Danske Modelbyggere Forum

• Juni 26, 2019, 20:06:47 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Strøtanke fra en nybegynder  (Læst 6280 gange)

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Strøtanke fra en nybegynder
« Dato: September 12, 2009, 12:59:36 pm »

Hvad med at bruge hjemmesiden?
Man kunne jo forsøge at få den til at blive til det den er tænkt som (nu kan jeg jo ikke se ind i Admin's tanker, meeen) fx opfordre nogen af "de gamle" til at levere korte instruktive indslag til Tips og tricks relateret til emne overskrifter! Gerne med fotos af processen.  ;)

Eksempelvis hvordan et Hobbyboss sæt fås til at ligne noget ved at tilføje selvmalede kodebogstaver/decals (det behøver jo ikk være fly altsammen  :D), scratch bygge enkle ting som et pitot-rør ved trukne plastic stænger og tilføjelse af antenne ledning ved brug af et hår - altsammen ting der kan findes her på siden og andre steder som ex. Modelling Madness (ikke for at gøre reklame, men der landede jeg før jeg kom her og siden er da ganske interessant) men som begynderen måske ikke kan overskue eller gider lede efter!

Det lyder måske alt sammen extremt simpelt og "det kan alle sgu' da finde ud af"! Måske nok hvis de gider, men nogen gider ikke og så må man/vi/jeg hjælpe dem. Og så bliver de måske hængende i vor hobby.

Og man kunne jo fortælle folk at man ikke nødvendigvis skal investere i et spray anlæg/airbrush for at kunne bygge modeller.
Logget

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
Sv: Strøtanke fra en nybegynder
« Svar #1 Dato: September 13, 2009, 08:31:05 am »

Carsten skriver: ".... scratchbygge enkle ting som et pitot-rør ved trukne plastic stænger og tilføjelse af antenne ledning ved brug af et hår ..."

Flere strøtanker
om at fremstille
flytte og 
lime smådele

Ja, der er mange muligheder, når man for eksempel skal detaljere et 1/72 cockpit, hjulbrønde etc. Indtil for nylig har jeg eksperimenteret en del med den slags pillerier, hvor en god lup på stativ er nødvendigt tilbehører. Det er ikke så svært at udskære og fremstille diverse småting af kobbertråd, plastplade og termotrukket plasttråde. Derimod er det svært at påføre ganske små mængder CA-lim, som jeg har brugt indtil for nylig.
Det går meget nemmere med hvidlim, der er fortyndet med 30-50 pct. vand.
Små plastdele kan transporteres/manipuleres med en spids nr. 11-kniv. Stumper af kobbertråd kan flyttes med en trætandstik, hvor der yderst er pålimet en smal stump Tamiya-tape, der fastholder den lille del, for eksempel en stump kobbertråd fra en ledning  eller små ætsdele.

Fit before glue
Ove

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #2 Dato: September 13, 2009, 11:37:09 am »

Citat fra: Carsten
Og man kunne jo fortælle folk at man ikke nødvendigvis skal investere i et spray anlæg/airbrush for at kunne bygge modeller.

Nej dertil er en god hobbykniv, lim, blandet sandpapir og mange andre ting meget mere anvendelige. Spray anlæg/airbrush er meget bedre til at male modeller med, end til at bygge dem med ;)
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #3 Dato: September 13, 2009, 15:46:33 pm »

.Og man kunne jo fortælle folk at man ikke nødvendigvis skal investere i et spray anlæg/airbrush for at kunne bygge modeller.

Nu synes jeg ikke at have set det skrevet nogensteder at man SKAL airbrushe sine modeller, det er naturligvis op til dig

Når det er sagt vil jeg så heller ikke lægge skjul at jeg betragter min airbrush som et absolut must når jeg bygger modeller, men igen
smag og behag.
Når man læser på både vores eget forum eller på de udenlanske er det bestemt også mit indtryk at lang hovedparten bruger
Airbrush

Jeg vil også lige gøre opmærksom på at de ikke behøve at koste en bondegård at anskaffe sig en airbrush, et fungerende setup kan se sådan ud

Kompressor ca 500 kr
Airbrush (biltema) 350 kr
Emhætte (haraldnyborg) 350 kr
Kasse,( Ikea)      ca 250 kr

Det er i store træk  dine grundudgifter

Bo

« Senest Redigeret: September 13, 2009, 15:52:09 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #4 Dato: September 13, 2009, 22:17:43 pm »

Fine svar - de ville nu have pyntet under relevante rubrikker i Tips og tricks...  :(
Nu skal jeg nok stikke piben ind  ;)
Logget

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: September 14, 2009, 17:26:06 pm »

Citér
Nu skal jeg nok stikke piben ind

Nej nej, det behøves du ikke.

Jeg tror at det er lidt svært, som "gammel i gårde", at vide hvad nybegyndere har behov for at vide.

Men se, du spurgte og fik nogle fine svar.

Så jeg tror at man bare skal spørge, nybegynder eller erfaren, om ikke en eller anden har lyst til at beskrive, f.eks. en teknik i "Tips og Tricks".

At man ikke behøver en airbrush for at bygge flotte modeller kan du se her http://www.finescale.com/fsm/default.aspx?c=a&id=3222
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #6 Dato: September 14, 2009, 22:07:08 pm »

Jeg synes du skal være lidt mere specifik med hvad du vil vide noget om, jeg vil være ærlig
og sige klart:  jeg sætter mig ikke bag PC'eren og nedskriver alt hvad jeg ved at tips og trick om modelbygning, det vil tage alt
for lang tid og den tid skal jeg tage fra modelbygningen, Not going til happend

Men du skal bestemt ikke holde dig tilbage, folk herinde er altid villig til at svare og komme med gode råd..... også til dem der blive pige-sur fordi de ikke får svar der passer dem  ;)

Hvis dette forum ikke kan svare på dine spøgsmål er der mange internet forums, heriblandt Hyperscale og ARC som også er rene guldgrubber
af viden

Bo

Fine svar - de ville nu have pyntet under relevante rubrikker i Tips og tricks...  :(
Nu skal jeg nok stikke piben ind  ;)
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Jørgen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #7 Dato: September 15, 2009, 17:08:53 pm »

Hej allesammen her på danske modelbyggere, alletiders side I har kørende her, noget bedre end en anden dansk side jeg fulgte "lidt" med på engang.
Har fulgt med her på siden i et stykke tid, dog uden at fatte "pennen" før nu.
Jeg havde i dag besøg af en mor og hendes 9 årige dreng, de ville gerne købe et par byggesæt, hvis de måtte kigge forbi. Han havde tidligere købt sit første sæt i Randers, havde købt 2 tuber lim med og brugt dem på at samle en halv lastbil i 1:25. En venlig sjæl havde så fortalt ham om flydende lim med pipette, den anden halvdel af lastbilen blev iflg. hans mor "meget pænere". Knægten har nu fået blod på tanden og er klar til kaste sig over de næste 2 sæt. Håber han forsætter med den iver.
Selv små og simple råd kan hjælpe en nybegynder, de kan gøre forskellen mellem total fiasko eller lysten til at forsætte og undervejs lære noget mere.
Så jeg vil gerne opfordrer til at admin opretter en kategori under Tips og Tricks der kunne hedde "Tips for nybegyndere" og at alle der vil og kan, ligger nogle simple "nybegynder" tips ind under denne kategori, evt. gerne med billeder. Der er en del der har lysten, men faktisk ikke ved noget om hvordan man lige gør, så lad os da give dem en hjælpende hånd med at komme ordentligt igang. Hvis vi ikke kan gøre det her, hvor skulle vi så kunne gøre det?

Mvh

Jørgen
Logget

Tom Nielsen

• Gæst
« Svar #8 Dato: September 15, 2009, 18:09:51 pm »

Jeg har ikke noget imod at hjælpe nye igang...Misforstå mig nu ikke.

Men som tidligere nævnt i tråden, var det altså engang nemmere at der bliver stillet nogen specifikke spørgsmål, og jeg er sikker på at alle herinde gerne vil svare på dem.

Jeg kunne da godt skrive trin for trin hvordan jeg kaster et byggesæt sammen, men det ville tage lige så lang tid som at bygge en model, og den tid vil jeg altså hellere bruge ved arbejdsbordet.
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #9 Dato: September 16, 2009, 08:13:28 am »

Jeg synes du skal være lidt mere specifik med hvad du vil vide noget om, jeg vil være ærlig
og sige klart:  jeg sætter mig ikke bag PC'eren og nedskriver alt hvad jeg ved at tips og trick om modelbygning, det vil tage alt
for lang tid og den tid skal jeg tage fra modelbygningen, Not going til happend

Men du skal bestemt ikke holde dig tilbage, folk herinde er altid villig til at svare og komme med gode råd..... også til dem der blive pige-sur fordi de ikke får svar der passer dem  ;)

Hvis dette forum ikke kan svare på dine spøgsmål er der mange internet forums, heriblandt Hyperscale og ARC som også er rene guldgrubber
af viden

Bo

Jeg er ikke i tvivl om at I er villige til at svare og jeg er ikke pige-sur.  ;)

Jeg har alene givet udtryk for hvad jeg finder kunne være en god ide for at rekruttere og fastholde ny byggere.

Jeg ved godt at det er et stort arbejde at få skrevet ned og ovenikøbet fotograferet processen til tips og tricks og det som regel er det der på vores arbejde afholder os fra at udvikle processor netop fordi "driften" optager så meget af vor tid. Men udvikling - her materiale til inspiration for begyndere - kommer ikke af sig selv og det er nødvendig at nogen kommer forbi og stiller de irriterende spørgsmål for at "folk" tænker sig om. Og der er netop brug for de "gamle" til at levere denne nødvendige vare - derfor min opfordring til Admin til at prikke dem på skulderen for at levere varen. (har de så ikke tid, lyst, synes det er åndssvagt, "folk ka' sgu' da bare se sig om på siden" osv. så ok.  :))
Men ikke alle gider se sig om og så er de væk igen!  ;)
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #10 Dato: September 16, 2009, 08:35:04 am »

Der skal vel ikke en Admin ind over for at ordne den slags. Der er allerede en Tips og tricks sektion. Og her kunne der passende oprettes en en FAQ som varetages af en bruger. Start med at oprette en række spørgsmål. Og link så til de svar der måtte komme i 1. post. Derved vil 1. post fungere som et index. Og kommer der flere spørgsmål, så læg dem også ind i 1. post. Så får man vel en type oversigt alá det du efterlyser.

Det er nok nemmere for de fleste at svare på spørgsmål, end at sidde og finde på dem selv når nu man godt kender svaret.

Bliver denne FAQ stor nok kunne den så lægges ind i sektionen som en "sticky".
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #11 Dato: September 16, 2009, 09:18:00 am »

Der skal vel ikke en Admin ind over for at ordne den slags. Der er allerede en Tips og tricks sektion. Og her kunne der passende oprettes en en FAQ som varetages af en bruger. Start med at oprette en række spørgsmål. Og link så til de svar der måtte komme i 1. post. Derved vil 1. post fungere som et index. Og kommer der flere spørgsmål, så læg dem også ind i 1. post. Så får man vel en type oversigt alá det du efterlyser.

Det er nok nemmere for de fleste at svare på spørgsmål, end at sidde og finde på dem selv når nu man godt kender svaret.

Bliver denne FAQ stor nok kunne den så lægges ind i sektionen som en "sticky".

Det synes jeg er en rigtig god ide.
Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #12 Dato: September 16, 2009, 09:21:40 am »

Som de siger i rædselsfulde TV shows: "Sæt igang".
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #13 Dato: September 17, 2009, 08:58:18 am »

Som de siger i rædselsfulde TV shows: "Sæt igang".

MONIQUE ... drej tigerhovedet  :P
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Peter fra Danmark

• Nyt medlem
  • *
« Svar #14 Dato: Marts 13, 2012, 02:52:25 am »

Hej

Strøtanker!!!! mærkelig ord. Tanker skal ikke strøs, nej de skal fastholdes og deles med andre. :)
Jeg har haft denne debat med en Svensk mester bygger, og vil ikke gentage hvad der allerrede er skrevet her, fra vores debat.
Det jeg vil tilføje er: Hvis man læser nøje de indlæg der kommer fra unge, ja så skriver de som de taler. De er ikke specifik m.m. Ofte fører det til korte og afstumpede svar. Dem med selværdet i behold, ryster sig og fortsætter som de er startet, ind til en person forklarer dem deres fejl og viser dem vejen.
Unge mennesker er gode til at spørge, men de spørger på deres måde. Når jeg bliver træt af deres indlæg og mest af alt har lyst til et brysk svar. Ja så må jeg tage et ordenlig tag i mig selv, og huske på hvordan deres verden ser ud. ;D ;D Ofte lykkedes det, men mand hvor jeg også kan kveje mig. :) Vi kan nok alle gøre mere og bedre, end vi gør. Dog gør vi noget og det er en start. ( Strøtanker) Tanker kan ændre andres tanker derfor skal de deles ikke strøs.

Dette var mine tanker, de er så få og små. :D

Hilsen Peter
Logget
Hilsner fra smilets by

Peter