Danske Modelbyggere Forum

• December 12, 2017, 15:25:22 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: sne diorama  (Læst 295 gange)

Poul m.

• Modelbygger
sne diorama
« Dato: November 26, 2017, 22:34:28 pm »

Efter en længere periode med stilstand er jeg så småt ved at komme i gang igen med at bygge.   :)

Jeg købte ved Aros konkurrencen lidt forskelligt til at lave sne med og nu skal det prøves.

produkterne jeg har købt er fra AK, ak8009 -ak8010 og ak8011
Det er 2 ting som er våde og 1 der er en slags støv/fine gryn. de kalder dem selv microballons.
det ser ud til at de 2 våde er rimelig ens, 8011 terrains snow er tykkere end 8009 snow sprinkles men de minder meget om hinanden.
så må det jo vise sig hvordan de ser ud når de tørrer op.

Jeg har startet med at bruge terrains snow. der står den kan fortyndes med vand eller acryl fortynder, jeg brugte vand til nogle steder og ufortyndet andre steder.
det tørrer fint op men man kan ikke lave store driver i et hug, de steder jeg lavede et tyk lag sank det lidt sammen så det skal nok bygges op af flere lag.

Jeg vil give det en dag til at hærde helt igennem og så prøve med snow sprinkles dels alene og delvis hen over det jeg allerede har lavet med terrains snow.

Når jeg har set hvordan snow sprinkles tørrer op vil jeg prøve at fortynde enten den ene eller den anden type og tilsætte en anelse farve for at lave beskidt sne også.
senere skal der eksperimenteres med snow microballons det bliver nok med fortyndet hvid lim, men det skal først lige prøves på et stykke skrot plade for at se om limen tørrer op og bliver blank. jeg vil nok også forsøge at bruge mat lak for at se om det evt. er bedre eller om det misfarver microballons.
inde i selve ruinen skal der selvfølgelig også være sne/sjap men der skal jo nok også gøres mere beskidt først og figurernes placeringer skal være helt endelige først.

kommentarer og gode råd modtages med glæde
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
Sv: sne diorama
« Svar #1 Dato: November 27, 2017, 14:39:55 pm »

Har også prøvet at lege lidt med deres produkt.
g
Jeg har først brugt Terrains snow hvor jeg har blandet det med noget fortyndet hvid lim hvor sfter jeg har drysset det hele over med snow microballoons.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #2 Dato: November 27, 2017, 19:21:48 pm »

Hej Poul,

Hvem købte du AK produkterne af ved AROS? eller med andre ord hvor kan det købes?
Spændende at følge dine forsøg.
... kunne man forestille sig at de der microballons kunne fastgøres direkte på en tyk hvid lim?
Hvis ja kunne man måske bygge snedyngen op i f.eks. pollyfilla og derefter påføre hvid lim og drys drys drys.....

/ Søren 72   
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Hipper - Trumpeter 1:700
 Akagi - Hasagawa  1:700
 S-100 Schnellboot - Revell 1:72
 Panther ausf D - Zvezda 1:72
 Marder ll - MK72 1:72

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #3 Dato: November 27, 2017, 19:52:14 pm »

Hej Søren.
Det kan købes i faroescigar der har jeg købt mit tænker godt du kan lime det med tynd hvid lim.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Poul m.

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: November 27, 2017, 20:19:20 pm »

det var hos peter - RHI
Logget

Lillebror54

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Thomas
« Svar #5 Dato: November 27, 2017, 21:45:07 pm »

Fedt du prøver det af og giver os info, tak.
Logget
Mvh Thomas

En model tar den tid en model tar.

ThomasA3D

• Lettere øvet
  • **
    • A3D
« Svar #6 Dato: November 28, 2017, 11:12:16 am »

Fedt Poul - det ser spændende ud!
Microballoons bliver også ofte brugt af bilbyggere - blandet op med sekundlim skulle det være en fantastisk spartel til små sprækker/revner/dybe ridser etc.
Jeg har ikke fundet produktet herhjemme før, så det kunne da være at Peter RHI lige skulle have et kald :)
Logget
Thomas Andreasen

I gang med: 64 Alien-Impala, ’50 Chevy pickup

wisny

• Lettere øvet
  • **
« Svar #7 Dato: November 28, 2017, 13:26:22 pm »

Hej Paul
Jeg arbejder lige i øjeblikket med præcis de samme produkter i et "nis - o -  rama" jeg laver på bestilling fra min kæreste.
I stedet for at bygge snedriverne op i produktet kunne du måske lime nogle små skumgummi stykker der hvor de skal være og så påføre produktet - det vil spare på den mængde du skal bruge og måske også for rsikoen for at det synker under tørring.
Min oplevelser er at der rigtigt nok skal flere lag til, det tog tre lag for at få dette træ til at se nogle lunde hæderligt ud:
Det er terrain snow iblandet microbaloons og microbaloons drysset ud over.
nyttig video :
https://www.youtube.com/watch?v=gd9gJrQEN5o&index=11&list=WL

Logget

Poul m.

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: November 28, 2017, 19:26:40 pm »

jeg prøvede i går aftes at bruge testors dullcote, deres matt lak, og så drysse micro ballons udover. det virker for så vidt fint... men,
der er meget lidt der hænger ved så det duer ikke rigtigt til en større mængde sne. Men til gengæld ville det nok være rigtig godt til meget små mængder sne evt på udstyr og køretøjer hvor der kun ligger lidt sne. efter at det tørrede op kan man overhovedet ikke se noget skin eller kant fra lakken men bare en lille smule sne. jeg har også prøvet at børste lidt hårdt henover det og det bliver hængende så lakken er helt klart også brugbart hvor man kun vil have lidt drys.
Logget

Poul m.

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: November 29, 2017, 21:59:59 pm »

Så har jeg prøvet lidt på en lille vignette ( hedder det sådan ?) jeg havde til at stå og samle støv

først prøvede jeg med terrains snow, så kom der snow sprinkles ovenpå hvor jeg dryssede micro ballons ovenpå mens det var vådt

på den lille stump mur brugte jeg testors dullcote med microballoons oven på.

alt i alt er det egentligt fint nok, men jeg skulle nok ændre lidt på fordelingen af sneen, det er lidt for regelmæssigt uregelmæssigt, hvis det ellers giver mening :)
 jeg prøvede at få det lidt over det hele og stadig have noget fri jord, men det ser lidt for ens ud, synes jeg.

jeg ved godt det sidste billede vender forkert men det bliver ved med at drille når jeg lægger det op  >:(

Logget

Poul m.

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: November 29, 2017, 22:01:51 pm »

lige en tilføjelse

de der microballons........  man kan skal ikke lave noget med dem hvis man hoster, nyser eller sidder i gennemtræk.
de er satme levende :D
Logget

runcare

• Garvet modelbygger
« Svar #11 Dato: December 02, 2017, 16:36:37 pm »

Et par støvleaftryk i snepytterne og jorden, ville have givet et mere naturtro indtryk. Du skal huske på at du gengiver et billede af virkeligheden; for at komme til det punkt, hvor de 2 Ivan'er står, har de formodentlig gået og ikke hoppet ned på positionen ;)
Logget