Hej alle på DMB,
Jeg er nu gået i gang med endnu et projekt, om end nok det største projekt til dato.
Det tyske slagskib Bismarck kræver nok ikke en nærmere introduktion, men vil dog kort beskrive skibet og dens historie i små bider når jeg poster noget nyt omkring byggeriet.
Jeg har længe vil bygge dette skib, faktisk så længe at det siden jeg var knægt på biblioteket så bogen Robert D. Ballard havde skrevet om hans ekspedition for at finde skibet.
Historien;
Bismarck vejede 41.637 tons og operationsklar 50.129 tons, var 251m langt og det bredeste var 36m, der var 17 dæk fra det laveste til det højeste punkt.
Fremdriften bestod af 12 kedler, 3 turbiner og 3 skruer med en diameter på 4,70m der tilsammen ydede 150.170 SHP ved fuld kraft som var ca. 30 Knob, ved 19 knob som var cruise speed var rækkevidden 8,525 sømil.
Kontrakten på Bismarck blev indgået 16. november 1935 og skibet fik byggenummer BV 509, selve prisen lød på 196,800,000 solide tyske reichsmark, hvor meget det ville være i dag ved jeg desværre ikke.
Kølen til Slagskibet Bismarck blev lagt den 1. juli 1936 midt i en tid, hvor Adolf Hitler havde forkastet Versailles traktaten og omgået den et år tidligere indgået flådepagt med England der forbød landene at bygge slagskibe på mere end 35.000 tons, Bismarck vejede næsten 7000 mere end aftalen.
Skroget var svejst sammen med nye metoder og fik 22 vandtætte rum og havde i mellem 320mm nederst og 145mm øverst panserarmering, hvilket var nok til at stoppe de fleste granater på tæt hold.
Dækket derimod var mindre godt beskyttet med kun mellem 50 og 80mm, ovenpå på pansringen af dækket var der et fint lag teaktræ.
Den 14. februar 1939 blev Bismarck navngivet af Dorothee von Löwenfeld-Bismarck barnebarn af Otto Von Bismarck og løb af stablen på Blohm & Voss værftet i Hamborg.
Kommandoen over Bismarck blev givet til Kapitän zur See Ernst Lindemann den 24 august 1940 og Bismarck ansås for at være færdigbygget.
Skibet skule nu på en masse øvelser i østersøen for at afprøve udstyret og lade besætningen blive fortrolig med deres poster.
Hvis nogen synes navnet Lindemann virker bekendt, så er det fordi han var fætter til Georg Lindemann som i de sidste måneder af krigen var øverstbefalende i Danmark med hovedkvarter i Silkeborg.
Byggeriet;
Jeg har nu samlet 10 dele ud af dette vældig store byggesæt med ikke færre end 659 dele.
Skibet bliver 71,2cm lang når det er helt færdig.
Jeg har bestilt Eduards Big Ed sæt og gået all in på hele armeringen og bestilt aluløb til hele skidtet, fra de store 38cm´s kanoner til 2cm vierlingflak

Jeg har en plan med at forsøge at bruge milliput til at genskabe blast bags (Har set en gøre det på det her store internet) og har fundet decaler til aradoerne hos Hannants i england.
Om skibet skal have østersø bemaling, Operation Rheinübung bemaling tidlig eller sen er ikke helt besluttet.
Om den skal stå i en glasmontre på 2 stk. messing konusser eller om jeg vil forsøge mig med at lave en "sejlende" model er heller ikke fastlagt helt endnu.
En ting er dog sikker, der er MEGET arbejde i Bismarck, lyden på vandrørene siger at Eduards ætssæt skulle indeholde et sted mellem 800 og 1000 dele i alt.
De 10 dele jeg har samlet er udelukkende på skroget og jeg er ikke 100% imponeret for at sige det pænt.
Jeg valgte Revell fordi alle indikationer og reviews, fandt den som den bedste Bismarck i 1:350.
Men måden de har støbt skroget på gør det ikke helt let og udgangen til styrbord og bagbordsskrueaksel er lavet i 3 dele som sættes sammen og skal passe ned i skroget, det gør de sjovt nok meget godt, måske lidt for godt.
En del timer senere og en del pudsen skulle jeg mene det er lykkedes mig at fikse det. (Det var her jeg lærte at Mr. Hobby Thinner også kan tage Humbrol Putty.)
Men der er støbemærker flere steder på skroget som kræver en kærlig hånd, selve kølen er beskadiget af støbning så en liste evergreen er på ønskelisten.
Men når de fejl er klaret så skal det nok blive et flot skrog.
Til reference har jeg købt Steven Backers Bismarck og Tirpitz på E-Bog og Bo har fundet Robert D, Ballards bog til mig på nettet for en slik. (Tak Bo)
Jeg har også brugt nettet meget, i sær hjemmesiden
www.bismarck-class.dk som er en fantastisk ressource til alle der vil bygge Bismarck eller Tirpitz.
Jeg har brugt oceaner af tid på at finde ud af de mest korrekte farver og det er nu endelig lykkedes mig, endda næsten uden hjælp, men. (tak igen Bo)
Her er lidt billeder.
Boxart

Skroget 1. (læg mærke til både dybden og støbegraten i nederste venstre hjørne.

Skroget 2. Igen støbegrat. (Det største problem er at en af dem løber faktisk ned over vandliniemærkningen)

Skroget 3. Efter en god gang slibning. Færdiggjorde det helt i dag, nu mangler jeg resten af skroget.

Håber i vil følge med, give råd, kritik og komme med gode ideér.
Næste update kommer når valget mellem "sejlende model" eller standmodel er taget, dækket fastgjort og ekstradelene modtaget.
Mvh Thomas