Danske Modelbyggere Forum

• Marts 23, 2019, 21:42:50 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 [2] 3 4 ... 7

Forfatter Emne: Tænketank for at få flere unge mennesker ind i modelhobbyen.  (Læst 32978 gange)

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
Sv: Tænketank for at få flere unge mennesker ind i modelhobbyen.
« Svar #15 Dato: Marts 11, 2012, 18:56:56 pm »

Ironi mode on:
Ja lad os endelig kaste håndklædet i ringet og erklære projektet dødfødt...... fordi det har vi
prøvet for 20 år siden....... lad os endelig blive en klub af sammenspiste sure gamle mænd.....
ironi mode off:

Jeg har ikke de vise sten der fortæller hvordan vi skal udbrede modelbygningen til det niveau den havde for 30 eller 40 år siden, men det som jeg med sikkerhed ved IKKE virker, er at give op !

Her er hvad vi i Lisbjerg modelklub gør for at fremme flere juniore

I Lisbjerg modelklub sætter vi en ære i at favne både nye medlemmer og især unge modelbyggere med stor åbenhed, her er et billede af Anders, han er søn af en af vores medlemmer i Lisbjerg og han sidder og bygger på ..... en Spitfire.
Ud over at være en sød og høflig ung mand kan Anders som alle andre i hans alder ikke koncentrere sig i
alle de timer som Hans far og ham deltager, men så går man en tur eller læser i en tegneserie... den slags skal der være plads til og det fungere fint
I Lisbjerg bygge vi på skolen, vores politik er åbne døre og alle er velkommen til at kikke ind og kikke/spørge
På sigt er det planen men en "åbent hus" aften hvor vi håber at udbrede viden om vores hobby

Bo

Citér
Det er umuligt

Jeg vil gå så vidt som at sige skønne spildte kræfter!!

Drengene bygger ikke Spitfires mere og pigerne syr ikke korssting...
« Senest Redigeret: Marts 11, 2012, 19:23:47 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

waleed

• Garvet modelbygger
« Svar #16 Dato: Marts 11, 2012, 19:35:37 pm »

Hvem kalder du "sure gamle mænd"?  ;D

Min mellemste vil gerne bygge... Kom hen til mig en dag og spurgte om jeg ikke ville
være med til at bygge en "Cat-walk" med modeller (dem med lange slanke ben) og
tilskuere og tøj og meget meget mere  ;D
Så hvis emnet er det rigtige (deres interesser) er de stadig inden for rækkevidde!

Min egen holdning: blot de er interesseret i de kreative fag og gerne vil,
så skal de ha' al den opmuntring de ka' få fra min side - uanset om det er papir og blyant,
computergrafik, plast, træ, ler eller hvad de ellers gerne vil rode med!

waleed
Logget
GOD DAMN IT!

Skurk1

• Gæst
« Svar #17 Dato: Marts 11, 2012, 20:30:40 pm »

Ja det er nok temmelig resignerende bare at give op. Det mener jeg nu heller ikke at man skal. Jeg tegner meget og har altid gjort det - en gave som man kan bruge til meget og ikke kun hobbyrelateret. Jeg går lidt som katten om den varme grød, for at finde den rette måde at give denne gave videre til sønnen. For hvis jeg pådutter han det - vil han med statsgaranti undgå det. Det samme er nok gældende for vores hobby. Det er korrekt at det kan være bedøvende ligemeget hvad man bygger, det er processen, og det som det giver en selv. Den kreative forvandling af et stykke materiale - til det resultat eller udtryk man går med inde i hovedet.

I mellemtiden tror jeg bare at man skal fortsætte med at nyde sin hobby. Mærker ungerne først den magiske stemning, den ro der er forbundet med hobbyen, glæden ved processen, ja og det faktum at når lysten er størst, så sprøjter det kreative nærmest ud af hænderne. Og puster man til deres nysgerrighed, uden at forpligte - mon så ikke at noget af det smitter af. Jeg vil da hellere have at knægten, tænker tilbage på sin far, som en rolig mand, der hyggede sig derhjemme med sine modeller, end at det er ham der altid skulle ned på bodegaen, eller til fodboldkamp, sammen med de andre hooligans.

