Danske Modelbyggere Forum

• Januar 21, 2019, 17:28:02 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Råd til englandstur  (Læst 478 gange)

Lars R.

• Bygger som en pro
Råd til englandstur
« Dato: April 09, 2017, 08:59:14 am »

Hejsa. Min store drøm er at tage en pilgrimsrejse til Bovington, England. 
Er der nogle som har gode fiduser til planlægningen af en tur derover? Jeg tænker på gode / villige steder at bo i nærheden, hvor er det smartest at flyve til mm?
Jeg forestiller mig at bruge en uge så at have London eller andre fede steder mellem London og Bovington med ville være sejt tænker jeg.

Alle rejse tips modtages med glæde.
God søndag.

/Lars.
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

hsmed

• Lettere øvet
  • **
  • Ry
    • Danskerbiler
Sv: Råd til englandstur
« Svar #1 Dato: April 10, 2017, 05:35:27 am »

Hej Lars

Jeg har været i England adskillige gange henover de sidste 4-5 år, da de simpelthen har en uudtømmelig mængde af museer og arrangementer derovre, som skal opleves.

Min taktik er den samme hver gang uanset, hvor jeg skal hen: Jeg tager Ryanair til Stansted og lejer en bil. Overnatningerne tilrettelægges så efter, hvad jeg vil besøge på min tur og som oftest bor jeg ikke det samme sted på hele turen. På den måde er jeg fleksibel til at komme rundt til ting, som ikke lige ligger ved siden af hinanden.

Koncenterer du dig om London, så er en bil nok mere en belastning end en fordel, men så snart du går efter noget, som ligger udenfor London, ja så ligger det ofte noget ude på herrens mark og så er bilen altså en rar ting. Mht. overnatninger, så går jeg som oftest efter Bed & Breakfasts. Der er Bed & Breakfast's overalt i England og jeg har indtil nu kun haft meget positive oplevelser. Der er dog også nogle billige hotelkæder, som også er ganske OK.

Jeg besøgte Bovington sidste sommer og det var slet ikke svært at bruge meget lang tid der. Det endda selvom panser ikke er min primære interesse - så hvis det er din hjertesag, så tror jeg du skal sætte mere end en dag af bare til det  ;D

Fiduser til planlægningen er lidt svært, når jeg ikke lige ved, hvad du kunne tænke dig. Jeg har mange ting, som jeg synes er spændende, men det er jo ikke sikkert, det lige fanger dig, så jeg vil ikke bare begynde at skrive løs nu. En helt basal ting er at besøge hjemmesiderne for de steder, du kunne tænke dig (det har du jo sikkert allerede gjort). Men gør det igen og kig efter i deres eventkalender. Det er sgu' ærgerligt at komme til et sted og så opdage at ugen efter sker der et eller andet særligt  ;)

Spørg løs, hvis der er noget, du gerne vil have uddybet.

Logget
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: April 10, 2017, 20:47:05 pm »

Prøv at søge på re-enactment societys, England; altså historiske sammenslutninger/foreninger. Så får du uden tvivl et overflødighedshorn af en liste, for det er der simpelthen en vrimmel af derovre! Og det dækker stort set alle de tidshistoriske epoker hvor England har været involveret i krige og konflikter én massé. Det er typisk almindelige mennesker fra alle mulige samfundslag, som er dybt engageret i at de uniformer og klædedragter, de har på, er identiske ned til den mindste bukseknap, eller i det mindste genskabt på samme måde eller med de samme materialer, som datidens.

Det største træf jeg har kendskab til - desværre dog uden nogensinde at have overværet :( - er uden tvivl The War & Peace Show, Hope Farm, Kent (eller Surrey?). Det er i det sydlige England, ligesom Bovington. Jeg ved ikke i hvor høj grad det stadig er et trækplaster, men i slut '90/start af '00'erne var det BIG; et udendørs 5 dages show med bla. rullende panser - nutidigt som ældre køretøjer - som kvasede skrottede biler, mosede rundt på opvisningspladserne og stod opstillede til fotografering, hvor man kunne HELT tæt på dem. Flere af de engelske modelmagasiner havde årlige beretninger fra showene, så derfor er jeg i stand til at kunne beskrive dem.

I selve London, er det først og fremmest Impirel War Museum, jeg vil mene du skal koncentrere dig om. Det er et efterhånden blevet et helt kompleks af bygninger, som rummer enorme mængder, af militære affekter i alle afskygninger. Du kan roligt sætte 2-3 dage af til dette sted alene; på 1 dag når man INTET. Skal Bovington og lign. i syd-England med, vil jeg mene Henning har ret: sæt et par år af til at tage derover og regn med mindst 2 uger pr. gang, hvis du vil se så meget som muligt. Faktisk kan du få svært ved at nå det på et helt liv ;)   

« Senest Redigeret: April 11, 2017, 20:43:21 pm af runcare »
Logget

Lars R.

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: August 20, 2018, 08:05:23 am »

Ja tiden går og drømme har det med at komme på fjernlageret. Men da jeg stadig er varm et vis sted efter at når til Sydenglands Mekka for tank fetishister så genstarter jeg tråden her :-D

Jeg har luret på at flyve fra CPH til Southhampton da det ligger relativt tæt på Bovington men med billetpriser på ca 5000 kr så er det udelukket.
Næste mulighed er at tage til London hvilket kan gøres for rimelige penge og derfra tage morgentoget fra Waterloo til Wool som ligger få km fra Bovington, med en enkelt turs pris på ca 500 kr og 2 1/2 times togtur. Dette er vel det billigste / nemmeste er det ikke? Er der andre som har taget pilgrimsrejsen og vil dele deres rejse erfaringer?

Det primære mål med turen er Bovington. I forbindelse med at ophold i London er jeg med på at der er mange fede ting at se der, jeg har da også brugt 9 timer på Imperial War Museum sidst jeg var derovre :-D

/Lars
Logget
Besøg min blog på 135scale.blogspot.dk/

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #4 Dato: August 20, 2018, 08:23:18 am »

Hej

England og offentligt transport er lort. Det absolut nemmeste vil være at tage en billig flyvetur til Gatwick eller Heathrow og leje en bil. Husk at de kører i den forkerte side! ;D SAS (mange daglige afgange) flyver til Heathrow. Biludlejninger ligger uden for lufthavnsområdet, hvor man bliver fragtet ud via biludlejningsfirmaets busser. Husk at bestille hjemmefra.

Togpriser i England får de Danske til at lyde som et discount tilbud. Nej du - lej en bil. Til gengæld er trafikken omkring London intens og kaotisk på stort set alle tider af døgnet... Men når du først er dernedeaf, så letter det lidt.

Jeg (vi) har været i Sydengland i og omkring South Downs (Goodwood) mange gange og det er til at betale at leje en bil istedet. Det er til gengæld ikke danske (ublu) priser! At prøve at tage til Bovington baseret på offentlig transport vil være det samme som at tage offentlig transport til Klitmøller. Det kan lade sig gøre - det tager bare alt for lang tid.

mvh

Flemming
Logget

hsmed

• Lettere øvet
  • **
  • Ry
    • Danskerbiler
« Svar #5 Dato: August 20, 2018, 08:31:24 am »

Jeg kan kun tilslutte mig Flemmings råd. Jeg har været i England stort set hver sommer i de seneste år og har altid lejet en bil derovre - det er ganske overkommelige priser, hvis man kun har behov for en lille bil.
Logget
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

Thomas Nielsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: August 26, 2018, 22:14:11 pm »

I 2008 var jeg på 6 ugers typekursus på EH-101 i England, fabrikken ligger i Yeovil i Sydengland omkring 60 km fra Bovington, så naturligvis gik turen også dertil i en weekend.

Der er masser af seværdigheder i Sydengland. Imellem Yeovil og Bovington ligger Yeovilton airbase, der er hjembase for de engelske flåde fly og helikoptere, i tilknytning hertil ligger Fleet Air Arm museet, virkelig et besøg værd. Ikke langt derfra ligger Haynes motoring museum, et museum ejet af forlaget Haynes der udgiver de berømte gør det selv manualer til alverdens biler, de har en kæmpe bilsamling der er værd at besøge.

i Sydengland har du også Portsmouth som er hjemby for en stor flådebase, og i tilknytning hertil ligger Historical dockyards, et flådemuseum som kan fremvise Englands første panserskib í flot restaureret tilstand samt Lord nelsons skib fra slaget ved Trefalgar (Stavning?) HMS Victory, og en hel masse udstillinger af forskellig art, også i den grad et besøg værd.

I London besøgte vi British museum (umuligt at nå det hele på en dag eller for den sags skyld en weekend) og imperial warmuseum, begge har gratis adgang.

Entre priser har svært ved at udtale mig om, lang de fleste steder kom vi gratis ind lige så snart vi kunne fremvise et militært ID kort.

Lad være med at spille tid på Stone hench det er i mine øjne spild af tid.

Som de andre kan jeg kun anbefale at leje en bil, det er ikke så slemt at kører i den anden side og med GPS kan man næsten ikke fare vild.

God tur
Logget