Danske Modelbyggere Forum

• Marts 22, 2019, 16:17:28 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Det ultimative What If Fly til RDAF ???  (Læst 6276 gange)

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
Sv: Det ultimative What If Fly til RDAF ???
« Svar #15 Dato: Juni 05, 2013, 23:03:34 pm »

Det er jo ikke nemt at vide hvem der ville få ret. Der er så mange ukendte faktorer i alle skarpe situationer. Faktum er at Etendard og Exocet var en dødbringene kombination samt at englænderne tabte den første omgang på vandet.
Logget
Mojn Mojn Henrik

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
« Svar #16 Dato: Juni 05, 2013, 23:49:56 pm »

Nå men nu var det jo ikke lige det tråden handlede om. Undskyld afstikkeren. Jeg kunne godt forestille mig en A-10 i Afghanistan med Danske korkarder og splitflag samt AH-64 i Hærens flyvetjeneste til at høste lidt Talibob blehoveder med. Fuld ære og respekt til alle som har tjent Danmark dernede herfra, uanset hvilken funktion i har udført. Det fortjener i. Jeg ved i har fuld respekt fra alle de allierede styrker som har kæmpet sammen med jer. Dem jeg har snakket med siger i er helt prof og yderst aggressive.
Jeg håber at vi ikke mister flere dernede.   
Logget
Mojn Mojn Henrik

Dolphin

• Nyt medlem
  • *
« Svar #17 Dato: Juni 17, 2013, 19:56:51 pm »

Her er noget med lidt mere historisk kød på. Phil Butlers ultimative bog om erobrede aksemagts-fly, War Prizes, nævner, at den danske regering i november 1945 anmodede om to eksemplarer af følgende typer til instruktionsformål og til en militær flyveskole: Bücker Bü 181, Focke Wulf Fw 190, Messerschmitt Bf 109, og Messerschmitt Bf 110. Der er ikke nogle billeder af sådanne fly, og det henstår uklart, hvad der faktisk skete, men det hævdes i bogen, at en Fw 190 på daværende tidspunkt allerede var blevet overdraget til de nævnte formål.

Det kunne da være et godt udgangspunkt for et "what if". Hvis det var blevet til noget, ville am sikkert have taget dem fra de forskellige fly, der stod rundt omkring, og en Fw 190D-13 i dansk bemaling ville da vække opsigt..... 

To Focke Wulf Fw 200C, der ved krigens afslutning henstod i Flensburg, blev ved beslutning af 16. goktober 1945 frigivet af de britiske myndigheder til Danmark hvor de blev brugt af DDL. Den ene (Air Ministry AM97, Werke no. 0181) styrtede dog ved starten i Schleswig netop som den skulle leveres. Den anden (Air Ministry AM96, Werke no. 0111) blev overgivet til DDL og fløj som OY-DEM frem til 1946/1948. Ellers blev tre af de mere driftssikre Ju 52/3m også overdraget til DDL, senere SAS:

Så er der det store antal Focke-Achgelis Fa 330, der blev fundet i Danmark, hvoraf en blev overdraget af de britiske myndigheder og stadig overlever på Egeskov. 
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #18 Dato: Juni 17, 2013, 23:33:42 pm »

Condor OY-DEM var skam ikke en tidligere Luftwaffe-maskine. Den blev købt af DDL fra fabrikken sammen med OY-DAM og de var begge født som civile trafikfly og af typen Fw200A

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #19 Dato: Juni 18, 2013, 11:47:03 am »

Prøv at læse "Tilintetgørelsen af Luftwaffe i Danmark 1945" Georg Løwe der giver svar på spørgsmålene!
Herunder bla. at efter det første erstatnings FW 200 havari frabad DDL sig andre erstatninger.

Carsten
Logget

Dolphin

• Nyt medlem
  • *
« Svar #20 Dato: Juni 19, 2013, 20:55:52 pm »

Nu har jeg godt en ret anseelig bogsamling, men den der, ligger jeg nu godt ikke inde med. Har heller aldrig hørt om den tidligere.

Mht. Fw 200 OY-DAM, befandt den sig i Shoreham i England den 9. april 1940, hvorefter den blev interneret. Den blev derefter indregistreret som G-AGAY og skulle have været anvendt af BOAC på ruten UK-Marseilles-Ægypten. Det blev dog ikke til noget efter Frankrigs fald. 9. juni 1941 blev den overført til Air Transport Auxiliary og militært registreret som DX177. Den 12. juli 1941 havarerede den under en testflyvning, da understellet kollapsede. Den blev ikke istandsat og ophugget i 1942. Et billede i War Prizes viser den i RAF kamouflage, med store civile registreringsbogstaver på den bagerste del af fuselagen og under vingerne.

Ved nærlæsning af War Prizes kan jeg se, at AM96 og OY-DEM er to forskellige maskiner. AM96 var en Lufthansa Fw 200C, registreret D-ASVX. Den blev oprindeligt erobret af briterne i Flensburg i 1945, derpå fløjet til Farnborough i september 1945. Efter frigivelsen til den danske regering, blev den fløjet til Schleswig, hvor DDL teknikere istandsatte den, inden den fløj til Kastrup 12. februar 1946. Efter at den anden Fw 200C, AM97, og OY-DEM begge var havareret i henholdsvis Schleswig og i Northolt, UK, i 1946, opgav DDL anvendelsen af typen.

Der er ikke nogen oplysninger om, hvilken civil dansk registrering, der blev tildelt AM96 og AM97.

Interessant nok ser AM97 ud til at have en kort gondol under den forreste del af kroppen, mens billedet af AM96 ikke viser nogen.

Venlig hilsen

Kenneth
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #21 Dato: Juni 20, 2013, 23:06:03 pm »

Ja, DDL var ikke specielt heldige med deres Condorer! Jeg har heller ikke kunnet finde nogen oplysninger om hvilke registreringer de to erstatningsfly, AM96 og AM97, evt havde fået reserveret.

En meget grundigt fortalt historie om både de to Fw200A og disse to ex-Luftwaffe/Luft Hansa Fw200C findes i "Temahæfte nr. 2 Focke-Wulf Condor" fra Dansk Flyvehistorisk Forening, udgivet 1988.

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #22 Dato: Juni 22, 2013, 10:17:01 am »

Ja, DDL var ikke specielt heldige med deres Condorer!

Næh, de skulle jo nok have fundet de nødvendige $ og købt de DC-3 de helst ville have!

Carsten
Logget