Jeg kan godt lide det man gør i Lisbjerg - desværre findes der ikke mange af den slags tiltag. Der sker absolut intet af den slags i mit nærområde.

/Carsten
Logget

monzta

• Modelbygger
« Svar #18 Dato: Marts 11, 2012, 20:59:35 pm »

Det er korrekt at det kan være bedøvende ligemeget hvad man bygger, det er processen, og det som det giver en selv. Den kreative forvandling af et stykke materiale - til det resultat eller udtryk man går med inde i hovedet.
/Carsten

Det er også præcist det jeg mener. Derfor nytter det heller ikke noget at man kommer og viser en flok på 100 unger en model af en Spitfire. For det første har man per automatik sorteret alle pigerne i forsamlingen fra. Så er vi nede på 50 Dernæst alle de drenge der danser efter pigernes fløjte, og så er vi nede på 20. Så har man en lille flok drenge tilbage. Lad os for debattens skyld sige at ud af de 20 drenge er der 2 der syntes fly er interessante, men da de aldrig har set et fly med propel før er det kun den ene der holder interessen fanget.

Viser man dem derimod et bredt udvalg af hvad modelhobby er, fly, toge, transport af forskellig slags, racerbiler, både, fantasy genren osv ja så begynder selv pigerne at kunne være med.
Hvis vi kigger på hvad "de unge" kan lide i dag der kunne relatere til modelhobby (føj hvor jeg lyder gammel når jeg skriver det.....!....) så er det jo klart at fantasy genren lever i bedste velgående. Både i form af serier med de der vampyrer (hvad dulan er det de hedder?) og ikke mindst er der ringenes herre universet som jo ligger til bund for adskillige fantasy sub-genrer. Nu kommer "Hobitten" snart i biograferne, og der vil være i tusindsvis af unge mennesker der valfarter ind for at se den film.

Modelhobby har for mig altid været en mulighed for at skabe mit eget univers. Jeg tror jeg har set filmen Memphis Belle 2000 gange da jeg var knægt og plejede min hobby, men det var bare ikke nok. Men igennem modelhobby får man lov at lave sine egne historier og så begynder man pludselig også at lægge sjæl og følelser i modellerne.

Jeg syntes især at man kan se den slags små "historier" i de superflotte Diorama´er folk har lavet og lagt op herinde.

Jeg tror på at man kan udbrede denne hobby til flere unge (måske ikke som "dengang" men der var sgu heller ikke computerspil og 400 tv-kanaler at konkurrere med dengang) og hvis man er villig til at gøre det på de unges premisser tror jeg det kan blive en succes. En ting er helt sikker. Prøver man at presse de unge ind i nogle rammer hvor de ikke mener de selv hører til (eks ved at bygge WW2 modeller) ja så kan man godt vinke farvel til dem.
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #19 Dato: Marts 11, 2012, 21:14:07 pm »

Er der ikke rigtig mange unge der bygger og maler warhammer figurer og alt hvad der hører til det univers. De har jo bare deres eget forum.
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #20 Dato: Marts 11, 2012, 21:52:41 pm »

Det er sgu lidt øv, at man ikke kan have en anden holdning til tingene uden, at man - med eller uden ironi - bliver kaldt en sur gammel mand.

Jeg tror grundlæggende bare ikke på, at vi kan vinde de tabte generationer tilbage. Der er, set med mine øjne, alt alt for mange andre fristelser, der fanger de unges interesse i dag. Når børn og unge så oven i købet ikke ser modelfristelserne, når de besøger den lokale legetøjsforretning, ja så er det op ad bakke.... hele vejen.

