Danske Modelbyggere Forum

• Juni 18, 2019, 15:25:38 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: masseproduktion  (Læst 3570 gange)

johnny

• Nyt medlem
  • *
masseproduktion
« Dato: Oktober 26, 2014, 08:48:50 am »

Hvis jeg skal lave en hulens masse figuer i 1/32 er der så et sted hvor jeg kan købe en form til at støbe dem i? Det er til en racerbane så det skal være mennesker i alm tøj.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
Sv: masseproduktion
« Svar #1 Dato: Oktober 30, 2014, 16:29:50 pm »

Dit spørgsmål virker lidt diffust ??? - skal det forstås derhen at du i forvejen har (scratch)bygget de civille figurer, så de er klar til at blive mangedoblet? Eller er du også på jagt efter egnede figurer, som tilskuere?

Herhjemme havde vi jo i flere år Model & Hobby, som var leveringsdygtig i koldstøbeforme af silicone. Men den mulighed eksisterer ikke længere, efter de lukkede forretningen. Så der er næsten kun at søge på nettet efter en leverandør, herhjemme eller i udlandet. Du må også være forberedt på at der kan blive forlangt af dig at aftage i større mængder, hvis de skal levere til en privatperson, da det hovedsageligt er forretningsdrivende, der kan aftage støbemasse i rå mængder.

Endelig kan jeg også forestille mig at de måske også vil forlange en tro-og-love erklæring fra dig, at du skal kunne dokumentere at produktionen udelukkende er til privat og ikke til kommercielt brug - i det tilfælde du finder nogle egnede færdiglavede figurer til kopiering. Den slags kan jo godt være fristende - men brydning af copyright er altså strafbart.   
Logget

johnny

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Oktober 30, 2014, 16:37:06 pm »

Synes egentlig mit spørgsmål er meget enkelt. Slet ikke noget diffust over det
Der bliver jo også solgt støbeforme til tinsoldater. Der skriver man ikke under på tro og love mm.
Har fundet en måde at gøre det på. hurra for youtube
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #3 Dato: Oktober 31, 2014, 10:13:55 am »

Johnny,

Har du kigget på Preisers figurer? Der er muligvis emner du kan bruge eller konvertere

http://www.preiser-figuren-onlineshop.com/de/Massstab-1-32-Spur-1.html
Logget
Sturmer

johnny

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: Oktober 31, 2014, 10:33:25 am »

Nej. Lige dem havde jeg ikke set. Men carrera, scalextrix laver også nogle i samme stil. Men det bliver så dyrt hvis man skal lave 4-500 figurer. så Det ville være fedt hvis man kan støbe dem. Har fundet en måde på youtube at gøre det. Der har jeg også set man simpelt kan forme dem selv i fimoler. så indtil videre er det de to metoder
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #5 Dato: Oktober 31, 2014, 13:07:32 pm »

Hej

I FIMOler... god fornøjelse! ;-)

Nej køb nogle 'autoriserede' figurer du vil masseproducere. Lav kopier af dem via afstøbninger i latexgummi og støb dem i resin eller hvidmetal. Find bogen på det lokale bibliotek der hedder "Kommas modelbyggerhåndbog" eller lån dig frem til den. Der er afsnit der i detaljer beskriver fremgangsmåden på allerbedste vis. Bogen er dog så gammel at den kun omtaler støbning med metal. Resin støbning kræver bare blanding af to typer fluidum, der så størkner i købet af 20 minutters tid. Men vær forberedt på et vist spild.

Det er heller ikke en helt billig fornøjelse at starte op på, da både gummi og resin koster. Men hvis du skal lave 400 figurer er det da sikkert billigere end at købe dem?

Du skal dog huske på at det du laver kun må være til eget brug. Ethvert salg af kopierede varer du ikke selv har fabrikeret fra grunden er naturligvis ulovligt.

mvh

Flemming
« Senest Redigeret: Oktober 31, 2014, 14:23:02 pm af Flemming Hansen »
Logget

johnny

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: Oktober 31, 2014, 14:31:13 pm »

kender godt bogen. 1/32 er kun ca. 5.5 cm så tror sagtens på lermetoden. Den anden måde er på den måde du beskriver med at lave en form af indkøbt figur. Mhs til salg. Det er til brug på racerbane i klub og herhjemm.
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #7 Dato: Oktober 31, 2014, 20:40:15 pm »

Find bogen på det lokale bibliotek der hedder "Kommas modelbyggerhåndbog" eller lån dig frem til den. Der er afsnit der i detaljer beskriver fremgangsmåden på allerbedste vis.

Bogen Flemming her omtaler er en god gammel klassiker. Med mange tips, der stadig er fuldt ud lige så anvendelige i dag, som de var da bogen blev udgivet. Jeg har selv igennem årevis forsøgt at skaffe mig et eksemplar, dog uden held. Dem der findes er åbenbart kun hos modelbyggere der nægter at give slip på dem, eller hos landets biblioteker.

Som alternativ, kan anbefales den engelske bog som den er oversat fra. Bogen er, bortset fra at den er skrevet på engelsk, identisk med den danske udgivelse.
og kan bl.a. købes brugt hos Amazon.

Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Oktober 31, 2014, 23:04:59 pm »

- og her er så den danske udgave:

- og lidt name dropping: Modelbyggeren på forsiden er min gode ven Sven Thomsen og han er "still going strong", sådan ser han ud i dag:

Logget
Plastic modelling is the new Black