Danske Modelbyggere Forum

• Januar 20, 2019, 23:00:41 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7

Forfatter Emne: Tænketank for at få flere unge mennesker ind i modelhobbyen.  (Læst 32709 gange)

Spike E

• Garvet modelbygger
Sv: Tænketank for at få flere unge mennesker ind i modelhobbyen.
« Svar #30 Dato: Marts 12, 2012, 11:22:12 am »

Søger man der, finder man nemt videoer af modeller, og modelbyggere, der laver de mest fantastiske resultater, hvilket er nok til at få folk til at miste lysten

Det er måske en spørgsmål om hvordan mand tænker?
Synet af meget "realistisk" modeller da jeg var unge inspirerede mig til at stræbe efter lignende resultater som skilte sig ude fra mængden af "toy soldier" aktig modeller. Spiller Dansk håndbold landsholdet på en laver niveau for at vedligholde interessen i deres sport? (Ok, der er delte meninger om det  ;))

Som er blevne nævnte, det vi har bruge for at synligøre flotte modeller af tinge som interessere DE UNGE. Måske vil flere modeller inspirerede af de film og computer-spil de bruger deres tid med (som "John Carter of Mars", "Prometheus", "Twilight", "Harry Potter", "Cars", "Shaun of the Dead", "World of Warcraft" osv.) have en større effekt end en Pzkw IV? Men selvfølgeligt så skal producenter af de mass-producerede modeller også være med (GK verden er allerede igang).

Spike.
« Senest Redigeret: Marts 12, 2012, 11:40:39 am af Spike E »
Logget
Quocunque jeceris stabit.

monzta

• Modelbygger
« Svar #31 Dato: Marts 12, 2012, 11:27:20 am »

Ingen tvivl om at hvis man vil have unge mennesker med i denne hobbygenre så skal man møde de unge på deres premisser. Og det er sgu svært. Ingen unge mennesker har interesse i fly eller tanks. Det er i hvert fald en brøkdel.

Kunne man få en Iphone5 som byggesæt kunne vi begynde at snakke om det  :o  ;D

Ej spøg til side.

Jeg tror bare ikke det rigtige at gøre hvis man vil fange de unges interesse er at vise dem nogle WW2 fly eller en gammel ubåd. Det vil de ikke finde fascinerende. Viser man dem derimod noget Ringenes Herre, eller Vampire Diaries eller Twilight (det var den jeg ledte efter i forrige post) ja så kunne det måske pludselig vise sig at være noget.

Omvendt kan vi også spørge os selv om der er nogen grund til at få flere unge med ? Spørgsmålet er om ikke folk selv vil søge nye udfordringer når de har fået nok af at spille playstation og gå i hængerøvsbukser. Når man rammer midt 30´erne (som jeg selv) begynder man måske at få øjenene op for at der findes andet i verden, og nogle vælger at blive historisk interesserede. Er man historisk interesseret er springet nemt.

Dermed ikke sagt at jeg syntes de unge skal holdes udenfor ABSOLUT ikke, men spørgsmålet er om det er dér man skal satse. Er det nemmest at "hverve" ny medlemmer blandt de 10-16 årige eller blandt de 30-50 årige ? Et godt spørgsmål.. ???
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #32 Dato: Marts 12, 2012, 11:35:02 am »

Jeg sidder og kan ikke lade være med at tænke på hvordan vores naboer gør det. Her tænker jeg på Tyskland-Holland-Belgien osv. Når man ser diverse links fra deres bygge konkurencer, virker det til at de har en større junior tilgang end herhjemme.  Så det kunne jo evt. være en ide at kontakte nogle af deres hobby klubber´s bestyrelser eller ledende medlemmer, for at høre hvad de gør, og måske lære noget nyt.

Blot en strø tanke.

Henrik

Go' idé!!
Sæt igang!

En del af os er da på talefod med klubben i Lübeck .. og skal da blandt andet snart drikke øl sammen med dem ... det var da et fint samtaleemne til en hyggelig lørdag aften sidst i april  :)

Det er noteret
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

monzta

• Modelbygger
« Svar #33 Dato: April 26, 2012, 11:20:21 am »

For at give et lille indspark til denne tråd igen kan jeg fortælle at jeg har talt med min knægts skolebibliotek. De har lige fået en masse fine nye lokaler og mangler i den grad noget pynt.

Jeg spurgte om de var interesseret i at "låne" på ubestemt tid et lille ensemble af modelfly (mit RDAF projekt) og det ville de helt vildt gerne.

De skulle nok passe på det og flyene bliver udstillet i en meget fin glasmontre som de har flere af dernede.

Jeg kan kun anbefale dette. Pladsen til de færdige modeller kan være trang og istedet for de skal stå i et hjørne på "herreværelset" kan man da ligesågodt få dem ud så andre kan få fornøjelse og gavn af dem.

Dette kan også inspirere de unge til at komme igang med modelbygning.

Jeg har tænkt mig at lave en lille tekst til hvert fly (model og årgang) men har samtidig også tænkt mig at lave en lille "reklame" for hobbyen i form af et skilt i A4 ark størrelse der fortæller lidt om modelbygning og at man faktisk kan låne bøger på biblioteket om den slags, samt om fly i alle afskygninger.

