Modelbygning > Diorama

"Konservering" af naturlige planter til dioramaer?

<< < (6/6)

SteenB:
Oooops - det var jeg ikke tilstrækkeligt opmærksom på, så måske skulle jeg kigge efter 10 mm balsa-plade. :o

Så jeg siger tak for info-en, Kent og så må jeg se om jeg kan komme videre vha pladerne.  :)

Mvh
Steen

SteenB:
Jeg har tidligere i denne tråd efterlyst evt. erfaringer med konservering/brug af Javamos fra akvarier, som planter i dioramaer.

Der kom ikke rigtigt nogen respons, så jeg starter hermed et lille eksperiment:
Javemosset er “høstet” fra mit lille rejeakvarie, og nu skal det tørres lidt.

SteenB:
Nu har Java-mosset ligget til tørring et par dage, så jeg går videre til næste trin i forsøget: en pæn klump af mosset bliver lagt i en 50/50% blanding af alm. sprit og glycerin.

Her tænker jeg at den skal være ca. 2 døgn, hvorefter jeg tager dem op, og tørrer den igen - og så må vi se hvordan resultatet bliver efterfølgende.

SteenB:
Efter ca. 2 døgn i glycerin/sprit har javamosset nu ligget og tørret i 14 dage. Næste skridt bliver at forsøge at male planten, så den får en naturlig farve, som den forhåbentlig vil beholde - uden at den visner og taber blade/går i stykker.

SteenB:
Jeg kom lige til at tænke på en ting - her inden jeg prøver at male planten:

Når den nu har ligget og "drukket" glycerin, så tænker jeg at hele planten er blevet temmelig fedtet. Kan det ikke give problemer med at få malingen til at hæfte på planten? ???

Selvfølgelig kan jeg jo bare prøve mig frem, men hvis der er nogen, der ved noget/har nogen erfaringer med dette, så hører jeg gerne om det.

Mvh
Steen

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version