Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 14, 2019, 00:31:30 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Tips og tricks: Håndtering og limning af smådele/etch  (Læst 4592 gange)

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
Tips og tricks: Håndtering og limning af smådele/etch
« Dato: Juni 07, 2012, 08:07:13 am »

Inspireret af Oves udemærkede indspark i denne tråd: http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=1706.30 har jeg samlet et par ideer til hvordan jeg håndtere smådele i styren, resin eller etch.

Oves bud er:
Citér
At dømme efter billederne går det fint for dig med at håndtere ætsdele.
Ja, jeg har prøvet at tabe ætsdele... Det kan undgås ved at anbringe ætsdelen på den klæbende side af et stykke tape, mens småtingen skæres eller klippes fri. I starten flyttede jeg små ætsdele med en pincet - ofte med det resultat, at småtingen med stor fart blev knipset ud i det omgående rum, hvor eftersøgning var forgæves. Nu bruger jeg en trætandstik eller lignende, hvor jeg yderste påklæber en smal strimmel tape, så den klæbende del rager 3-4 mm ud fra tandstikken. Dette enkle "redskab" giver en sikker flytning til stedet, hvor ætsdelen skal positioneres. Til limning anvender jeg ofte en smule fortyndet hvidlim. Den metoder er efter min opfattelse mere sikker end CA-lim (sekund-lim). Ovenstående metoder, som jeg selv har stor nytte af, har jeg i sin tid læst om i Finescalemodeler (FSM).

« Senest Redigeret: Juni 07, 2012, 08:20:08 am af Jan »
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
Sv: Tips og tricks: Håndtering af smådele/etch
« Svar #1 Dato: Juni 07, 2012, 08:19:41 am »

Når jeg sidde med smådele, det være sig resin, etch eller styren, så er pincetten næsten det værste man kan vælge til at håndtere dimsen. risikoen for at det siger "twaingh" hvorefter dimsen går i kredsløb omkring loftslampen og derefter forsvinder i en eller anden mørk afkrog af rummet, er overhængende.

Jeg har lavet et lille stykke rundt plastik rør, hvor der i den ene ende er monteret en lille klat "elefantsnot". snottet kan udskiftes når det ikke gider klæbe mere.

Ligesom Ove fortrækker jeg en vandbaseret lim, f.eks. "Gator-Glue", eller en alm. hvid lim (er også god til klare dele da den ikke påvirker plastikken). En lak som f.eks. future er også fin til det, fælles er, at der er længere tid til at få dimsen til at sidde rigtigt inden det hærder op.

Specielt er de vigtigt at bruge en fleksible lim til længere emner - som f.eks. ræling - erfaring siger mig, at hvis et stykke ræling i 1:350, som nogen gange er 15 cm. langt, limes alene med superlim, så vil det på et eller andet tidspunkt kunne slå sig - jeg ved ikke om det er temperatur forskelle der gør det, men effekten er, at rælingen punktvist slipper den kant den er limet på. Det sker ikke for mig, hvis det istedet er limet med f.eks. gator glue.
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...