Danske Modelbyggere Forum

• November 15, 2019, 19:27:41 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Udsigten fra toppen af en Sherman  (Læst 2994 gange)

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
Sv: Udsigten fra toppen af en Sherman
« Svar #15 Dato: Februar 17, 2011, 21:50:15 pm »

Typisk blev der brugt stensils selvom frihånd også blev set - var det ikke sket fra fabrikken eller var der behov for om maling kunne det enten være besætningen selv eller ved værkstedskompagniet det skete. Alt kørende materiel er meget vedligeholdelses krævenden - i særdeleshed kampvogne, så et velfungerende værkstedskompagni er et must for effektivt indsats.

Tyske kampvogne som f.eks. Panther og Tiger I og II havde indbygget kompressor og sprøjtepistol i udrustningen så besætningen selv kunne male om efter årstid og det landskab man færdes i - det var ikke usædvanligt at f.eks. en tysk Panther blev malet helt om en 3-4 gange på et år.

Den tyske maling kom som en tyk "paste" der kunne blandes op med f.eks. benzin, vand, petroleum eller hvad der nu lige var til rådighed - af samme grund er en diskussion omkring den korrekte tyske chokoladebraun en sjov men også lidt latterlig affære  ;)

De allierede var knapt så hidsige med malingen - men en gang vinterhvid eller en opfriskning efter reparation er ikke usædvanligt på enhedsniveau.

Vh/Jan 
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #16 Dato: Februar 18, 2011, 08:08:53 am »

Der er givetvis andre mere vidende heromkring, men fly blev malet i enhederne ihvertfald de britiske hvilket gjorde at blandingen af især SKY-TYPE S har fået generationer af modelbyggere til at rive sig i håret.
Herudover skiftede briterne undersidefarve et par gange i løbet af de første 2 krigsår så der er nok at tage fat på.
Code-letters bogstaverne om kokarden blev også malet lokalt med skabelon har jeg set foto af og løbende ændret i farve og størrelse hvilket igen giver grå hår.
Har man mod på det så kik eksemplevis på Britmodeller hvor disse emner som regel giver anledning til diskussion - vi er af og til helt ovre i det religiøse skulle man tro.
Logget

Occam

• Nyt medlem
  • *
    • OScaleModel.com
« Svar #17 Dato: Februar 18, 2011, 10:53:57 am »

Interessant læsning om mærker...fortæl gerne mere :-)

Jeg tror iøvrigt jeg har fundet en løsning på den skæve stjerne:
http://www.adalbertus.com.pl/en/m4-sherman-sandbag-armor.html

Den burde blive afsendt fra Polen i dag, så der er håb for snarlig bedring... :-)
Logget
Med venlig hilsen
- Occam

Besøg Oscalemodel.com - modelbygning i skala 1:45/48

Occam

• Nyt medlem
  • *
    • OScaleModel.com
« Svar #18 Dato: Februar 19, 2011, 21:48:48 pm »

I mellemtiden har jeg skrevet en lille artikel om Shermanbyggeriet her:
http://oscalemodel.com/military-modelling/sherman-m4a1-tank-from-tamiya
Logget
Med venlig hilsen
- Occam

Besøg Oscalemodel.com - modelbygning i skala 1:45/48

4apples

• Nyt medlem
  • *
« Svar #19 Dato: April 04, 2011, 21:19:20 pm »

Virkelig flot diorama du har fået lavet der!!, vil rigtig gerne selv igang med det, men syntes ikke jeg har plads, og konen er heller ikke tilfreds med mine projekter som fylder :)

Occam<
Uhh, jeg kikker lige det link igennem, er selv igang med en Tamiya Sherman
Tror dog jeg udskifter 50éren med en som denne foto ætsede. Så bare et messing belte op til.
http://www.modelarmour.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1249:hauler-armoured-jeep-conversion&catid=37:kits&Itemid=60
« Senest Redigeret: April 04, 2011, 21:23:12 pm af 4apples »
Logget
"Æble pusher siden 06"