Danske Modelbyggere Forum

• Januar 18, 2019, 12:32:34 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: bog for nybegyndere  (Læst 5667 gange)

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
bog for nybegyndere
« Dato: December 28, 2008, 16:05:46 pm »

Hejsa

Nogen der kan anbefale en god bog om figur bygning til en der lige er startet???

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

JETeien

• Nyt medlem
  • *
Sv: bog for nybegyndere
« Svar #1 Dato: Marts 03, 2015, 11:40:44 am »

Hejsa

Nogen der kan anbefale en god bog om figur bygning til en der lige er startet???

Bo

Jeg har søkt etter det samme, og foreløpig er det eneste alternativet boken "Model-Making, Materials and Methods" av David Neat.
Den kan skaffes via biblioteket, men har begrensede forslag særlig til de mindre figurer.

Andre som har funnet noe, siden dette innlegget er temmelig gammelt ;-) ?
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #2 Dato: Marts 03, 2015, 12:33:17 pm »

Jeg har denne.:
http://www.scribd.com/doc/28438814/Verlinden-The-System-Vol-1-Figure-Painting#scribd

Hvis du vil låne den siger du bare til.
Logget
Hilsen Henning

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Marts 03, 2015, 20:22:04 pm »

Verlinden's System serie er gode, men måske ikke det allerbedste for en blank nybegynder, da de efter min mening lægger op til at den enkelte læser, allerede har opnået en vis erfaring. Titlen hentyder jo også mere til bemaling, fremfor samling og forberedelse. Her synes jeg en nybegynder er bedre tjent med Osprey's Modelling Manual's, hvor en af udgivelserne også behandler figurbygning helt fra bunden.
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2015, 07:47:09 am »

Jeg lånte engang en rigtig god bog af Lau. Kan ikke huske hvad den hed men prøv at skriv til ham.
Logget

Touvdal

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: Marts 04, 2015, 07:51:00 am »

Jeg har "how to paint realistic military figutres2 af Kessler/Winar, det er både om bygning og bemaling.
Og Modelling Waffen-SS figures og Modelling Fallschirmjäger figures. fra Osprey.
Og Building and painting Scale figures, Sheperd Paine
Har dem som PDF så kan maile dem, hvis du er intereseret.

Mvh
Jes
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Marts 04, 2015, 19:39:18 pm »

Kessler/Winar's bog er specielt for modelbyggeren der bruger acrylfarver. Hvis det ikke er ens foretrukne malemedie, kan den nok være af mindre begrænset værdi, selvom maleprincipperne er universielle.
Logget

JETeien

• Nyt medlem
  • *
« Svar #7 Dato: Marts 05, 2015, 08:45:00 am »

Takk for forslag og tilbud.
Når man kikker på linken og googler litt, kan man lett få inntrykket av at det meste som foreslås har militært formål.
Altså soldater og mye grønn bekledning ;-)
Er det riktig???

Det jeg søker er primært alm. mennesker/figurer og evt. dyr.
Logget

Johan Søltoft

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: Marts 05, 2015, 08:49:04 am »

Har du set youtube igennem for forklaringer og praktisk udførelse? - der ligger meget materiale omkring at lave figurer.
Jeg har ikke set scale model handbook igennem, men hele serien ser god ud.

- Johan.
Logget
Johan Søltoft.

Roa

• Nyt medlem
  • *
  • Hobro, Nordjylland
    • roa Production
« Svar #9 Dato: Marts 05, 2015, 09:51:06 am »

lytter lige med her
Logget
Hang til Panzer, friluftsliv & mjød :)

"vorwärts, immer vorwärts"

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: Marts 05, 2015, 12:19:04 pm »

Føromtalte bog mener jeg også havde almindelige figurer med. Kan desværre ikke huske hvad den hed men skriv til lau herinde. Efter at have læst den tog det virkelig fat med min egen figurmaling.
Logget

The Lau

• Lettere øvet
  • **
« Svar #11 Dato: Marts 05, 2015, 14:30:31 pm »

Hvis det drejer sig om figur skulpturering er en god anatomibog,for kunstnere ikke læger, uundværlig
Lau
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #12 Dato: Marts 05, 2015, 21:20:05 pm »

Hvad var det din bog hed Lau
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #13 Dato: Marts 06, 2015, 20:56:31 pm »

Building and Painting Scale Figures by Sheperd Paine, Scale Modeling Handbook no.13, første gang udgivet 1993 fra Kalmbach Books, USA. ISBN 1 85310496 5. Har jeg selv og som Jes er inde på, meget anvendelig. Kapitel 13, side 100 - 109 omhandler fremstilling af egne figurer, som bedst kan opbygges på et armatur af ståltrad, af kraftig tykkelse som f.eks. papirclips. Her er det alfa og omega at man forstår principperne om menneskekroppens symmetriske sammenhæng. Dvs. afstanden mellem hageparti, skuldre, brystkassen, maven, skridtet, knæ og fodsål, skal være i balance med hinanden. Hvis du fra starten ikke formår at få disse sammenhænge på plads, på din stålgine, så er det ligegyldigt hvor mange fine detaljer der ellers kommer på figuren, under processen: det bliver lige til skrotkassen.

Det er rigtigt at bogen udelukkende koncentrerer sig om militære emner, men uniformer har fascineret menneskeheden, næsten lige siden urmennesket begyndte at få tøj på kroppen og derudover er der en større brugerinteresse for det militære, fremfor det mere "nøgne og kedelige" civille hverdagstøj, hvis vi lige ser bort fra dem der holder af kvindelige figurer, iklædt særdeles lette gevanter, der pirrer fantasien ;)

Hvis du hellere vil have en civil beklædning, er det nemmere at rulle processen baglæns på en militærfigur. Altså fjerne alle uniformsdetaljer: remtøj, distinktioner, lommer med militært look, osv., til der kun er den "blanke" version tilbage. Herefter kan du begynde at tilføje bukseopslag, rullekrave, nederdel, lommer, etc. alt efter det skal være en mand eller kvinde. Det kan laves af tyndt plast, papir, udrullet puttymasse, metalfolie eller kleenex opblødt i hvidlimsvandbad og derefter behandlet med BLØRP (modelbyggerjargon for støbetappe opløst i flydende lim). Det kan laves i en tyk eller tyndere form, men ulempen er at det stinker ad H til og heller ikke er særligt godt for helbredet.

Fremstilling af mindre figurer - hvis der f.eks. tænkes på 28mm - 40mm - følger nøjagtigt de samme grundprincipper: balance i symmetrien. Men den slags ville jeg vente med, indtil bygning af større figurer - 54mm og opefter, som behandles i bogen - virkelig sidder godt fast. For selv proffer, kan lave ged i den: Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har kigget på 28mm figurer, kun for at ærge mig over hvor store hovederne er ifh. til kroppen. Hvis vi selv gik med rundt med så store hoveder, ville nakkemusklerne ganske enkelt bryde sammen under vægten! ::)

Skulptering af dyr, kræver - som Lau nævner med mennesker - også viden og forståelse for dyrekroppe i bevægelse og i ro: hvordan musklerne arbejder mv. For slet ikke at nævne pels, som jeg ikke selv ville turde binde an med. I England så jeg for mange år siden, i en butik der handlede med klassisk engelsk boliginteriør, udstillet en serie af færdigbemalet forskellige bønder og bedsteborgere fra forfatteren James Herriot's bogunivers. Han var tidligere dyrlæge på landet og dem der har set serien Folk og Fæ, ved hvad jeg refererer til. Der var også forskellige vilde dyr, bla. en gepard i fuld fart. Skalaen var vel omkring 60-70mm (1/30-1/25) og noget af det ypperligst, jeg nogensinde har set. De var støbt i en blanding af resin og keramik og producenten hed Border Fine Arts. De var lavet i samarbejde med forskellige dyreværnsorgansationer, bla. WWF.        
« Senest Redigeret: Marts 07, 2015, 12:00:56 pm af runcare »
Logget

JETeien

• Nyt medlem
  • *
« Svar #14 Dato: Marts 08, 2015, 13:14:28 pm »

Mange takk for nyttige og lærerike svar til en amatør!
Jeg begynner med anatomien ;)
Logget