En bygger har startet en interessant tråd på DMB facebook.
Nu har facebook jo sine begrænsninger, derfor kopier jeg tråden
herind, hvor jeg synes den høre hjemme.
Der blev skrevet
"Jeg synes, at han har en god pointe.
Hvad mener I? Kan man få for mange detaljer på sin model? For mange dele i æsken? "
https://thekitbox.wordpress.com/2017/07/06/how-much-is-too-much/Jeg tillader mig og skrive mit svar indlæg her:
Jeg kunne ikke være mere uenig, modelhobbyen har aldrig været bedre, og jeg synes det er fantastisk hvor meget AMS ( advanced modelling syndrom - Google det) du har mulighed for at give dig i kast med.
Der er et meget bedre og bredere udvalg, du kan få mange rigitg gode og relativ simple sæt, f.eks Tamiya, og du kan få mere detailjerede og komplekse sæt, f.eks Zoukei maru, Dragon og Great wall hobby. Minsanten om du stadig også kan få maser af dårlige rustikke skod sæt. Da jeg startede kunne du kun få de sidste, ingen æts og ingen resin, dårligt nok ekstra decaler. Man kunne også kun få humbrol olie maling, og måske lidt airfix maling, idag er der en liste så lang som 1. mosebog med forskellige malingsproducenter. Du kan få utrolig mange spændende væsker, pulver og dimser, som alle gør din modelbygning bedre og sjovere.
Børn og unge mennesker som kommer ind i hobbyen er også bedre stillet idag end for 30-40 år siden, den generalle kvalitet på sættene er blevet meget bedre, der findes i dag et velfungerende modelbygnings miljø i Danmark, her kan man få hjælp og vejledning, det var der ikke noget af i 70'erne. Det er jo ikke mejslet i granit at nybegyndere skal lave komplicerede multimedia sæt, de kan tit opnå flotte resultater med hjælp og vejledning fra en mere erfaren bygger. Nuvel er limen giftig, men er altså ikke mere skadelig en en gåtur ned igennem byen, idag kan du næsten drikke malingen.
Lad være med at klynke "De andre laver meget bedre modeller end mig, de er sindsygt detailjeret, de kommer for 400 kr fotoæts i en 200 kr sæt, det kan jeg jo slet ikke leve op til". Jamen så lad vær, det er dig der definere hvad der er spændende modelbygning, og hvilket resultat du sigter efter. Vil du lave en Leopard 1 kampvogn i 4 nyancer af pink, så gør det, hvis du vil lave en Spitfire fra slagt om England, i de korrekte farver og markeringer, med et ½ kilo resin og æts, så gør det. Eller hvis du vil bygge som du gjorde i 1972, et matchbox sæt som er umalet og med limklatter på glasset, så gør det.
Husk at DMB forum er ikke kun et forum, det er også en vidensbank, der ligger så mange brugbare oplysninger gemt i gamle tråde, brug forummmets søgefunktion. som nybegynder er der tonsvis af hjælp og hente. Der er med sikkerhed ingen på forum som ikke vil hjælpe med et brugbart råd, hvis du er kørt fast og har prøvet Google og DMB forums søgefunktion.
Jeg har svært ved "lad os finde en fælles konsensus om hvad der er korrekt modelbygning" og "Du må helst ikke sige at den der model er mere eller mindre fejl behæftet, det kan såre byggerens føleser". På nogle forum er der sektioner hvor der hersker Svenske tilstande, dvs kritik er forbudt.
Lad være med at ligge under for "folkestemningen" - byg det du har lyst til, på din måde, og vær så forberedt på at andre modelbyggere kan have en anden mening om dit projekt, acceptere at folk er uenige med dig, forudsat at de udtrykker sig civiliseret.
Bo