Danske Modelbyggere Forum

• August 21, 2017, 19:37:41 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hvornår er det for meget  (Læst 347 gange)

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
Hvornår er det for meget
« Dato: Juli 16, 2017, 10:07:09 am »

En bygger har startet en interessant tråd på DMB facebook.
Nu har facebook jo sine begrænsninger, derfor kopier jeg tråden
herind, hvor jeg synes den høre hjemme.

Der blev skrevet

"Jeg synes, at han har en god pointe.
Hvad mener I? Kan man få for mange detaljer på sin model? For mange dele i æsken? "
https://thekitbox.wordpress.com/2017/07/06/how-much-is-too-much/

Jeg tillader mig og skrive mit svar indlæg her:

Jeg kunne ikke være mere uenig, modelhobbyen har aldrig været bedre, og jeg synes det er fantastisk hvor meget AMS ( advanced modelling syndrom - Google det) du har mulighed for at give dig i kast med.
Der er et meget bedre og bredere udvalg, du kan få mange rigitg gode og relativ simple sæt, f.eks Tamiya, og du kan få mere detailjerede og komplekse sæt, f.eks Zoukei maru, Dragon og Great wall hobby. Minsanten om du stadig også kan få maser af dårlige rustikke skod sæt. Da jeg startede kunne du kun få de sidste, ingen æts og ingen resin, dårligt nok ekstra decaler. Man kunne også kun få humbrol olie maling, og måske lidt airfix maling, idag er der en liste så lang som 1. mosebog med forskellige malingsproducenter. Du kan få utrolig mange spændende væsker, pulver og dimser, som alle gør din modelbygning bedre og sjovere.
Børn og unge mennesker som kommer ind i hobbyen er også bedre stillet idag end for 30-40 år siden, den generalle kvalitet på sættene er blevet meget bedre, der findes i dag et velfungerende modelbygnings miljø i Danmark, her kan man få hjælp og vejledning, det var der ikke noget af i 70'erne. Det er jo ikke mejslet i granit at nybegyndere skal lave komplicerede multimedia sæt, de kan tit opnå flotte resultater med hjælp og vejledning fra en mere erfaren bygger. Nuvel er limen giftig, men er altså ikke mere skadelig en en gåtur ned igennem byen, idag kan du næsten drikke malingen.
Lad være med at klynke "De andre laver meget bedre modeller end mig, de er sindsygt detailjeret, de kommer for 400 kr fotoæts i en 200 kr sæt, det kan jeg jo slet ikke leve op til". Jamen så lad vær, det er dig der definere hvad der er spændende modelbygning, og hvilket resultat du sigter efter. Vil du lave en Leopard 1 kampvogn i 4 nyancer af pink, så gør det, hvis du vil lave en Spitfire fra slagt om England, i de korrekte farver og markeringer, med et ½ kilo resin og æts, så gør det. Eller hvis du vil bygge som du gjorde i 1972, et matchbox sæt som er umalet og med limklatter på glasset, så gør det.
Husk at DMB forum er ikke kun et forum, det er også en vidensbank, der ligger så mange brugbare oplysninger gemt i gamle tråde, brug forummmets søgefunktion. som nybegynder er der tonsvis af hjælp og hente. Der er med sikkerhed ingen på forum som ikke vil hjælpe med et brugbart råd, hvis du er kørt fast og har prøvet Google og DMF forums søgefunktion.
Jeg har svært ved "lad os finde en fælles konsensus om hvad der er korrekt modelbygning" og "Du må helst ikke sige at den der model er mere eller mindre fejl behæftet, det kan såre byggerens føleser". På nogle forum er der sektioner hvor der hersker Svenske tilstande, dvs kritik er forbudt.
Lad være med at ligge under for "folkestemningen" - byg det du har lyst til, på din måde, og vær så forberedt på at andre modelbyggere kan have en anden mening om dit projekt, acceptere at folk er uenige med dig, forudsat at de udtrykker sig civiliseret.

