Danske Modelbyggere Forum

• Januar 19, 2020, 07:03:51 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Byggedagbog: Kent  (Læst 7160 gange)

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Byggedagbog: Kent
« Dato: November 30, 2008, 23:00:29 pm »

Dette er byggedagbogen for Kent. God fornøjelse!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Kent

• Bygger som en pro
Dokumentation af ubygget sæt.
« Svar #1 Dato: December 01, 2008, 12:29:49 pm »

Hej.

Så kan vi endelig komme igang. Her er min dokumentation på at det er et helt friskt sæt, jeg begynder på (når jeg har fået ryddet op på byggebordet  ::) )

Mvh Kent
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Kent

• Bygger som en pro
..og det skulle være så nemt.
« Svar #2 Dato: December 01, 2008, 19:45:25 pm »

Hej

Inden jeg har fået snittet i det første plastik, så starter "problemerne"  :o

Jeg var ovre ved, min gode ven Jørn, og kigge lidt i "Den Store Nørdebog" (Fw190D9 camouflage and markings, fra JAPO), og sørme, der var en hel masse om Werknr. 500570, og den ligner slet ikke den som er angivet i decal-arket. Det var egentlig denne her jeg ville bygge

Med alle de billeder der er i bogen, kan man ved selvsyn se at, sådan så den slet ikke ud. Faktisk så er werknr. 500570 en af de bedst dokumenterede 190D9'er, der eksisterer endda farvefilm af den.
Det første der springer i øjnene, er at den slet ikke hedder sort "12", men blå "12". Bemalingen passer heller ikke. Det eneste der er enighed om, er spiralen på spinneren, at kroppen er RLM 84, og så er det mere eller mindre slut, med enigheden.
Forfatterne af "Den Store Nørdebog", påstår at de har ydet en ekstra indsats, vedr. blå "12", på grund af det store billedmateriale. Så jeg ved godt hvem jeg tror på  ;)

Nu ville jeg jo godt, have vist deres fortolkning af bemalingen, men der er jo noget med copyright.

Jeg må hellere komme ind, og sniffe lim.

Mvh Kent
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Byggedagbog: Kent
« Svar #3 Dato: December 01, 2008, 19:50:29 pm »

Ja, JaPo's bøger er temmelig gode - men tilsyneladende ikke i overensstemmelse med Jerry Crandall's bog om Fw190D-9. JaPo's bøger står på hylden, og Jerry Crandall's er lige kommet ind ad døren i dag, så jeg kan da lige se, om der skulle være noget om WNr 500570 i den.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Kent

• Bygger som en pro
Ja tak.
« Svar #4 Dato: December 01, 2008, 22:28:54 pm »

Hej Jens.

Ja, det kunne være sjovt at se hvad den gode hr. Crandall har at sige, han burde jo vide noget om emnet  ;D

Nu håber jeg bare ikke at mystikken breder sig  :P

Mvh Kent
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #5 Dato: December 01, 2008, 22:53:29 pm »

Nu har jeg lige skimmet siderne omkring WNr 500570. Der står flg.:

Notable features

- Blown canopy type 8-190.1025
- All antennas intact
- Late three-piece gun cowl with no bulges on rear but small falir on lower edge with corresponding half circle bulge on the engine cowl (No. 4)
- Factory data plate mounted low on the port fuselage under the cross
- Heated windscreen indicates the all-weather Fw 190 D-9/R11 subtype
- Wooden fuselage main access panel, port side

Colors

Based on computer analysis by Thomas Tullis, the following was concluded:

Undersurfaces
Light Green; underwing natural metal, front half and gear doors RLM 75 Gray-Violet; a darker camouflage is lightly oversprayed on gear doors; some panels taped or puttied; Red Oxide primer around lift hole at rear of fuselage and large area in middle of port fuselage cross; rudder RLM 76 with camouflage mottling

Uppersurfaces
Engine and radiator cowling RLM 82 Bright Green/RLM 83 Dark Green; on gun cowl and upper spine RLM 81 Brown-Violet, see color analysis; condition of airframe overall dirty and mudsplattered
No Black exhaust panel

Prop blades & spinner
RLM 70 Black-Green, spinner Black with White spiral; RLM 82 Bright Green overspray on rear of spinner

Jeg ved ikke, om du blev klogere af det, men nu er der lidt mere at gå ud fra.  :)

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: December 03, 2008, 22:42:38 pm »

Hej

Tak for hjælpen.

Umiddelbart virker det som om, at begge forfattere er ret enige. Men det vil vise sig efter noget mere "nørden" i JaPo bogen (glæder mig allerede)  ;D

Mvh Kent
Logget

Kent

• Bygger som en pro
Cockpit færdig.
« Svar #7 Dato: December 05, 2008, 15:36:15 pm »

Hej.

Så fik jeg endelig tid til at lave cockpitet færdig.

Er jeg så tilfreds...? Nej, egentlig ikke, for jeg må indrømme, at jeg er ikke en hund efter Eduards malede fotoæts. Det ser for legetøjsagtigt ud. Jeg havde bestemt foretrukket et resin-cockpit. Den store fordel ligger i instrumentpanelet, specielt når man ser det Tamiya har lavet.

Så er det her trods alt bedre.

Nå men det er færdigt, og man kan sikkert ikke se så meget når først det sidder i kroppen  ;)

Mvh Kent
Logget

Kent

• Bygger som en pro
Vinger og kanoner.
« Svar #8 Dato: December 11, 2008, 22:29:54 pm »

Hej

Så er det lykkedes mig at blive færdig med vingerne til D9'eren, og det vil så også sige hjulbrønden. Hjulbrønden har jeg ladet være, som Tamiya har tænkt det.

Noget andet er det med vingerne og kanonerne. Det som sættet er leveret med, er helt klart "no go". De plastikpinde kan ikke gøre det ud for kanoner, så de skal erstattes af kanyler. Når man ser på billeder af en D9'er, ser man at selve kanonpiberne går igennem vingerne i en "kanal" hvis diameter er ca det dobbelte af pibens. Så det her duer ikke.

Bare at bore hul i vingen, giver jo ikke indtryk af et gennemgående rør, så jeg valgte at lime et stykke Evergreen rør i, og så bore det op til rigtig diameter.
Så resultatet ser sådan ud.

Det er måske lidt overkill, men det skal jo være sjovt  ;D Kameraet blev skiftet med klar støberamme, så det har en klar linse.

Kanalerne for brugte hylstre, har Tamiya svagt angivet. På det virkelige fly er det faktisk nogle dybe kanaler, så det skulle også rettes. Hurra for Evergreen  ;)

Når jeg var ved kanoner, så kunne jeg lige så godt fjerne kanonerne i næsen. JaPo bogen angiver at de var fjernet på "Blå 12" ved krigens slutning, det kan måske have noget med at gøre, at hele motordelen, på et tidspunkt er blevet byttet.

Det var jo hurtigt gjort.

Nu er jeg faktisk ved at være klar til at lime vingedelen til kroppen. Så ligner det snart et fly  :D

Jeg skal dog lige finde ud af om ikke Tamiya, har lavet hængslerne til krængrorene forkert, men om dette senere.

Mvh Kent
Logget

Kent

• Bygger som en pro
Nu ligner det næsten et fly.
« Svar #9 Dato: December 21, 2008, 21:14:34 pm »

Hej.

Selv her midt i juletravlheden, er det lykkedes at få bygget lidt  ;)

Vingerne er blevet limet på kroppen. Det burde jo ikke være det store problem, men det viste sig at der var en stor revne, mellem kroppen og vingen i venstre side. Det sidste stykke tid, har jeg fikset lignende, med strukket støberamme, i stedet for filler. Jeg har altid haft svært ved at lave panellinier i fillermasse, og netop i vingesamlingen skal der være en panelinie.
Nå okay, billeder siger mere end ord.

Den eneste ulempe, er at det kræver lang tørretid, inden man kan begynde at slibe.

På højre side af guncowl, passede det mildest talt dårligt, venstre side var OK.

Det magter jeg heller ikke at rette med filler, så her kom nogle tynde strips af Evergreen til hjælp.

Ups det var da lidt uskarpt  :o

Det eneste der mangler for at nu ligner et rigtigt fly, er haleplanene, men de må vente til det er malet. Nå ja, og så lige køleren, men den må også vente, da D9'ere så godt som altid stod med cowl-flaps åbne. hvis den bliver limet på nu, vil jeg komme til at male ind på bagsiden af køleren  :-[

Så nu er på med et canopy, og så få startet kompressoren op  ;D

Så med håb, om en hyggelig tid med jeres familie, vil jeg ønske jer alle en rigtig glædelig jul, med meget plastik under træet  :D

Mvh Kent
Logget

Kent

• Bygger som en pro
Besværlig bemaling
« Svar #10 Dato: Januar 14, 2009, 00:43:08 am »

Hej.

Så er det vist tid til en opdatering. Det er da utroligt, så lidt man får bygget i julen. Men nu er den ovre, så det er med at komme igang.

Lige inden jeg skulle grunde, den kære D9'er, opdagede jeg at jeg havde en bøtte Lifecolor hvid primer stående, Så den brugte jeg  :-[

Det kan sagtens være mine manglende evner, men jeg kan ikke male med Lifecolor. Så da undersiden var malet, opgav jeg at forsøge mere, og bestemte mig for at resten skulle grundes med Xtracrylix. Meget bedre... :D

Jeg har, rent forsøgsvis, prøvet at købe nogle forskellige Vallejo Air metallic maling. Så det fik undersiden af vingerne også.
Oh ve, oh skræk  :o det lignede slutningen af Første Verdenskrig, på grund af den underliggende Lifecolor, der mest af alt mindede om nupret gummihud. Så af med det hele, skrabe tyk gummiagtig maling ud af panellinerne, slibe og så videre.

Så blev resultatet da også anderledes.

Her har den dog også fået malet krængror og krop. Jeg må sige at jeg er ret imponeret over Vallejo Air. Det er nemt at male med, selv om at jeg sagtens kunne have fortyndet det noget mere. Når det er hærdet op, er det knaldhårdt.

I dag har jeg så brygget min egen RLM 84. Jeg syntes selv at jeg kom ret tæt på mine referencer. Ja det var da så kun imens det var vådt. For da det var blevet sprøjtet på modellen, lignede det næsten almindelig RLM 76  ???

Men nu må jeg se hvordan det ser ud i morgen. Det er som om acryl maling, ændrer sig en del, fra at være fingertørt til det er hærdet helt op.

Ja jeg skal også lige have lavet spinneren om, da den spiral, der var på det decal-ark jeg oprindeligt ville bruge, er alt for snoet. Det opdagede jeg selvfølgelig først da den var sat på  :P

Hvad værre er så skal jeg også male propellen om  :'( på grund af mit stunt med Lifecolor. Når jeg maler med Xtracrylix, er der intet svineri (læs: overspray), overhovedet. Men det skal jeg da love for at der var med Lifecolor, og så lige over på min propel, som jeg har brugt næsten en halv time på at male. Jeg brugte lang tid på den, for at undgå en helt ensfarvet propel. Så den blev malet med forskellige toner og skygger og jeg ved ikke hvad. Det kan forresten ikke ses på billedet.

Men nu ser den sådan ud  >:(  >:(  >:(

Nu skal det retfærdigvis siges, at jeg mener, at jeg har læst et sted at Lifecolor har ændret på sammensætningen i deres maling. Der ud over har jeg set flotte modeller, malet med Lifecolor, så det er nok bare mig der er et fjols.

Men nu er jeg forhåbentlig over alle fortrædelighederne, og resten går som en varm kniv igennem smør. Jeg syntes også at jeg kan begynde at mærke en deadline  :P

Mvh Kent
Logget

Kent

• Bygger som en pro
Camouflage
« Svar #11 Dato: Januar 30, 2009, 18:20:58 pm »

Hej

Så blev jeg færdig med at male camouflagen. Der har været lavet en del afmaskninger, meget mere end jeg normalt laver på Luftwaffe fly.

Men nu er den klar til en gang Johnson Klear, ikke fordi jeg skal bruge særligt mange decals, men for at fiksere acrylfarven, og for at kunne bruge oilemaling til weathering.

En D9'er i stumper:

Mmm...mens jeg sidder her og uploader billeder, ser jeg at jeg har glemt at give sideroret mottling  :o
Nå det er da nemt at bringe i orden  :P

Mvh Kent
Logget

Kent

• Bygger som en pro
Decals og lignende
« Svar #12 Dato: Februar 13, 2009, 17:01:14 pm »

Hej.

Så blev det tid til decals. Nu var problemet jo, at jeg ikke har decals, til "Blå 12", så jeg skulle til at skære nogle masker.
Jeg valgte så at skære det hele, på nær werknummer og hagekorset.
Jeg har aldrig prøvet at male natonalitetsmærker på før, så det var noget spændende, om det nu var til at have med at gøre.
Til nationalitets mærkerne valgte jeg at bruge "Frisk-film". Så jeg kopierede decalarket, og kom kopien i en plastiklomme, så var der jo ingen chance for at ødelægge decalarket  ::)

Nu er de tyske nationalitetsmærker jo til at skære efter en linial, så det gik nemt.

Så efter ganske kort tid så 190'eren sådan ud...

...og sådan

Det var virkelig nemt, og resultatet var bare godt  ;D

Så jeg gik løs på "2" tallet med krum hals. :P Først i "Frisk-film"...nope...det blev ikke godt :-\
Så prøvede jeg i Tamiya tape, og efter nogle forsøg, blev jeg ganske tilfreds. Men det var totalt umuligt at sætte på modellen  :-[
Nu havde jeg jo efterhånden fået øvelsen så jeg prøvede igen i "Frisk-film", og øvelse gør som bekendt "mester". Da jeg endelig var færdig, opdagede jeg at det var den forkerte type tal, jeg havde skåret  :'(.
Så det var også en ommer. Jeg ved faktisk ikke hvor mange "1" og "2" taller der ligger i min skraldespand, men det er rigtigt mange.

Her er "Frisk-filmen" sat på modellen og der er malet med hvid.

Når masken er pillet af, ser det sådan ud.

Efter at havde skåret de lidt mindre "1" og "2" taller til den blå farve blev resultatet.

Hagekorset er fra Tamiya arket, og werknummeret er fra HAD-decals arket. Den gule brændstof trekant er fra et Eduard-ark, men er for stor, så den skal skiftes.

Der skal rettes en smule, men ellers er det OK. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg maler i stedet for at bruge decals. Men jeg er meget meget træt af at skære "2" taller  :(

Så nu er med at komme videre med noget af det rigtigt sjove...weathering  ;D

Mvh Kent
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #13 Dato: Februar 13, 2009, 21:37:45 pm »

hvad er "frisk Film" og hvor køber man det???

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #14 Dato: Februar 13, 2009, 22:02:25 pm »

Bo, det er noget halvgennemsigtigt film, men man kan altså også bare bruge Tamiya-tape eller sågar almindelige labels fra boghandleren (og de kan gå i printeren).

Flot fremskridt Ken.

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk