Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 20, 2019, 21:19:28 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: striber på officers ridebukser  (Læst 4461 gange)

dude

• Nyt medlem
  • *
striber på officers ridebukser
« Dato: November 07, 2014, 15:06:48 pm »

Hej pro malere

Har nogen et tips der gør det lettere at male striber på ridebukser .. når de ikke er aftegnet på modellen vel og mærke!

Synes ikke min hånd er helt så sikker som den har været. Har prøvet maskeringstape, men det er noget bøvl at få det til at sidde i alle de revner og folder der som regel er på ridebukser.

Jeg spørger fordi jeg aktuelt er ved at male Baron von Richthofen i 1/16 fra Eduard.

Vh
Michael
Logget

Allan Nielsen

• Nyt medlem
  • *
Sv: striber på officers ridebukser
« Svar #1 Dato: November 07, 2014, 17:26:32 pm »

Hej Michael

Jeg tror ikke at du slipper udenom maskeringstapen.

Hvad med omvendt maskering?

Du maler først stiberne i den farve som du ønsker.

Så sætter du tape på for at dække striben og når bukserne har fået den farve du ønsker så fjerner du tapen igen og så .........  :) forhåbentlig.

Egentlig så gør det ikke noget (synes jeg) at der er en lille niveau forskel med den normale maskering, striberne er jo (i den virkelige verden) syet på bukserne, men ja du har ret det er et helvede at maskere med alle de folder og revner.

Mvh
Allan
Logget

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: November 07, 2014, 18:40:20 pm »

Hej Michael

Jeg tror ikke at du slipper udenom maskeringstapen.

Hvad med omvendt maskering?

Du maler først stiberne i den farve som du ønsker.

Så sætter du tape på for at dække striben og når bukserne har fået den farve du ønsker så fjerner du tapen igen og så .........  :) forhåbentlig.

Egentlig så gør det ikke noget (synes jeg) at der er en lille niveau forskel med den normale maskering, striberne er jo (i den virkelige verden) syet på bukserne, men ja du har ret det er et helvede at maskere med alle de folder og revner.

Mvh
Allan

Omvendt maskering .... hmm? Det var da værd at prøve! Folderne og revnerne kommer jeg desværre ikke uden om heller med denne metode, men det er da alt andet lige, nemmere at kun skulle sætte et stykke tape på i stedet for to som har været min hidtidige fremgangsmåde. Tak for tippet  :)

Et lille tillægsspørgsmål ang. farven på baronens jakkekrave. Baggrunden er min dovenskab og den føromtalte usikre hånd: Hans jakke er afbilledet både med fuld rød farve eller feltgrå med rød trimning. Den fulde røde krave ville helt afgjort være det nemmeste at male, men da min figur er en mere "feltmæssig" udg med læderjakke, tænker jeg om den røde krave var til mere cerimonelle lejligheder?

Vh
Michael
Logget

Allan Nielsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: November 07, 2014, 22:27:35 pm »

Nu er WW1 ikke min stærke side, men jeg ved at Baronen var officer i et Ulanregiment før han fik vinger og den røde kant/piping er så vidt jeg husker kendetegnet på kavaleriet under 1. Verdenskrig.

Jeg ved godt at den røde blev til artilleriet under 2. Verdenskrig men under 1. skulle det være kavaleriet.

Så kanten bør være rød, både under normale tilstande og til de mere ceremonielle lejligheder.

Mvh
Allan
Logget

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: November 07, 2014, 23:51:48 pm »

Nu er WW1 ikke min stærke side, men jeg ved at Baronen var officer i et Ulanregiment før han fik vinger og den røde kant/piping er så vidt jeg husker kendetegnet på kavaleriet under 1. Verdenskrig.

Jeg ved godt at den røde blev til artilleriet under 2. Verdenskrig men under 1. skulle det være kavaleriet.

Så kanten bør være rød, både under normale tilstande og til de mere ceremonielle lejligheder.

Mvh
Allan

Mener gul var kavaleri farve og sort var artilleri, men er ikke helt sikker da diverse delstater også havde deres egne farver på uniformen hvilket er meget forvirrende. Det jeg mente med mit spørgsmål var mere at når hele kraven var i rødt, var det så  "finere" end kun feltgrå med rød trimning. begge dele forekommer nemlig på fotografier.
Logget

Allan Nielsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: November 08, 2014, 11:28:15 am »

Jeg mener kun at kanterne var røde og ja jeg blev også forvirret over at de skulle være røde og ikke gule, men ifølge internettet så var ulanregimenternes farve rød.

Men helt røde kraver? Det var et godt spørgsmål, men jeg ville nok nøjes med pipningen.

Mvh
Allan
Logget

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: November 08, 2014, 14:12:07 pm »

pipningen er det sikre valg og også ok, men helvedes besværligt at male lige og tynd!!

Nå! Jeg skal alligevel have afprøvet diverse maleteknikker på ham så hvorfor ikke også pipningen  :)

Tak for dine svar Allan  :)

Mvh
Michael
Logget

Allan Nielsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #7 Dato: November 08, 2014, 18:23:11 pm »

Anytime  :)

Glad for at kunne hjælpe
Logget

Finn-R

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: November 09, 2014, 12:30:14 pm »

Min hustru maler akvarel, og hun har købt noget der hedder "masking fluid"
Det kan være at jeg stikker snuden frem her, men det virker glimrende på hendes papir. Hun smører det på de steder hvor hun ikke ønsker at malingen skal hænge på, så var det ikke et forsøg værd at prøve på andre ting også?

Hun har købt det i USA, så jeg ved ikke hvad det koster her i landet.

Bare en ide.
Logget

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #9 Dato: November 09, 2014, 14:15:43 pm »

Hej finn

Stik du bare snuden frem  :D

Har et lignende produkt som jeg købte hos Stoppel for nogle år siden ... faktisk for mange år siden nu jeg tænker mig om!

Det er fra Mr.Hobby og hedder Mr.Masking Sol NEO. Det er sådan noget grønligt gummiagtigt noget som man smører på med en medfølgende pensel og bagefter kan fjerne uden de store problemer. Virker fint hvis man skal have afdækket et grovere område. Til fine lige kanter duer det ikke. Prøvede engang at bruge det til et cockpit, men måtte erkende at tape langt overgår det!

Tak for input  :)

Vh
Michael
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #10 Dato: November 09, 2014, 14:54:33 pm »

Det er næppe nemmere at smøre gummimaske på, end det er at male frihånd.

Anyway, har du overvejet at lave striben af en strimmel rød decal?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #11 Dato: November 09, 2014, 15:02:23 pm »

Det er næppe nemmere at smøre gummimaske på, end det er at male frihånd.

Anyway, har du overvejet at lave striben af en strimmel rød decal?

Jens

Hej Jens

Ja, det har jeg, men da det jo skal rundt om mange folder osv, havde jeg svært ved at se hvordan det skal kunne lægge sig fint, selv med blødgøring af decal?

Hælder p.t. mest til allans forslag om omvendt maskering  :)
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #12 Dato: November 09, 2014, 15:06:56 pm »

Det kan du bedst selv vurdere - jeg kender ikke figuren.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

dude

• Nyt medlem
  • *
« Svar #13 Dato: November 09, 2014, 15:15:59 pm »

Hvis jeg bliver tilfreds med resultatet, så kan det  jo være jeg poster et billede .. måske?!?

Det er i øvrigt denne model:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/71TREgiJ31L._SL1440_.jpg
« Senest Redigeret: November 09, 2014, 15:23:35 pm af dude »
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #14 Dato: November 09, 2014, 16:11:57 pm »

Jeg ville gå efter at male området rødt og så maske evt. med "Aizu micron masking tape" i passende brede.
Det fås i flere breder.
http://www.ebay.com/itm/Set-of-5-rolls-Aizu-Micron-Masking-Tape-0-4-0-7-1-1-5-2-5mm-/231251713434?pt=Model_Kit_US&hash=item35d7ad1d9a
På den måde kan du jo også vurdere, om det ser rigtig ud, inden du maler, tap'en vil jo give kontrast til det røde.
Logget
Hilsen Henning