Danske Modelbyggere Forum

• September 19, 2019, 18:50:58 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: "Det nytter ikke at bygge bil ve' du, når man ikke har salt til et æg"  (Læst 2976 gange)

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777

"Det nytter ikke at bygge bil ve' du, når man ikke har salt til et æg"

... derfor er jeg glad for at have en bekendt med en laserskærer der skylder mig en tjeneste.

Skalaen er 1/12 da det passer med 1/3 af den største af modelbilerne. Det er også denne som ligger til grund for denne model.

Tidshorisonten på denne model er lang, men dette er i det mindste første skridt.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777

"Og et godt håndeleje til at dreje knastaksler med roterende hydrogrenventiler"

Til bilen er der flere ting der kommer til at blive lavet på drejebænk.
Til fælgene er min forhåbning at få lavet én master, der så kan støbes i resin.
Her tester jeg hvorledes profilen skal laves. Der sammenlignes med billeder fra filmen, i flere vinkler så jeg kommer så tæt på forlægget som muligt.

Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev

...en bekendt med en laserskærer... En sådan koster vel spidsen af en jetjager..? Er der udsigt til, at den tekniske udvikling bevirker, at en laserskærer kan komme så meget ned i pris, at det bliver en overkommelig investering for private..?

Fit before glue
Ove
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777

...en bekendt med en laserskærer... En sådan koster vel spidsen af en jetjager..? Er der udsigt til, at den tekniske udvikling bevirker, at en laserskærer kan komme så meget ned i pris, at det bliver en overkommelig investering for private..?

Fit before glue
Ove

Penge har jo noget med økonomi at gøre, og det er lidt det samme som matematik... og så er jeg nærværende længere... ;)
Jeg kender ikke prisen på denne maskine, men kan røbe så meget at den ikke er i privat eje. Til mit formål er dette dog af mindre vigtighed.

En ting ved jeg dog med sikkerhed, og dette er at prisen på disse og også 3D printere hele tiden bliver lavere. Og dette oven i købet mens at kvaliteten bliver stadigt forbedret. Og fremtiden for at bygge modeller fra bunden af i høj grad kommer til at afhænge af adgangen til apparater som disse.
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
"Jeg kommer fra langt i fra... "
« Svar #4 Dato: Maj 08, 2013, 19:53:12 pm »

Mange materialer til dette projekt kunne uden tvivl købes herhjemme, hvis jeg dog blot vidste hvorhenne. Derfor er det oftest langt nemmere at finde velegnede ting i udlandet.

I dag fik jeg disse glaslinser hjem fra Kina. 30,- for 20 stk. inkl. porto.
Jeg tvivler på at kunne have kunne finde disse til samme pris inkl porto herhjemme desværre. Da jeg kun skal bruge to er stk prisen temmelig høj, men dette var en risiko jeg havde overvejet inden jeg startede, så det kommer ikke som en overraskelse.

I sidste ende kommer de til at være lygteglassene på de to mindste af forlygterne. Dem med ekstra aerodynamik mekanik indbygget.

Logget

runcare

• Bygger som en pro

Ja, det er efterhånden ret vildt, hvad man kan fremstille på en 3D printer. MetroExprees havde for nylig en lille artikel om at en universitetstuderende i Texas skal have fremstillet en fuldt funktionsdygtig pistol på en sådan printer, som også kunne skyde med ægte ammunition :o

Kan man derfor forstille sig at våbenhandlere bliver en uddøende race - for hvem pokker gider bruge dem, hvis du kan lave gokkejernet på en printer ;D 
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777

Ja, det er efterhånden ret vildt, hvad man kan fremstille på en 3D printer. MetroExprees havde for nylig en lille artikel om at en universitetstuderende i Texas skal have fremstillet en fuldt funktionsdygtig pistol på en sådan printer, som også kunne skyde med ægte ammunition :o

Kan man derfor forstille sig at våbenhandlere bliver en uddøende race - for hvem pokker gider bruge dem, hvis du kan lave gokkejernet på en printer ;D 

De våben der kan printes nu er ikke særligt holdbare, i mange tilfælde holder de til et enkelt skud hvor man skal være heldig hvis projektilet bliver i samme generelle retning som man pegede våbenet.
Printere der kan printe i metal er vist stadig langt fra menigmands pengepung. Og det er stadig ikke metal der er anvendeligt til andet en smykkeproduktion.
Men der findes langt mere imponerende printere end dem til våben.

Her printes fx en nyre:
Anthony Atala: Printing a human kidney

Og her snakkes der om hvorledes man kan printe hele huse:
Future of Construction Process: 3D Concrete Printing
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Sv: "Det nytter ikke at bygge bil ve' du, når man ikke har salt til et æg"
« Svar #7 Dato: Januar 27, 2014, 11:11:33 am »

Dette projekt er blevet nedlagt. Opdatering følger på et senere tidspunkt.
Logget