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
Sv: Hvornår er det for meget
« Svar #1 Dato: Juli 16, 2017, 10:40:10 am »

Jeg kan ikke være mere enig, en lille tilføjelse. Vis dit sæt frem på DMB og til udstillinger, også selv om det ikke er vinder modellen, du har lavet.
Vinder modellerne er vi en del der ikke kan matche, de inspirerer os derimod, til at forsøge, så måske en dag, er det din eller min model der er vinderen.
Vor modeller kan måske inspirere andre til at starte på denne vidunderlige hobby.

Logget
Hilsen Henning

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #2 Dato: Juli 16, 2017, 10:52:29 am »

Jeg vil vove den påstand, at vores hobby aldrig har haft det bedre end nu.

Hvis man er utilfreds med antallet af dele eller detaljer i et sæt, er der heldigvis ofte alternativer, der er mere simple.

Jeg tænker, det må være svært at være 'model-blogger' eller 'model-video-blogger' og blive ved med at finde på noget nyt og spændende(?) at skrive eller tale om.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Makrel

• DMB-Udstiller
  • Modelbygger
  • *
  • Henrik N. Knudsen
« Svar #3 Dato: Juli 16, 2017, 12:52:18 pm »

Enig med dig Bo og godt skrevet. 
Der hvor jeg ser problemerne er idag er medierne.  Der er byggere eller wannabe, som har mere travlt med at skrive om det ene eller det andet, fremfor at få bygget.  I alle bøger/magazine og net, ser man altid nogle sindsygt gode modeller og hvis man starter med at læse disse før man bygger, får man nemt den følelse at man ikke er "god" nok.  Det er meget sjældent, man ser nogle bygge "out of the box". De findes men aldrig I medierne.
Logget
Life is short!  Break the rules!  Forgive quickly!  Kiss slowly!  Love truly, Laugh uncontrollably.  
And never regret anything that made you smile.

Casper Dahm

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Juli 16, 2017, 15:45:59 pm »

Hej Bo og jer andre.

Det er rigtig gode svar og jeg vil gerne give mit besyv med, om han har en pointe ved jeg ikke, men et kan han have ret i, der er vel ingen grund til at lave detaljer på steder man ikke kan se, det er kun med til at forøge prisen på sættet.
Jeg tænker selv tilbage på "gamle" dage, hvor tingene/sættene var simple, men... jeg har også haft en pause i byggeriet, for mit vedkommende på "skal vi sige mere end 30 år?", men efter at jeg er startet har jeg mærket at kravene til mig selv og de modeller jeg vil have er blevet større.
Det er kun en selv, der sætter begrænsninger på hvor mange detaljer man vil tilføre modellen udover det, der er i sættet.
Han glemmer at tænke på at det er os forbrugere/modelbyggere, der, overfor producenterne, kræver mere og mere.
Jeg ved ikke hvor han har fra at der er blevet mindre tid til at bygge, igen er det en selv, der bestemmer.
I min byggeverden er der intet krav om at der skal bygges så så meget om året, jeg bygger fordi jeg kan li`det og hygger mig med det i den udstrækning jeg har tiden til det.
Sådan som jeg tolker det, ville han stadig bruge en NMT-telefon og ikke en Android, der er vel en årsag til udviklingen og den står modelbyggeindustrien ikke tilbage for.

Hilsen Casper

Logget

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #5 Dato: Juli 22, 2017, 12:24:55 pm »

Tja - jeg vil give manden ret.
Nye sæt er fyldt med detaljer, der ikke øger beskuerens herlighedsoplevelse, når først modellen står på plads i udstillingen.
Ingen kommer til at se det fuldt detaljerede cockpit og al den æts og resin, jeg har proppet i.
Jeg har brugt 2 aftener på en FW190 i 1:72 bare for at sætte stencils på. Som ingen ser bagefter !
Så ja, nye sæt indeholder mange flere detaljer, end man egentlig har brug for.

Selvfølgelig er det også rigtigt, at modelbygning ikke har været bedre end i dag, med de muligheder, vi hver især kan benytte os af, hvis fingerfærdighed, tid og pengepung tillader det.
Men nu om dage kan man få AMS allerede ved sit første sæt.

Vi kan måske også med fordel forholde os lidt til: "hvordan får vi unge ind i hobbyen" - et af svarerne er "nemmere sæt at starte på"
Jeg og mine kammerater, vi byggede legetøj til vores myresoldater. Vi lavede ikke skalamodeller. Det er en udvikling, der kommer til.
Nu til dags beder vi nyankomne til hobbyen om at springe legen over og havne på skalamodellen med det sammen. Gerne med detaljerede råd fra eliten, der i visse tilfælde kan skræmme os væk igen!
For selvfølgelig skal vi bygge til det nivaue, som vi selv er glade for. Men - hvis min sæt, jeg kan finde på at sætte kniven i, ude i det offentlige rum omtales som "skod" - så er det ikke min første tanke: "jeg skal da også vise frem, hvad jeg laver".
I begejstringen over vore mange muligheder kan vi også med fordel lige overveje, om vores hobby samtidig har fået et lidt "elitært" islet. (ikke fordi det er en ny problemstilling, den har eksisteret lige så længe, som vi har bygget sæt).
Logget
"It's only a model"

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #6 Dato: Juli 22, 2017, 13:12:55 pm »

Kald mig bare elitær, men jeg synes Spencer Pollard har en pointe, der giver svar på hans første indlæg her:
https://thekitbox.wordpress.com/2017/07/18/not-everything-can-be-suitable-for-beginners/
Logget
Sturmer

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #7 Dato: Juli 22, 2017, 15:35:59 pm »

de 2 indlæg bekræfter vel sådan set hinanden.

"er der for mange dele?"

"ja, men du skal ikke kunne bygge alle sæt"
Logget
"It's only a model"

ohc2008

• Garvet modelbygger
  • 2730 Herlev
« Svar #8 Dato: Juli 23, 2017, 08:59:20 am »

Torben skriver: Så ja, nye sæt indeholder mange flere detaljer, end man egentlig har brug for.

Arbejdet med tilpasning og montering af detaljer (i cockpittet) udgør en stor del af bygge-fornøjelsen - for mit vedkommende.
Det er helt korrekt, som Torben påpeger, at en stor del af de fine detaljer "går tabt" ved indbygning i modellen, især hvis cockpit-dækslet lukkes.
Modeller i skala 1/48, 1/32 og 1/24 med åbent cockpit giver dog gode muligheder for at studere detaljerings-bestræbelser. Når det gælder 1/72 med lukket cockpit, kan detaljering reduceres til et minimum.

M.v.h. Ove

Logget

Staermose

• Bygger som en pro
  • 777
« Svar #9 Dato: Juli 23, 2017, 20:45:42 pm »

Jeg har brugt 2 aftener på en FW190 i 1:72 bare for at sætte stencils på. Som ingen ser bagefter !
Så ja, nye sæt indeholder mange flere detaljer, end man egentlig har brug for.

Heri ligger jo også hvad den enkelte modelbygger vil have ud af hobbyen.
Selv er jeg glad for at bruge min tid på et enkelt sæt, og sidde og gennemtæske små detaljer som kun jeg ved er der. Hvor meget der kommer på hylder eller med til udstillinger er for mig ligegyldigt. Nogle gange kan jeg tage en model med til en udstilling.
Men det er bygge og maleprocessen hvor jeg finder glæden.
Så flere dimser i sættene er jo noget jeg kun kan støtte op om, da det giver mig længere tid med det enkelte sæt.
Logget
"You see what happens when you have fun with a stranger in the Alps?"