Danske Modelbyggere Forum

• Juni 17, 2019, 17:02:45 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: F-16 i dansk forklædning  (Læst 1453 gange)

Brian C

• Nyt medlem
  • *
Sv: F-16 i dansk forklædning
« Svar #15 Dato: Juli 09, 2017, 15:39:25 pm »

Jeg er selv gået væk fra den danske variant, selvom det irriterer mig lidt ikke at kunne finde en brugbar løsning i den str.
den græske er i mine tanker... heldigvis er der lidt tid inden jeg når dertil.

men nu er der så opstået en ny ting, maling, jeg er vandt til at bruge Testor og Humbrol Enamel, dem kender jeg foretrækker Testor
men jeg mangler en brugbar omregner fra Tamiya's farver til Humbrol og eller Testor, dem jeg har fundet lader en hel del tilbage at ønske, og acryl farverne er det bedre eller ringere end de gode gamle terpentinbaserede farver, kan de mixes... altså på modellen
og findes der et godt farvekort for testor farverne, de andre har jeg
Logget
Genopstartet modelbygger, efter en pause på lidt over 20 år, nyeste projekt Tamiya F-16 1:32, målet er dansk udseende

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #16 Dato: Juli 09, 2017, 16:28:51 pm »

Du får ikke nødvendigvis det bedste resultat eller den korrekte farve af at konvertere fra Tamiya til andre farver; til dels fordi der er mange amerikanske standardfarver, som Tamiya ikke laver. Et bedre bud ville være at spørge herinde (alternativt søge på det herinde).

Mht. de forskellige malingstyper kan jeg kun anbefale at kigge disse tråde igennem:

http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?board=44.0

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #17 Dato: Juli 11, 2017, 08:34:37 am »

Forstår jeg dig korrekt ?, Du vil have oversat Tamiyas farve angivelser til Modelmaster eller humbrol?
Foresætter du med olie maling, eller går du over til akryl ?

Bo

men nu er der så opstået en ny ting, maling, jeg er vandt til at bruge Testor og Humbrol Enamel, dem kender jeg foretrækker Testor
men jeg mangler en brugbar omregner fra Tamiya's farver til Humbrol og eller Testor, dem jeg har fundet lader en hel del tilbage at ønske, og acryl farverne er det bedre eller ringere end de gode gamle terpentinbaserede farver, kan de mixes... altså på modellen
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Brian C

• Nyt medlem
  • *
« Svar #18 Dato: Juli 13, 2017, 23:27:10 pm »

det er helt rigtigt forstået. men jeg er blevet klar over, at det ikke er så ligetil endda... bare inden for Tamiyas egen verden er der "problemer" da de åbenbart gerne vil sælge deres spraydåser
og jeg ikke vil bruge dem, da jeg har en udemærket airbrush til formålet, men flere farver fra deres AS serie findes åbenbart ikke som pensel maling.
Så jeg har benyttet mig en del af nettet, og forsøger at sjusse mig frem til farverne, fra den virkelige verden... ligenu går det and, da jeg primært roder med ting der ikke kan ses , så dere kan jeg rette og justere lidt under vejes

det næste er så at jeg er af den gamle skole, og har ikke helt fidus til det dersens akryl maling... men hælder til det der kradser lidt i næsen, og jeg er startet med oliemaling, så det fortsætter jeg med, ihvertfald på denne model... så kan det godt være jeg begynder at lege lidt med akryl på kommende modeller

Forstår jeg dig korrekt ?, Du vil have oversat Tamiyas farve angivelser til Modelmaster eller humbrol?

Bo

[/quote]
Logget
Genopstartet modelbygger, efter en pause på lidt over 20 år, nyeste projekt Tamiya F-16 1:32, målet er dansk udseende

Zimmer

• Modelbygger
« Svar #19 Dato: Juli 14, 2017, 10:31:36 am »

For dansk F-16 - Model master: FS36270 (1725), RLM75 (2085), RLM63 (2077).

Græsk: FS35237, FS36251 og FS36307.

Her er et par farve tabeller:

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_fs.htm

http://www.paint4models.com/paintchart/paintconversionchart20100101h.html#

Eller man kan downloade den app der hedder "Hobby Color Converter", der kan man også holde styr på den beholdning med har hjemme. Mega smart når man står et eller andet sted og ikke kan huske om man nu har en f.eks. Hu 251.

MVH

Zimmer
« Senest Redigeret: Juli 14, 2017, 22:33:58 pm af Zimmer »
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #20 Dato: Juli 14, 2017, 11:44:48 am »

Eller man kan downloade den app der hedder "Hobby Color Converter", der kan man også holde styr på den beholdning med har hjemme. Mega smart når man står et eller andet sted og ikke kan huske om man nu har en f.eks. Hu 251.

MVH

Zimmer

Er du sikker på at det er det den hedder ?
Jeg kan ikke søge den frem i App Store.
Logget
Hilsen Henning

Klaus K. Jakobsen

• Garvet modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg
« Svar #21 Dato: Juli 14, 2017, 11:58:26 am »

Tror ikke den findes i iphone universet, så du må ha' dig en rigtig telefon  ;)
Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Togbuschauffør

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #22 Dato: Juli 14, 2017, 14:47:34 pm »

For dansk F-16 - Model master: FS36270 (1725), RLM74 (2085), RLM63 (2077).

Græsk: FS35237, FS36251 og FS36307.

Her er et par farve tabeller:

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_fs.htm

http://www.paint4models.com/paintchart/paintconversionchart20100101h.html#

MVH

Zimmer

Du mener vel RLM75? ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #23 Dato: Juli 14, 2017, 16:32:47 pm »

Så jeg har benyttet mig en del af nettet, og forsøger at sjusse mig frem til farverne, fra den virkelige verden... ligenu går det and, da jeg primært roder med ting der ikke kan ses , så dere kan jeg rette og justere lidt under vejes

Du behøver ikke sjusse dig frem til farverne. Hvis vi taler USAF F-16, er det ret simpelt:

Cockpit FS36231 dark gull grey
Indsugning og understel (inkl. brønde) FS17875 insignia white

Tre-farvet skema ser sådan ud:
Underside af fuselage og vinger FS36375 light ghost grey
Overside af fuselage omkring cockpit samt halefinne FS36270 medium grey
Overside af fuselage og vinger FS36118 gunship grey

To-farvet skema anvender bare FS36270 i stedet for FS36375.

Alle ovenstående farver laves af Model Master, Xtracolor og Humbrol.

Jens

Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
« Svar #24 Dato: Juli 14, 2017, 18:29:06 pm »

Tamiya maling er utrolig dejlig og alsidig maling, jeg elsker at male med det, problemet er at
farve udvalget er begrænset, selv om du medregner deres AS serier.
Tamiya kompensere ved at give dig alle mulige blandings forslag i deres malings instruktioner, resultatet
er tit middelmådigt.
Efter min mening er der ingen grund til at lave blandings sjaskeri, da langt de fleste sæt har et
bemalingskema som er velkendt, og som nemt kan findes bland de rigtig mange malings producenter.
De farver som Jens referer til på en amerikansk F-16, findes f.eks også hos

AKAN -både lacquer, enamel og akryl
WEM
Gunze - både lacquer og "akryl"
Agama - både akryl, alkohol og enamel
Vallejo
Hataka - både lacquer og akryl
MIG
Alclad
Mr Paint
AK

Muligvis flere

Så der er masser at vælge imellem, det er bare og finde den du arbejder bedst med
Enkelte af ovenstående skal man passe på med, deres faver er seriøst dårligt matched
til f.eks FS 595

Tamiyas AS farvedåser behøver du ikke male fra dåsen, de lader sig nemt dekantere og
kan derefter bruges direkte i din airbrush

Bo

det er helt rigtigt forstået. men jeg er blevet klar over, at det ikke er så ligetil endda... bare inden for Tamiyas egen verden er der "problemer" da de åbenbart gerne vil sælge deres spraydåser
og jeg ikke vil bruge dem, da jeg har en udemærket airbrush til formålet, men flere farver fra deres AS serie findes åbenbart ikke som pensel maling.

det næste er så at jeg er af den gamle skole, og har ikke helt fidus til det dersens akryl maling... men hælder til det der kradser lidt i næsen, og jeg er startet med oliemaling, så det fortsætter jeg med, ihvertfald på denne model... så kan det godt være jeg begynder at lege lidt med akryl på kommende modeller

Bo

[/quote]
« Senest Redigeret: Juli 14, 2017, 21:06:03 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Zimmer

• Modelbygger
« Svar #25 Dato: Juli 14, 2017, 22:33:23 pm »

Citér
Du mener vel RLM75? ;)

Jens

RLM74 eller 75, comme ci comme ca  ;D

MVH

Zimmer
Logget