Jeg vil gå så vidt at sige, at jeg er ganske uimponeret over, at I som fædre kan formå jeres sønner til at bygge sammen med jer. Det er kvalitetstid for alle pengene. Det interessante ville jo være at få fat i alle de børn og unge, der IKKE får modelbyg ind med modermælken, ikke sandt?
Logget
Sturmer

Skurk1

• Gæst
« Svar #21 Dato: Marts 11, 2012, 22:20:36 pm »

Jeg tror nu ikke at det var nogens hensigt at kalde nogen for en sur gammel mand, i henført betydning. ;)

Det er på den anden side heller ikke formålet at prakke nogen en hobby på, ved at give dem gratis slik, mens de bygger gratis byggesæt. Men hvis man prøvede at lave konkurrencerne om til udstillinger og workshops, og lavede markedsføringen derefter, så kunne man måske give nogen mod på udfordringen - men det kan ikke gøres uden producenternes medvirken.

Kunne måske være noget sådan:

Skal absolut ikke tages for mere end en strøtanke!!!

/Carsten

« Senest Redigeret: Marts 11, 2012, 23:03:29 pm af Skurk1 »
Logget

Spike E

• Garvet modelbygger
« Svar #22 Dato: Marts 12, 2012, 00:15:38 am »

"Like".
Spike.
Logget
Quocunque jeceris stabit.

Robin Matcham

• Garvet modelbygger
« Svar #23 Dato: Marts 12, 2012, 06:55:31 am »

Jeg ved at til Airshows i England, og ved flymuseumer i England, uddeler de gratis maling lim og modeller som børnene kan bygge. Airfix har deres Airfix Club rundt ved mange steder hvor du betaler en lille smule og får en ''very basic Spitfire'' Det er en super god ide. Så kan børnene få dem med hjem og vise dem til vennerne :)
Logget

waleed

• Garvet modelbygger
« Svar #24 Dato: Marts 12, 2012, 08:07:01 am »

I "Like II" 

;D

waleed
Logget
GOD DAMN IT!

Spike E

• Garvet modelbygger
« Svar #25 Dato: Marts 12, 2012, 08:37:54 am »

Englænder, så (charmerende) gameldags ... Omfavne nutiden! Der var engang mand snittede sin model fra et stykke træ. Nu køber vi "samle selv" kits hvor mand limer sammen forskellige dele af en kit som en anden har skulptede og "brækkede ned" for at give os noget at lave. (Ok nogle "skratchjer" eller "Konwertere"). Jeg se´r flere og flere butikker i UK hvor mand kan spring over "samle selv" dele af hobbyen og købe færdig-byggede sæt som en anden har byggede og malede..... og min søn kommer nok til at Z-brush hans modeller og får dem printede ude af hans egne 3-D printere.
Spike.
Logget
Quocunque jeceris stabit.

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #26 Dato: Marts 12, 2012, 08:40:08 am »

Det er sgu lidt øv, at man ikke kan have en anden holdning til tingene uden, at man - med eller uden ironi - bliver kaldt en sur gammel mand.

Jeg tror grundlæggende bare ikke på, at vi kan vinde de tabte generationer tilbage. Der er, set med mine øjne, alt alt for mange andre fristelser, der fanger de unges interesse i dag. Når børn og unge så oven i købet ikke ser modelfristelserne, når de besøger den lokale legetøjsforretning, ja så er det op ad bakke.... hele vejen.

Jeg vil gå så vidt at sige, at jeg er ganske uimponeret over, at I som fædre kan formå jeres sønner til at bygge sammen med jer. Det er kvalitetstid for alle pengene. Det interessante ville jo være at få fat i alle de børn og unge, der IKKE får modelbyg ind med modermælken, ikke sandt?

Her må jeg holde lidt med Stormer .. Jeg har mødt ham, og så gammel er han altså heller ikke  ;) ;) ;) ;)  ;D

Jeg er mere og mere tilbøjelig til at give Stormer ret .. det bliver mere og mere svært at fange de unge, og nej det er måske ikke nogen kunst at gøre ens egne børn interesserede .. men om ikke andet er det da en start.

Jeg kan dog berette, at rigtig mange af de brugere vi har fået på DMB over det sidste års tid, er m/k der har snust lidt til det som børn/unge .. måske har bygget et par år, for så at vende tilbage til hobbyen i voksenlivet ..... og det er vel også fair nok ....

Hvis vi skal forsøge at "hverve" flere unge, tror jeg umiddelbart at følgende metode kunne have lidt effekt .... ikke at jeg forventer et voldsomt tilløb .. men en håndfuld nye unge byggere er da bedre end ingenting.

Byggende udstillinger: Som det er nævnt flere steder her i tråden, er hobbyen tit forbundet med en vis interesse for historie eller fag-områder (dinoer, rumfart osv) .... her kunne udstillinger, meget gerne byggende udstillinger på de lokale biblioteker måske vise hobbyen ..... for det er måske der vi skal starte ... med at gøre hobbyen synlig ... for måske er problemet slet ikke, at ungerne ikke gider vores hobby .. måske er problemet, at de slet ikke kender den i dag .... for hvis byggesættene ikke længere er der i legetøjsforretningerne .. hvordan dælen skal de så kende til vores hobby.

Her skulle man måske også kigge lidt mere på de unges interesser, og planlægge en udstilling ud fra det, i stedet for bare at udstille det man nu lige kan skrabe sammen.. jeg ved godt, at det ville kræve en masse benarbejde, men der var heller ingen der sagde det skulle være let ..... Hvis Spikes dinoer ville hverve flere unge modelbyggere end Jens' fly, jamen så er det da Spikes dinoer vi skal udstille ... og gerne i den naturvidenskabelige afdeling på biblioteket, hvor vi kunne forvente at møde de unge som synes at dinosaurer er spændende.

Det var også en anden mulighed ... i stedet for at lave en samlet udstilling, så vi "gamle sure mænd" kan sidde og snakke sammen .. så kunne man jo sprede den ud på biblioteket, så man sad med sit "område" i den afdeling af biblioteket som den hører bedst ind under
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #27 Dato: Marts 12, 2012, 09:13:27 am »

Sure Gamle Mænd
Så så så, vi er jo alle sure gamle mænd. Jeg har set mangt et medlem herinde sidde og bande over en eller anden dims i et samlesæt der bare #¤"&"("&#% ikke vil passe. Og med aldersgennemsnittettaget i betragtning, så klinger bitre knøse bare ikke på helt samme måde.
Ja ja ja, jeg ved godt at vi har enkelte kvindelige medlemmer, men dem har jeg ikke set være sure. Dog kun hvis man nævner deres alder. men det er der alligevel ingen der tør!
Hold nu hellere fast i det der er fælles for os, i stedet for at antage at alle andre er meget anderledes end en selv.
(psst... det er de IKKE!)
;)

Humor og spas mode overstået.

Tiltag??!
Jeg tror der skal andre tiltag til at få de unge med på idéen om modelbygning som en hobby.
Rigtig mange medlemmer herinde er glade krigmateriel af den ene eller anden slags, og jeg ser mange gange forslaget om en lille Spitfire fremhævet. Det kunne lige så vel være enelleranden tank eller et andet fly eller noget helt tredie fra samem bredde kategori.
Men det er bare ikke det unge mennesker i dag beskæftiger sig med, eller i hvert fald en meget lille del af dem. Og finder de modeller interessante, så skal de nok finde os eller en anden byggeforening. det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.
Og emnet Warhammer haer også været nævnt et par gange, men der er allerede rigeligt med muligheder rundt omkring i landet til at udfolde den slags. Og de der ønsker at udvide deres horisont til mere realistiske modeller, de skal også nok få det gjort. Og de kommer i det med en ballast af erfaring, værktøj og maling som uden de store problemer kan overføres.

