Danske Modelbyggere Forum

• September 19, 2019, 19:04:05 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Rolls Royce 1/32 fra Airfix  (Læst 2832 gange)

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
Rolls Royce 1/32 fra Airfix
« Dato: Februar 05, 2014, 10:27:19 am »

En lille hurtig anmeldelse.

Rolls Royce 1/32 fra Airfix

Lidt fakta

Navn: Rolls Royce 1905.
Producent: Airfix.
Skala: 1/32.
Materiale: Sprøjtestøbt plast (termoplast).
Antal dele: En stang ramme med dele på, resten af delene løse (se billede).
Decals: Ingen.
Instruktioner: Tre sider, lavet af papiret øverst på posen.
Kvalitet: Meget flash, ringe pasform, udstødningmærker i ringe placeringer, proportioner temmelig unøjagtige.
Nøjagtighed: Ringe for et sæt der skal ligne en Rolls Royce 1905.
Udgivelses dato: Førsteudgivelse i 1962, genudgivet mange gange siden.
Pris: På mit eksemplar sad der et klistermærke fra Mark Urell Legetøj med prisen Kr. 4,35. Men den kan muligvis have været billigere. Jeg gav 130,- inkl porto for mit eksemplar.

Sættet
Dette er et gammelt sæt, meget gammelt. Selv sammenlignet med hvad jeg normalt køber. Udgivet første gang i 1962, og tror mod hvad Airfix plejer at gøre, så er det udgivet et hav af gange derefter.
Støbningen er ikke imponerende, og jeg er ikke en gang sikker på at den var særligt god selv efter datidens standarder. Der er mange udstødnings mærker, på steder hvor de er generende, meget flash, nogle gange er det en kombination af flash og udstødnings mærker.
Sætte bliver leveret i en plastpose, med et stykke foldet papir hæftet på toppen med tre hæfteklammer og et hul foroven så det kunne hænge på en stang i de butikker der solgte disse sæt.
Nu er sættet en fra del før jeg selv blev født, men så vidt jeg har kunne finde ud af blev det ikke kun solgt i deciderede hobbybutikker, men også i legetøjsbutikker og kiosker.
Pasformen er heller ikke synderligt god. Alt i alt et sæt der ikke lever op til de standarder vi kender i dag, eller har kendt de sidste 20 år for den sags skyld.

Alle dele er støbt i samme mørkegrønne plastik. Også dæk.
Selvom en Rolls Royce fra 1905 har et front vindue er dette ikke med i sættet. I dag er det et mindre problem at købe lidt Evergreen profiler og lidt klar plast så man selv kan lave denne detalje. Jeg er ikke helt sikker på at det var lige som nemt i begyndelsen af '60erne. Eller måske var de børn sættet var målrettet mod knapt så detalje fixerede som mange model byggere (jeg selv inkluderet) er i dag.

Brugsforvirring
Papiret på toppen af posen har på bagsiden en lille smule data omkring bilen.
http://s31.photobucket.com/user/staermose/media/2014-02-04-192010_zps0a9f54f0.jpg.html?sort=3&o=6

Når man så nænsomt har pillet hæfteklammerne ud, kan toppen foldes ud, og på indersiden er der trykt samle og maler anvisninger.
Til trods for sættets simple udformning, så er der en del vejledende tekst til både samlingerne og bemalingen. Også en del mere end man ser i nye sæt henvendt til børn.

Derudover er der en lille papir lap med lidt reklame for Airfix, og på bagsiden er der en reklamations formular. I tilfælde af at der er noget i sættet man er utilfreds med. Det skulle ikke undre mig at Airfix stadig har reserve dele liggende, og vil tage en henvendelse med en seddel som denne seriøst, hvis jeg valget at sende den ind.