Om ikke andet så vil de indgå som pynt til vores skolebibliotek :)

Mvh
Ruben
Logget

Allan F1 Nielsen

• Garvet modelbygger
« Svar #34 Dato: April 26, 2012, 11:35:43 am »

God ide og godt initiativ.

Logget
Mvh
Allan F1 Nielsen

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #35 Dato: April 26, 2012, 12:27:58 pm »

Måske du også skulle sætte et lille skilt med vores forum.... hvis man skulle være rigtig fræk skulle du måske have en stak "forum-visit" kort som folk kunne tage med og så efterfølgende blive klogere

Bo

Jeg har tænkt mig at lave en lille tekst til hvert fly (model og årgang) men har samtidig også tænkt mig at lave en lille "reklame" for hobbyen i form af et skilt i A4 ark størrelse der fortæller lidt om modelbygning og at man faktisk kan låne bøger på biblioteket om den slags, samt om fly i alle afskygninger.

Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

monzta

• Modelbygger
« Svar #36 Dato: April 26, 2012, 12:49:30 pm »

Ja det kunne man da :) God idé  :D
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #37 Dato: April 26, 2012, 12:54:52 pm »

Du siger bare til.. Jeg kan sagtens sende en lille bunke visitkort  ;D
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #38 Dato: April 26, 2012, 15:04:01 pm »

Det er super Niels

En anden ting du kan gøre er at kikke i den del af forummet der omhandler "Modelklubber og byggemøder", her finder du først ud af om der er nogen der mødes i dit nærområde, hvis ikke så slå en tråd op og se om du har ligesindede i dit område, så kan du høre om der er nogen af dem der har lyst til bygge-komsammen, de uformelle byggemøder/byggeklubber der findes overalt i Danmark er faktisk med til at trække nogle junior-byggere med

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Robin Matcham

• Garvet modelbygger
« Svar #39 Dato: Maj 14, 2012, 20:50:38 pm »

Tænkte lige at jeg ville dele et lille link :)

Dette her er jo en genial ide til en ung dreng eller pige, for at se om modelbyggeri er noget for dem :)
Jeg syntes at ideen i sættet er genialt, og der er mange forskellige fly osv. som man kan bygge. For det andet er det også smart med dvd'en, for så kan man faktisk se hvordan man skal gå til det hele :)

http://italeri.com/scheda.asp?idProdotto=2071

Robin
Logget

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #40 Dato: Maj 14, 2012, 23:25:48 pm »

Hej Modelbyggere.

Spændende tråd. Har ikke fået læst alle indlæg  - men der er mange spændende betragtninger og forslag. ;)

Selv voksede jeg op og blev inspireret af de "store drenge" som byggede Airfix modeller på stribe. Det ville jeg da osse prøve og så tog det fart.

Men tiden er en anden idag og der er desværre ikke mange unge der "giver sig tiden" = der er for hård konkurrence med pc, Nintendo Ipad o.s.v. Det skal være hurtig...og legen kan være hurtigt overstået. F. eks LEGO bliver der ikke bygget meget om med. Det er hovedmodellen og så lidt leg og "så på hylden". Afspejler børns leg ....deres hurtige familieliv ????? Ja... ::)

Tror selv at hvis man skal have flere unge med inden for vores hobby...så skal vi selv gå foran og inddrage dem - OG DET STARTER DERHJEMME MED VORES EGNE BØRN. Har selv prøvet at have Emilie ( 11 år ) med 2 gange i Esbjerg  - og hun havde selv en model med. Det startede med at hun selv så at jeg byggede og SÅ ville hun bygge med. Fik købt en dino fra Tamiya og så endte det med at hun ville have den på en plade med planter og det hele. Vildt stolt.

Nu er det drengen på 7 der pludselig snakkede om bombefly fra 2. verdenskrig da de havde haft om det i skolen . Der fangede jeg hjalte..og fik selv julelys i øjnene !!!!  ;D Gik straks på ebay og checkede for nye gode byggesæt... Men jeg endte faktisk.... med.... at overraske ham med et gammelt Airfix B-25 sæt fra 1970-erne.!!!! Og det var nok....Han var solgt. Det var lige noget han tændte af på. Masser af "kanoner".... og action på æsken.  " Når det er færdigt...så skal jeg have den med i skole".  ;D

Vi har nu haft 3 byggeaftener og den er tæt på at være færdig samlet.

Glem alt om alle de "regler " som vi bygger efter. Glem alt om dyre sæt, værktøj, airbrush o.s.v. Det er i mine øjne ikke det der tæller . Det vigtigste er at DE har en succes-oplevelse med deres byggeri. Hvis man kan give dem det som start ...så - vil de forsætte og ønske sig byggesæt nr. 2.