Jamen hvad så?
Jeg tror nærmere man skal kigge på hvad alle de andre laver i deres fritid, der kunne forbindes med modelbygning. Som barn læste jeg rigtig mange tegneserier, og bøger. Og dem der gætter på at de indeholdt mange fantasy væsner, robotter og rumskibe, de gætter helt rigtigt.
Men hvad læser de unge så i dag?
Et af svarene kunne være anime/manga. Genrer der udspringer fra Japan, og som også herhjemme er støt voksende, med efterhånden rigtig mange udgivelser, både af tegneserier men også af tegnefilm på DVD og Blu-ray.
Og markedet for modeller herfra er KÆMPESTORT, dog skal de fleste lige hentes hjem fra østen.
Jeg har bygget flere med mine børn.
Et af de sæt der er nemme at starte med kunne bl.a. være fra serien af Gundam robotter i lille skala fra Bandai. Delene kommer støbt i de farver som de skal have. Ofte med den populære teknik med flere farver på samme ramme. Der skal ikke bruge værktøj til at få delene af rammerne, da e har udviklet en teknik hvor de bare kan "brækkes" af med fingerene, og dette så fint at det kun efterlader et meget meget lille "ar" på delen. Og dette ofte på et sted der alligevel bliver skjult af en anden del under samlingen.
For at færdiggøre modellen medfølger der klistermærker i stedet for decals.
Alt dette gør at der kan købes en model der kan samles lige ud af æsken uden tilkøb af hverken maling, lim eller værktøj. Og som er inden for (eller i værste fald i det umiddelbare nabolag) et emne som interesserer dem.

Dette kunne være én mulighed for at introducere hobbyen, hvor man ikke tænker på hvordan man selv startede. Men i stedet kiggede på de unges hverdag, og så på hvordan de nemt kunne få en helt færdig model, uden de helt store investeringer.

Omfang
Jeg har tidligere oprette en tråd der viser hvor meget ekstra "junk" der kan indkøbes til en model. Her er det et SCI-FI køretøj, men når jeg ser i købstråden hvad der bliver indkøbt til fx fly, eller tanks, så kunne det lige så vel have været en af de typer. Og de kunne også have været en tråd om special værktøje, eller den helt korrekte gule maling som Tyskland brugte til at male etellerandet gult for 1 gizillion år siden.
Prøv at undgå tankerækken om hvad man selv bruger i dag for at få sine modeller så perfekte som man selv mener de bør være. Men i stedet ihukom glæden ved den første færdiggjorte model.
Dette er ikke den endegydelige visdom til hvordan man man får de unge deltage, men blot én af mulighederne.
Det vigtigste budskab jeg har er at prøve de unge hvor de er, og ikke placerer dem hvor vi er. Med tiden skal de nok blive sure gamle mænd helt af sig selv.
« Senest Redigeret: Marts 12, 2012, 09:35:31 am af Staermose »
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Makrel

• DMB-Udstiller
  • Modelbygger
  • *
  • Henrik N. Knudsen
« Svar #28 Dato: Marts 12, 2012, 11:13:16 am »

Jeg sidder og kan ikke lade være med at tænke på hvordan vores naboer gør det. Her tænker jeg på Tyskland-Holland-Belgien osv. Når man ser diverse links fra deres bygge konkurencer, virker det til at de har en større junior tilgang end herhjemme.  Så det kunne jo evt. være en ide at kontakte nogle af deres hobby klubber´s bestyrelser eller ledende medlemmer, for at høre hvad de gør, og måske lære noget nyt.

Blot en strø tanke.

Henrik
Logget
Life is short!  Break the rules!  Forgive quickly!  Kiss slowly!  Love truly, Laugh uncontrollably.  
And never regret anything that made you smile.

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #29 Dato: Marts 12, 2012, 11:18:42 am »

Jeg sidder og kan ikke lade være med at tænke på hvordan vores naboer gør det. Her tænker jeg på Tyskland-Holland-Belgien osv. Når man ser diverse links fra deres bygge konkurencer, virker det til at de har en større junior tilgang end herhjemme.  Så det kunne jo evt. være en ide at kontakte nogle af deres hobby klubber´s bestyrelser eller ledende medlemmer, for at høre hvad de gør, og måske lære noget nyt.

Blot en strø tanke.

Henrik

Go' idé!!
Sæt igang!
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"
Sider: 1 [2] 3 4 ... 7