Danske Modelbyggere Forum

• December 10, 2019, 18:24:13 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Gloster Meteor F.Mk.8 - Breakdown  (Læst 6773 gange)

Zimmer

• Modelbygger
Gloster Meteor F.Mk.8 - Breakdown
« Dato: Marts 27, 2016, 15:46:52 pm »

Hej,

Mens jeg stadig sidder ved postkassen og venter på at den nye Airfix Gloser Meteor F.8 skal lande. Tænkte jeg, at jeg kunne begynde at lave lidt researcharbejde omkring flyveren, set med danske briller. Det er ikke nogen hemmelighed at jeg har fået en lille kærlighed til denne meget smukke flyver, efter jeg hjalp til med bogen ”Lørneeskadrillen – Historien om Eskadrille 724” af Anders Madsen.

Den bog kan i set lidt om her: http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=5581.msg49397#msg49397

Historietimen:

De fire første Meteor F.Mk.8 ankom til Flyvestation Karup den 19 JAN 1951. Det var 44-481, 44-482, 44-483 og 44-484, flyveturen hjem gik direkte fra fabrikken på Moreton Valence ved Heresfield, England til Flyvestation Karup. Hvor de samme dag blev tildelt Eskadrille 724. Hvor de i forvejen fløj Meteor F.Mk.IV.

En lille sjov detalje ved navnet, er at der ikke blev brugt romer men arabertal til den.

Med tilgangen af Meteor F.Mk.8 til Flyvevåbnet betød det også begyndelsen på brug af katapultsæder. Sædet som sidder i flyet er Martin Baker Mk. 1E. Flyene var helt nye da man hentede dem fra fabrikken, og i alt modtog Flyvevåbnet 20 stk. De blev indregistreret fra 44-481 til 44-500. Efter tiden ved Eskadrille 724, blev de tildelt stationsflight på Flyvestation Aalborg og Karup. 44-487, 44-489 og 44-499 skilter sig lidt ud, da de fik ændret registeringen til B-xxx, denne ændring kom i 1960. B-489 var den sidste danske Meteor F.Mk.8 som fløj. Det var den 7 SEP 1962, og turen gik fra Flyvestation Karup til Aalborg.

Kun tre fly havarerede. 44-493 og 44-497 havde Mid-air kollision og styrtede i vandet ude for Egeløkke skov ved Langeland, den 19 MAJ 1953, begge piloter omkom. Samme år den 15 JUL tabte 44-488 højde og fløj i jorden ved Udholm Mose. Piloten omkom også.

I dag findes der kun to Meteor F.Mk.8 tilbage i Danmark. 44-491 stod i mange år ved Flymuseet i Gedhusvagten på Karup. Den står nu i Flyvehistorisk samling og er ved at få en kærlig hånd, så den igen kan blive flot. 44-499 som endte med at hedde B-499 står på Flymuseet i Stauning, som 44-499.

Det må være nok historietime for denne gang.

Time for the Breakdown (Hvis ikke andet er nævnt, så er billederne fra FLYHIS):

Hvis vi tager udgangspunkt i F.Mk.8 i forhold til F.Mk.IV, så er F.Mk.8, 76 cm længere i kroppen i forhold til F.Mk.IV. Der er ikke trykkabine i F.Mk.IV, og så er der det før omtalte katapultsæde.

Note fra Jan Poulsen
Citér
En detalje mere: Meteor mk 8'rene blev leveret med motornaceller med smal diameter, på et tidspunkt blev de modificeret med naceller med større diameter. Ses hvis man sammenligner billeder af tidlig og sen udgave af flyene.

Hvis vi gennemgår de to billeder herunder, med start fra næse til hale, så er canopy´s form noget anderledes. De to antenner oppe på ryggen er også anderledes, og læg i øvrigt mærke til den ikke så kraftige antenne som er på dem begge. Der er en verden til forskel på de to haler.

Meteor F.Mk.IV:

Meteor F.Mk.8

Hvad der ikke kan ses på billedet af 44-493, er den rille som går oppe lige bag canopyet på F.Mk.8. Som vist på billedet herunder.

Et blik ovenfra. De er ved at lade kanoner på billedet.

Ved billedet ovenover, kan med et "MAA IKKE BETRÆDES" felterne. Dem har jeg fået tegnet op.

