Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 14, 2019, 01:28:37 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 1:35 scale model Schnellboot Typ S-100  (Læst 5273 gange)

michael mosegaard

• Nyt medlem
  • *
1:35 scale model Schnellboot Typ S-100
« Dato: August 25, 2009, 11:33:39 am »

hejsa alle

jeg har liget vært inde i duus hobby at bestile et stort bygge sæt Italeri #5603 1:35 scale model Schnellboot Typ S-100 ;D :D ;) :)

glæder mig til at få den ....

nu skal jeg bar også heve bestllle fra 1:35 Lionroar detail set Italeri schnellboot S-100 ......

mvh michael mosegaard
Logget

michael mosegaard

• Nyt medlem
  • *
Sv: 1:35 scale model Schnellboot Typ S-100
« Svar #1 Dato: September 10, 2009, 21:06:02 pm »

så fik jeg min båd i går og den er stor den bliver 100 cm

glæder mig til at komme igang med den

skal have fat i Lionroar PE 1/35 WWII German SCHNELLBOOT TYP S-100

mvh michael
Logget

Jacob Teckemeier

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: September 11, 2009, 21:56:37 pm »

Hej Michael

Så skal den selvfølgelig bygges som en dansk Glenten-klasse!  ;) Det er jo næsten lige ud af æsken.

Mvh

Jacob
Logget

michael mosegaard

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: September 30, 2009, 16:04:03 pm »

Hej Michael

Så skal den selvfølgelig bygges som en dansk Glenten-klasse!  ;) Det er jo næsten lige ud af æsken.

Mvh

Jacob
[/quote]

hejsa jacob

ja det kunne jeg også men jeg har ikke noget foto af de danske vi fik efter ww2

har du nogen eller kender du nogen steder hvor jeg kan hendet lidt info

mvh michael
Logget

Jacob Teckemeier

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Oktober 02, 2009, 14:03:09 pm »

Hej Michael

Prøv denne side:

http://www.schnellboote.dk/

Jeg er selv i gang med at researche på at ombygge en Revell S-boot (1/72) til T-51, og det er desværre ikke lige så enkelt som det virker at "bygge den dansk". For en tidlig dansk version er bestykningen og redningsflåderne forkerte. For en senere dansk version mangler der desuden radar (samt forlængelse af overbygningen), rettebøjler agter (der forhindrede skytten i at rette kanonen mod eget skib) samt diverse andre større og mindre ændringer jeg ikke kan huske i hovedet.

Derfor er det nok alligevel mest nærliggende at bygge den som en original tysk.

Mvh

Jacob
Logget

torbenheeris

• Nyt medlem
  • *
  • P505
« Svar #5 Dato: November 20, 2009, 22:12:22 pm »

Halløj derude, jeg er ny på dette forum. Jeg har købt en Italeri Schnellboot Typ S-100 (1:35). I den forbindelse har jeg behov for lidt hjælp: Hvordan laver I vandlinien helt vandret, og sådan at farverne mellem rød, hvid og sort ikke løber ud? Jeg har prøvet med tape, men det ser herrens ud. Hvad er tricket?? Jeg ved, at det lyder spagt, men alt er jo nemt, hvis man kan.

Jeg har selv sejlet med den gamle Flyvefisken-klasse (signalgast på P505 Sværdfisken og P504 Havkatten) i min ungdom gennem 3 år. Flyvefisken klassen var en videreudvikling af ovennævnte Schnellboot, og efterfølgeren hed Falken klassen, hvoraf Glenten var een (+ Gribben og Høgen). Jeg har malet masser af vandlinier på MTB (skala 1:1), men der malede vi blot efter de oprindelige fra Orlogsværftet.

Lionroar PE 1/35 WWII German SCHNELLBOOT TYP S-100 , Hvor får jeg fat i sådan en?

Jeg står gerne til rådighed m.h.t. oplysninger vedr. den danske Flyvefisken klasse.

Med venlig hilsen
Torben Heeris
Klintingvej 124
6830
Nr. Nebel
Tlf 20 61 71 11
torbenheeris@3mail.dk
Logget

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
« Svar #6 Dato: November 20, 2009, 23:41:38 pm »

Halløj derude, jeg er ny på dette forum. Jeg har købt en Italeri Schnellboot Typ S-100 (1:35). I den forbindelse har jeg behov for lidt hjælp: Hvordan laver I vandlinien helt vandret, og sådan at farverne mellem rød, hvid og sort ikke løber ud? Jeg har prøvet med tape, men det ser herrens ud. Hvad er tricket?? Jeg ved, at det lyder spagt, men alt er jo nemt, hvis man kan.

Hej Torben
Brug den sokkel, som er med i sættet til at stille båden på, en blyant på en klods i højde med vandlinjen og du tegner vandlinjen på skroget.
Det er ikke helt ligegyldigt hvilken type tape du bruger, Tamiya tape (Fås hos hobbyhandleren) er velegnet, da det er forholdsvis tyndt og følger rimelig godt en kurvet overflade.
Lad os antage at skroget er hvid med rød bund:
Forudsat at du har malet skroget hvid før du tegner vandlinje og sætter tape på, maler du nu hvid maling på tapekanten - efter du har trykket tapen fast - og lader det tørre. Derved er det hvid maling som løber under tapen, hvis der er svage steder.
Nu kan du roligt male med rød, det bedste resultat fås med spraymaling.
Håber dette er til hjælp!
Mvh Ole
« Senest Redigeret: November 20, 2009, 23:46:58 pm af Ole Tønnesen »
Logget
Plastic modelling is the new Black

torbenheeris

• Nyt medlem
  • *
  • P505
« Svar #7 Dato: November 21, 2009, 00:45:30 am »

Hej Ole og tak. Hmmm, jeg er ikke sikker på, at jeg forstår. Vil prøve det tape, du nævner. Det gik lidt hurtigt på tangenterne før, P504 er Makrellen og P502 er Havkatten, sorry.
mvh
torben
Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #8 Dato: November 21, 2009, 09:06:10 am »

Hej

Det, det handler om er at forsegle tapekanten. Det er et gammelt malertrick du også kan anvende på dine vægge! Først maler du grundfarven - den lyseste farve. Når dette er helt tørt sætter du tape på - den gule Tamiya tape er uundværlig -men naturligvis skal tapen ikke sidde der, hvor du skal have den anden farve. Når tapen sidder korrekt, så maler du langs og over kanten af tapen med din (lyse) grundfarve, derved forsegler du de små huller og revner der altid er langs kanten. Når dette er tørt SÅ maler du den farve striben eller bunden eller hvad det nu er skal have. Når tapen efterfølgende fjernes og der er det vigtigt at malingen kun lige er overfladetør så vil du se helt skarpe linier. Hvis du venter dage /uger med at fjerne tapen vil du risikere at fjerne mere af malingen end ønsket!

Referencer på de gamle torpedobåde - meget gerne tegninger eller billeder lyder særdeles interessant! Skyd løs!

mvh

Flemming
IPMS.DK
Logget

torbenheeris

• Nyt medlem
  • *
  • P505
« Svar #9 Dato: November 24, 2009, 21:20:28 pm »

Tak for det Flemming. Jeg er i processen med at finde det Tamiya tape herude vestpå.

Jeg kan desværre ikke bidrage med tegninger eller fotos ud over det, der kan hentes ned fra nettet. Hvad jeg kan bidrage med er livet ombord Flyvefisken-klassen set fra signalgastens synsvinkel . Hvis I har spm vedr dimser fra byggesættet, hvad er der nede under lugerne (og her kunne jeg godt ønske mig, at Italeri byggesættet i den skala viste, hvad der var), hvad er funktionen af denne eller hin tingest, samspillet generelt, så kan jeg give Jer en sang fra "de syv have".

Jeg har iøvrigt følt ganske overordentlig stor glæde ved at starte dette byggesæt. For første gang igennem 30 år i Forsvaret (mestendels Hæren, Bosnien, Irak e.a.) sidder jeg og hygger mig med en sjælden stolt fornemmelse af, at jeg har været medlem af en lille klike af folk, for hvem vejret blot er noget, der skal overståes (yngste chef i 111 DIV ( fordi denne klasse var den mest vejrstærke) blev altid sendt ud som vejrbåd, og der var jeg). Min tid i TBE var præget af, at det positive overskyggede det negative, selv om det var vådt. Vi var konger på havet, og vi var unge. Sådan er der så meget.

mvh
torben
Logget

torbenheeris

• Nyt medlem
  • *
  • P505
« Svar #10 Dato: November 24, 2009, 23:20:54 pm »

Hej, jeg glemte at spørge, om hvad der er bedst vedr maling af modeller som ovennævnte. På vandbasis eller "petroleum"-basis??
mvh
torben
og så skal jeg nok lade Jer være i fred
Logget

Ole Tønnesen

• Garvet modelbygger
« Svar #11 Dato: November 25, 2009, 00:08:28 am »

Hej, jeg glemte at spørge, om hvad der er bedst vedr maling af modeller som ovennævnte. På vandbasis eller "petroleum"-basis??
mvh
torben
og så skal jeg nok lade Jer være i fred

Nej Torben, det må du ikke spørge om, så starter du en veritabel krig ;) Nogle sværger til maling på terpentinbasis Humbrol og Testors og andre til acrylmaling på vandbasis Tamiya, Gunze osv.
Men off the record: Maler du med pensel vil jeg nok foreslå Humbrol, jeg har erfaring med at den har en god flydeevne ved penselmaling.
Sørg for at få fingre i en god bred mårhårspensel, dyr, men holder hele livet, hvis man passer godt på den.
Spraydåser har den ulempe at hvis man ikke har erfaring med brugen af dem, er det ret svært at kontrollere malingsmængden på et forholdsvist lille emne.
Er du ny i modelbygning, går jeg ud fra at du ikke har airbrushudstyr?
Mvh Ole
Logget
Plastic modelling is the new Black

torbenheeris

• Nyt medlem
  • *
  • P505
« Svar #12 Dato: November 26, 2009, 21:41:40 pm »

Hej Ole, så lader jeg være med at spørge om det, jeg har været i krige nok endda. Når det er sagt, er vi jo alle nybegyndere for V......., og man skal begynde et sted. Jeg har allerede nu indset, at de "normale" pensler", man kan købe i legetøjsforretninger og Tigeren ikke rækker. De flader ud, klumper og splitter. Så dit råd om rigtig gode pensler tager jeg omgående til mig. Jeg gjorde eet forsøg med spraydåse, men det blev kun ved det. Da jeg er "ny" i modelbygning, har jeg ikke air-brush udstyr, men min "lokale" hobbyforhandler har ikke undladt, at spørge mig om jeg ikke skulle investere i et sådant. Jeg har indtil videre takket nej, da jeg ikke har den ringeste anelse om, hvordan det skal anvendes.

Jeg har nu samlet skroget og bevæger mig ind i modelbyggerens udgave af Cyber-space (husk at male knoppen på torpedoaffyrings-knappen rød!), og kæmper videre med den dersens vandlinie.

mvh
torben
Logget

torbenheeris

• Nyt medlem
  • *
  • P505
« Svar #13 Dato: November 26, 2009, 22:03:41 pm »

Hvordan uploader man et foto på dette forum??
mvh
torben heeris

torbenheeris@3mail.dk
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #14 Dato: November 26, 2009, 22:07:39 pm »

Hvordan uploader man et foto på dette forum??
mvh
torben heeris

torbenheeris@3mail.dk

http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=76.0
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder