Danske Modelbyggere Forum

  • Oktober 19, 2018, 06:33:33 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Fotografering af skalamodeller  (Læst 5675 gange)

James Humble

  • Gæst
Sv: Fotografering af skalamodeller
« Svar #30 Dato: September 27, 2015, 19:54:01 pm »

Hej Finn
tak for end nu et fint indslag
Jeg glæder mig sandelig også til at læse mere

mvh kim
« Senest Redigeret: September 27, 2015, 19:55:42 pm af Hansen »
Logget

Finansen

  • Nyt medlem
  • *
  • Indlæg: 10
    • E-mail
Sv: Fotografering af skalamodeller
« Svar #31 Dato: Oktober 04, 2015, 20:50:09 pm »

Hej model byggere –

Jeg har indtil nu skrevet lidt om de forskellige teorier mht. lys og hvordan det hele virker, men endnu ikke været omkring hvordan vi kan lave de forskellige lysmodifiere.
Som i nok har opdaget handler det om kontrol og størrelsen på de lyskilderne vi bruger.

I skala 1:1 verdenen bruger vi ofte meget store diffusere for at opnå blødt lys, det er sjældent at
jeg bruges under Tre lamper, selvfølgelig afhængig af opgaven, men kort, så har jeg mere isenkram
end en enkelt arkitektlampe – Der hvor jeg vil hen er, at mange er begrænset til en enkelt lyskilde og det sætter selvfølgelig sine begrænsninger.

Hvis du vil fotografere dine modeller nemt og hurtigt, så brug en stor lyskilde,
der er mange måder, at lave disse, men meget kort, så skal vi lave en stor flade der lyser ensartet over hele overfladen – De fleste har nok set eller hørt om fotografens softbokse .
Det er ikke andet end en dims til at lave en lille lyskilde stor, typisk en konisk kasse, indvendig beklædt med et materiale der reflektere lyset rundt i kassen og monteret med en diffusere både indvendig og udvendig. De findes i et utal af former og varianter, men formålet er det samme, nemlig at lave en ensartet stor lysoverflade .

Som i nok kan huske er størrelsen relativ i forhold til, hvad det nu engang er, at vi skal fotografere det betyder, at vi til små modeller kan nøjes med en lyskilde i 50x70cm og tit mindre, alt efter hvad vi vil opnå – Den nemmeste måde at lave en stor lyskilde er ved at bruge en diffusere.
 
Hmmmmm hvordan forklarer man en diffusere – hvis i kan kuske, at jeg skrev om hvordan lys
reflektere forskellige overflader og materialer, så er ideen her, at man bruger et semi transparent materiale, som inde i selve materialet reflektere lyset rundt, således vi opnår en ensartet lysende overflade – vi kan bruge en matteret glasplade eller akrylplade, vi kan bruge en skumplade eller plastik materiale mm. Det er næsten kun fantasien, som sætter grænsen.
Fotografen køber typisk sine diffusere, som er lavet i et nylon materiale og som kan pakkes sammen, ligesom ungernes legetelt. Profferne bruger translum til 1400,- rullen – Det er der selvfølgelig en grund til, men det er alt for omfattende at komme ind på her, meget kort er det for at kunne kontrollere specular i spejlende overflader, således der er fuld kontrol med gradueringer.
( specular = direkte spejling af lyskilden )

Jeg viser her et par typiske diffusere, lavet med nylonstof, læg også mærke til softboksen, som er lyskilden, men også har en ydre diffuser der er ensartet oplyst.


Du er modelbygger og ikke fotograf, så ud i køkkenet og lån et stykke madpapir, det skal være klorbleget for at undgå farvestik – for at du skal kunne se opstillingen er der eksponeret efter papiret, når du fotografere emnet skal der mindst 1-fstop mere lys til -



Nu ser billedet sådan ud, det er ok, men læg mærke til at lyset falder af i top og bund –



Det er fordi papiret kun er 28cm i breden – og lige i det mindste for en ensartet belysning af hele mit underlag/baggrund, som er det samme sweep jeg tidligere har brugt.
Løsninger er at skære To stykker papir og øge breden på vores papir diffuser.



Sådan en madpapirs diffuser er ikke optimal, men den er 100 gange bedre end en lille lyskilde.
Den er begrænset i forhold til brug ved blanke ting. Det er ikke kun madpapir, men også fotografens nylon diffusere der kan give udfordringer - 
Her kan det måske være vanskeligt, at se hvad der foregår, men jeg skal prøve at forklare.
Til højre en standard nylon diffuser ca 1x1,5m som bliver oplyst af en enkelt lampe og det indsatte billede er selve diffuseren,  som er fotograferet lige på - billedet er undereksponeret, så du kan se at overfladen ikke er ensartet oplyst – Vi kan tydelig se problemet i flasken, men læg mærke til de områder der matte i overfladen ” halsen og underlaget, samt min rulle med sort snor - på disse områder virker diffuseren fint.



Den nemme løsningen er at lave en dobbelt diffusere, altså at bruge To med ca. 10 cm. mellemrum.
hvis du kikker på flaskens højre side er det lyset fra dobbelt diffuseren der reflekteres i overfladen og i venstre side en hvid plade som er fillcard ( som papiret tidligere ) der laver refleksen i overfladen.
professionelt kan billedet ikke bruges til noget, men er også kun lavet til, at illustrere problemet med enkelt diffuser  - mht. baggrunden, så er den lavet med en Fresnel – Når man arbejder med specular skal der helt andre værktøjer til og det vil jeg ikke ind på  her –




En anden måde, at belyse sine modeller på kunne være med det jeg kalder skotøjsæske lys -
Det kræver, at du kan få din speedlight af kameraet og monteret i en æske, således det bliver til en mini softboks – Om du bruger speedlights eller finder en måde at lave tilsvarende med almindelige lamper er op til dig selv.

Her er det en gammel kasse fra posten, som er lavet til - Indvendig er den beklædt med stanniol og fronten er fra et kasseret rullegardin der virker som diffuser, det sorte karton i kanten er for at begrænse den mængde lys som spredes.



Her er der nogle andre størrelser, der er nogen med dobbelt diffusere og den nederste er med snoot og grid ( se tidligere indlæg ) alt sammen for, at kunne styre hvor meget lyset spredes.
 

For at forstå hvorfor jeg vil bruge disse mini softbokse er jeg nødt til at fortælle lidt om gradueringer og hvorfor jeg gerne vil opnå graduering og hvor.
Normalt når man fotografere vil man helst have adskilt lyset på model og baggrund.
I et 1:1 setup bruger man ofte flere lamper og stor afstand til baggrunden for at styre dette.
Først skal vi lige se hvad der menes med en graduering - 
En graduering er ganske simpelt en belysning af en overflade, således den går fra mørk til lys, hvor stort et spænd en graduering har, bestemmes af hvor meget eller hvor lidt lys jeg lyser på overfladen med, ( hvis ikke du fanger den falder tiøren senere )
Ideen mht. fotografering af små modeller er at vi kan bruge et lys til både model og baggrund og samtidig opnå graduering i baggrunden, som giver dybde i billedet.

Hvis vi nu laver et sweep ( se tidligere indlæg ) og fjerner modellen og kun fotografere sweepet kan vi se hvordan det virker, på billedet til venstre er papkassen 20cm over sweepet og på baggrunden falder lyset af, således vi opnår en jævn graduering – på billedet til højre har jeg sænket papkassen, således vi kun er 10cm over sweepet og opnår en hård graduering.



Det ser således ud – her er det en hård graduering – jeg har brugt en af sønnens legetøjs modeller og som jeg nævnte tidligere skal man ikke lyse direkte på blanke ting, anyway her er det gradueringen mellem baggrund og underlag der er pointen. Og samtidig bruger jeg kassen som hovedlys.



Nu hæver jeg kassen og min graduering bliver mere blød.



Husk på at disse diffusere IKKE virker på ting der er blanke – når man skal lave gradueringer i blanke ting skal der helt andre værktøjer til, jeg vil lige kort vise nogle gradueringer der er lavet i blanke ting ( de virker som et spejl )
Her er det en spejlblank parfume flaske, læg mærke til gradueringerne i både baggrund og flasken.
obs. Det er her kun et udsnit af et billede -




Her er en af 190`eren hvor jeg har lavet en blød graduering, vær opmærksom på, at du også kan styre gradueringen ved at flytte modellen tættere på eller længere fra baggrunden i sweepet -



Jeg kan også løfte kassen og samtidig flytte modellen tættere på baggrunden af sweepet og derved  fjerne gradueringen.



Min skrivelyst er brugt for i dag og resten må vente lidt  - ohhh ja - Jeg mener at have fundet fejlen med de links jeg laver, tilsyneladende har størrelsen på de uploadede billeder, indflydelse på hvilke link jeg får returneret fra postimage, det må jeg se på senere.

Næste gang vil jeg prøve at samle trådene lidt og se på hvordan man kan lave lys med flere lyskilder.

mvh. Finn

I skal da heller ikke snydes for et par teasere
Her er et multilight setup



fuld dybdeskarphed med hårdt lys lavet med To speedlights



 
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2015, 20:53:35 pm af Finansen »
Logget

Finansen

  • Nyt medlem
  • *
  • Indlæg: 10
    • E-mail
Sv: Fotografering af skalamodeller
« Svar #32 Dato: Oktober 08, 2015, 00:37:18 am »

Hej Modelbyggere

De sidste par indlæg har jeg været lidt omkring lys og skrevet lidt om hvordan og hvorledes lys virker
og lidt om hvordan vi kan løse de udfordringer vi støder på.
Der er stadig nogle løse ender, som jeg ikke har været omkring – Jeg er lidt i tvivl om det hele
bliver for omfattende og uden for dette forums interesse og formål.

Jeg skal have samlet op på dybdeskarphed, farver og multilight setup, flash mm.
Mit største problem er tid eller rettere sagt, mangel på tid, så vi må tage det, som vi kommer frem.
 
Anyway -  Spike E skrev ” Fotografi = at male med lys. ” og han har fuldstændig ret - >Det gav
mig en ide mht. lys som jeg brugte meget i gamle dage –

Lys er som sagt lys og jeg kom til at tænke på min snoot, som gør det muligt at lyse meget lokalt på
det emne vi vil fotografere og dermed lave meget dramatisk lys – Vi kan opnå samme effekt med
en lommelygte.

Jeg har endnu ikke vist hvordan vi bruger flash med snoot og hvilke fordele dette giver, men jeg
synes lige vi skal se lidt på hvordan man kan male med lys, det minder meget om den måde vi
kan lyse lokalt med en snooted flash.

Den største forskel på flash og lommelygte er den mængde lys der er til rådighed og den tid der
bruges til eksponeringen -
Når vi skal male med lys skal vi bruge et stativ en lommelygte eller lignende og et kamera hvor
vi kan stille eksponerings tiden manuelt.
Når vi maler med lys skal der være 100% mørkt, således det kun er lyset fra lommelygten, som
har indflydelse på billedet.
Blænden er dit valg ( stor eller lille dybdeskarphed ) og eksponerings tiden bestemmes af effekten
på lommelygten.

Her er jeg gået ned i baggangen hvor det er muligt at lave 100% mørke, jeg har lånt et lille bord
fra børneværelset, det er godt nok grønt og normalt ikke anvendelig ( husk hvordan farver reflektere
lyset ) men i dette tilfælde er det lige meget, da jeg ikke lyser på bordet -
Jeg bruger en gammel finer plade hvor jeg har monteret noget mat folie ( det var hvad der lige var
i nærheden )
Som du kan se lyser jeg på modellen med en lommelygte, lyset fra lygten er blå fordi det ikke har
Samme farvetemperatur, som halogen lampen i loftet – min hånd er rystet fordi eksponerings tiden
er 2 sekunder og jeg kan ikke holder hånden stille – lommelygten er ikke særlig god til at
fotografere med, fordi den ikke lyser med hele farvespekteret, det retter jeg i post produktion - 
Der sidder 3 led pærer i lygten og jeg kan vælge om jeg bruger 1 eller alle 3 på samme tid -

Opstillingen ser sådan ud


Nu flytter jeg kameraet og laver det crop jeg vil have – jeg flytter lygten ind i hånden og skærmer
således kanten af og undgår overstråling fra kanten af lygten – min eksponerings tid er 5 sekunder
og blænden er f 8 – Tiden har jeg fundet ved at prøve mig frem -
Her kan du se hvad jeg mener, når jeg lyser meget lokalt. Husk at dobbelt klikke på billedet ved postimage.


Denne gang har jeg øget eksponerings tiden til 15 sekunder stadig f8 og denne gang maler jeg
med lyset, ligesom når du maler med en pensel – læg mærke til, at skyggerne bliver en blanding
mellem hård og blød alt efter hvordan jeg flytter lampen. Du skal også lægge mærke til, at den
hvide dør ikke er synlig fordi jeg ikke lyser på den. ( husk hvordan vi registrere reflekteret lys )
Det er noget der skal eksperimenteres lidt med, for at opnå et acceptabelt resultat, men det er ikke
umuligt Jeg har prøvet det mange gange, så det tog mig Tre forsøg før denne var i kassen -


Billedet har meget blåstik, fordi lampen mangler farver i spekteret, jeg kunne godt ændre
farvetemperatur i kameraet, men valgte 5800k og rettede farverne efterfølgende.
nu ser billedet således ud -


For mig er det meget mere attraktiv lys end noget der er blæst ud på en hvid baggrund.
_____________________________________________________________________________

Tidligere kom Jeg lidt hurtigt over mine papkasser og jeg vil lige vise at de har samme formål
som snooten på min speedlight – eneste forskel er størrelsen på området der oplyses.
Her er det madpapiret fra tidligere hvor jeg bruger skotøjsæsken på ca. 1m afstand.


Nu flytter jeg æsken ned på 20cm – gradueringen er ikke jævn, fordi sweepet er krøllet ( kasseret Baggrund )
hvis du kan se kassen over den røde markering, står din monitor for lyst – det er fint hvis du kun
kan ane den meget svagt – hvis du rejser dig op og kikker skråt ned på din monitor kan du sagtens
se kassen tydeligt -


Her er det papkassen med snoot og grid jeg bruger – den er ca 10cm over rullen og virker som en striplight. Igen formålet er kontrol kontrol kontrol.


Inden jeg slutter for i dag vil jeg gerne lige skrive et par ord om underlag / baggrund mm.
Det er egentlig ris til egen bagdel, fordi jeg helst ikke vil ind på hvordan vi kan styre lyset i
blanke overflader, men jeg undgår nok ikke helt emnet -

Her er det propellen fra 190`eren som er blank sort – den står på et underlag af hvidt papir.
Det vi skal lægge mærke til er skyggen, som fortæller at lyskilden er meget stor, samtidig at
underlaget er mat – egentlig skulle jeg også forklare hvorfor den er svær at fotografere, fordi
spinneren er rund og reflektere lyset næsten 360 grader og du burde kunne se kameraet -
men det vil jeg ikke ind på denne gang.
Rent teknisk dur billedet ikke, fordi jeg ikke har styr på reflekserne, men det du skal fokusere
på er underlaget og reflekserne i underlaget.
Denne gang har jeg brændt baggrunden ud til 100% hvid men jeg har stadig en smule skygge
tilbage, hvis ikke skyggen var der vil det se ud som propellen svævede i luften og det er jeg
som fotograf ikke interesseret i – det er noget web tosserne har fundet på.


