For efterhånden noget tid siden købte jeg af Thomas dette sæt Bismarck fra Dragon i skala 1:700.
Sættet indeholder som standard lidt æst bl.a. ræling til overbygning, men der var også noget æts med fra Eduard som bl.a. muliggør ræling hele vejen rundt om dækket.
Ræling rund om hele dækket synes jeg giver skibet en ekstra dimension.
Der var en del udfordringer med samling af skroget, som skulle samles af flere dele. Jeg brugte en del tid på at tilpasse, spartle, slibe, spatle, slibe, spartle.... Det må kunne gøres bedre Dragon!
En anden udfordring var de hvide 'poser' som findes omkring kanonerne både på hovedarmering og de sekundære 15 cm. Poserne er med i sættet i Dragon's DS bløde plastik som også anvendes til bælter på deres kampvognmodeller. Fordelen er at dette bløde plast kan limes med normalt plast lim, men de var helt umulige at få til at sidde og kanonerne peger i alle retninger.
Heldigvis indeholdt sættet også kanoner som kunne monteres uden de medfølgende 'poser'. Jeg lavede så efterfølgende poserne af spartelmasse.
Jeg har arbejdet på modellen on/off i meget lang tid. Bl.a. vandet måtte jeg lave 2 gang før jeg syntes jeg kunne være tilfreds.
Jeg prøver at samle og male skibet 'nedefra og op' da mange af de bette små deltaljer umuliggør bemaling senere.
Noget af det sidste er rigning bliver rigningen.
Er der nogen der har et godt fif til hvad man kan anvende her ?? og er der nogen der har en rigningsplan for Bismarck?
Billederne viser hvor langt jeg pt. er kommet. Skibet er ikke fastgjort til vandet endnu, og bl.a. ræling omkring dækket mangler fortsat maling.
Men som det fremgår er der fortsat lang vej igen......
/ Søren 72