Danske Modelbyggere Forum

• November 22, 2019, 14:04:42 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: G.W.H. MIG 29 Fulcrum-C 9-13 1/48  (Læst 1520 gange)

x3mperformance

• Lettere øvet
  • **
G.W.H. MIG 29 Fulcrum-C 9-13 1/48
« Dato: Oktober 16, 2013, 17:15:38 pm »

Nå, så skal jeg til det...
Lad mig slå fast, at dette kit, ikke er det dyreste, jeg har købt, det er ikke købt af kærlighed og passion til MIG-29, det er ikke købt fordi jeg længe har ønsket mig det.
Nej.
Ren og skær nysgerrighed er eneste drivmiddel til at kaste £37,49 efter et kit som jeg ikke rigtigt kender, bare for at kikke!!!

Det lyder som vanvid.
Men, jeg så en OBB video på nettet med den tidligere version, MIG-29 9-12 også fra G.W.H.
Her så jeg en detaljegrad der lang oversteg hvad jeg tidligere har set. Derfor søgte jeg på E-Bay efter netop dette kit, uden held i næsten 2 måneder.
Så dukkede dette op, og jeg tænkte at de da for pokker ikke kunne gå baglæns ad evolutions stigen omme i det der Kina...
Og således er det havnet hos mig.

Men det er fra det tidligere Great Wall Hobbies nu forkortet G.W.H.
Æsken er i god kvalitet, stabil som en sten, med gloss print.
Box Art viser en MIG-29 Fulcrum C "Red 29" der cruiser over skyerne uden afterburner, flot billede, med mange fine detaljer.

Og et par billeder fra siderne.

Af med låget... Og hvad F... :-\  Øhhh!!!! ???  Nææææ.  :) Ihhhh.  :)  Ahhhh!  :)

Her er synet der udledte disse aha oplevelser.

Jeg var slet slet ikke forberedt på dette. At noget så simpelt som et plastik byggesæt fra Kina, kunne være pakket ind som noget yderst værdifuldt og delikat... WoW.  :D
Det er altså fly overdelen af kroppen og vinger der er i den kvadratiske hvide kasse...
Den sorte plastramme indeholder færdige missiler... De skal bare males, tankes, og affyres! De er støbt i et stykke.  :o

Nå, men her er lidt historie.
Mig- 29 blev til sideløbende med SU-27, som direkte konkurrenter mod samme mål, at blive Sovjetunionens første Fighter af 3 Generation i begyndelsen af 1970'erne. Dette blev dog pga af Amerikanernes F15 og F16, til både SU-27 og MIG-29 som de direkte "modsætninger" med MIG-29 som den "Lille" af de to, ligesom F16 Fighting Falcon, sammenlignet med F15 Tomcat.
MIG-29 entrede service i 1983, hvor dstolte Sovjetiske piloter ofte benyttede sig af NATO navnet Fulcrum, med ærefryd.
Vesten fik sit første oficielle kik på MIG-29 i Findland 1986 hvor 2 Jet's var udstillet til et Air show.
Af andre lande der opererer med MIG-29 kan nævnes Bla. Peru, Myanmar, Nord Korea og andre nationer.
9-13 versionen adskiller sig fra Airframe på 9-12 modellen, med den lille "Bule" bag cockpit, hvilket har givet den øgenavnet "Fat Back". Bulen var nødvendig for at flyet kunne rumme Russernes nye L203BE Gardenyia-1 ECM system.

Plastik kvaliteten står ikke tilbage for nogle af de andre kendte mærker.
God solid, men dog fleksibel plast.
Kittet indeholder 11 Sprues med mørk grå plast, 1 med Klar, 1 ark med Photo Etch, 2 ark Decals. (Markings og Stencils) en instruktion i farver, og minsanten...
En plastlomme med et billede af en MIG-29 som på Box-Arten. Lige til at fylde i en ramme.

Og efter en gennemgang af Plast, som er pakket nydeligt ind i gen-luk's poser, så står det forfærdeligt klart og tydeligt.
Det her er et kit, langt ud over det sædvanelige, lysår over hvad man forventer, alene måden at pakke og beskytte delene... Målløst. Ribben er altså blevet hævet grundigt siden G.W.H. kom på banen.
Detalje mæssigt er det et super godt kit, delene er så fine, fyldt med udskæringer, små detaljer og en gennemarbejdet finish, der bare pryder hele kittet, i alle dele.
Og det er her at min anmeldelse af Kitty Hawk JAS39'eren skvatter lidt på gulvet.
Prisen...
Næsten 50,- billigere end Kitty Hawks. Og det er endda et fint kit, men.
Det havner lige over prisen på et EDUARD kit i ProfiPack serien, men nærmest kun halvdelen af hvad et Limited Edition kit koster.
Og der er altså ikke mange dele at savne til MIG-29'eren.
Nok kun lidt til Cockpittet.
App. Her er det krystal kare cockpit cannopy i særklasse, ingen støbelinier, bare krystal, og mega shiny og gennemsigtigt. Sådan.

Ellers er krop ag vinger m.v. fyldt med graverede panel linjer, nitter og alskens detaljer.
Dog ingen "Åbne" Acces panels.

Men kik lige på disse detaljer.

Decals og Photo Etch
Det er desværre ikke Cartografer eller Eduard, men G.W.H.' eget.
Jeg glæder mig rigtigt meget til at få det her testet, men det må vente...
Det kunne jo overraske fælt?

Instruktion
Den er 15 sider, trykt i farver, hele vejen igennem, dog er der kun benyttet Sort og hvid på de fleste sider.

Der er farvevejledning til Mr.Color og Vallejo Acrylics.

Der er fine farve og stencil skema på de to næstsidste sider. (De to sidste er fyldt med reklamer for andre produkter.)
Instruktionerne syntes simple, og veldokumenterede, vil tro at en nybegynder også kan hænge på her.  :)

Konklusion.
Jeg er målløs...
Det er et kit i en klasse for sig selv, alt andet vil ikke være fair for alle andre producenter af Plastik byggesæt.
Så simpelt kan det siges.
Anbefales varmt.

Go' Plastik
Rene' P
Logget

HHS

• Bygger som en pro
Sv: G.W.H. MIG 29 Fulcrum-C 9-13 1/48
« Svar #1 Dato: Oktober 16, 2013, 18:12:29 pm »

Wow for et byggesæt.  :o  Den skal da vist på ønske listen.

MVH  HH
Logget