Nu skifter jeg underlaget ud med en akrylplade der er malet hvid på undersiden.
lyset er det samme som før, denne gang er der bedre styr på reflekserne, men igen det er refleksen
i underlaget der er interessant i dette tilfælde – Ved at ændre på underlaget kan jeg lave et mere eksklusivt udseende -


Se nu skifter jeg underlaget over til et spejl og hvis du husker fra tidligere, at speculer er = den
direkte spejling af lyskilden - kan du se, at jeg har lavet en graduering i baggrunden og samtidig
belyser mit emne indirekte og har styr på mine refleksioner – Igen det springer jeg over, men læg
mærke til refleksionen fra spejlet, som afsløre, at bagsiden af propellen er malet med en kost -


Et spejl er ikke ideelt som baggrund, fordi vi får dobbelt refleksion – kort så får vi en refleksion
fra sølvet på bagsiden og en fra den blanke overflade ( glasset )


Hvis i har fulgt lidt med, så har jeg før understreget, at kameraet registrere reflekteret lys -
Det betyder at jeg har fuld kontrol med om mit hvide papir skal være sort eller om det skal være
hvidt eller en eller anden gråtone imellem, det styre jeg ved at lyse mere eller mindre på det
der nu engang skal reflektere lyset og dermed danne mit billede -
Det er måske svært at forstå og derfor jeg ikke vil ikke ind på hvordan jeg styre dette -
men husk jeg også kan lave en sort baggrund hvid, alt efter hvor meget lys jeg bruger og hvordan
materialet reflektere lyset -
For mig er den nemmeste måde at lave en graduering og samtidig opnå skygge og dybde i et
billede ved, at bruge et stykke glas der er malet sort på bagsiden -
så her er det en sort propel på sort baggrund -


Det er ikke fordi jeg vil være en dum skid, men det vil være uoverskueligt at skulle forklare teorien
mht. refleksioner i blanke overflader mm – men indrømmet det er løsningen til bedre billeder.
Der er ikke noget der er hemmeligt og her er opstillingen på den med spejlet.
det indsatte billede viser hvordan jeg lyser på min diffuser i den røde cirkel og opnår gradueringen
i spejlet ( specular = den direkte refleksion af lyskilden )  papiret er fillcard og dem der oplyser
propellen og samtidig  laver refleksionen i spinneren – fordi jeg har flyttet kameraet for at vise
opstillingen ligger refleksionerne off center i spinneren.


Ikke mere for i aften – aftenen er blevet til nat -
Hvis der stadig er nogen der følger denne tråd, så vil jeg prøve at få samlet trådene og lave en
afslutning inden længe.

Er der spørgsmål eller kommentarer - så fyr løs. Det er ikke sikker jeg svare med samme, men jeg
skal nok vende tilbage.

mvh. Finn
Logget

Lars R.

  • Bygger som en pro
  • *****
  • Indlæg: 990
Sv: Fotografering af skalamodeller
« Svar #33 Dato: Oktober 08, 2015, 09:23:26 am »

Hej Finn.
Stadig meget interessant tråd. Meget lærerigt.

Kan du evt sige lidt om gråkort. Er det godt at bruge ?

Mvh Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Jhl1908

  • Nyt medlem
  • *
  • Indlæg: 12
Sv: Fotografering af skalamodeller
« Svar #34 Dato: November 06, 2015, 16:18:25 pm »

Rigtigt godt indlæg. Lidt langhåret, men du godeste hvor er der meget brugbar information.
Super!

Jesper.
Logget

Per M

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.451
  • Århus
Sv: Fotografering af skalamodeller
« Svar #35 Dato: Marts 27, 2016, 22:46:50 pm »

Kom til at tænke på den her tråd i dag, da jeg var i fotomode med en kammerat i godt 5 timer idag. Det var sindsygt spændende og lærerigt.
Godt 140 billeder som skal koges ned, men der blev leget med lys, farver på lys, genspejling, lukketider, ISO og meget mere.. Det har virkelig lært mig hvad lys og lyssætning kan gøre.
Af de billeder der er lagt op er det kun Corsairen der er redigeret lidt i. Resten er i rå og alt for lille format for at få dem herind indtil videre. Men det var så spændende at lege med at jeg synes I skulle se det.
Logget
Per M

1/72