Danske Modelbyggere Forum

• Januar 21, 2019, 17:20:36 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hjemmelavet brolægning og/eller kampestens-væg (m. fotos).  (Læst 763 gange)

SteenB

• Garvet modelbygger
Hjemmelavet brolægning og/eller kampestens-væg (m. fotos).
« Dato: Maj 03, 2017, 15:47:20 pm »

En dygtig modelbygger viste mig, hvordan han lavede brolægning af 3 mm gulvisoleringsplader (sådan nogen grønne nogen) købt i Jem & Fix.

Jeg tænkte at det ville jeg også prøve, så jeg købte en pakke med 10 plader til den uhyrlige sum af 90,- kr.  ;D

Derefter gik jeg i gang, og jeg har nedenfor forsøgt at anskueliggøre processen:

1: Ridser mellemrum med spidsen af en lille fil og en skalpel.
2: Der laves lidt huller og hakker i de enkelte sten.
3: Grunding med grå farve.
4: Hvid/grå maling lægges på. Der eksperimenteres med forskellige lag, fra ret tykt lag, over tyndere og tyndere lag, frem til nærmest kun dry-brushing.
5: Det hele får lysgrå washing.
6: Der lægges lidt pigment på; "Light Sienna".

Skal det forestille en kampestens væg, skal der naturligvis laves noget mere uensartede sten, både hvad angår størrelse og udseende.

Det er kun eksperimenter, men jeg påtænker at anvende det (både som brostenbelagt vej, og som kampestensvæg) i kommende dioramaer.  :)
« Senest Redigeret: Februar 01, 2018, 14:12:32 pm af SteenB »
Logget
Skala 1:32, 1:35, 1:48 - nå ja og så da også lige lidt 1:24! :-)

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
Sv: Hjemmelavet brolægning og/eller kampestens-væg.
« Svar #1 Dato: Maj 04, 2017, 18:12:29 pm »

Det skal prøves , tak for tippet
Logget

kajakmand

• Lettere øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Januar 21, 2018, 21:40:33 pm »

Hej.

Det lyder da til at selv jeg kan finde ud af det. Når stenene er færdige kommer det trælse så, for de skal gerne have forskellige farver (synes jeg). Jeg har et billede af en kampestensmur ved en kirke, og stenene har meget forskellige farver. Jeg har så set et råd om at give de malede sten en tynd omgang med sprøjtepistolen, så nuancerne bliver dæmpet lidt ned.

Hilsen
Logget
Projekter, der ikke realiseres, er blot dagdrømme - jeg drømmer meget !

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #3 Dato: Februar 01, 2018, 08:50:48 am »

Hej Kajakmand

Du har helt ret; det her er ikke noget man kan "masseproducere".  ;D

Ikke alene skal/bør stenene have forskellige farver/nuancer, men hvis det er en væg af natursten, man skal illudere, så bør man også lave stenene i forskellig størrelse, facon og overflade. Man kan derfor nemt komme til at sidde og hygge sig en del tid med at bearbejde og male de enkelte sten - helt afhængigt af, hvor detaljeret man vil gå til det.

Mvh
Steen

PS: Kigger man på en rigtig stenvæg, så vil man også - udover det med farver og facon - kunne se, at man måske bør arbejde lidt med niveauet = enkelte sten i en stenvæg, vil ofte være trykket mere eller mindre ind, så væggen ikke fremstår 100 % jævn/lodret. ;)
S.
Logget

lhp

• Lettere øvet
  • **
Sv: Hjemmelavet brolægning og/eller kampestens-væg (m. fotos).
« Svar #4 Dato: Februar 20, 2018, 18:36:07 pm »

Er der et produktnavn på de plader? Jeg faldt lige over denne tråd, og kiggede straks på Jem&Fixes webshop, men jeg kan ikke finde noget der ligner. Styrolit 10 mm alm hvid "flamingo" er vist det nærmeste jeg kom - det kan selvfølgelig også have sine anvendelser, men 3 mm plader lød som noget der kunne have meget alsidige anvendelsesformål, især hvis strukturen (som jeg lidt fornemmer af beskrivelsen herover) er lidt tættere end almindelig hvid flamingo.
Logget

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #5 Dato: Februar 20, 2018, 21:53:24 pm »

Er der et produktnavn på de plader? Jeg faldt lige over denne tråd, og kiggede straks på Jem&Fixes webshop, men jeg kan ikke finde noget der ligner. Styrolit 10 mm alm hvid "flamingo" er vist det nærmeste jeg kom - det kan selvfølgelig også have sine anvendelser, men 3 mm plader lød som noget der kunne have meget alsidige anvendelsesformål, især hvis strukturen (som jeg lidt fornemmer af beskrivelsen herover) er lidt tættere end almindelig hvid flamingo.

Hej.

Jeg kan i skrivende stund ikke lige huske et produktnavn. Men søg på "gulvisolering".

Det er muligt at der står et produkt-/firmanavn på dem - det må jeg lige undersøge.

Og ja, du har helt ret; disse plader har en hel anden konsistens end almindelige flamingoplader.

Mvh
Steen
Logget

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #6 Dato: Februar 21, 2018, 08:12:31 am »

Hej igen igen.

Så har jeg checket op på, hvad de isoleringsplader hedder.

