Danske Modelbyggere Forum

• Juli 25, 2017, 18:30:46 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: PJ Production 1/32 Starfighter-pilot  (Læst 301 gange)

J:J

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
PJ Production 1/32 Starfighter-pilot
« Dato: Maj 26, 2017, 14:57:28 pm »

Mit første seriøse forsøg med figurmaling og til dels -modellering. Figuren skal forestille en dansk Starfighter-pilot fra Eskadrille 726 tæt på Starfighterens udfasning midt i 1980'erne. Man ser piloten under motoropstart, hvor han med fingrene viser sin klarmelder, hvor mange tusind omdrejninger motoren kører med. På et tidspunkt kommer der selvfølgelig en Starfighter uden om ham.

Figuren er sammensat af ”Pilote OTAN assis (80’ - 90’)” (#321102) og ”Pilote F-104 debout” (#321116) fra PJ Production. Den første sidder, og den anden står, og jeg ville bruge armene, hænderne, clipboardet og hjelmen (med hovedet i) fra den stående pilot til en pilot, der skal sidde.

Hjelmudsmykningen er inspireret af et privatfoto, som jeg på et tidspunkt fik at se. Eskadrillemærket er fra Stoppel – egentlig ESK 724, men bomærket blev justeret med en smule maling. Det har en anden form end på forbilledet, men jeg er fint tilfreds. Kaldenavnet ”PAX” betyder fred på latin. Om det har været brugt af en dansk Starfighter-pilot eller overhovedet er gangbart som kaldenavn, aner jeg ikke. Jeg fandt på det som en henvisning til pilotens håndtegn, fordi det for en uindviet nok mere ligner det kendte fredstegn, end man tænker, at det har med motoromdrejninger at gøre. Jeg fandt bogstaverne i rodekassen; her fandt jeg også tekstlinjerne til tjeklisten på clipboardet.

Udover at sammenføje figurerne har jeg foretaget nogle få modifikationer. Jeg har forlænget visirhuset på hjelmen, som er af typen HGU-2A/P-D, ved hjælp af Evergreen og filler. Forlængelsen blev foretaget, da man indførte Martin Baker Mk. GQ-7-katapultsæder, fordi man erfarede, at bagkanten på det originale visirhus kunne gribe fat i udløserhåndtagene. Referencebilledet at arbejde ud fra har jeg fundet her: www.hartov.co.uk. Derudover har jeg tilføjet en redningsvest lavet af 'elefantsnot' med detaljer af Tamiya-tape og ståltråd.

Venstre arm var stort set i position. For at få den helt på plads, fæstnede jeg den med elefantsnot, som jeg formede, så det så pænt ud. Højre arm blev delt i to, og hånden skåret af. Hånden, som oprindelig holdt en kuglepen, mistede også både pen og tre fingre. Herefter blev det hele tilpasset og bragt i position, og hånden fik nye fingre, altsammen ved hjælp af ståltråd og elefantsnot. Elefantsnottet er hærdet med superlim, og efter et lag grunder kunne jeg udbedre formen og bl.a. tilføje folder i tøjet, inden jeg skred til selve bemalingen. Den er i øvrigt lavet med Vallejo-farver.

Mvh

Jacob
Logget

Lillebror54

• Garvet modelbygger
  • Thomas
Sv: PJ Production 1/32 Starfighter-pilot
« Svar #1 Dato: Maj 26, 2017, 21:16:59 pm »

Det er modelbygning i allerhøjeste karat, hold da op hvor er det vellykket.
Logget
Mvh Thomas

En model tar den tid en model tar.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Maj 26, 2017, 21:21:43 pm »

Det er en virkelig flot pilot, du har fået lavet! Jeg glæder mig til at se ham med en Starfighter omkring sig. :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2017, 10:40:10 am »

Det ser super godt ud.

Hvis jeg må anfægte en enkelt ting, så synes jeg teksten på  clipboardet er ude af skala - men indrømmet: jeg er ikke stærk i clipboards!
Logget
Sturmer

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #4 Dato: Maj 27, 2017, 17:05:25 pm »

Tak skal I ha', d'herrer :)

Hvis jeg må anfægte en enkelt ting, så synes jeg teksten på  clipboardet er ude af skala
Det må du, for du har ret. Det er instruktioner/advarlser fra bomber/raketter/missiler 1/72. Jeg valgte dem, så man kunne se, at det er printet tekst. Jeg prøvede først at lave nogle linjer med hhv. pensel og tusch, men syntes, det blev for mudret.

/ J:J
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #5 Dato: Maj 28, 2017, 13:30:59 pm »

Hej J.J!

Den pilot er du jo sluppet meget godt fra. Et meget hæderligt resultat.  :)

Mvh
SørenBT
Logget
Mvh
SørenBT

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: Maj 28, 2017, 21:21:58 pm »

Det ser super godt ud.

Hvis jeg må anfægte en enkelt ting, så synes jeg teksten på  clipboardet er ude af skala - men indrømmet: jeg er ikke stærk i clipboards!

Det skal jo være sådan, at selv en pilot kan læse og forstå det. :D

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #7 Dato: Juni 26, 2017, 21:34:38 pm »

Det er en virkelig flot pilot, du har fået lavet! Jeg glæder mig til at se ham med en Starfighter omkring sig.
http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=6551.0 ;D

/ J:J
Logget

runcare

• Garvet modelbygger
« Svar #8 Dato: Juli 24, 2017, 17:42:34 pm »

Interessant at du har brugt elefantsnot til opbygning af redningsvesten og hærdet det med superlim; det har jeg ikke hørt om nogen før der har prøvet. Så jeg vil da håbe der ikke alligevel pludselig begynder at vise sig ændringer i malingsoverfladen, da "snottet" jo er ret olieholdigt. Hardcores indenfor hobbyen ville nok have tydet til epoxyputty som f.eks. Milliput fra England. Nogle sværger til den slags, mens andre bander det lagt væk, da nogle modelbyggere herhjemme jeg har stødt på, har haft svært ved at blande hærder og æltemassen, så den holder op med at klistre og i stedet for bliver til en mere homogen masse. Præcist mit eget problem, trods de forskellige brands, jeg har liggende på lager - det kræver en god portion held og mere erfaring, end jeg har haft med skidtet.   
Logget