Danske Modelbyggere Forum

• November 13, 2019, 16:49:51 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Zvezda 1:35 T-34/85 kanonløb  (Læst 694 gange)

Allan H Nielsen

• Nyt medlem
  • *
Zvezda 1:35 T-34/85 kanonløb
« Dato: Juni 03, 2014, 18:07:48 pm »

Hej,

Jeg er ved at samle en 1:35 Zvezda T-34/85. Kan det virkelig passe at kanonløbet på sådan en tank er tykkere, tættest på tårnet og tyndere ude ved spidsen (ved mundingen)? Jeg har ellers planer om at finde et plastic styren rør og sætte i stedet for, da det er samme tykkelse hele længden.

Mvh,

Allan (Webwolf)
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
Sv: Zvezda 1:35 T-34/85 kanonløb
« Svar #1 Dato: Juni 03, 2014, 18:36:20 pm »

Jep det er de så desværre Inge plastik rør der

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: Juni 03, 2014, 18:50:25 pm »

Du skal huske på at en granat der affyres ud af et løb, ikke blot ryger afsted fuldstændig ubevægelig, men derimod roterer omkring sin egen akse i meget hurtige små bevægelser. Det var jo som bekendt kineserne der opfandt krudtet og sikkert også dem der under udviklingen af kanonen, fandt frem til at ved at lave mundingen smallere end affyringskammeret, kunne man øge sprængladningens hastighed, når den forlod kanonen. Hvis du ser f.eks ser på gamle bronzekanoner fra middelalderen, er de jo også meget buttede ved luntehullet, mens de har en mere tragtagtig form omkring mundingen.

Jeg kan kun anbefale dig at studere referencebilleder af kanoners udvikling nøje, for at forstå princippet ved deres form. Den engelske forfatter Ian Hogg har gennem tiderne skrevet et utal af bøger om dette emne og er, efter min mening, vel nok den mest bedste ekspert på dette område.

Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #3 Dato: Juni 03, 2014, 20:44:56 pm »

Citér
Det var jo som bekendt kineserne der opfandt krudtet

Ja der er du tydeligvis for sent ude ::)

Grunden til at gamle kanoner (dem med kanon KUGLER) var tykkere ved luntehollet var nok snarere, at de skulle være stærke der hvor antændelsen af drivladningen skete.

Fra Wikipedia: Early cannons were hugely thick for the caliber that they fired. Early manufacturing defects (such as air bubbles trapped in the metal) were key factors in many gun explosions; the expanding gases became too much for the weak barrel, causing it to rupture and explode in deadly fragments
Logget
Sturmer

Ole Østergaard

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Juni 03, 2014, 22:23:14 pm »

Hej Allan

Dette er et rimeligt billigt alternativ til løbet i sættet.

http://www.hobbyeasy.com/en/data/ku7mfxgpajhz0cj8sfdm.html

Mvh
Ole
Logget