Danske Modelbyggere Forum

• Februar 23, 2020, 17:59:38 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11

Forfatter Emne: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944  (Læst 21619 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Sd.Kfz. 251 vs M-10 Duckbill 1944
« Svar #105 Dato: Oktober 12, 2019, 11:04:04 am »

En lille sidebemærkning.

Da jeg nu havde fundet 251'eren frem, kastede jeg også et blik på de figurere, som skal placeres i og omkring den. Jeg har som tidligere nævnt (for alt for mange penge) købt et sæt fra Hobby Fan med figurer som passer til dette tema. Jeg plejer ikke at kontrolmåle figurer, men den lille soldat som skal stå ved siden af køretøjet er, omregnet fra 1:35 hele 1,85 m høj! Nu har jeg af gode grunde ikket et mål på den uge mand i virkeligheden, men 1,85 var han nu nok ikke. ;)

Specielt hvis man ser på billedet nedenfor hvor han hjælper med en båre. Så gætter jeg på nok snarere 1,60 eller der omkring. Også hvis man sammenligner med den anden unge mand, som går på den anden side af båren.

Så resultatet blev en tur i savemaskinen!

... og så håber jer at hans arme nu ikke kommer til at se for lange ud! (På den anden side så mindes jeg at sådan en gang "båreræs" kunne give "lange arme"!!)  ;D

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #106 Dato: Oktober 12, 2019, 16:03:51 pm »

Har taget hul på den søde (h)juletid!  ;)

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #107 Dato: Oktober 12, 2019, 19:15:26 pm »

Jeg plejer at male et vejhjul ad gangen og derefter male gummikanten inden jeg monterer.

I dette tilfælde hvor det hele skal møjes til, bliver hjulene limet fast først og malet derefter. Man kan selvfølgelig agumentere for at det så heller ikke er nødvendigt med den sandgule farve.......  ;)

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #108 Dato: Oktober 12, 2019, 22:11:59 pm »

Så er placeringerne så småt ved at være på plads.

Herefter skal der laves spor efter 251'eren på vejen og terrænet på den anden side hvor der skal stå et træ, kan blive opbygget.

Og så skal der fyldes op med murbrokker omkring M-10'eren.

........ og så begynder det nok at sne på et tidspunkt.  ;)
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #109 Dato: Oktober 16, 2019, 21:32:48 pm »

På det ovenstående billede ses der bag på M-10'erens tårn et net eller lignende.

Er lidt i tvivl om det er rester af er hegn som den er bakket i gennem eller om det er noget som mandskabet har monteret til at fastgøre sløring i.

Fra et gammelt sæt af Tamiyas M113 ACAV snuppede jeg et trådnet og klippede det til.

Det skal dog nok udsættes for lidt mere "vold" for at komme til at minde om det som ses på originalfotoet. ... og så er der vist kommet en maske for meget med! ;)
« Senest Redigeret: Oktober 16, 2019, 21:40:02 pm af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #110 Dato: Oktober 17, 2019, 22:29:16 pm »

Er begyndt at lege lidt med sne.

Til de steder hvor der skal ligge mest sne har jeg lavet en tynd blanding af gips, som jeg hælder ud over overfladen.

Til at give den sidste finish har jeg købt et "snesæt" som bl.a. indeholder en sne-pasta med glimmer.

Den skal påføres med en medfølgende spartel (ligner en smal ispind). Jeg har suppleret med en bred pelsel for lokalt at give en mere ujævn overflade i eksempelvis hjulspor.

Pastaen skulle efter noget tid hæve lidt op.
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #111 Dato: Oktober 19, 2019, 00:49:12 am »

Indrømmet!

Der er pt. ikke mange farver på dette diorama.

Min kone konstaterede også tørt her til aften: "Man kan godt se at du bygger efter et sort/hvid-billede!"
  :o

Det hjælper forhåbentligt lidt når 251'eren kommer med. Den har da lidt farver og skal "pyntes" med grangrene. ... og selvfølgelig personellet.  ;)
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #112 Dato: Oktober 19, 2019, 14:59:52 pm »

Der skulle også lavers mindst et træ.

Det var jeg allerede for de der 5 - 6 år siden gået i gang med, men så .......  ;)

Jeg havde dengang snoet noget ståltråd for at få en stamme og de tykkeste grene.

Stammen giver jeg et par behandlinger med "Tamiya Putty White".

For at skabe de minde grene har jeg skåret en elledning op for at få de tynde kobbertråde.

Herefter pensler jeg stammen og grenene med Vallejo 70.400 "Plastic Putty".

Det skal have en del lag, hvis snogningerne ikke skal være for tydelige.

I dette tilfælde skal der ligge sne på grenene, så noget af snogningerne kan nok skjules på den måde.

Dette er bare en prøveopstilling. Træet er ikke færdigt endnu. ;)

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #113 Dato: Oktober 19, 2019, 15:12:06 pm »

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #114 Dato: Oktober 21, 2019, 18:00:17 pm »

Den sidste del af basen som manglede var det lille hjørne bag vejen.