Konklussion
Et sæt fra en svunden tid, og selv om det er nostalgisk så bliver det ikke nemt at få en pæn model ud af det. Og sammenlignet med hvad man kan købe i dag, så er det tungt og groft at se på.
Når snakken nogen gange falder på at det var anderledes og sjovere at være modelbygger i gamle dage, så er det vist nostalgien der spiller ind. Det er i hvertfald ikke kvaliteten i sættene der kan fremhæves som det afgørende punkt.

PS
Nu er der sikkert nogle af jer der så undre sig over hvorfor jeg har ville spilde kr. 130,- på noget som jeg kunne have googlet mit til var et ringe sæt.
Sagen er den at sættet ikke skal bygges som en traditionel Rolls Royce 1905. Ej skal den heller splittes ad og bruges som donor for at kunne bygge et eller andet rumskib.
Den skal samles mere eller mindre som den er beskrevet i samleanvisningen. Men mebalingen skal være guld for alle metaldele.

Gør man dette kan man bygge en nøjagtig kopi af Sheik Ben Redic Fy Fazans Rolls Royce "af det pureste guld".
Da de i starten af '70erne deroppe i Norge skulle lave filmen, skulle modelbygger Bjarne Sandemose bruge en masse biler. Udover Il Tempo Gigante og Bommerang Rapido er der jo også Rolls Roycen. Disse tre blev bygget som meget store modelbiler.

Men til optagelser der krævede at man kunne se en masse landskab eller by, blev der brugt almindelige legetøjsbiler og i dette tilfælde et samlesæt. Den store Rolls Royce model er således baseret på dette 1/32 Airfix samlesæt og afviger derfor en del fra en ægte Rolls Royce.

Her ses Bjarne Sandemose i sit værksted med den lille Il tempo Gigante.

Og her ses et ekstra hjul til den store model, sammen med den Airfix model de brugte i filmen.
Læg mærke til den grønne plastik man kan se på indersiden af hjulene. De er samme grønne plastik som i mit sæt ;)
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Sanne

• Nyt medlem
  • *
Sv: Rolls Royce 1/32 fra Airfix
« Svar #1 Dato: Februar 05, 2014, 17:21:26 pm »

Træk mig nu baglæns ind gennem fuglekassen.   :o
Sådan en jeg simpelthen eje.
Er total vild med Bjergkøbing Grand Prix og fik denne fine boks i julegave (Ved godt, det måske ikke lige er byggerelateret, da figurerne er færdige).

[vedhæftning slettet af admin]

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #2 Dato: Februar 05, 2014, 17:53:16 pm »

For fanden Jakob. Du frister mig over evne! :-/
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

kristensen

• Gæst
« Svar #3 Dato: Februar 05, 2014, 18:00:54 pm »

For fanden Jakob. Du frister mig over evne! :-/

Ja det er dælme ondt, selv jeg kunne jo ende som bilbygger  ;D
Logget

Gitte68

• Garvet modelbygger
« Svar #4 Dato: Februar 05, 2014, 18:32:06 pm »

Fantastisk  ;D
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #5 Dato: Februar 05, 2014, 18:42:02 pm »

Træk mig nu baglæns ind gennem fuglekassen.   :o
Sådan en jeg simpelthen eje.
Er total vild med Bjergkøbing Grand Prix og fik denne fine boks i julegave (Ved godt, det måske ikke lige er byggerelateret, da figurerne er færdige).

Færdige og færdige...
Jeg fik også boksen til jul, og var godt skuffet over den urimeligt ringe kvalitet af bemalingen. Så jeg er i gang med at male mine om.
Jeg har været i kontakt med både Remo Caprino og producenten om problemet.
Det er en fin modellering, men støbningen og malerarbejdet var jeg ikke imponeret over.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #6 Dato: Februar 11, 2014, 17:08:47 pm »

Jamen her er sættet så i en senere udgivelse: http://www.odtoys.com/product_info.php?cPath=31_99_236&products_id=4228 - går ud fra den er solgt næste gang jeg kikker derind.  ;D
Logget