Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 20, 2019, 22:06:15 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Sider: [1] 2 3 ... 7

Forfatter Emne: il Tempo Gigante  (Læst 34867 gange)

Gotham

• Gæst
il Tempo Gigante
« Dato: Januar 18, 2009, 16:44:56 pm »

Hey,

Er der nogen der ved om man kan få overstående i byggesæt??

Til dem som ikke ved hvad det er, er det en bil fra filmen over alle film, nemlig Bjergkøbing GrandPrix, med ikke mindre en Theodor Felgen, Sofus og den store helt Ludvig!!!  8)

På forhånd tak,

Kim
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
Sv: il Tempo Gigante
« Svar #1 Dato: Januar 19, 2009, 08:22:35 am »

Jeg mener faktisk at der er lavet et limited edition byggesæt, eller en diecast der skal samles, men mener den går til godt over 3000,. på diverse online auktioner.

Staermose kan uden tvivl uddybe sagen!
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #2 Dato: Januar 19, 2009, 13:39:22 pm »

Har sendt spørgsmålet videre til en der kender lidt mere til bilerne end jeg selv. Men hvad jeg kan finde ud af er at der i slutningen af 70'erne blev lavet 100 stk biler i 1/18 færdigsamlede, med metal kølergrill. Priserne alt efter stand på disse ligger på 5000 - 10.000 +
http://www.egon-hald.dk/iltempo.htm

Der findes også en RC version som kom for et par år siden, denne er PT udsolgt og der vil nok ikke blive produceret flere.
http://www.caprino.no/shop/no/items/toy_itg.asp

Der findes yderligere en version, som skulle være mere almindelig.

For alle versioners vedkommende gælder det at man bør holde øje med norske auktions steder for at finde dem. De har været solgt her i landet. Men filmen bliver anset for national skat deroppe og de findes derfor i størrere mængder.

Men for alle gælder det at de kun ligner den rigtige. De har alle forkerte proportioner og har forkerte eller manglende detaljer.

Jeg vil anbefale at skaffe de dvd'er der kommet med filmen for at nærstudere detaljer. Og læg dig fast på hvilken version af bilen du gerne vil have. Den findes i flg. org. verisoner.
En 1/1 promotion version, som af og til er her i landet på biludstillnger.
http://home.online.no/~gmorgan/photos/norway/Il-tempo-gigante/2004-11-07-0004-edited.jpg

En hero version, vist nok i 1/4 eller 1/6
og en eller to mindre skalaer.
http://www.carsablanca.de/files/medias/filename/Dreimal%20Il%20Tempo%20Gigante_9777.jpg

Disser 4 versioner har mange detaljer som ikke er ens, fx er den store promo bil malet med guld farve og hero versione er i poleret messing. Proportionerne indbyrdes er også forskellige.

Og så er det en dansk modelbyggerved navn Bjarne Sandemose der lavede alle de tre film modeller.

Hvis jeg finder frem til at der findes/fandtes et alm. model bygge sæt skal jeg nok sige til, men ind til da vil mit bedste bud være at bygge den selv fra bunden af.
« Senest Redigeret: Februar 22, 2009, 23:00:23 pm af Staermose »
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Gotham

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 19, 2009, 18:54:45 pm »

Puha, det lyder til at være en dyr omgang at få sådan en hjem. Tror jeg venter og ser om jeg ikke er heldig at falde over den billig engang.  :)

Jeg takker mange gange til begge to for svaret!

MVH

Kim
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #4 Dato: Januar 19, 2009, 19:08:28 pm »

Hvorfor ikke bygge den fra bunden selv?
Logget

Gotham

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 19, 2009, 21:08:07 pm »

Det rækker mine bygge evner ikke lige til  :)
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #6 Dato: Januar 20, 2009, 21:10:36 pm »

Har du da forsøgt dig? Men ved jo ikke hvad man kan, før man har prøvet ;)

Men der er kommet yderligere informationer fra eksperten jeg kender.

Der blev lavet i 1978 100 stk tro kopi model biler af 1:8 modellen skaleret ned til 1:18 disse biler have køler af ægte kobber...halvdelen af dem var byggesæt (klik sammen uden lim og det and halvdel var færdige samlede biler identiske med byggesættet men i en lille plastmontre med Il tempo gigante indgraveret.....Året efter lavede man 900 biler med plast køler (kobberfarvet plast) igen halvdelen som byggesæt og halvdelen som færdig samlede biler.

