Danske Modelbyggere Forum

• December 12, 2019, 07:55:27 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Bismarck 1:350 Revell  (Læst 4542 gange)

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
Bismarck 1:350 Revell
« Dato: Februar 07, 2015, 23:31:30 pm »

Hej alle på DMB,

Jeg er nu gået i gang med endnu et projekt, om end nok det største projekt til dato.

Det tyske slagskib Bismarck kræver nok ikke en nærmere introduktion, men vil dog kort beskrive skibet og dens historie i små bider når jeg poster noget nyt omkring byggeriet.

Jeg har længe vil bygge dette skib, faktisk så længe at det siden jeg var knægt på biblioteket så bogen Robert D. Ballard havde skrevet om hans ekspedition for at finde skibet.

Historien;

Bismarck vejede 41.637 tons og operationsklar 50.129 tons, var 251m langt og det bredeste var 36m, der var 17 dæk fra det laveste til det højeste punkt.
Fremdriften bestod af 12 kedler, 3 turbiner og 3 skruer med en diameter på 4,70m der tilsammen ydede 150.170 SHP ved fuld kraft som var ca. 30 Knob, ved 19 knob som var cruise speed var rækkevidden 8,525 sømil.

Kontrakten på Bismarck blev indgået 16. november 1935 og skibet fik byggenummer BV 509, selve prisen lød på 196,800,000 solide tyske reichsmark, hvor meget det ville være i dag ved jeg desværre ikke.

Kølen til Slagskibet Bismarck blev lagt den 1. juli 1936 midt i en tid, hvor Adolf Hitler havde forkastet Versailles traktaten og omgået den et år tidligere indgået flådepagt med England der forbød landene at bygge slagskibe på mere end 35.000 tons, Bismarck vejede næsten 7000 mere end aftalen.
Skroget var svejst sammen med nye metoder og fik 22 vandtætte rum og havde i mellem 320mm nederst og 145mm øverst panserarmering, hvilket var nok til at stoppe de fleste granater på tæt hold.
Dækket derimod var mindre godt beskyttet med kun mellem 50 og 80mm, ovenpå på pansringen af dækket var der et fint lag teaktræ.

Den 14. februar 1939 blev Bismarck navngivet af Dorothee von Löwenfeld-Bismarck barnebarn af Otto Von Bismarck og løb af stablen på Blohm & Voss værftet i Hamborg.
Kommandoen over Bismarck blev givet til Kapitän zur See Ernst Lindemann den 24 august 1940 og Bismarck ansås for at være færdigbygget.
Skibet skule nu på en masse øvelser i østersøen for at afprøve udstyret og lade besætningen blive fortrolig med deres poster.
Hvis nogen synes navnet Lindemann virker bekendt, så er det fordi han var fætter til Georg Lindemann som i de sidste måneder af krigen var øverstbefalende i Danmark med hovedkvarter i Silkeborg.

Byggeriet;

Jeg har nu samlet 10 dele ud af dette vældig store byggesæt med ikke færre end 659 dele.
Skibet bliver 71,2cm lang når det er helt færdig.
Jeg har bestilt Eduards Big Ed sæt og gået all in på hele armeringen og bestilt aluløb til hele skidtet, fra de store 38cm´s kanoner til 2cm vierlingflak  ;D
Jeg har en plan med at forsøge at bruge milliput til at genskabe blast bags (Har set en gøre det på det her store internet) og har fundet decaler til aradoerne hos Hannants i england.
Om skibet skal have østersø bemaling, Operation Rheinübung bemaling tidlig eller sen er ikke helt besluttet.
Om den skal stå i en glasmontre på 2 stk. messing konusser eller om jeg vil forsøge mig med at lave en "sejlende" model er heller ikke fastlagt helt endnu.
En ting er dog sikker, der er MEGET arbejde i Bismarck, lyden på vandrørene siger at Eduards ætssæt skulle indeholde et sted mellem 800 og 1000 dele i alt.

De 10 dele jeg har samlet er udelukkende på skroget og jeg er ikke 100% imponeret for at sige det pænt.
Jeg valgte Revell fordi alle indikationer og reviews, fandt den som den bedste Bismarck i 1:350.
Men måden de har støbt skroget på gør det ikke helt let og udgangen til styrbord og bagbordsskrueaksel er lavet i 3 dele som sættes sammen og skal passe ned i skroget, det gør de sjovt nok meget godt, måske lidt for godt.
En del timer senere og en del pudsen skulle jeg mene det er lykkedes mig at fikse det. (Det var her jeg lærte at Mr. Hobby Thinner også kan tage Humbrol Putty.)
Men der er støbemærker flere steder på skroget som kræver en kærlig hånd, selve kølen er beskadiget af støbning så en liste evergreen er på ønskelisten.
Men når de fejl er klaret så skal det nok blive et flot skrog.

