Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 15, 2019, 10:46:01 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Yamato 1/200  (Læst 9409 gange)

yamato

• Modelbygger
  • Bring the big battleships back....
Sv: Yamato 1/200
« Svar #15 Dato: November 17, 2009, 11:57:15 am »

... rydde op, hvem.... mig ??????..... :-[
« Senest Redigeret: November 28, 2009, 13:30:50 pm af yamato »
Logget
Bring the big battleships back

yamato

• Modelbygger
« Svar #16 Dato: November 23, 2009, 09:55:03 am »

Her er jeg så gået igang med at fjerne, de plasticskinner, der er fortrykt på sættet, de skal erstattes med skinner i Photo-etch, og bruges til både, chalupper, eller hva de nu hedder.
Flydækket, (dækket ovenover), kommer til at gå, til de 2 tapper, den ene kan man se ved skruetvingen. Hullet bagved skalpelen, er til kranen der hejser flyene op og ned.
Hullet ned til, flyhangaren er næsten færdig, der mangler lige stigen eller trappen, der går op nede fra hullet, den bliver osse i Photo-etch.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #17 Dato: November 23, 2009, 10:12:58 am »

Gold medal, som udgiver Photo-etch sættet til Yamato 1/200, har været så forudseende, at levere en skabelon med, til at bore huller til skinnerne, ellers kan jeg heller ikke se, hvordan man skulle få de huller mærket op.
Men intet er jo umuligt, ville bare tage evigheder at sidde med en skydelære, og tegne prikker til at bore efter.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #18 Dato: November 23, 2009, 10:37:44 am »

Så, er de to første skinner monteret, har desværre ikke et billede, hvor alle fire er monteret. Men det giver alligevel et godt billede hvordan det kommer til at se ud.
Sekundlimen der står ved siden af dækket, kan jeg ikke anbefale, enten kommer der noget ud, eller osse slet ikke noget, og når der endelig kommer noget, kommer der til gengæld osse en masse.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #19 Dato: November 23, 2009, 11:10:15 am »

Kan ikke lige lade være med at vise det her billede. Det kalder jeg et byggesæt.
130 cm langt og 20 cm bredt, og plads til masser af detaljer. Og masser af ombygning, sættet er meget unøjagtig, og kræver en del ombygning, for ikke at sige en masse.
Der er udkommet en revideret udgave, men jeg har ikke set det nye sæt.

Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #20 Dato: November 23, 2009, 11:28:32 am »

Photo-etch sættet fra Gold medal models, det er et must, hvis man vil bygge Yamato 1/200, prisen på Photo-etch sættet, er det samme som et luksus week-end ophold, på Valdemar slot..... jeg ved godt hva "Hjemmestyret" ville vælge.....
Sættet består, faktisk af to sæt, et såkaldt "Shipset", som er det store med rælling, i forskellige typer, radar-detaljer, kranen, katapulter med videre. Det er do to store stykker, på dækket, de måler 16x43cm for det store stykke og 13x43cm for det lille stykke.
Det lille sæt, de to små stykker bagerst, er et fine detajls sæt, og indeholder bla. skinnerne til Flydækket mv. Låg til ammunitionskasserne, vandtætte døre mv.
Katten i billedet er en 8kg norsk skovkat.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #21 Dato: November 28, 2009, 14:08:26 pm »

Ifølge, Janusz Skulski`s bog, Anatomy of the ship, the battleship Yamato.
Skal der være en stige op fra flyhangaren,op til det agterste dæk, og den skal sidde i venstre side, kigget mod sejlretningen.

Men i dette tilfælde, har jeg tilladt mig lidt kunsterisk frihed, så at sige.
Ud fra en logisk tænkemåde, og efter en masse research på nettet, og ved at forhøre mig, ved andre modelbyggere der bygger Yamato 1/200.

Kom jeg frem til at, at jeg ville bygge den stige, som en trappe, med afsats.
Det er jeg så ikke den eneste der har gjort.
Ca. halvdelen, måske lidt under, bygger den her "stige", som en trappe.
Og igrunden syntes jeg osse, det ville se bedst ud, det giver lige sån et ekstra pift af detaljer.

Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #22 Dato: November 28, 2009, 14:23:26 pm »

Da der ikke er dele til den trappe, på det æts-sæt, fra gold medal models, måtte jeg have fat i noget andet, og fandt så det her sæt, fra Moduni.