I forbindelse med jubilæet blev der lavet en ny model bil fjernstyret - minder mere om den store 1:1 i probertionerne desværre.
(Dette er den samme RC som jeg referere til længere oppe på siden)

Den gamle model bliver det ikke lavet flere af da støbemodellen er rustet sammen i et gammelt norsk trælager.

Og så har jeg selv her til aften, skaffet mig to af de almindelige med plastkøler. De mangler dog begge en del små dele, men de er da et sted at starte.
Logget

Gotham

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 23, 2009, 18:50:58 pm »

Nej, jeg har ikke prøvet på at kaste mig ud i selv at bygge en.  :)

Jeg takker for dit svar!

MVH

Kim
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #8 Dato: Februar 22, 2009, 22:11:22 pm »

Jeg har fornyelig anskaffet mig 2 stk af den almindelige versio af Il Tempo Gigante. De var begge ukomplette.

Da bilerne, uanset om de var presamlet fra fabrikken side eller kom som samlesæt, var et snapkit, har de gennem årene nemt kunne miste mange dele. Og mange af delene var små. Og sad ikke godt fast, eller kunne nemt knække. Og de tilmed var på daværende tidspunkt målrettet mod en aldersgruppe der ville lege med dem, så er det helt naturligt at det kan være vanskeligt at finde dem komplette. I dag er denne type biler typisk målrette et ældre publikum, som samleobjekt. Og biler målrettet til børn er bygget knap så nøjagtige, men mere holdbare til børns leg.

Men med disse to, har jeg kunne skille dem ad, og samle nok stumper sammen, så den ene ser en smule mere komplet ud. Den originale snap konstruktion er til gengæld både en glæde og en forbandelse. Det gode er, at der aldrig har været brugt lim eller nitter som man tradtionelt ser det med den slags biler. Men da alle dele er plast kunne det ikke undgås at enkelte af de stifter, der holdt en given del på plads, knækkede da de blev skilt ad.

Det var heldigvis kunne nogle få der gjorde det, og kun en enkelt det jeg ikke havde en dublet af fik den ene af sine to stifter knækket.

Jeg fik ikke taget billede af bilerne inden jeg gik i gang med projektet. Så derfor bruger jeg her de billeder jeg har fra sælger, jeg undskylder på forhånd kvaliteten.

Som det nok kan anes på billederne var de begge temmelig beskidte. Da de var skilt ad blev alle del vasket grundigt. Både for at få den almene skidt af. Men lige så mget pga den lugt de havde af kælder/loft, de bar præg af at have været i et ryger hjem.

Til min store overraskelse kunne den ene krop poleres op så den skinnede næsten som ny. Den har stadig en del mærker i chromen, men det er mere en slag irren eller bobler, men ikke mange ridser. Den anden krop var ikke i lige så god stand. Det er den bil der ses sammen med en John Player special på billederne oven over der vises her:
http://s31.photobucket.com/albums/c387/staermose/ITG/?action=view&current=018.jpg

Så efter at have poleret alle metal dele og samlet så mange dele som det kunne lade sig gøre fik jeg dette resultat.

Jeg er selv meget tilfreds med resultatet, og overrasket over hvor pænt det blev i fht. de to biler jeg modtog.
Flere billeder kan ses her:
http://s31.photobucket.com/albums/c387/staermose/ITG/

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #9 Dato: Februar 23, 2009, 19:54:53 pm »

Lige et billede for bedre at vise forskellen mellem hvad jeg modtog, og hvad kunne få ud af det. Delen øverst i billedet er naturligvis uberørt. Den er kun pillet af bilen. Den nederste del er også taget af. Lagt i et bad med min hemmelige fomel i ca. en halv time. Tørret af og poleret med Buff fra Model color.

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #10 Dato: Marts 12, 2009, 19:38:41 pm »

Så er der købt endnu en bil hjem, stadig ukomplet. Men sammen med den ene jeg har i forvejen kan jeg kombinere dem så der kun kommer til at mangle 2 dele. Om de vil blive indkøbt senere er stadig uvist.

Her en sammenligning mellem den vaskede og polerede jeg allerede har og den "nye". Det er ikkke til at sige hvor kraftig de enkelte dele er angrebet endnu. Det må et bad i den hemmelige formel vise.

