Danske Modelbyggere Forum

• April 19, 2019, 08:27:47 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Kinetic F-16A/AM og F-16DG/DJ  (Læst 2013 gange)

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Kinetic F-16A/AM og F-16DG/DJ
« Dato: November 28, 2008, 17:36:52 pm »

Pakkeposten har netop været forbi med en pakke med to af de nye - og meget omtalte - Kinetic F-16 i skala 1/48.

Det første indtryk er generelt meget godt. Overfladen på plastikken er mat, men ikke decideret grov. Pasformen kan jeg af gode grunde endnu ikke kommentere på, men detaljeringsgraden ser meget tilfredsstillende ud. Jeg har dog fundet et par "synk" og udstødermærker på steder, hor de er svære at udbedre.
Der er utrolig mange dele med (450+), men en meget stor del af disse er ting og sager til at hænge under flyet. Faktisk virker det lidt som et våbensæt med tilhørende F-16 og ikke omvendt.  :)

Decals ser tynde ud, men er i flere tilfælde ukorrekte i dimensionerne. Dette gælder bl.a. de danske nationalitetsmærker og de amerikanske halenumre. Der er ingen danske eksadrillemærker med, men jeg tror faktisk, at E-198 har været uden eksadrillemærke i en periode.

F-16A/AM indeholder decals til en norsk, en belgisk, en hollandsk og en dansk F-16AM. Umiddelbart ser der ud til at være dele med, så man også kan lave en "classic" F-16A og en F-16A ADF. Der er dele med til de forskellige landes modifikationer, bl.a. det belgiske Carapace-system.

F-16DG/DJ indeholder decals til to amerikanske F-16D med hhv. AV og WW halekode (DG og DJ respektivt). Bevæbningen i denne model er lidt anderledes end i F-16AM sættet, idet der også her er GBU-24, AGM-88 og ALQ-184 med.

Der er to områder, der især har været omdiskuteret på disse modeller; næsen og halen. Fsva. næsen er der hold i kritikken, idet den buler lidt for meget nedad for tidligt - men det ser nu ud til at være nemt at rette. Den anden ting var vinklen på haleplanerne (10 grader anhedral), og godt nok har jeg ikke målt efter, men der er hældning på den (næsten) lodrette del af bagkroppen, så det er i hvert fald ikke så slemt som først frygtet.

Det her kunne godt ende med, at jeg sætter mine Hasegawa F-16 til salg - er der nogen interesserede?  :D

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
Sv: Kinetic F-16A/AM og F-16DG/DJ
« Svar #1 Dato: November 28, 2008, 18:29:41 pm »

Jeg fik min F-16A/AM i sidste uge (eller også var det i forrige), og på trods af de mange gode detaljer, våbenmuligheder os.v., sælger jeg bestemt ikke mine Hasegawa F-16 endnu - tværtimod. Jeg vil måske overveje det, når/hvis Tamiya sender en F-16A/AM/B/BM på markedet, men indtil da holder jeg godt fast i mine sæt!!!! ;)

Bjarne
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: November 29, 2008, 12:20:16 pm »

Hold nu ikke så godt fast i dine sæt, at du ikke får dem bygget!  :P

Jeg glemte at nævne, at F-16AM indeholde to PIDS-pylons (dem med chaff/flare-dispensere i). Desværre er der ingen EWMS-pylon (dem med 'jammer' i), men den ene PIDS-pylon kan modificeres til sådan en, hvis man er lidt kreativ. Jeg havde gerne set, at PIDS-pylons også var med i F-16D sættet, for USAF flyver benytter også de pylons.

F-16AM indeholde flg. våben/pods:

- AGM-119 Penguin
- ALQ-131 deep og shallow
- AN/AAQ-13 og -14 LANTIRN pods
- Sniper XR pod
- GBU-24
- GBU-12
- AGM-65
- GBU-31
- GBU-38
- Mk. 82
- CBU-87
- AIM-9L/M
- AIM-9X
- AIM-120

F-16DG/DJ indeholde flg. våben/pods:

- AGM-88 HARM
- AN/ALQ-131 deep og shallow
- AN/ALQ-184
- AN/AAQ-13 og -14 LANTIRN pods
- Sniper XR pod
- HTS pods
- GBU-24
- GBU-12
- AGM-65
- GBU-31
- GBU-38
- Mk. 82
- CBU-87
- AIM-9L/M
- AIM-9X
- AIM-120

Planen med min F-16D er i øvrigt at lave en, der både har HTS-pod og target pod. Den bliver SÅ ond!  :o

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Per

• Lettere øvet
  • **
    • Digiphoto.dk  JETnoise the sound of freedom
« Svar #3 Dato: November 30, 2008, 12:43:13 pm »

Hejsa...

Det lyder som et spændende sæt - det bør være muligt at lave en dansk MAUQ pylon ( den med jammer i ) i det den har samme tykkelse og udforming som PIDS pylonen - men bare er beklædt med plader... Husk at MAUQ sidder altid på STD 3 og PIDS sidder på STD 7 på danske M4 F-16... Det er nok lidt sværere og lave MAUQ+ - idet man her mangler den "nippel" der også sidder på næsen/bagenden af pylonen...

Er der MRL ( Missilerails ) med ( til std. 1-2-8 og 9 til AIM-120 / AIM-9X ) eller er det bare "launchers"..?

Måske man skulle bestille et eksemplar til samlingen :-)

MVH
Per Olufsen
Logget
MVH

Per Olufsen

" En klog mand vælger hobby, hus og kone i nævnte rækkefølge .."  :-)

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: November 30, 2008, 16:37:06 pm »

Ja, der skal små modifikationer til, hvis man vil lave en helt up-to-date dansk F-16AM, men udgangspunktet er bedre, end det nogensinde har været.

Mht. launchers så er der både de oprindelige og de nye (LAU-129) med - 4. stk. af hver.

Jeg søgte efter sættet i Hong Kong den anden aften, og det er tilsyneladende forsvundet fra markedet. Der skal nu nok være nogen europæiske forhandlere, der har bestilt den hjem, så prøv lykken der.

MVH

Jens
« Senest Redigeret: December 01, 2008, 01:19:46 am af Jens »
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #5 Dato: December 15, 2008, 19:21:59 pm »

Kinetics F-16AM og F-16DG/DJ er tilbage på markedet. Jeg forstår stadig ikke helt, hvorfor AM'eren var væk i en periode, men nu skulle der i hvert fald gerne være et par stykker på vej til mig (DG/DJ'erne ankom i dag).

Indpakningen er blevet lidt forbedret, idet radomen i ét stykke (lær venligst noget af dette Tamiya!) samt luftbremserne nu er pakket ekstra ind og derfor er bedre beskyttede. Godt træk.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk