Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 14, 2019, 01:46:18 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: us nimitz  (Læst 2093 gange)

annabo

• Nyt medlem
  • *
us nimitz
« Dato: August 13, 2013, 11:12:40 am »

Jeg er helt ny herinde , så jeg vil lige sigehej. Jeg hedder Bo og har bygget fra jeg var ca 12-14 år, afbrudt af en lang pause på ca 40 år pga arbejde,børn hus osv, men nu er jeg igang igen
Indtil nu har jeg kun bygget i træ, pt :fairmount Alpine ,men nu har jeg fået et plast sæt af US Nimitz, tror I det er muligt at gøre den sejlende ? kun frem,bak og drej. Det er især ballasten hvad skal jeg bruge, bly er jo forbudt nu om dage.
Logget

Dan Mouritzsen

• Bygger som en pro
Sv: us nimitz
« Svar #1 Dato: August 13, 2013, 14:25:29 pm »

Vægt klodser til afbalancering af bilhjul. De kan delses, er selvklæbende og kan købes i alle biludstyrsforretninger. ca. 25,- kr. for 60g.

http://www.b2bonlineshop.dk/catalog/much-more-m-61.html

Dan
Logget

annabo

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: August 14, 2013, 07:52:02 am »

tak for svar ,det lyder fint,men er lidt dyrt for jeg skal jo nok bruge 2-2½ kg. den er jo næsten 1m lang
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #3 Dato: August 14, 2013, 10:21:27 am »

annabo: "tak for svar ,det lyder fint,men er lidt dyrt for jeg skal jo nok bruge 2-2½ kg. den er jo næsten 1m lang."

Hvis du, som jeg, har adgang til et metalværksted (reparation) kan du utvivlsomt ganske gratis få diverse bolte, møtrikker og lignende. Selv om du ikke lige kender værkstedet, vil de sikkert gerne hjælpe, især når du fortæller om formålet. Sådanne "vægtklodser", for eksempel en møtrik, kan anvendes selv i 1/72 flymodeller. For eksempel har jeg anbragt en møtrik som vægtbelastning lige bag cockpittet i et B-26 bombefly. Sådanne genstande skal selvfølgelig være rene. De sikres efter min mening bedst med tokomponent epoxy lim.
Min søn sælger fiskegrej, herunder diverse vægtbelastning (synk) i mange størrelser. Den slags, der kan erhverves til rimelige priser, kan selvfølgelig også anvendes.

Fit before glue
Ove
Logget

waleed

• Garvet modelbygger
« Svar #4 Dato: August 14, 2013, 10:41:03 am »

Når den nu er så lang som den er... kunne gips eller sågar cement
ikke bruges til udfyldning for så til sidst at afbalancere med lodder etc.

Kunne evt. lægge plastpose eller lign. i bunden, fylde cement i,
lade tørre og derefter afbalancere det sidste med lodder.

Det vil også fylde hele bunden ud og fordele vægten bedre
end lodder og luft der skal fordeles ligeligt.

Blot et måske lidt billigere forslag.  :-)

waleed
Logget
GOD DAMN IT!

annabo

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: August 15, 2013, 06:41:07 am »

mange tak ,når jeg kommer så langt skal jeg nok fortælle om resultatet. :D
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #6 Dato: August 15, 2013, 09:09:28 am »

Waleed: "Kunne evt. lægge plastpose eller lign. i bunden, fylde cement i, lade tørre og derefter afbalancere det sidste med lodder. Det vil også fylde hele bunden ud og fordele vægten bedre end lodder og luft der skal fordeles ligeligt. Blot et måske lidt billigere forslag."

Det lyder som en glimrende ide med en sådan ballast - herunder forslaget om at fore skroget med plast, for eksempel en affaldspose. Ved at støbe ballast på den måde undergår man også at bruge lim til fiksering af diverse metalstumper. Måske kan man i første omgang bruge løst sand eller andet til at beregning af vægten af den nødvendige mængde ballast..?
For nylig har jeg set en 1/350 skibsmodel (Bismark) i den virkelige verden. Den er meget større, end jeg forventede.

Fit before glue
Ove

Logget

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: August 18, 2013, 09:59:24 am »

Når den nu er så lang som den er... kunne gips eller sågar cement
ikke bruges til udfyldning for så til sidst at afbalancere med lodder etc.

Nu ved jeg ikke om det er et problem når man støber noget i denne lille mængde, men i store konstruktioner i cement/beton skal der køles for ikke at det giver sig under hærdningen. Der udvikles en del varme, og såfremt det også gør sig gældende i mindre format kunne det være et problem for plastic'en der kunne give slå sig...

Som sagt ved jeg ikke med cement i disse mængder...
Logget