Danske Modelbyggere Forum

• Januar 21, 2019, 17:28:16 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Luftwaffe RLM farver  (Læst 9740 gange)

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
Luftwaffe RLM farver
« Dato: August 04, 2013, 11:52:32 am »

Oversigt over tyske RLM farver.

Der har har af og til, her på forummet, været diskussioner om, hvilke farver man kunne bruge til at matche de tyske RLM farver fra anden verdenskrig.

Det er bestemt et emne med meget delte meninger, for nogle modelbyggere betyder det knap så meget , andre går meget op i om farven matcher... ja, matcher hvad, meningerne er jo også delte om, hvilken reference man skal bruge. Ja, andre mener at man ikke kan sige noget definitivt om RLM farver, lidt ala, "hvilken farve havde en dinosarus".

Meningen med dette indlæg er ikke at starte en flammekrig om emnet, ej heller køre videre i ovenstående problemstillinger.

Christian Marschall og jeg har i længere tid samarbejdet om at finde de bedste match (efter vores mening) til de på markedet tilgængelige RLM farver. Det har vi gjort ved at male farveprøver på små plastik kort og derefter sammeligne de enkelte farver med farvekortet.
Det er der nu kommet en lille oversigt i Excel ud af

Christian og jeg har valgt at bruge de sidste to udgivne værker om emnet, Michael Ullmann's "Luftwaffe colours 1935-1945" og K.A. Merrick & Jürgen Kiroff's "Luftwaffe camouflage and markings 1933-1945", vi har tillagt især den sidstnævnte stor betydning

Vi mener, at det arbejde, som Merrick og Kiroff har udført, med at genskabe de orginale RLM malinger, brugende det orginale udstyr fra Farben-Kiroff Technik's lager og de orginale opskrifter fra arkiverne, er seriøst langt over norm.

Vi har kun beskæftiget os med oliemaling, da ingen af os bruger acryl i nævneværdige mængder Vi har lavet farveprøver fra Modelmaster, Xtracolor, Gunze, White Ensign Models, Humbrol, Agama og Revell. Alle farveproducenterne ikke repræsenteret på alle RLM numre. Vi mener dog, at vores udvalg er bredt nok dækkende.

Vores oversigt er ment som en hjælp til modelbygningskolleger som vil finde en sådan oversigt brugbar, ikke som et oplæg til en længerevarende flammekrig (med fare for at gentage mig selv).

Vi vil derfor heller ikke lægge oversigten frem her på forummet, interesserede kan skrive en PM med emailadresse, så sender vi den.

Med venlig hilsen

Christian & Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Sv: Luftwaffe RLM farver
« Svar #1 Dato: August 04, 2013, 14:08:38 pm »

Hey Bo
Jeg er sikker på at i har været så grundige som det er jer muligt med disse match.

Men kunne du tilføje hvilke typer plast kort i har brugt (farve og overflade)?

Er der brugt grunder under, og i så fald hvilken og hvilken form for påføring?

Under hvilke lysforhold er sammenligningerne foretaget?

Grunden til at jeg spørger er at for at genskabe jeres resultater, så er dette vigtige faktorer for at opnå samme resultater. Ved afvigelse i større eller mindre grad, er der en reel mulighed for ikke at opnå de samme farveresultater.

Derudover er det godt at høre at der bliver lavet noget benarbejde der kan gavne andre modelbyggere.

Cheers
Staermose
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #2 Dato: August 04, 2013, 15:07:27 pm »

De fleste prøver er malet på ens hvide plastik kort i kreditkort størrelse, enkelte på
evergreen plastik udskåren i samme størelse
Enkelte kort på andre (farvede) kort, de er så grundet blank hvidt
Der er ikke brugt grunder på de andre
Alting er påført med airbrush
Sammenligning er foretaget i dagslys, men uden direkte sollys

Bo
« Senest Redigeret: August 04, 2013, 15:39:05 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #3 Dato: August 04, 2013, 15:54:58 pm »

Det kan jeg skrive under på! Jeg har set Bo og Marschall liste udenfor adskillige gange på byggemøderne (og de ryger ikke).  ;D

Bo, I kan ikke hvile på laurbærene nu; Humbrol har lige udgivet en serie med RLM-farver. ;)

Hvis I vil have listen liggende på min hjemmeside, må I lige sige til. Under alle omstændigheder vil jeg gerne se den.

Jens

PS. Jeg flytter lige tråden til fly-sektionen, idet RLM-farver var beregnet til fly. ;)
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #4 Dato: August 04, 2013, 16:27:38 pm »

Ho ho, ja jeg er meget spændt på hvad humbrol har fundet på, spørgsmålet er om de har brugt
den gamle monogram oversigt eller Merrick/Kiroff's
Deres nye RLM farver mangler jo mange
Kortene bliver løbene lavet om hvis jeg får fat i nye
farver og oversigten følgende opdateret
ja flyt den bare, jeg var lidt i tvivl om hvor jeg skulle poste
Ja du må gerne lægge den på din hjemmeside

Bo

Det kan jeg skrive under på! Jeg har set Bo og Marschall liste udenfor adskillige gange på byggemøderne (og de ryger ikke).  ;D

Bo, I kan ikke hvile på laurbærene nu; Humbrol har lige udgivet en serie med RLM-farver. ;)

Hvis I vil have listen liggende på min hjemmeside, må I lige sige til. Under alle omstændigheder vil jeg gerne se den.

Jens

PS. Jeg flytter lige tråden til fly-sektionen, idet RLM-farver var beregnet til fly. ;)
« Senest Redigeret: August 04, 2013, 16:33:24 pm af Bo »
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #5 Dato: August 04, 2013, 17:15:58 pm »

De fleste prøver er malet på ens hvide plastik kort i kreditkort størrelse, enkelte på
evergreen plastik udskåren i samme størelse
Enkelte kort på andre (farvede) kort, de er så grundet blank hvidt
Der er ikke brugt grunder på de andre
Alting er påført med airbrush

Bo

Jeg er ked af at sige det, men det er denne slags uens behandlinger af prøver der kan gøre jeres resultat usikkert.
Min viden om korrekte RLM farver er ikke næsten lig nul. Så for denne debats skyld antager jeg at de bøger i har brugt er korrekte. Det vil under alle omstændigheder være det som jeres farveanbefalinger er baseret på. Dvs at jeres anbefalinger til RLM farver der matches i disse bøger, er dem der kan findes i jeres liste.

Problemet som jeg ser det med jeres fremgangsmetode er at det er en uens fremgang. Jeg har via min uddannelse og arbejde beskæftiget mig netop med farvesammenligninger igennem de sidste 20 år. Så selv om jeg ikke ved noget om RLM så ved jeg dog noget om farver.

De problemer jeg ser et som følger.
1. Prøverne er ikke udført på samme overflade.
    - nogle prøver er på forskellige plasttyper, nogle er grundede - andre er ikke. Alle overflader bør være ens, for at give et ensartet sammenligningsgrundlag. Hvad dette er, bør nævnes i jeres guide, så brugere af dette kan gentage samme process.
2. Prøverne er tjekket under sollys, dette er ikke altid ens. Her vil jeg anbefale at tjekker dem i et mørklagt lokale, med en lampe med en dagslyspære i. For at få et ens sammenligningsgrundlag hver eneste gang.

Jeg er ikke i tvivl om at i har lagt et stort stykke arbejde i dette. Men pas på med med hvor nøjagtig i opfatter jeres liste. Som sagt kan jeg ikke kommentere på hvor nøjagtig den er i fht. RLM farver. Men som guide til de bøger i nævner, så er der dele af jeres processer der bør strømlines for et mere præcist resultat.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: August 04, 2013, 17:20:31 pm »

Det er et flot initiativ I har taget, og et stort arbejde i har lavet, ingen tvivl om det.

Det er da godt at jeg bruger acryl maling. Så er der da ingen, der hovedrystende, kan beskylde mig for ikke at have brugt Bo og Marshall's liste  ;D
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #7 Dato: August 04, 2013, 17:31:17 pm »

*Host*.... jo det kan man faktisk godt, du bruger jo Xtracrylic... det er magen til Xtracolor i nuancerne  ;)

Bo
Logget

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: August 04, 2013, 17:33:46 pm »

Ejjjj hvor uretfærdigt - nu får alle andre adgang til mine 'private' guru'er  ;D

Skønt at i gider og lader os andre nyde godt af det
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #9 Dato: August 04, 2013, 21:34:02 pm »

Fremragende arbejde, Christian & Bo har præsteret. Det er fint, at modelbyggere kan få samme præcise retningslinjer, som de fabrikker og virksomheder, der  byggede - og bemalede (!) de pågældende Luftwaffe-fly.
Så vidt jeg husker, har jeg læst et sted, at det ikke alene er modelbyggere, men også de fabrikker, der i sin tid bemalede flyene, der kunne tolke diverse retningslinjer forskelligt. Der kunne også forekomme mangelsituationer, så virksomhederne blev nødsaget til at "tage sagen i egen hånd" ved - mere eller mindre heldigt - at forsøge diverse nødløsninger, for eksempel at blande for hånden værende maling eller andet. Det kunne med andre ord være mere eller mindre umuligt at følge de "præcise retningslinjer". Det er selvfølgelig umuligt at efterforske den slags. En luftwaffe-model, der er bemalet bedst muligt ifølge præcise retningslinjer, kan derfor betegnes som en teoretisk korrekt bemalet model.

Fit before glue
Ove
Logget

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #10 Dato: August 05, 2013, 08:15:17 am »

*Host*  :)
Meningen med dette indlæg er ikke at starte en flammekrig om emnet, ej heller køre videre i ovenstående problemstillinger.

Vores oversigt er ment som en hjælp til modelbygningskolleger som vil finde en sådan oversigt brugbar, ikke som et oplæg til en længerevarende flammekrig (med fare for at gentage mig selv).

Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
« Svar #11 Dato: August 05, 2013, 09:06:34 am »

Nemlig ja!  ;D

*Host*  :)

Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...

hsaeroe

• Nyt medlem
  • *
« Svar #12 Dato: August 06, 2013, 16:48:27 pm »

Hej Christian & Bo

Jeg tager hatten af for at I bruger jeres tid på sådan et projekt. Og jeg vil meget gerne have listen - jeg skal selv i gang med at færdiggøre dels en 1:48 Heinkel 111 (som er påbegyndt i 90'erne), dels en nyindkøbt 1:32 Arado 196. 111'eren skal på oversiden bemales i RLM 69 (!) som er en art lys sandfarvet og indplaceres i et "ørkendiorama" - efter planen. Og netop RLM 69 kan jeg ikke finde nogen referencer på.

Og det med farverne er jo svært spændende. En model er i dimensionerne nedskaleret i forhold til originalen, men skal farverne så også "nedskaleres" (dvs. gøres lysere)? Og hvor ender man når modellen er patineret...

vh Henrik
Logget

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #13 Dato: August 06, 2013, 17:14:11 pm »

Jeg tror at du mener RLM 79
Din Arado skal have 72- 73 på oversiden og RLM 65 på undersiden

Hvilken mail jeg sende til

Bo
Logget

hsaeroe

• Nyt medlem
  • *
« Svar #14 Dato: August 06, 2013, 18:27:37 pm »

Det mente jeg også først, men kilden (decals fra Superscale) foreskriver RLM 69. Så fandt jeg det her skema:
http://www.petersplanes.com/RLM%20colour%20chart.xls hvoraf der fremgår en sådan...men det er det eneste sted jeg har kunnet finde RLM 69.
Du må meget gerne sende til hs@demand.dk.
På forhånd tak!

Vh Henrik
Logget