Logget

Gotham

• Gæst
« Svar #11 Dato: April 09, 2009, 13:04:36 pm »

De er sku flotte!!

MVH

Kim
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #12 Dato: April 09, 2009, 13:55:49 pm »

Jeg har to biler, der begge mangler en del dele i overskud. Hvis det skulle intressere nogen. De er som udgangspunkt for et scratch-byg fine. Alle store del som krop, hjul, gummidele er til stede. Det er mange af de små fine detaljer som mangler.
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #13 Dato: December 11, 2011, 22:34:00 pm »

Denne tråd har en del år på bagen efterhåden. På et tidspunkt havde jeg tre af disse biler, ingen af dem komplette dog.
I dag har jeg en næsten komplet, en der mest af alt kan betragtes som reservedele, og som en del af en endnu ikke igangsat plan om at bruge de største dele som basis for en mere nøjagtig model end legetøjsversionen er.
Den tredie blev solgt til en samler der havde fundet mit navn herigennem. Jeg har fat et par andre personer stille spørgsmål til modellerne, også de kom "udefra". Og så sent som igår fik jeg en henvendelse om råd og vejledning ved køb af en meget pæn bil. Samme som mine, dog i bedre stand.
Så interessen for bilen eksisterer endnu, på trods af at filmen nu har 36 år på bagen.

Denne interesse, og mit eget ønske om en mere nøjagtig model har ledt mig ud i lidt research omkring detaljering osv.

En af de første overraskelser var at bilen ikke er ens hele filmen igennem. Nu vil de mere vakse lyttere nok springe ind her og nævne at der blev brugt modeller i flere størrelser under optagelserne. Jeg kan dertil kun sige: De har ret!"
Meeen, den ene af disse ville kunne få betegnelsen "Hero" eller helt på dansk. Det er denne model der ses i langt de fleste scener, den er bedre detaljeret, og er en del større end de andre.
Så vidt jeg husker er denne i ca. skala 1/4 og derved over en meter i længden. Det er denne der ligger til grund for detaljerne på legetøjsbilerne. Og derfor den model jeg har kigget mest på. Og det er denne jeg opdagede skiftede udseende undervejs.
Nok fordi at der skulle laves nogle optagelser undervejs, og den ikke var helt bygget færdig endnu.
På billedet herunder ses nogle af de ting jeg har bidt mærke i.
Billedet er sammensat af en panorering hen over bilen.

Fælgene på baghjul har nogle sølvfarvede plader der rager ud over dækket. I resten af filmen har den rødlakerede fælge der er smallere end dækket.

Der er et trinbrædt på bilens højre side (venstre i billedet), med en værktøjskasse, og to sorte bilbatterier. Den mangler her.

To ekstra messingsfarvede "udstødningsrør" på bilens venstre side (højre i billedet), som rager op over de slanger der kommer ud fra det forreste motorrum. Disse er ikke med i andre scener. Dog kan de ses på flere plakater for filmen.

På de forreste og nederste lygter er der en afskærmning foroven. Her mangler der en en kobberkant rundt som ses på andre nærbilleder i filmen.

Kofangeren her mangler ligeledes en kobberkant.

En anden detalje jeg har bidt mærke i er at de to forreste øverste forlygter ikke er ens, sen venligst billedet herunder.

Og generelt er der mange steder med gab imellem dele, ting der er skæve og bullede. Ting der er rustne eller irrede, sjuskede lodninger/svejsninger osv osv. Men det er alt sammen noget der er med til at give bilen karakter, og derfor ser en legetøjsbil noget mere statisk ud.

Der kan ses flere referencebilleder fra filmen herunder.

Logget

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
« Svar #14 Dato: December 12, 2011, 01:05:38 am »

Den findes også som papirmodel.

Kan downloades her: http://www.hokenstrom.com/il-tempo-gigante.html i sort/hvid og farver. Instruktioner her: http://www.hokenstrom.com/flaklypa.html

Pragtfuld film. Havde dobbelt DVD udgaven, men lånte den ud og fik den aldrig tilbage. HULK!

Skulle der være nogen, der ville af med dobbelt DVD'en, så er jeg interesseret.

DanTDBV
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark
Sider: [1] 2 3 ... 7