De hedder: "Ready fix. XPS. Underlag til parket og laminatgulve". De er som nævnt 3 mm tykke, og måler 100 x 50 cm. Fås i pakker med 10 stk., og jeg gav knapt 90,- kr. for en pakke i Jem & Fix.

Held og lykke med "eftersøgningen". ;)

Mvh
Steen

PS: Jeg har i øvrigt tænkt mig at prøve om jeg kan lave en 2. verdenskrigs startbane-betonplader af dem. Nu får vi at se.
« Senest Redigeret: Februar 21, 2018, 09:02:12 am af SteenB »
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: Februar 21, 2018, 16:35:30 pm »

John Berwick fra Odense tror jeg er den dygtige modelbygger du refererer til :o - jeg har set hans arbejde med den samme typer plader fra Jem & Fix.

De minder meget om et amerikansk produkt, jeg har set annonceret for år tilbage i Micro-Marks katalog for hobbyprodukter, som hedder Jiffy-Foam. Det var også nogle grønne glatte plader, som man kunne gravere mønstre i og som ikke smuldrede eller knækkede i ujævne stykker, som flamingo alt for nemt gør. Jiffy-Foam kan også minde lidt om Oasis blokke. Til gengæld mener jeg de kunne fås i op til 5mm tykkelse.
Logget

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Februar 21, 2018, 17:02:30 pm »

Du har fuldstændig ret; det er John Berwick her fra Odense (som jeg har haft fornøjelsen af at møde i Fyns Modelbyggerklub), som jeg refererer til ;)

Det er højst tænkeligt at de også kan fås i 5 mm tykkelse hos Jem & Fix...jeg husker det blot ikke.  :)

Mvh
Steen
Logget

lhp

• Lettere øvet
  • **
« Svar #9 Dato: Februar 25, 2018, 12:43:05 pm »

De hedder: "Ready fix. XPS. Underlag til parket og laminatgulve". De er som nævnt 3 mm tykke, og måler 100 x 50 cm. Fås i pakker med 10 stk., og jeg gav knapt 90,- kr. for en pakke i Jem & Fix.

Tak, så fandt jeg dem. Jeg kunne ikke finde dem, fordi de ikke står som gulvisolering eller isolering, men som gulvunderlag. Der er andre expanderet PS ting i den kategori som måske også kan være værd at kigge på.
Logget

Poul m.

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: Februar 25, 2018, 16:36:07 pm »

jeg købte for år tilbage nogle skum plader belagt med et tynd lag pap/papir. man kan trække papirlaget af og så har man skum indenunder som man kan skære i på samme måde som de plader der bliver om talt her i tråden. På den måde kunne man evt. lade papir laget være et puds lag og så er det faldet af nogle steder og viser murværket indenunder.

pladerne er meget stive og form stabile og man kan lime direkte på dem med hvidpapir lim.

de var købt her :  www.architegn.dk om de stadig har dem ved jeg ikke, men det ser ud til at de har mange ting man nok kunne bruge som modelbygger.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: Februar 25, 2018, 17:54:34 pm »

De plader er af expanderet polystyrenskum, dvs. med meget fine cellestørrelser (IKKE flamingo). Tidligere kunne du finde noget af det samme - minus papbelægningen -  i indkøbscentres slagteriafdelinger, hvor de blev brugt til vakuumpakning af udskåret kød. Det er man åbenbart gået væk fra; det var ellers også en god, smagfuld kilde ;).

Paplaget kan både illudere puds og tapet. Mener også det til en vis grad bruges i byggeindustrien - er bare ikke klar over til hvilken slags rum?

Logget

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #12 Dato: Februar 27, 2018, 14:00:13 pm »

Jeg har lige været inde og kigge på Archi Tegn´s hjemmeside, og jeg er helt enig; de lader til at have en del ting, der kunne være interessant at kigge nærmere på!  8)

I forhold til expanderet polystyrenskum, mon så ikke det er det, de kalder "XPS-skum"? Hvis ja, så skriver de at det fås i 5 - 10 mm. De har også noget de benævner "Skumpap" ( i tykkelsen 1-2-3-5-10 mm)....det lyder også spændende. Og endelig kan man finde noget der hedder "Depron" - også i tykkelsen 1-2-3-5-10 mm).

Hov - jeg opdager også lige at de har Merskum ("Meerbaum") som jo er genialt til at lave træer og buske med! :P

Klart en butik, der er værd at besøge! ;D
Logget

SteenB

• Garvet modelbygger
« Svar #13 Dato: Marts 19, 2018, 10:21:42 am »

Nyeste:

Har i går haft en fornøjelig eftermiddag med at surfe lidt på nettet i en søgning efter div. modelbygge-materialer.

I den forbindelse fandt jeg ud af, at man i Tyskland (og tilsyneladende også i Malmø) kan købe XPS-plader i almindelige byggemarkeder; de såkaldte blå eller lyserøde skum-plader.

For mit vedkommende er Tyskland det oplagte sted, så i forbindelse med en tur syd for grænsen her i påsken, skal jeg da lige ind forbi Otto Duborgs byggemarked i Harrislee, hvor de angiveligt skulle have netop XPS-plader, under navnet "Jackodur". Nu får vi at se om det er det rigtige materiale.  ;)

Mvh
Steen
Logget