Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2019, 13:41:48 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: USS Nimitz  (Læst 795 gange)

MontyDK

• Modelbygger
USS Nimitz
« Dato: Marts 01, 2016, 11:46:07 am »

Lige et par fotos af mit igangværende projekt.
Trumpeter 1/700 USS Nimitz (2005) ... ikke en voldsomt stor model (ca en halv meter), men dog alligevel 637 dele.

Jeg har besluttet mig for at lægge lidt lys i modellen, så hangerdækket og andet, får lidt belysning.
Så er det jo meget smart at Trumpeter har vedlagt to dæk, hvoraf det ene er støbt i klar plast. Det gør det ret nemt at finde ud af ledningsføring, hvorefter man kan bruge det klare dæk som skabelon  :)

Logget

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
Sv: USS Nimitz
« Svar #1 Dato: Marts 01, 2016, 21:17:17 pm »

Det ser spændende ud og jeg glæder mig til at se din lysvirkning :o

Vi vil se mere!

Søren 72
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Hipper - Trumpeter 1:700
 Akagi - Hasagawa  1:700
 S-100 Schnellboot - Revell 1:72
 Panther ausf D - Zvezda 1:72
 Marder ll - MK72 1:72

MontyDK

• Modelbygger
Sv: USS Nimitz
« Svar #2 Dato: Marts 03, 2016, 10:21:04 am »

Tak skal du have, Søren  :)

Jeg venter lige på lidt stumper til lys, som er på vej med posten.
Men jeg kan da afsløre et par af planerne:
1) Hangardækket bliver belyst (hvide LED)
2) Ved den ene elevator vil der være gult, blinkende lys (orange LED)
3) Striberne på dækket er decals, så jeg vil forsøge at bore nogle små huller i dækket, og så dække dem med disse decals. Men lidt held vil lyset nede fra hangardækket så give en effekt af landingslys på dækket
4) Broen bliver belyst (røde eller orange LED)
5) En projektør på forsiden af broen, som oplyser området ved de forreste katapulter (orange LED)

...... og så den, jeg er meget spændt på:
6) Lys i et fly (1/700), som starter fra en katapult !
Trumpeter har lavet flyene i klar plast (formentlig fordi de alligevel skal males, og så kan man på den måde have et klart canopy på flyene). Hvert F-18 består af en krop, to halefinner, to brændstoftanke, et forhjul og et sæt hovedhjul.
Min tanke er at droppe hovedhjulene, og istedet lave plads til at køre en hvid LED op i bunden af flyet.
Når så flyet er malet, sliber jeg malingen af udstødningerne, og maler dem med gennemsigtig gul. Det samme på små punkter på vingespidserne, som så får henholdsvis klar grøn og klar rød.
Canopy'et er jeg nødt til lige at se med lys på, inden jeg vurderer hvad jeg gør rent farvemæssigt.
Jeg håber at lyset fra LED'en vil have den ønskede virkning !
Selve fatningen ved LED'en bliver skjult med lidt vat, som også sættes på i en stribe langs katapulten, for at simulere damp.

Hele dette lysprojekt bliver spændende, da det er første gang, jeg arbejder med sådan noget.
Og det er da også kun optakten til noget større, da jeg har rumskibet Enterprise i 1/350 liggende (knapt en meter langt). Jeg har et komplet sæt lys liggende til det, og samler nu mod til at gå i krig med det  :)
Så min USS Nimitz er lidt et eksperiment, for at finde ud af hvad der kan lade sig gøre  :)
Logget