Danske Modelbyggere Forum

• Marts 21, 2019, 23:01:56 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Fritidsundervisning  (Læst 3724 gange)

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
Fritidsundervisning
« Dato: Juni 22, 2009, 12:52:35 pm »

Jeg vil gætte på, at flere nuværende modelbyggere startede med at snuse til faget i fritidsundervisning, dengang der var plasticmodeller i enhver legetøjsforretning med respekt for indtjening.
Det kan varmt anbefales at tage en tørn med undervisning af børn og unge, man får virkelig noget at tage med sig videre i livet, mange gode og sjove oplevelser (En af mine tidlige elever er idag en nær ven).
Da jeg i sin tid startede undervisning i ungdomsskolen, var det med to lærere (Dobbelthold) over tre aftner på to skoler! Dengang havde vor hobby også sin storhedstid, men vi klarede alligevel nedgangsperioden, nogle vil måske huske tiden, da Italeri kun overlevede fordi de kastede sig over europæiske lastbiler.
Der tales meget om svære tider for vor hobby, men der har dog aldrig været så stort et udbud som der er idag. Jeg ville f.eks. gerne have haft HobbyBoss´s Easy Assembly Kits dengang! Og med de computerspil der er tilgængelige idag, er det lige til højrebenet at bygge den Mustang man lige har skudt alle modstanderne ned med.
Så prøv at spørge ind til behovet i dit nærområde, tilbyd dig selv som gæstelærer i SFOén eller inviter dine børns klassekammerater til en hyggelig byggeaften. Måske planter du et frø som spirer frem, når kone, hus, bil og børn er på plads og behovet for en fritidssyssel dukker op. Jeg mener: Ikke alle mænd går til fodbold eller ser "Vild med svans" hånd i hånd med lillemor.
Mvh Ole
Logget
Plastic modelling is the new Black

yamato

• Modelbygger
  • Bring the big battleships back....
Sv: Fritidsundervisning
« Svar #1 Dato: Juli 12, 2009, 09:32:23 am »

;D.. ha ha .. vild med svans den var god... Vi havde engang noget her i Esbjerg der hed Bunkeren...(en butik), Tror den er lukket nu... butikken er ihvertfald tom... eller måske er den bare flyttet.... ærgeligt... fordi.. han prøvede faktisk at starte nogle hyggedage om lørdagen, med modelbygning, men opbakningen, var ikke særlig stor, hverken for undertegede, eller den lokale modelbygger klub, hvilket jeg ærger mig over idag, kunne ellers være blevet skide hyggeligt... men ellers er der jo en modelbygger klub her i Esbjerg, der måske kunne lave nogen tiltag... jeg er selv ikke medlem af denne klub, da jeg arbejder om aftenen, og de har møde torsdag aften, og da jeg var medlem, for nogen år siden, prøvede jeg at foreslå at de flyttede mødet til om Lørdagen, men det kunne der ikke være tale om, og så forlod keg klubben... synes forøvrigt osse de er lidt for konservative på nogen områder.... så, nu bygger mig og min kone, i vores hybel....

Men, jeg tror sgu jeg vil overveje, at starte noget om Lørdagen.. for alle os andre der ikke har mulighed for noget til hverdag...
Logget
Bring the big battleships back

Steffen Sørensen

• Lettere øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Juli 26, 2009, 18:42:24 pm »

;D.. ha ha .. vild med svans den var god... Vi havde engang noget her i Esbjerg der hed Bunkeren...(en butik), Tror den er lukket nu... butikken er ihvertfald tom... eller måske er den bare flyttet.... ærgeligt... fordi.. han prøvede faktisk at starte nogle hyggedage om lørdagen, med modelbygning, men opbakningen, var ikke særlig stor, hverken for undertegede, eller den lokale modelbygger klub, hvilket jeg ærger mig over idag, kunne ellers være blevet skide hyggeligt... men ellers er der jo en modelbygger klub her i Esbjerg, der måske kunne lave nogen tiltag... jeg er selv ikke medlem af denne klub, da jeg arbejder om aftenen, og de har møde torsdag aften, og da jeg var medlem, for nogen år siden, prøvede jeg at foreslå at de flyttede mødet til om Lørdagen, men det kunne der ikke være tale om, og så forlod keg klubben... synes forøvrigt osse de er lidt for konservative på nogen områder.... så, nu bygger mig og min kone, i vores hybel....

Men, jeg tror sgu jeg vil overveje, at starte noget om Lørdagen.. for alle os andre der ikke har mulighed for noget til hverdag...

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvornår du har været medlem af Esbjerg Modelbyggerforening, men det med den konservative holdning synes jeg ikke har været gældende de sidste år. Vi har forsøgt at deltage, som forening, i så mange arrangementer som det har været muligt, både lokalt og rundt i landet. Vi prøver på at udvikle Esbjerg Åben fra år til år, det ses måske ikke så meget udadtil, men gør at det ikke bliver rutinearbejde for foreningens medlemmer. Vi har indført mulighed for at melde sig ind i foreningen som støttemedlem og få tilbud om, at deltage sammen med foreningen i alle de arrangementer vi deltager i.
I øvrigt er vi altid åbne for forslag til nye initiativer, du kan skrive til mig her eller til formanden, hans mail-adresse finder du på hjemmesiden: www.esbjergmodelbyggerforening.dk

hilsen
steffen
Logget
Steffen Sørensen
Jeg er medlem af Esbjerg Modelbyggerforening og IPMS,
men jeg udtaler mig kun på egne vegne.

yamato

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: Juli 26, 2009, 23:46:42 pm »

;)...
.. ja ja.. indrømmet.. det er vist et par år siden, jeg har været ude i esbjerg modelbyggerforening. For som sagt, møderne er om Torsdagen, om aftenen, og da er jeg, på arbejde,  :-\ det var jo netop derfor, at jeg, på et tidspunkt, foreslog at afholde møderne om Lørdagen, men det kunne der på det tidspunkt, overhovedet ikke være tale om... det ville jo osse give lidt mere tid, til at sidde og bygge, hvis det var om lørdagen.
Det var ihvertfald den gældende mening på det tidspunkt.

Jeg siger jo heller ikke, at foreningen ikke prøver på at udvikle sig, det skulle den da gerne, så, det kan da være der er håb, at der på et tidspunkt, bliver holdt møde om Lørdagen. ;D

Da jeg i sin tid, foreslog Lørdagsmøder, blev det afvist, uden debat eller argumentation, og hvor holdningen nærmest var, "hvorfor ændre på noget, når det har været, sån her de sidste 26 år", det minder da lidt om konservatismne, synes jeg...

Nå, nok om det, jeg er ked af hvis jeg har trådt nogen over tæerne, ved at kalde dem konservative... og, så får de selvfølgelig min undskyldning.

MVH
Per

www.yamato.dk

Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #4 Dato: Juli 27, 2009, 09:25:35 am »

Da jeg i sin tid, foreslog Lørdagsmøder, blev det afvist, uden debat eller argumentation, og hvor holdningen nærmest var, "hvorfor ændre på noget, når det har været, sån her de sidste 26 år", det minder da lidt om konservatismne, synes jeg...

Som bestyrer af en anden forening, så kender jeg godt det der. Ny fyr på banen, som bliver vildt fornærmet over at hans forslag ikke straks bliver iværkssat. Så har man hele arsenalet af 'stivstikkere', 'ingen forandringsvillighed' og ja 'konservatisme'... Har du egentlig tænkt over, at det jo kunne være at det ikke passede de andre, at mødes om lørdagen idet det der var eksisterende var opbygget gennem mange år? Forslag er af det gode i en aktiv forening - men det er ikke forbudt at tænke over det med det simple spørgsmål: 'Hvorfor'? I dit tilfælde er svaret: Fordi det passer MIG bedst. Nuvel men det passer åbenbart ikke dem der arrangerer, sørger for at der er lokaler osv. osv.

Du kunne jo have formuleret det anderledes. "Jeg kan ikke komme til de normale møder da jeg er på arbejde - men er der nogen der har mod på at mødes hjemme hos mig om lørdagen en gang imellem?" Så er det salamimetoden. Der kan bygges noget op og måske kan det på et tidspunkt blive et fast indslag. Men det der med bare at møde op og forlange at alt ændres for ellers bliver jeg sur - den holder sgu ikke.

Flemming
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: Juli 27, 2009, 12:06:36 pm »

;)... hvem sagde jeg blev fornærmet.. :-\

Nu er det jo bare sån, at det er de "nye Fyre eller kvinder", der får fællesskabet eller foreningen, til at vokse.. ikk...  :-\  ...
Kom faktisk, i foreningen i et års tid, men det var lidt surt, hele tiden at skulle tage fri, fra arbejde.
Vi var faktisk to, der startede lørdags byggemøder, en pige og undertegede. Og nu bor vi sammen.. :D

Foreningen kunne jo osse, som et forsøg, have foreslået et byggemøde om Lørdagen, og samtidig beholde det om Torsdagen.. og se hvordan det gik...

Det jeg mener er, at da jeg forslog det, faldt der to kommentarer, og så var det uddebateret..

Men nu prøvede jeg osse bare at forklare, hvorfor jeg ikke kom i en modelbyggerforening, I kan  jo tage hva I kan bruge og lade resten ligge.

og kalde mig sur, og har i ellers har lyst til at kalde mig, bare ikke tidlig op om morgenen..

Logget

Peer S

• Gæst
« Svar #6 Dato: Juli 27, 2009, 20:15:55 pm »

Citér
Vi havde engang noget her i Esbjerg der hed Bunkeren...(en butik), Tror den er lukket nu... butikken er ihvertfald tom... eller måske er den bare flyttet.... ærgeligt

Kenneth sælger pt. hjemme fra privaten : Baggesenalle 125

Citér
for nogen år siden, prøvede jeg at foreslå at de flyttede mødet til om Lørdagen, men det kunne der ikke være tale om, og så forlod keg klubben... synes forøvrigt osse de er lidt for konservative på nogen områder....

Så vidt jeg ved er det offentlige lokaler som kommunen har stillet til rådighed og det er ikke lige sådan at lave om på hvornår man har rådighed over det.

Har selv siddet i den omtalte bestyrelse men har ligesom dig måtte vælge torsdage aften fra på grund af arbejdstider  :(
Logget

monrad

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: August 18, 2009, 12:41:10 pm »

Nu ved jeg ikke lige hvem du er yamato ... nu er det jo også så som så med min ugentlige gang i Esbjerg modelbyggerforening efter jeg flyttede til København i 1999 og siden til Aalborg, så derfor er der måske en god grund til at jeg ikke kan sætte ansigt på dig.

Som en af grundlæggerne af Esbjerg modelbyggerforening, kan jeg kun give Peer medhold i hvad han siger, det er offentligt ejendom det foregår i, i dette tilfælde en nedlagt skole der nu er sprogcenter, der skal søges om ekstra ordinær lov til at afholde noget i weekenden da der normalt er lukket. Når det er sagt, ja så er der i alle foreninger nogen som ikke er særligt forandrings villige og slet ikke hvis det kræver en ekstra indsats fra deres egen side, men jeg må sige at min nu mange årige erfaring med kernen  af esbjerg modelbygerforening siger mig at det er nogen folk som vil det bedste for hobbyen og dem der udøver den. Jeg synes initiativet med hjemlige Lørdags møder lyder rigtig hyggeligt, og hvis jeg stadig boede i Esbjerg ville jeg møde op alle de Lørdage jeg kunne ... det kunne ske at jeg rent faktisk fik bygget noget. Men selvom man ikke kan komme til alle torsdagsaften møder ... eller måske slet ingen, så er der stadig en masse at komme efter i esbjerg modelbyggerforening, og andre modelbyggerforeninger for den sags skyld, jeg møder trofast op år efter år til esbjerg åben og er med hver gang vi er i Lübeck hos vores venskabs forening, og jeg ville ikke gå glip af det for noget som helst, for det er for at sige det rent ud smadder hyggeligt.

Angående undervisning af vores ungdom, så er det noget jeg har tumlet med i mit bag hoved, men det er lige det med at finde tiden til det, jeg taget hatten af for Ole og andre som ham der bringer hobbyen vidre til næste generation.
Logget
Thomas Nielsen

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #8 Dato: Juli 05, 2010, 23:20:04 pm »

;)... hvem sagde jeg blev fornærmet.. :-\

Nu er det jo bare sån, at det er de "nye Fyre eller kvinder", der får fællesskabet eller foreningen, til at vokse.. ikk...  :-\  ...
Kom faktisk, i foreningen i et års tid, men det var lidt surt, hele tiden at skulle tage fri, fra arbejde.
Vi var faktisk to, der startede lørdags byggemøder, en pige og undertegede. Og nu bor vi sammen.. :D

Foreningen kunne jo osse, som et forsøg, have foreslået et byggemøde om Lørdagen, og samtidig beholde det om Torsdagen.. og se hvordan det gik...

Det jeg mener er, at da jeg forslog det, faldt der to kommentarer, og så var det uddebateret..

Men nu prøvede jeg osse bare at forklare, hvorfor jeg ikke kom i en modelbyggerforening, I kan  jo tage hva I kan bruge og lade resten ligge.

og kalde mig sur, og har i ellers har lyst til at kalde mig, bare ikke tidlig op om morgenen..

Der er jo nogen i Esbjerg modelbyggerforening som har kone og boern*(udenlandsk tast) og de skal jo bruge weekendsdage paa sammenhold og hygge..... da jeg jo selv er teenager kender jeg til den slags ting. Det er jo svaert* at finde en loesning* til det der med moede aftenerne.
« Senest Redigeret: Juli 05, 2010, 23:22:31 pm af E.M.F Bawan "lille jens" »
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #9 Dato: Juli 05, 2010, 23:26:26 pm »

Kenneth kruse der havde hold paa bunkern i jernbanegade, havde ikke raad til at betale leje til lokalet og var noedt til at lukke.....
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
« Svar #10 Dato: Juni 05, 2013, 21:32:56 pm »

Jeg har faktisk selv tænkt den tanke. Har været assisterende lærer i Ejby kommunes ungdoms aftenskole i modelbygning, men flyttede fra kommunen. Bor nu i Aabenraa kommune,
hvis der er interesse her i omegen så kan jeg godt lave noget frivilligt ulønnet undervisning her, hvor jeg bor i Bylderup-Bov. Har et gammelt nedlagt forretnings lokale som mere eller mindre bliver brugt som pultekammer. som efter en hårdt tiltrængt gang oprydning vil være ganske udemærket som byggerum for en 10-12 personer. Har borde og stole nok. folk skal bare selv medbringe det de vil bygge plus værktøj, maling og lim. Så stiller jeg lokale og undervisning til rådighed kvit og frit. har selv 2 børn en dreng og en pige på henholdsvis 8 og 7 år som så småt er begyndt at bygge, som de nu gør i den alder. rigeligt med lim og pang farver lol  det vigtigste er at de har en god oplevelse med deres modeller så skal det andet nok komme med øvelsen og erfaringen. man bliver bare nødt til at møde dem på deres niveau og gøre det interessant for dem så de ikke mister gnisten for det de synes er skægt. 
Logget
Mojn Mojn Henrik