Til reference har jeg købt Steven Backers Bismarck og Tirpitz på E-Bog og Bo har fundet Robert D, Ballards bog til mig på nettet for en slik. (Tak Bo)
Jeg har også brugt nettet meget, i sær hjemmesiden www.bismarck-class.dk som er en fantastisk ressource til alle der vil bygge Bismarck eller Tirpitz.

Jeg har brugt oceaner af tid på at finde ud af de mest korrekte farver og det er nu endelig lykkedes mig, endda næsten uden hjælp, men. (tak igen Bo)

Her er lidt billeder.

Boxart

Skroget 1. (læg mærke til både dybden og støbegraten i nederste venstre hjørne.

Skroget 2. Igen støbegrat. (Det største problem er at en af dem løber faktisk ned over vandliniemærkningen)

Skroget 3. Efter en god gang slibning. Færdiggjorde det helt i dag, nu mangler jeg resten af skroget.

Håber i vil følge med, give råd, kritik og komme med gode ideér.

Næste update kommer når valget mellem "sejlende model" eller standmodel er taget, dækket fastgjort og ekstradelene modtaget.

Mvh Thomas
Logget
Mvh Thomas

En model tar den tid en model tar.

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
Sv: Bismarck 1:350 Revell
« Svar #1 Dato: Februar 08, 2015, 18:13:04 pm »

Hej Thomas, det ser godt ud ! Fedt at du går op i at det hele skal være ok ikke noget med støbelinjer osv. jeg vil følge dit arbejde tæt og når du kommer lidt videre kan vi jo sammenligne med min Bismarck i 1:700 hæ hæ  :)

Søren 72
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Hipper - Trumpeter 1:700
 Akagi - Hasagawa  1:700
 S-100 Schnellboot - Revell 1:72
 Panther ausf D - Zvezda 1:72
 Marder ll - MK72 1:72

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #2 Dato: Februar 08, 2015, 19:47:14 pm »

Tak Søren, ja de støbelinier er pænt trælse og som du selv kunne se på Niels's i dag er de meget fremtrædende.
Da jeg kom hjem skulle jeg også lige checke for de synkmærker jeg så på den Niels havde med og ganske rigtigt, 3 stk. på bagbordsside... dog ikke lige så dybe som på Niels's men til stede var de da.
Rorene har også et par dybe synkmærker så det skal også udbedres inden bemaling.
Din Bismarck bliver da også en skøn en og jeg glæder mig til at følge din nyindkøbte HMS Hood. Har allerede valgt at når Bismarck er færdig, så skal HMS Hood også bygges i 1:350, så kan vi jo sammenligne dem også.

Ellers tak for en hyggelig dag.

Mvh Thomas
Logget
Mvh Thomas

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: Februar 08, 2015, 22:16:44 pm »

Hej Thomas

Spændende projeket, som jeg vil følge med stor interesse. Har selv Revells Tirpitz med en kombination af Revells og Eduards æts. Eduards æts vil jeg tro, at du bliver meget tilfreds med. Heldigevis erstatter ætsen nogen af plastikdelene  :) Men jo et stort projekt.

Pøj pøj med projektet.

h/Finn
Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
« Svar #4 Dato: Februar 08, 2015, 22:36:15 pm »

Spændende, alt efter hvordan du vil montere den, skal du nok bestemme dig før du limer dækket på hvis det skal være en standmodel. Revels medfølgende montering vil jeg ikke anbefale - den ser billig ud i forhold til en ellers flot model.
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #5 Dato: Februar 09, 2015, 09:21:01 am »

Spændende, alt efter hvordan du vil montere den, skal du nok bestemme dig før du limer dækket på hvis det skal være en standmodel. Revels medfølgende montering vil jeg ikke anbefale - den ser billig ud i forhold til en ellers flot model.

Hej Jan,

Ved det, og det nager mig af H til.  ;D
Efter en lille kort snak til byggemødet i går med Thomas Lund blev jeg enig med mig selv om at give det chancen.
Vi snakkede også om det en dag og du gav mig rådet om at forsøge med en ubåds model først, så da jeg har en japaner liggende på hylden tror jeg faktisk jeg vil give den liv med vand.
Eller også springer jeg bare ud i det med Bismarck, hvis jeg gør det inden bemaling, uden dæk, med vitawrap omkring og laver så jeg kan lirke den fri burde det jo ikke ødelægge skibet.

Mvh Thomas
Logget
Mvh Thomas

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Februar 09, 2015, 20:42:43 pm »

Sådan, atta boy ....  ;)
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: Februar 10, 2015, 12:55:43 pm »

Mht farveskema, kender du så denne

http://www.kbismarck.com/drawings.html

Jeg synes at øvelses (østersø) skemaet er det fedeste, men det var jo ikke der den gjorde væsen af sig...
Logget

mr evergreen

• Modelbygger
  • bo pedersen
« Svar #8 Dato: Februar 16, 2015, 10:25:01 am »

Lækkert projekt
jeg glæder mig bestemt til at se mere..man får jo helt lyst til at finde den frem fra gemmeren :)
Logget

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #9 Dato: Februar 18, 2015, 22:16:51 pm »

@thomas min hood kommer til at ligge lidt jeg skal have gjort Bismarck færdig først og har lidt problemer med at få mit æst til at passe......

@Thomas Lund. Ja den er god med dig prøv at forestille dig det arbejde med at maske af for at få de sorte og hvide felter til at gå op over alle platformene på overbygningen  gisp!
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Hipper - Trumpeter 1:700
 Akagi - Hasagawa  1:700
 S-100 Schnellboot - Revell 1:72
 Panther ausf D - Zvezda 1:72
 Marder ll - MK72 1:72

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #10 Dato: Februar 18, 2015, 22:45:39 pm »

@thomas min hood kommer til at ligge lidt jeg skal have gjort Bismarck færdig først og har lidt problemer med at få mit æst til at passe......

@Thomas Lund. Ja den er god med dig prøv at forestille dig det arbejde med at maske af for at få de sorte og hvide felter til at gå op over alle platformene på overbygningen  gisp!

Haha, ja de sorte og hvide felter.... Men tror nu det er det, den her skal have, det er en kæmpe udfordring i min verden, men jeg tager den op og gør mit bedste.
Det værste bliver sgu omkring skorstenen tror jeg med trapper osv. af æts der også skal maskes og males. Men vi får at se.

Ang. Hood, min Bismarck skal være helt færdig inden jeg køber den, både på grund af lysten til sikkert at åbne den og gå igang inden Bismarck er færdig, men også fordi ET stort skibsprojekt af gangen tak.
Talte for sjov koøjerne til den i dag da jeg fik mine æts og der var 239 stk. og der er meget mere end bare dem af små ting, så der går nok noget tid inden jeg er færdig.  ::)

Mvh Thomas

Logget
Mvh Thomas

Henrik Stæhr

• Lettere øvet
  • **
  • Næstved
« Svar #11 Dato: Februar 19, 2015, 00:18:52 am »

Logget

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #12 Dato: Februar 19, 2015, 06:27:48 am »

Der er et tidspunkt hvor den er færdig med træning i østersøen og skal ud i atlanten hvor den bliver malet om i norge - der står den med en fin nymalet overbygning i lys grå og et stribet og hærget skrog ....

Bortset fra det - det er en god idet at bore koøjerne ud - det er nemmere end at skulle gøre dem mørke bagefter med sort eller en wash.
Logget
"Jamen, så byg da!"

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #13 Dato: Februar 23, 2015, 22:22:22 pm »

Hmm nogen af jer der har en god ide til en måde, hvor man kan fastgøre et par bolte i bunden?
Boltene sidder ned i de to messing konuser den skal stå på når den er færdig.
Har noget UHU kontaktlim liggende, kan det holde? Den skal jo stå stationært, men vil være sikker på at den ikke bevæger sig.
Eller kan jeg bruge skruesikring (Loctite 222) i messingkonusen? Så rykker bolten ihvertfald ingen steder.

Mvh Thomas
Logget
Mvh Thomas

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: Februar 23, 2015, 22:45:19 pm »

Rør i rør - hvoraf det der sidder i skroget er i styren (evergreen) ?

Den behøver jo ikke sidde fast, bare den ikke vipper ?
Logget
"Jamen, så byg da!"