Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 14, 2019, 01:16:42 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Möjn Möjn....  (Læst 2950 gange)

yamato

• Modelbygger
  • Bring the big battleships back....
Möjn Möjn....
« Dato: Juli 08, 2009, 09:40:16 am »

... Kunne godt tænke mig at finde ud af om der er andre danske modelbyggere der bygger Yamato 1:200... :-\.......
Logget
Bring the big battleships back

monrad

• Modelbygger
Sv: Möjn Möjn....
« Svar #1 Dato: November 13, 2009, 10:33:19 am »

Nå det er ikke mange svar der er kommet her hva ? Men ved du hvad det tror je gikke der er, jeg er faktisk noget overrasket over at høre at man kan få den ... eller købe den i 1:200, hvem laver den i den skala ?
Logget
Thomas Nielsen

yamato

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: November 13, 2009, 11:11:37 am »

Hej Monrad.
Det er Nichimoco, der laver Yamato i 1/200, det er et meget gammelt byggesæt, første gang udgivet slutningen af tresserne, men det må du ikke hænge mig op på.
Der findes faktisk osse, et photo-etch sæt til den, fra Gold medal, som jeg selvfølgelig osse har.
Der er lige blevet udgivet et revideret byggesæt, som skulle være bedre.

Det kræver en del ombygning, og scratch, da sættet er en del unøjagtig, eller for at sige det mildt, meget unøjagtig...ha ha..

Jeg ved godt der ikke er mange i DK, der bygger Yamato i 1/200, men jeg mener, jeg engang så en på IPMS hjemmeside der skulle til og igang med den, derfor dette opslag.

Faktisk, kan man osse få Yamato i 1/144 og i 1/96, i 1/96, er skroget i glasfiber, og de andre i plastic. Det er Fleetscale der laver Yamato i 1/96.

MVH Per

Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #3 Dato: November 13, 2009, 11:18:46 am »

... imponerende bliver den, når den er færdig... 130cm, og den skala, giver jo mulighed for selv den mindste detalje...

Men må nok indrømme det er et stort projekt 1/200, som man ikke lige laver på en week-end...
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #4 Dato: November 13, 2009, 14:38:26 pm »

Jeg fatter bare minus at man absolut skal lave de store skibe i så hjernedød en scala som
1/96, hvem har drukket af natpotten og tænkt, ja vi laver en scala til store skibe, men den skal være lidt mindre end den gængse scale 1/72 hvor der i forvejen laver millioner af fly, kampvogne, figure og skibe.

Bo

Faktisk, kan man osse få Yamato i 1/144 og i 1/96, i 1/96, er skroget i glasfiber, og de andre i plastic. Det er Fleetscale der laver Yamato i 1/96.
MVH Per
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #5 Dato: November 13, 2009, 21:07:55 pm »

Jeg fatter bare minus at man absolut skal lave de store skibe i så hjernedød en scala som
1/96...

Det kan hænge samme med at i 1/96 bliver skibet ca 266 cm lang, og ved 1/72 bliver det 355 cm. Hvis du tager et stykke panzer eller fx et tilfældig etpersoners kampfly vil de fleste have plads og råd til dem i både 1/96 og i 1/72.

Men de sidste 89 cm på Yamato kan det knibe for mange at få plads til. Og det kan være med til at gøre et kit dobbelt så dyrt, da det er svært at håndtere så store emner i glasfiber og resin.

Man skal ikke kun tænke på hvor meget mere resin, glasfiber og måske hvidmetal der går til sådanne et kit, men også hvor meget mere amterial eder går til støbeforme. Så det er meget muligt at Yamato bliver holdt nede i 1/96 skalaen, da det er der at smertegænsen for de fleste potentielle kunder går.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Per Buus

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: November 14, 2009, 08:14:18 am »

Historisk er 1/96 en meget brugt skala til modelskibsbygning i engelsksprogede lande. Det hænger sammen med at 1/8 tomme på modellen svarer til en fod i virkeligheden. 1/8 tomme er et meget nemt mål for en englænder, da det er på stort set alle "tomske målepinde".
Det kan sikkert også diskuteres, "hvem der har drukket af natpotten", da skibsbyggerskalaen 1/96 formodentlig har været almindelig kendt, da flybyggerskalaen 1/72 blev udbredt.
At skalaer som 1/100, 1/50 og 1/25 havde været nemmere for os "metriske" mennesker, er så en anden sag. ::)
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: November 14, 2009, 10:05:11 am »

Det har jeg sgu heller aldrig fattet, hvorfor de laver skibe i 1/96, eller hvorfor billing boats har udgivet Absalon i 1/100, og ikke i 1/72... men nu er 1/96, pr. tradition, i USA, den mest brugte skala til store modeller, og den meste tilbehør kan da osse fås i denne skala, sågar elektronik, til f.eks lyd.

Men okey, Yamato 1/72, ville blive 3,6 meter, og i 1/96, bliver den omkring 3 meter, og prisen er 1100 engelske pund for 1/96.... og jo større skala, des højere pris....

Jeg må nok sige, at hvis Absalon, var blevet udgivet i 1/72, havde den nok ligget i samlingen nu, i 1/72 er der jo en masse tilbehør, hvilket jo næsten er umuligt at få i 1/100.

Fleetscale i England, som laver Yamato i 1/96, har de sidste år taget konsekvensen, og er begyndt, at udgive deres nye modeller af skibe, i 2 skalaer, nemlig 1/96 og 1/72, og sågar i 1/48, for Flower Class corvette, ja endog 1/24..... hæ hæ.. tænk sig et diorama af en spitfire i 1/24 med en vosper f.eks. det ville sgu da vække opsigt.... 8)

mvh Per

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #8 Dato: November 14, 2009, 19:21:08 pm »

Citat fra: yamato
... men nu er 1/96, pr. tradition, i USA, den mest brugte skala til store modeller, og den meste tilbehør kan da osse fås i denne skala, sågar elektronik, til f.eks lyd.

Wohoo, lyd i 1/96 ;)

Citat fra: yamato
Men okey, Yamato 1/72, ville blive 3,6 meter, og i 1/96, bliver den omkring 3 meter, og prisen er 1100 engelske pund for 1/96.... og jo større skala, des højere pris....

Hvor stor var Yamato? Dine mål giver to vidt forskellige størrelser.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: November 14, 2009, 22:52:40 pm »

;D.. ja, okey det var lidt hovedregning, sån lidt løs....
256 meter ved vandlinjen, og 263 meter over...

så jeg korrigerer lige mig selv...

1/96 .. hvis vi tager 263 meter..  2,73 meter..

1/72 ... hvis vi stadig tager 263 meter.. 3,65 meter..

jeg skrev jo osse omkring.. ikk.. lystfiskere overdriver jo osse ikk.. ;D
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #10 Dato: November 15, 2009, 07:52:41 am »

;D.. ja, okey det var lidt hovedregning, sån lidt løs....
256 meter ved vandlinjen, og 263 meter over...

så jeg korrigerer lige mig selv...

1/96 .. hvis vi tager 263 meter..  2,73 meter..

1/72 ... hvis vi stadig tager 263 meter.. 3,65 meter..

jeg skrev jo osse omkring.. ikk.. lystfiskere overdriver jo osse ikk.. ;D
Ok, så passer de mål med jeg skrev med vandlinien, jeg fandt et mål der hed 256 m, og mine tal var lavet ud fra det.
Logget