Disse rør som sidder på begge lige under lemmene til kanonerne, sidder kun på F.Mk.8. Det er et lille trappetrin som er foran de to rør. Jeg formoder at disse flade rør har noget at gøre med de fire 20 mm Hispano maskinkanoner som sidder i.
Note fra Zimmer
Citér
De omtale rør, er udkaster til tomme patronhylster

Lad os kigge lidt på bemalingen af Meteor F.Mk.8:

Selve bemalingen af flyet er i grove træk ens.  Ved en hurtig søgning herinde på siden, bliver der nævnt flg. Humbrol farver 163 ” Dark Green”, 164 ”Dark Sea Gray” og 166 ”Light Aircraft Gray”.

Note fra Zimmer
Citér
Se første indlæg herunder fra Marschall
Note fra Marschall omkring Light Aircraft Grey
Citér
Jeg er HELT sikker på, at den rigtige farve er Medium Sea Grey
Note fra Jens
Citér
BS381C:641 Dark Green, BS381C:638 Dark Sea Grey, BS381C:637 Medium Sea Grey

Men som på alle andre fly er der afvigelser, som kan se her på de grønne område ved cockpittet på 44-496 og 44-485.

På næste billede kan man se at mønsteret foran rondellerne skiller sig noget ud i forhold til hinanden. Specielt 44-481 skiller sig ud.

Hvis vi lige hopper over på den anden side af flyverne, vil vi også kunne se lidt ændring i det grønne mønster. Hvor 44-481 skiller sig markant ud i forhold til de tre andre. Men læg også mærke til at mønsteret omkring tallene er en smule anderledes. Jeg har en meget stærk overbevisning om, at alle Meteor F.Mk.8 havde skrevet med små ”44”, over de store tal.

Så lad os lige se lidt nærmere på 44-481. Læg mærke til de mørke ”streger”, omkring panelerne og foran på motoren.

Lad os komme tilbage på den anden side af flyet igen, der blev vi ikke helt færdige. For det grønne foran på flyet, er der også forskel på. Jeg har fundet et par billeder og klippet sammen til et. 44-499 og 44-500 er i øvrigt begge gule helt ude på ”spidsen” af radomen. 
Note fra Michael BJ
Citér
Du nævner det vist ikke (men det ses selvfølgelig på billeder) at cockpit hood´en blev skiftet på et tidspunkt fra at have metal-bagpart til at være helt i plexiglas

På et tidspunkt kom der "24 VOLTS" mærke på, ved udtaget. Kan ses lige bagved manden på billedet her. Cockpit hood er tydligt på dette billede.

44-483 ses her i metal bemaling.
Note fra Michael BJ:
Citér
Jeg kan lige tilføje at 483 i "strippet" udgave var da den var General K. Rambergs personlige fly sidst i 1950´erne.
Note fra Zimmer
Citér
Den blev malet sølv den 1 SEP 1957 på Aalborg

Jeg vil gerne lige vende tilbage til 44-500, dette billede er taget i Norge, 1951. Ud over at den er gul på radomen, så er den malet rød på kanten af motorerne. Billedet giver også en god inspiration til weathering.

44-498 ses her under tankning, det sjov ved det, er at på billedet her, har den Lørnen malet på højre side af flyet. Den er helt identisk med den som senere blev malet på Hunter i starten og frem til midt 60´erne. Jeg har kun set billeder af 44-498 der har mærket på.
Note fra Zimmer
Citér
Se første indlæg længere nede fra Michael BJ

Her ses dele af den mere tydeligt. Vingerne og hovedet på Lørnen, ser ud til at være grønne på flyet.

Sådan er ser selve tegningen ud.

Jeg fandt det her billede af 44-491, mens den stod inde på Flyvestation Karup, som gateguard. Noget siger mig, at den har været malet op fra efter dens aktive tid. Efter som er helt grøn på toppen af halen. Hvilket ikke er set på de andre.

Vi har ikke ste så meget på selve mønsteret over vingerne. Det ser dog meget ud som på tegningen herunder.

Nå men posten er ikke kommet med min Meteor og jeg tror ikke at jeg kan komme på mere i denne omgang. JO gu kan jeg så…. MEN de ting, har Anders allerede beskrevet i bogen som jeg omtalte i starten. Der er btw også Ole Rossels bemalingstegninger over Meteor F.Mk.8 fra side 226 til 228.

