Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 15, 2019, 23:12:16 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: La Toulonnaise 1:70  (Læst 775 gange)

Bjarne Werliin

• Nyt medlem
  • *
  • Huse (Modelbane Europa), fly, skibe
La Toulonnaise 1:70
« Dato: Marts 14, 2017, 20:05:36 pm »

Jeg har i 22 år - sådan lidt til og fra - bygget på La Toulonnaise, en fransk marineskonnert fra 1823. Et modelbyggesæt i træ fra Artesania Latina. Nu nærmer jeg mig afslutningen af byggeriet, idet jeg i det store og hele kun mangler de to joller, der skal hænge i daviderne på hver side af skibet. Det har været noget af en udfordring, dette skib, ikke mindst rigningen med sejl og tovværk i forskellige tykkelser. Modellen er ikke fejlfrit bygget, men jeg er egentlig ganske godt tilfreds med resultatet.
Modellen skal selv sagt have en plads på reolsystemet i stuen. Men jeg vil frygteligt gerne have sat det i en montre, så det bliver beskyttet mod støv og uheld. Jeg har henvendt mig til et par glarmestre, der tilbyder de fineste montrer i poleret glas med UV-limninger. Prisen er derefter - ca. 5.000 kr uden træbund.
Skulle der være nogen her på sitet, der har erfaringer eller gode forslag til, hvordan jeg kan gøre det billigere? Jeg er ikke blind for, at jeg om nødvendigt må bygge montren selv med akvariesilicone mv., men jeg vil egentlig helst springe over, hvor gærdet er lavest her...
Logget
BjarneW

Bjarne Werliin

• Nyt medlem
  • *
Sv: La Toulonnaise 1:70
« Svar #1 Dato: Marts 14, 2017, 20:06:43 pm »

Også lige et billede af hele skibet...
Logget
BjarneW

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #2 Dato: Marts 15, 2017, 07:59:30 am »

Hej

Der er en med det lovende navn robinhood... der har skrevet at han laver montrer i acryl. Det var måske en ide? Det skiv skal under glas for ikke at støve til eller blive ødelagt!

http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=4725.msg41984#msg41984

mvh

Flemming
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #3 Dato: Marts 15, 2017, 08:44:28 am »

Det er en virkelig flot model du har lavet, så den kan du være yderst stolt af.
Logget
Hilsen Henning

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Marts 15, 2017, 16:25:28 pm »

Hej Bjarne

Det er en virkelig flot skude, du har begået. Da jeg for små fire år siden selv samlede modelbygningen op igen efter en meget lang pause, var det med ambitionen om at restaurere skoleskibet "Danmark" og "Lilla Dan", men jeg er kørt sur i begge dele - og nu bygger jeg (igen) fly og helikoptere på livet løs ::). Det motiverer mig imidlertid, at dit skib her har været så længe undervejs, for så er der alligevel håb; måske vender lysten tilbage.

Det er superfedt, at du har taget så gode detailbilleder, så man virkelig får fornemmelsen af det fine arbejde med bl.a. rigning, du har lavet. Jeg håber, at du en dag finder på at tage modellen med til en udstilling/konkurrence, så jeg og andre kan få lov at beundte den live.

Mvh
Jacob 
Logget

Bjarne Werliin

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: April 19, 2017, 17:54:24 pm »

Modellen er nu færdigbygget. Jeg har oprettet et nyt indlæg under Færdigbyggede modeller. Nye billeder af skibet i montre og de sidste detaljer. Tak for indlæggene her.
Logget
BjarneW

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #6 Dato: April 19, 2017, 18:29:25 pm »

Det er modelbygning som et curlingbarn som undertegnede aldrig finder ro til at begynde på, men Waw hvor er det flot
Logget
Per M