Danske Modelbyggere Forum

• December 10, 2019, 18:24:29 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 [2] 3 4 ... 7

Forfatter Emne: Farver på danske fly  (Læst 39618 gange)

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Farver på danske fly
« Svar #15 Dato: Maj 04, 2012, 17:32:53 pm »

Der var fejl på min hjemmeside; den er rettet nu (til FS 26373).

Jeg er ikke bekendt med, hvad der står angivet som farver i Tinbox 79/1.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #16 Dato: Maj 04, 2012, 18:10:29 pm »

Hvad er den korrekte farve for de Danske C-130 i grøn bemaling?
Jeg har min fars gamle til at ligge, som blev malet med de rigitige farver, og jeg kunne godt tænke mig at bygge en ny, i samme farver :)

Vh
Mikkel
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #17 Dato: Maj 04, 2012, 18:53:37 pm »

Der var fejl på min hjemmeside; den er rettet nu (til FS 26373).

Jeg er ikke bekendt med, hvad der står angivet som farver i Tinbox 79/1.

Jens

Tak for oplysning.

Tinbox 1979/1 - link http://tinbox.dk/files/tinbox-1979-1.pdf s. 14-15.
Farver angivet som (FS)26118, (FS)26270 og (FS)26375.

Carsten
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #18 Dato: Maj 04, 2012, 19:46:08 pm »

Den udgivelse af Tinbox er skrevet (1979), før flyene blev leveret (1980) - og tilsyneladende også inden de blev malet. Det fremgår ikke, hvad deres kilder var på det tidspunkt, men jeg er overbevist om, at de danske F-16 har haft de farver, jeg har nævnt, fra starten.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #19 Dato: Maj 04, 2012, 20:50:12 pm »

Hvad er den korrekte farve for de Danske C-130 i grøn bemaling?
Jeg har min fars gamle til at ligge, som blev malet med de rigitige farver, og jeg kunne godt tænke mig at bygge en ny, i samme farver :)

Vh
Mikkel

FS 24079 må være den rigtige farve.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #20 Dato: Maj 05, 2012, 06:59:58 am »

Den udgivelse af Tinbox er skrevet (1979), før flyene blev leveret (1980) - og tilsyneladende også inden de blev malet. Det fremgår ikke, hvad deres kilder var på det tidspunkt, men jeg er overbevist om, at de danske F-16 har haft de farver, jeg har nævnt, fra starten.

Jens

De skriver jo også at det er baseret på fremsendte farveprøver og jf. alle andre diskussioner herinde så kan sådanne jo afvige fra full-scale resultat.

Der er altså ikke tale om at de danske F-16 havde andre farver ved levering?

Carsten
« Senest Redigeret: Maj 05, 2012, 07:14:49 am af Carsten »
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #21 Dato: Maj 05, 2012, 22:11:15 pm »

Der er altså ikke tale om at de danske F-16 havde andre farver ved levering?

Carsten

Nej.
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #22 Dato: Maj 06, 2012, 12:29:52 pm »

Tak.
Logget

Brian Brodersen

• Modelbygger
« Svar #23 Dato: November 17, 2012, 14:13:34 pm »

Hej alle

Jeg har kig på at falde over de danske Harvards. Planen er at lave tre stk. En IIb en III og en T6D. Jeg har sikret mig de rigtige canopies incl det runde til IIb. Hvilke farver vil I anbefale til IIb og III? (gerne Tamiya)
Og næste spørgsmål Hvilken farve skal jeg bruge i hjulbrøndene på hhv den gule og den sølvfarvede underside?

Mvh

Brian
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #24 Dato: November 18, 2012, 12:46:42 pm »

Harvard IIB og III burde have været malet i RAF-farver ved leveringen: Dark Earth og Dark Green på oversiden og Trainer Yellow (ikke at forveksle med Chrome Yellow som var en mere "kold" gul farve) på undersiden, men der noget der kunne tyde på at Flyvevåbnet brugte en lidt mørkere brun (mere i retning af chokoladebrun) når de malede dem om.