Som tidligere nævnt er der ikke de store højdeforskelle på dette diorama, så for det hele ikke skulle blive for fladt valgte jeg at hæve hjørnet lidt. Jeg har derfor skåret en trekant af den resterende del af MDF-pladen og limet den på hjørnet. Derefter har jeg bygget terrænet op med spartelmasse.

Da laget af spartelmasse lokalt var ret tykt, kom der en del revner. Overfladen er derfor blevet efterbehandlet med gips, og mit lille træ er blevet placeret.

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #115 Dato: Oktober 21, 2019, 18:50:23 pm »

Og hvad er weekenden ellers gået med?

Jo jeg har leget lidt mere med sne. Tror nok at jeg holder inde nu og venter til den sidste tredjedel af basen er færdig.

Som det se af billederne ovenfor, så har jeg også lavet de primitive holdere som var monteret bagpå M-10'eren til jerrycans og andet.

De er lave af strips fra Evergreen. 1,5 mm 291 "ANGLE".

Efter monteringen har de fået en sort primer og derefter noget spray-lim, hvorpå jeg har drysset fint sand. Sandet skal forestille aske og rester af brændte materialer. (Og jo. Der er buler i de par jerrycans som er tilbage. Dog nok ikke så store som runcare  (det var så Bjørn. Sorry) ;) gerne vil have dem! ;) ) ... de var nok halvtomme eller fyldt med vand.  8)

Herefter sort primer og nogle forskellige wash.

Samme teknik er anvendt rundt om M-10'eren, hvor jeg forestiller mig at brændt maling, sløring m.m. er drysset ned.

En sidste ting som jeg pt. ikke er helt tilfreds med. Det tunge maskingevær bag på tårnet ser noget kluntet ud. Er i tvivl om jeg skal finde en pænere udgave eller hvad? I første omgang vil jeg dog nok ligge et lag sne på, som det ses på referencebillederne. Det er muligt at det gør en stor forskel.

En anden sjov ting: Det tunge maskingevær er afbilledet fra forskellige vinkler og på dem alle ser det ud til at piben er bøjet. Det kan selvfølgelig være at (alle) vinklerne snyder, men ellers er der noget som tyder på at der virkelig har været blus på vognen da den brændte. Hvis ikke det som en sidste mulighed er en kampskade i forbindelse med at man er kørt ind i noget. :)
« Senest Redigeret: Oktober 29, 2019, 21:10:07 pm af Martin_S_T »
Logget

kkarlsen

• Garvet modelbygger
  • Gammel Modelbygger. Skanderborg
« Svar #116 Dato: Oktober 23, 2019, 08:26:39 am »

Logget
Seneste projekter:
Hydro Monoplan Type I (H.M.I.) Wingnut Wings 1:32
Richthofen's Flying Circus - Fokker Dr. I (1:32)
Aeromarine 75/Curtiss F-5-L (1:32)
Arado Ar 234 B-2 (Grove 1945)
Arado Ar 234 A (V6) 1:32 (Fly Models)
PBY-5A Catalina, USCG Greenland 1943 1:32 (HPH Models)
Avro Lancaster Mk B I  - Diorama - 1/48 (Tamiya)
De Havilland Tiger Moth RDAF 1:32 (Matchbox)
S.e.5a x 3½ "74th 'Tiger' Squadron" Diorama 1:32 (WNW)
Mosquito B Mk. IV Series II (FPU) - Diorama 1/32 (HKM)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #117 Dato: Oktober 26, 2019, 15:01:50 pm »

Inden jeg kan begynde at plante mine træer på det lille hjørne, vil jeg først "så" lidt statisk græs.

Til dette bruger jeg min såmaskine fra Noch.

Normalt ville jeg først male bunden med en jordfarve, men i dette tilfælde hvor der skal ligge sne, må den hvide gipsfarve være god nok. ;)

Overfladen er blevet påført noget speciallim også fra Noch (tror stadig at skolelim kan gøre tricket, men vælger også denne gang at lytte til leverandøren).  ;D

Jeg har valgt en græsblanding med korte gule/brun strå, som er iblandet små korkstykker som skal ligne småsten.

Når træerne er placeret, er det meningen at der skal sne på.

Her tror jeg ikke at snepastaen er sagen. Har tidligere gjort et forsøg med en tynd gipsblanding på statisk græs.

Blandingen til venstre var tydeligvis for tyk da den lagde sig oven på græsset.

Når gipsen er tør vil jeg efterbehandle med snepasta.

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #118 Dato: Oktober 26, 2019, 16:43:20 pm »

Så bliver der plantet træer! Det er planen at der også skal fremstilles nogle enkelte grene, som skal ligge på jorden under træerne.

« Senest Redigeret: Oktober 27, 2019, 00:33:26 am af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #119 Dato: Oktober 29, 2019, 10:36:54 am »

Hej Martin

Stadig alle tiders byg at følge :D. Jeg er spændt på, hvordan du får arrangeret sneen i forbindelse med græs og rødder/grene.

En stor "Thumbs up" herfra!  ;D

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
DH Dragon Rapide 1:48
Hawker Typhoon 1:48
Igang:
Lockheed P-38 Lightning 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere!
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11