Så..igen... jeg tror kun vi igennem et aktivt arbejde med egne børn / i klub kan fange dem ind i vores hobby. Var formand for Vestsjællands Modelbygeklub igennem mange år og der havde vi en del børn med. Det kræver bare noget ekstra af os hvis vi vil fange dem ind i vores hobby. Vi skal afgive noget af vores egen dyrebare tid  :'(

Af alle de modelbygge aftner der holdes rundt om i landet.....hvor mange fokusere på at der skal børn med til dem..???? Nej vel ??? For det er jo VORES friaften....vores bolte og nitte aften...hi...!!!

Det kan bedre lykkes for mig på hjemmebanen. Så her vil jeg forsætte at gøre en indsats.  Håber at jeg kan få mine 2 til at forsætte med modelbyg....sammen med alt det ANDET. For alt det andet SKAL jo være der. Mine børn skal osse følge med udviklingen. De skal have en IPHONE og alverdens andet...for det det er deres verden..og det bliver en del af deres udvikling og fremtid. Men ...for f...... jeg håber jeg kan holde dem fanget med de modeller..for det giver dem noget helt andet positivt.

Udstillinger på f.eks biblioteker , skoler,...op til vores STORE ARRANGEMENTER modelbygge events ( KBH, RANDERS, ESBJERG ) vil måske kunne lokke flere børn til ????

Det var lige lidt herfra....tilbage til byggebordet !!!! ::)

MVh  HH

Logget

Frederik

• Garvet modelbygger
  • Silkeborg
« Svar #41 Dato: Maj 15, 2012, 07:53:18 am »

Nu er det drengen på 7 der pludselig snakkede om bombefly fra 2. verdenskrig da de havde haft om det i skolen . Der fangede jeg hjalte..og fik selv julelys i øjnene !!!!   Gik straks på ebay og checkede for nye gode byggesæt... Men jeg endte faktisk.... med.... at overraske ham med et gammelt Airfix B-25 sæt fra 1970-erne.!!!! Og det var nok....Han var solgt. Det var lige noget han tændte af på. Masser af "kanoner".... og action på æsken.  " Når det er færdigt...så skal jeg have den med i skole". 

jeg har en af dem færdig bygget dog ikke i så god stand ;D ;D
Logget
"want a job done? then call the Navy"

Under konstruktion.
JDMSF Atago 1/350

HHS

• Bygger som en pro
« Svar #42 Dato: Juni 10, 2012, 13:25:06 pm »

BYGGEBORDE til Børn/unge

Spørgsmål: Der er nogle gange børn og unge som sidder og prøver at bygge ved de forskellige store Modelbygge konkurrencer rundt i landet. Men er egentlig et specielt BORD dedikeret til det ?

Lagde mærke til at der i Lübeck var et helt område hvor børn og unge kunne gå hen og sætte sig med deres indkøbte sæt. Hvis vi giver gamle
"kasserede" byggesæt til tombola o.s.v kunne man jo f.eks lade nogle af dem gå til et byggebord hvor de kan prøve kræfter med at bygge. !!!

Er der nogle fra f.eks Esbjerg eller københavn der har prøvet den ide af ?

MVh  HH
« Senest Redigeret: Juni 10, 2012, 17:31:58 pm af HHS »
Logget

Merete_NP

• Modelbygger
    • Den lille husbygger
« Svar #43 Dato: Juni 10, 2012, 15:36:54 pm »

På DMJUs udstillinger har der været et sted, hvor der kunne bygges små byggesæt. Da DMJU er en modeljernbaneunion har det været dekoration af togvogne i 1:87 samt et vaskehus. Begge dele har været sponsoreret af en forhandler af modeljernbane.
Det har været en populær stand med mange besøgende, hvor ikke bare børnene, men også konerne har kastet sig ud i byggeriet.
Om det har fostret nye medlemmer i modelbaneklubberne eller øget interesse hos de unge ved jeg ikke. Små billige byggesæt og et sted med et par vejledende voksne er helt sikkert en god ide, men det skal følges op efter udstillingen, enten hjemme (kræver nok en byggeplads, hvor der ikke skal ryddes for at pladsen skal bruges til noget andet) eller i "junuorklubber", hvor man bl.a. hjælper med indkøb af overkommelige byggesæt.
Logget
M.v.h.
         Merete N-P / Den lille husbygger

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #44 Dato: Juni 15, 2012, 18:54:04 pm »

Hej alle

Som ny på dette site, vil jeg lige komme med et indput: hvis målet er at få den eller de yngre generationer ind i hobbyen, skal vi måske nærmere skabe kontakt til andre foreninger, der også har haft store problemer med tiltrække nyt blod. Her kunne det f.eks. være de danske skakforeninger, som lader til at kunne tiltrække skoleungdommen, ved at troppe op på skolerne og så arrangere turneringer. Da skak både er et strategispil, men ligeså meget også handler om ro og koncentration, giver det åbenbart pote.

Så måske kunne det være en fordel, hvis der blev skabt kontakt til Dansk Skak Union (hedder de vist?), hvor man indledte et samarbejde, da vi har fælles ineresser, da vores hobby jo også indeholder elementerne ro og koncentration, selvom det mere konkurrencemæssige først optræder ifb. med div. mesterskaber.     
Logget
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7