Enkelte Harvard IIB var dog helt gulmalede med sort(?) anti-glare ved leveringen, andre havde et gult bånd om bagkroppen og/eller større eller mindre gule partier på halen. Camouflagemønsteret varierede også temmelig meget fra fly til fly. Min teori er at alle Harvarder var Trainer Yellow over det hele ved leveringen til RAF, da de fortrinsvis skulle bruges på flyveskoler, der lå i Canada og Sydafrika, hvor der ikke var fjendlig aktivitet at tage hansyn til. Senere kom en del af disse fly til England og blev for en stor dels vedkommende malet i camouflagefarver, sandsynligvis ved lokale depoter eller enheder, hvilket resulterede i temmelig store afvigelser i mønsteret.

Det lader heller ikke til at Flyvevåbnet var specielt konsekvente mht mønsteret, når de efterhånden malede maskinerne om. Man må derfor vælge et godt dokumenteret fly, for at være sikker på at få det korrekte bemalingsskema.

Mit gæt på hjulbrøndsfarven må være Zinc Chromate Green (både Harvard og T-6D), men det har jeg ingen dokumentation for.

Husk i øvrigt at både Harvard III og T-6D havde maskingeværs-fairing foran cockpittet i højre side og at Harvard IIB havde langt udstødningsrør.

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Bent Laursen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #25 Dato: November 19, 2012, 19:55:02 pm »

Hej alle

En rigtig god ide med farver på danske fly :)

Mht. F-84 fra Esk.726, så mener jeg at stråler på luftindtag og haleror er røde istedet for som der står blå, tiptankene var som skrevet står blå.
Esk.726` gate guard var malet med røde lyn og striber, og sammenligner man på sort/hvide fotos kokarderne og lynene ser de ud til at have samme farve (set med mine øjne).

Eskadrillens F-86`havde også rødt lyn på luftindtaget, måske den røde farve går igen i eskadrillen ?

mvh. Bent
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #26 Dato: November 19, 2012, 21:55:19 pm »

Hej Bent

Du har både ret og alligevel ikke! Farverne på næse og sideror var bestemt af hvilken flight indenfor eskadrillen som flyet tilhørte. Der var blå, rød, grøn og gul flight i alle de seks jagerbomber eskadriller, der var udrustet med F-84G. Tiptankene var derimod i samme farve på alle eskadrillens fly.

Derfor har du ret i at nogle af ESK726´s fly havde røde stråler på næse og hale, men der var jo altså også fly med de andre tre farver.

mvh
Michael
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #27 Dato: Juni 16, 2013, 23:11:48 pm »

Hej Bent

Du har både ret og alligevel ikke! Farverne på næse og sideror var bestemt af hvilken flight indenfor eskadrillen som flyet tilhørte. Der var blå, rød, grøn og gul flight i alle de seks jagerbomber eskadriller, der var udrustet med F-84G. Tiptankene var derimod i samme farve på alle eskadrillens fly.

Derfor har du ret i at nogle af ESK726´s fly havde røde stråler på næse og hale, men der var jo altså også fly med de andre tre farver.

For lige at præcisere ovenstående, så må jeg understrege at det var F-84G, der havde forskellige farver på næse og hale alt efter hvilken flight de tilhørte. Eskadrillens F-86D var alle med rød "flash" bag luftindtaget og blå stråler på halefinnen (dvs oprindeligt var de nu helt uden disse farver og dermed lige så "kedelige" som Eskadrille 723s fly).

mvh
Michael
Logget

albatros

• Modelbygger
« Svar #28 Dato: August 11, 2013, 16:34:19 pm »

Hej Jens

Jeg er en gammel modelbygger som er vendt tilbage igen efter en 15 års fravær da jeg pt flyver fjernstyret
Jeg er i gang med to starfighter 104 i 1:32 fra Revell angående farvene på denne tråd spørger jeg måske lidt dumt
men blank eller den matte farve findes de i humbrol eller bruges der i dag andre mærker?

med venlig hilsen Steen
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #29 Dato: August 11, 2013, 20:16:32 pm »

Jeg bruger oftest Xtracolor til mine modeller, alternativt Model Master. Kun sjældent bruger jeg Humbrol i min airbrush, da det nemt bliver grynet. De mest gængse danske farver kan fås fra de tre producenter.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Sider: 1 [2] 3 4 ... 7