så man kan se reservehjulet hvis man vælger at lade bagklappen stå pben.

Gennemsigtighed
Der er mange klare dele. Utroligt mange for at sæt der er markedsført til børn. Jeg tvivler på hvordan de små poder skal for den store forrude sat i uden lim både her og der. Og da rudene er enkelt del hver for sig ligesom på en helt rigtig bil ude fra virkeligeheden, så tvivler jeg også en lille smule på mine egene evner til samme.

Krom
Der er forkromede plast dele med. Dog virker de ikke alle lige gennemtænkt. Den store kølergrill skal males hvid, med kun en lille krom detalje i midten. Og så mangler køler ornamentet. Dette er vist på æskens forside. Men dette skyldes at bilen her er den originale model fra filmen og ikke den fra samlesættet.

Brugsforvirring
Instruktionerne er på engelsk, men burde være nemme nok at følge for de fleste der har bygget et par andre samlesæt i forvejen.

Decals består af et enkelt ark til denne version af bilen. Og skulle efter normal Airfix standard være overraskende gode.

Konklussion
Det lander alt ialt et sted mellem 'til børn' og 'til erfarne'. Da det på den ene side har maling osv. med, er stor og solid. Men samtidig kræves der en del af byggeren for at få det hele samlet korrekt. Men trods dette er det et anbefalesværdigt sæt. Både for fans af serien, men også for andre modelbyggere. Der kan med fordel anvendes mange teknikker kendt fra både bil- og figurbygning.

Den er desværre ikke nemt tilgængelig lige nu. Men Airfix udgiver med jævne mellemrum deres 'gamle' sæt.

I 2008 lavede de Aardman filmen Wallace and Gromit in 'A Matter of Loaf and Death'. Heri optræder der endnu en Austin A35. Den er den smule anerledes, bl.a. har den fået hævet taget. Men derudover er det kun en ny farve og decals der adskiller dem. Denne bil skal også have en del buler og rust. Om de sidder samme steder skal jeg ikke kunne sige. Men sættet er er da et sted at starte, hvis man vil have begge versioner. Af samme grund er der to sæt i undertegnedes samnling
« Senest Redigeret: Oktober 30, 2011, 09:06:21 am af Staermose »
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Tom Nielsen

• Gæst
Sv: Anti-Pesto Van (Austin A35) i 1/12 fra Airfix
« Svar #1 Dato: Januar 07, 2011, 22:30:45 pm »

Fint sæt...Det er bare en skam det ikke er i "min" skala...Ellers kunne det godt være noget jeg kunne finde på at kaste mig over..

Hjelm-ornamentet er forøvrigt et "flyvende" A som var brugt på alle Austin biler i de årgange, hvis du skulle få lyst til at schratche det, så er her et billede...
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Sv: Anti-Pesto Van (Austin A35) i 1/12 fra Airfix
« Svar #2 Dato: Januar 07, 2011, 22:42:48 pm »

Citat fra: Tom Nielsen
Fint sæt...Det er bare en skam det ikke er i "min" skala...

Det bliver det med alderen ;)

Og tak for ornament billede, det burde ikke være så svært at lave i denne skala.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"