For at lave trappen, skulle jeg bruge 2 sæt, skala`en er godt nok 1/250, men jeg mener det er så tæt på 1/200, at forskellen ikke ville kunne ses alligevel ;)....
Oprindelig er æts-sættet, fra Moduni, fremstillet til kartonmodeler, af skibe.

Det her æts-sæt, er et kanon godt suplement, til de æts-sæt, fra gold medal models.
De giver de sidste små detaljer.

Beklager at billedet er lidt uskarpt.

Faktisk, har jeg brugt af sættet, inden jeg fik taget et billede....  :o
« Senest Redigeret: November 28, 2009, 14:25:32 pm af yamato »
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #23 Dato: November 29, 2009, 22:04:29 pm »

Her er de første dele så klippet ud af æts-sættet, læg mærke til, at her er der ikke noget med at bøje, men lime.

Senere da jeg skulle igang med masten, på hovedstrukturen, måtte jeg igang med kobber, og ilt og gas, (en form for slaglodning). Men mere herom senere...

Den lille trappe, på billedet, blev brugt til at, jeg kunne øve mig lidt på, selve trinene på trappen blev bøjet, så der rent faktisk, fremkommer trin. En fin form for detalje, når man kommer tæt på.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #24 Dato: November 29, 2009, 22:12:39 pm »

Den første trappe er færdig, der kom lidt for meget lim på, noget jeg senere skal have rettet.

Cigaretten er en Prince 100, det kan man se på den røde cirkel nedenunder filteret. Selve det gule filter er 2,6 cm, bare lige for vise størrelsen.

Den trappe der er færdig, bliver den nederste del, med en platform.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #25 Dato: November 29, 2009, 22:19:06 pm »

Næsten færdig med den øverste del af trappen.
på den øverste del af trappen, kommer der en platform, med en lille trappe ned til dækket.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #26 Dato: November 29, 2009, 22:29:43 pm »

Næsten færdig.. hurra... ;D... ca. 3 ugers arbejde....
Trappen skulle oprindelig, sidde i den anden side af hullet, men om jeg ombygger, og flytter den, ved jeg ikke endnu...
 Oppe i toppen af trappen, er der en lille platform, med en lille trappe ned til dækket, der følger kanten af hullet.

Nede i hullet skal der stå et fly, med knækkede vinger, inde i selve hangaren skal der osse stå et fly, med knækkede vinger, belyst bagfra, af en af de små glødepærer, man bruger til modeltog.
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #27 Dato: April 10, 2010, 14:46:17 pm »

Næsten færdig.. hurra... ;D... ca. 3 ugers arbejde....

Det ser sq rigtig godt ud, en ret lækker detalje med trappen.

Synes det er ved at være et stykke tid siden du har opdateret tråden .... tager du en pause?  ;)
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

yamato

• Modelbygger
« Svar #28 Dato: Juli 20, 2011, 08:24:09 am »

;D.. ja, har haft en lille pause, men er nu tilbage igen, og igang med at indrette mit nye byggerum, så jeg kan komme videre med projektet.
Logget

yamato

• Modelbygger
« Svar #29 Dato: August 03, 2011, 12:43:05 pm »

::)... så er jeg færdig med at indrette mit nye byggerum... og har lige haft min store "krigskano" fremme, for at se hvor langt jeg igrunden var nået....

Mangler stadig en del, på de her to dæk, bla. skal jeg have fjernet, de styren skinner jeg lagde nede i flyhangaren, og erstattet med photetch skinner, det viste sig nemlig jeg fik nogen i overskud, og så lavet noget, med noget lys, inde i selve hangaren.
Lyset skal måske kobles sammen med det udstyr og elektriske anordninger, der kommer til at dreje kanontårnene og afstandsradaren øverst oppe på hovedstrukturen, samt elektonikken til lyden... og hele molevitten skal selvfølgelig times... men det er en helt anden historie...og så mangler der selvfølgelig kran-både-trapper-stiger-gelænder- mv.    og Yamato 1/200 .. bliver jo ikke bygget på en dag.. såe..

lige nu er jeg inde i nogen tekniske overvejelser, om jeg skal skære et firkantet stykke ud af flydækket, til venstre for trolleyskinnerne, og erstatte det med et stykke klart plastic, så man kan kigge ned i flyhangaren, til de fly og figurer der er der, det kunne igrunden være cool.
Logget