Jeg vil tilbage og vente ved postkassen. Tak fordi du læse med,

Zimmer 

P.s.

Skulle du nu finde en fejl eller noget du godt kunne tænke der kom med i overstående, så bare skriv i tråden og jeg klipper det op.
« Senest Redigeret: Marts 30, 2016, 21:55:05 pm af Zimmer »
Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
Sv: Gloster Meteor F.Mk.8 - Breakdown
« Svar #1 Dato: Marts 27, 2016, 16:12:25 pm »

KANONFEDT INDLÆG, Zimmer. Tusind tak.

Efter for nogle år siden at have kæmpet mig igennem Classic Airframes F.Mk.8, glæder det mig meget at have mulighed for at få et MEGET bedre sæt.

Jeg har lidt input til farver.

Såvidt jeg ved, var de danske fly fra perioden malet med standard eller standard-lignende RAF-farver. På det tidspunkt var undersidefarven Medium Sea Grey.

Jeg tillader mig også at være uenig i, at Humbrol 163 er den rigtige Dark Green her. Såvidt jeg har kunnet finde ud af, har RAF brugt to forskellige Dark Green igennem tiden. Den klassiske Dark Green fra før 2. verdenskrig, repræsenteret ved fx Xtracolor og WEM, blev brugt helt op i 60'erne og 70'erne. Den nyere (noget mere gullig), repræsenteret ved Humbrol 163, har jeg set på fx Jaguar og Tornado. Dette er kun et resultat af mine egne tanker om emnet, læsning af mange indlæg på modelfora og studie af mange publikationer, og på ingen måde en påstand om, at sådan er det. Men mine modeller vil blive malet efter det.

Mvh
Christian
Logget
I don't have a short temper. I just have a quick reaction to bullshit...

Zimmer

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Marts 27, 2016, 19:47:56 pm »

Citér

Det var så lidt  :)

Hmmm, til det med farverne. Jeg har faktisk de nummer fra dig. http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=3532.msg31623#msg31623

Det kunne være lidt sjov at se, hvad Airfix siger i deres byggevejledning.

MVH

Zimmer
Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
« Svar #3 Dato: Marts 27, 2016, 21:12:05 pm »

Citér

Det var så lidt  :)

Hmmm, til det med farverne. Jeg har faktisk de nummer fra dig. http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=3532.msg31623#msg31623

Det kunne være lidt sjov at se, hvad Airfix siger i deres byggevejledning.

MVH

Zimmer

Hej Zimmer.

Haha, så kan jeg blive indhentet af mit eget sludder.  ;D

Det med den grønne i ældre og nyere udgave er gået op for mig indenfor det seneste års tid, så der må min ældre udtalelse betragtes som forældet. Mht Light Aircraft Grey vs. Medium Sea Grey må jeg lige gå i tænkeboks. Men du har ret, det bliver spændende at se, hvad Airfix skriver i byggevejledningen.

Mvh
Christian
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #4 Dato: Marts 27, 2016, 21:13:48 pm »

Fin gennemgang af Meteor F.8´s detaljer!

Jeg kan lige tilføje at 483 i "strippet" udgave var da den var General K. Rambergs personlige fly sidst i 1950´erne (det må have været før sparekniven kom i sving i Forsvaret!)

Du nævner det vist ikke (men det ses selvfølgelig på billeder) at cockpit hood´en blev skiftet på et tidspunkt fra at have metal-bagpart til at være helt i plexiglas

Med hensyn til fly med Lørn på højre side af næsen, så har jeg billeder af par fly mere: 483 (muligvis 493) og 485:

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Zimmer

• Modelbygger
« Svar #5 Dato: Marts 27, 2016, 21:39:04 pm »

Citér
Det med den grønne i ældre og nyere udgave er gået op for mig indenfor det seneste års tid, så der må min ældre udtalelse betragtes som forældet. Mht Light Aircraft Grey vs. Medium Sea Grey må jeg lige gå i tænkeboks. Men du har ret, det bliver spændende at se, hvad Airfix skriver i byggevejledningen.

Vi skal nok komme i mål med de farver, Christian. Om ikke andet, så kan vi altid tage ud og lave farveprøver på den i Karup.

Michael@

Den med cockpit hood´en, havde jeg ikke lige fanget - tak!. Airfix har dem begge med i sættet, kan jeg se.

På dine billeder, ser det ud til at Lørnen er i fulde farver, også vingerne. Men der er en anden detalje på 44-485, som springer i mine øjne. Der står ikke "44" med småt over "8".

Efter at have skrevet mit indlæg, har jeg fundet ud af - at de fire første har fået skiftet deres flaps ikke længe efter de kom hjem. Om dette er af nogen betydning ved jeg dog ikke (tror det ikke).

MVH

Zimmer
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #6 Dato: Marts 27, 2016, 21:44:59 pm »

.....der er en anden detalje på 44-485, som springer i mine øjne. Der står ikke "44" med småt over "8".

Du har ret i at det ser ud som om det lille "44" mangler på 485, men jeg har et andet billede af samme fly på samme tidspunkt, men i en anden vinkel. På det billede ses "44" tydeligt, så det må være vinklen og/eller lyset der driller på billedet ovenfor.

mvh
Michael
Logget

Clemens

• Modelbygger
  • Clemens Riewerts - Århus
« Svar #7 Dato: Marts 28, 2016, 08:15:43 am »

Tak for et godt indlæg Zimmer, man får jo lige frem lyst til at få nogle danske maskiner på hylden.

Hvad Dark green angår så vil jeg komme med et vildt gæt om hvad der vil stå i Airfixes bygge vejledning.......... Humbrol 30.
Logget
Tamiya er som sex...... selv når det er dårligt, er det ganske godt.

Diagnosticeret med O.C.P.M.D (Obsessive Compulsive Plastic Modelers Disorder)

www.aros-aamk.dk

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #8 Dato: Marts 28, 2016, 08:26:58 am »

Hvis nu jeg overtaler den røde mand til at udskyde leveringen nogle dage, smider du så nogle flere billeder op?? :-)

Super referencemateriale, Kim. Hvis denne tråd griber om sig, kunne Admin måske overveje at pinne den?
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #9 Dato: Marts 28, 2016, 10:12:27 am »

Spændende gennemgang. Nu bliver det sjovt at følge byggedagbogen.
Dit oplæg er et eksempel der kunne være sjovt at efterfølge da det giver en baggrundsviden til den model der følger. Det vil jeg prøve at tænke over.
Logget
Per M

Zimmer

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: Marts 28, 2016, 16:43:10 pm »

Takker, så er der kommet en lille opdatering. Så Bjarne, nu må du godt slippe postmanden.

MVH

Zimmer
Logget

Zimmer

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: Marts 28, 2016, 16:45:51 pm »

Citér
Du har ret i at det ser ud som om det lille "44" mangler på 485, men jeg har et andet billede af samme fly på samme tidspunkt, men i en anden vinkel. På det billede ses "44" tydeligt, så det må være vinklen og/eller lyset der driller på billedet ovenfor.

Michael, jeg tror det er gået tabt i fotoredigering. Billedet ser også meget "blød" i kanterne.

MVH

Zimmer
Logget

Marschall

• Bygger som en pro
    • Århus Modelbyggeklub
« Svar #12 Dato: Marts 28, 2016, 19:03:19 pm »

Vi skal nok komme i mål med de farver, Christian. Om ikke andet, så kan vi altid tage ud og lave farveprøver på den i Karup.

Jeg ved ikke, hvad jeg tænkte på (eller med), da jeg skrev Light Aircraft Grey til Hielsbjerg. Undskyld, Hielsbjerg.

Og undskyld til jer andre for at bidrage til forvirringen.

Jeg er HELT sikker på, at den rigtige farve er Medium Sea Grey.

Mvh
Christian
Logget

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #13 Dato: Marts 28, 2016, 19:54:33 pm »

Jeg fandt lige nogle flere interessante billeder, først 484 og 496 på Karup 12/2 1952 (udsnit af KARFOT-billede). Det kan være lidt svært at se det, men begge fly har en Lørn  påmalet, delvist dækket af presenningerne over cockpits:

Lidt interessante detaljer i og omkring cockpit (inkl. Lørn) på ukendt Meteor F.8 (begge billeder KARFOT, januar 1952):

mvh
Michael
Logget

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: Marts 28, 2016, 20:05:52 pm »

Klasse indlæg Zimmer og klasse tråd den har udviklet sig til.

Fed maskine. Jeg ville ønske at man kunne få en 1/32 konvertering til HK's model til en NF 11 (to sædet med radar næse) som jeg har i min fars logbog...
Logget