Danske Modelbyggere Forum

• Maj 24, 2019, 09:40:48 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Sløringsnet  (Læst 750 gange)

Petercs

• Nyt medlem
  • *
Sløringsnet
« Dato: Juli 10, 2016, 18:49:16 pm »

Er der nogle derude der har bud på at lave sløringsnet i 1/35?
Logget

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
Sv: Sløringsnet
« Svar #1 Dato: Juli 10, 2016, 19:35:31 pm »

Det grove gaze fra hærens enkeltmandsforbinding, hvis ikke det er blevet ændret siden jeg havde en mellem fingrene. Det er farvet grønt, så der skal ikke så meget farve til, hvis man vil ændre til en anden nuance.
Skal det være den engelske, skal man bare indsætte små strimler ved hjælp af en stoppenål.

Hilsen Bjørn
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #2 Dato: Juli 10, 2016, 19:36:21 pm »

Ja Gaza bind evt købt på aboteket. Du kan evt spay det med lim spray og drysse det med knuste the blade.
/ Søren 72
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Hipper - Trumpeter 1:700
 Akagi - Hasagawa  1:700
 S-100 Schnellboot - Revell 1:72
 Panther ausf D - Zvezda 1:72
 Marder ll - MK72 1:72

moe

• Modelbygger
Logget
Kannibalisme af byggesæt - det er bare sagen

Surfer

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Juli 11, 2016, 19:57:26 pm »

Jeg forsøgte fornylig at begynde at eksperimentere med sløringsnæt. Gazebind, dyppet i en skål med en blanding af maling og hvid lim, og derefter over på en gammel model. Det fungerede rimeligt godt.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Juli 12, 2016, 11:38:24 am »

Ja, den artikel fra armorama, var virkelig spændende. Det mest spændende er dog - som flere andre kommentatorer er inde på - hvordan det vil lykkes tyskeren at male køretøjet overbevisende. Spraymaling/airbrush er indlysende til det formål. Men hvis der bare er ganske små "helligånder" mellem maskerne, kan jeg levende forestille mig, han får sine trængsler.

En helt anden ting er; at selvom det ser sejt ud, er jeg noget mistroisk overfor at nogen panserbesætning vil tage den risiko at lade større dele af et sløringsnet, hænge og dingle løst under kørsel, i nærheden af vitale bevægelige dele, som f.eks. drivhjulet. Du ser heller ikke en fiskekutter med drivgarnet hænge lemfældigt ud over skibssiden, under sejlads - med mindre besætningen synes det er sjovt at få det viklet ind i skruen ::)

Der må godt tænkes realisme ind i ens projekter, fremfor hvad der lige ser sejt og tjekket ud.
Logget

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
« Svar #6 Dato: August 03, 2016, 14:41:16 pm »

Hej Peter.

Armorama artiklen er fin og en god vejledning.

Gazebind fungerer godt og det fås i flere varianter mht. tykkelse og størrelse af netmasker.

Jeg har brugt det ved flere lejligheder og bruger tørret oregano til at lave "blade".  Hvis du skal lave de brittiske hessian typer, kan du bruge Tamiya tape, klippet i den rette størrelse.

Du behøver ikke at bruge et stort stykke, da det godt kan blive lidt voldsomt i volumen, men sagtens klippe enkeltstykker til, og så lægge dem på køretøjet så det passer.
De dyppes i let fortyndet hvid lim (ca. som fløde) drypper det godt af, og placerer det som du vil have det.  Husk at tørre evt. afdryp på overfladerne af.
Når det er tørt, kan du stryge helt tynd hvid lim på og placere oregano eller andet tørt grønt på og/eller tapestrimler.

Du skal ikke bekymre dig om bemaling.  Brug en sort/mørk sprayfarve til at dække det godt ind og mal så med pensel i de farver der passer.

Du kan se resultatet af denne proces her:

Jeg synes selv, at det er blevet OK  :)

Niels har ret i, at der skal tænkes godt over HVOR det lægges på og hvordan det faktisk er fastgjort til køretøjet.

God arbejdslyst...

MVH
Michael H
Odder
Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard