Danske Modelbyggere Forum

• Januar 18, 2019, 13:21:38 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hjælp til figurmaling  (Læst 1242 gange)

Lars R.

• Bygger som en pro
Hjælp til figurmaling
« Dato: Juli 10, 2016, 22:13:57 pm »

Hej.

Jeg har et par spørgsmål til figurmaling generelt da jeg kæmper med denne del af hobbyen.

Vådpalette: jeg bilder mig ind at jeg har forstået konceptet. Jeg har en lille bøtte med et stykke skumgummi i som svamp, ovenpå et stykke papir til malingen. Jeg bruger bagepapir til den, er det rigtigt? Jeg syntes at det er bøvlet at få bagepapiret til at ligge plant ovenpå svampen, når det bliver fugtigt som jo er ideen så krøller det og rejser sig fra underlaget. Det virker ikke rigtigt det jeg gør..... Hvor meget væder man svampen og skal bagepapiret også være helt vådt?

Konsistens: jeg maler med vand; Vallejo, AK, Mig mm. Jeg bruger w&n pensler som kostede mig en formue.
Når jeg kigger på andres figurer så er de så fine og glatte i overfladen af det malede, en finish jeg ikke formår at opnå. Når jeg maler er det som om det for det første tører sindsygt hurtigt, ikke noget med wet in wet maling og for det andet virker farverne meget grove i pigmenteringen. Jeg ved ikke om det giver mening men overfladen på mine figurer bliver grove og strukturerede frem for fine og bløde som en babynumse i udseende.....
Hvad gør jeg forkert? Jeg fortynder malingen og påfører i flere omgange. Jeg er på ret bar bund her.

Inspiration og ideer, input og råd modtages med glæde

/Lars.
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
Sv: Hjælp til figurmaling
« Svar #1 Dato: Juli 10, 2016, 22:27:24 pm »

Hej Lars
Ved ikke om jeg kan hjælpe dig her men vil dog prøve.
Jeg bruger selv de samme farver som dig.
Jeg fortynder malingen op med alm vand gerne så det er tyndt som mælk og jeg bruger altid en våd pensel det virker godt for mig, jeg plejer også at give dem 2 til 3 lag grund farve.
Når jeg så skal male skygger bruger jeg meget tyndt maling der hed kan jeg bedere styre hvor mørkt det skal være jo flere lag jo mørkere bliver det.
Mine pensler er også w&n de bedste jeg har prøvet så derfor har jeg ikke andet 😉
Håber det kan hjælpe dig lidt.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Johan Søltoft

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Juli 11, 2016, 12:24:39 pm »

Hej Lars.

Fortynd malingen med lidt vand fra hanen som Jesper skriver. Vådpaletten kan også laves af to lag køkkenrulle der har suget lidt vand og så madpapir oven på. Det kan være nemmere at styre en oven på skumgummi.
Du kan også bruge Tamiyas flat base, hvis malingen ikke må skinne.

- Johan.
Logget
Johan Søltoft.

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Juli 12, 2016, 10:53:30 am »

Nu er det dæleme' længe siden jeg har haft gang i figurbemaling, men da jeg ikke bruger vandbaseret malertyper, til den slags finere malearbejde, så kan jeg slet ikke genkende de problemer, du slås med, Lars. Den med svampen har jeg aldrig hørt om før - hvad skal den dog gøre godt for???????

Paletter kan bestå af rigtig mange ting - et ganske almindeligt stykke trækpapir (hvis det stadig kan fås hos velassorterede boghandlere?), kan være udmærket. J's Work laver også en blok med paletteark, som muligvis er behandlet med voks, som måske kan være nyttigt? Det er sandsynligvis beregnet for vandbaseret maling, da det jo er den præference der bruges i dag.
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #4 Dato: Juli 12, 2016, 22:31:32 pm »

Det er ikke nemt!

Jeg fandt en del god hjælp på youtube med søgeordet wet palette
Logget
Sturmer

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Juli 13, 2016, 10:35:33 am »

Hej med jer og tak for jeres input.

Jeg mener kun at våpallette bruges Ifbm vandbaseret malinger Runcare.
Jeg har læst jeres indlæg og luret videre på youtube. Jeg kan se at det med papiret kræver lidt tålmodighed og som i nævner er det nok nemmest på en bund af køkkenrulle eller lignende frem for en svamp. Det skal prøves.
Jeg må også lege lidt mere med viskositeten i min maling tror jeg. Det er bare svært når jeg ikke har noget rigtig at sammenligne med.
Jeg tror der er basis for et byggemøde en dag med figurmaling som tema :)

Jeg vil kæmpe videre, faile og bande skidtet væk og forhåbenlig en dag kunne se fremgang hehe.

/Lars.
Logget

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland
« Svar #6 Dato: August 03, 2016, 14:50:43 pm »

Hej Lars.

Jeg er stadig ved at tage mod til mig mht. akrylfarver til figurer, men Vallejo er dog ganske suveræne til både det og detaljebemaling af panser.

Den våd-pallette som der tales om er perfektioneret af Ole Tønnesen (det er der jeg har min viden fra) - er lavet af 3 vat rondeller - mon ikke konen/kæresten/madammen har et par stykker du kan låne ?  Ellers må du i Matas eller Lidl  :o

Læg dem ved siden af hinanden på en flad tallerken, gør dem våde og læg et stykke madpapir ovenpå.  Vupti !

Og har du mulighed for at lukke det tæt (ideer modtages gerne) kan det angiveligt holde sig i ugevis...

Det virker fint  :)

MVH
Michael H
Odder
Logget
MVH

The Undercover Modeller
aka
Michael Haugaard

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #7 Dato: September 06, 2016, 19:44:16 pm »

Hej Champ!

Jeg har brugt en hjemmelavet version af wetpallet, men jeg har nu investeret i denne, som jeg er ret overbevist om er et godt alternativ.

https://www.youtube.com/watch?v=miWLJU-wYAs

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: September 07, 2016, 20:14:28 pm »

Hejsa og tak for linket. Har du investeret i den Carsten? Kan di fortælle lidt om pris/kvalitet osv?

Lars
Logget

Carsten S.

• Garvet modelbygger
  • D'oh!
« Svar #9 Dato: September 08, 2016, 13:28:27 pm »

Den er ikke kommet endnu.

Jeg skal nok lave et lille review, når det en kommet!

/Carsten
Logget
Be yourself - everyone else is already taken!