Danske Modelbyggere Forum

  • Marts 23, 2019, 01:39:01 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Danske militær køretøjer  (Læst 1833 gange)

Brian Brodersen

  • Modelbygger
  • ***
  • Indlæg: 151
    • E-mail
Danske militær køretøjer
« Dato: December 09, 2017, 20:56:58 pm »

Så skal vi i gang med billeder af danske Militær køretøjer. Mange af mine billeder er i Tiff format, så de skal åbenbart lige laves om først. Tråden kan sikkert hurtigt blive  meget blandet, men pyt med det. Ambitionen er at vi får samlet det der hører til referencemateriale vedr. Danske militære kørertøjer under én tråd.  Jeg håber I vil spille med og dele egne og ældre familiemedlemmers billeder. Der er endnu en del uafklarede forhold, som bedst bevises med billeder

Inden vi begynder med selve billederne - lidt historie.  Der har været flere nummersystemmer i forsvaret. Atutomibilet blev indføt i 1903 og der stod dengang HTK og så et nummer. Fra starten af 1930'erne indførte man et system, som hang ved indtil 1973. Selvfølgelig med lidt variationer over tid. Til at begynde med havde Søværnet sorte nummerplader og Hæren havde blå. I 1946 ændrede man farven på Hærens plader til rød.  Nummersystemet var opdelt i hovedgrupper efter våbenart- primært til anvendelse for artilleriet.
001-999 var til trænafdelingen under artilleriet
1.001- 19.999 var til artilleriet afdelinger.
20.001-39.999 var til fodfolk/ infanteri
40.001-49.999 var til ingeniør og telegraf
50.001-59.999 var til Rytteri /panserenheder
60.001-60.999 var til Hærens flytropper
70.001-70.999 var til Bornholms Værn.

Da besættelsen var slut Kom Brigaden fra Sverige hjem med ca 600 hjulkøretøjer og 300 motorcykler. Disse havde blå nummerplader med op til 4 cifre. Ret hurtigt blev der åbnet op for at Hæren kunne låne engelsk materiel til 2 motorvognskollonner og 10 lette fodfolksbataljoner. De første køretøjer havde også blå nummerplader og 4 cifre. De fleste fik dog rødeplader og en særlig nummerserie, der begyndte med 75.xxx uanset enhed.
 Danmark indgik en aftale om at stille med en division til at støtte  englænderne i Tyskland. Dette blev senere ændret til en brigade og senere igen et kommando. Brigaden virkede fra sommeren 1947- frem til 1949, hvor enheden blev reduceret til Kommandoet, der virkede frem til marts 1958.
Alt i alt blev der lånt /indkøbet ca 3700 køretøjer.

Divisionen fik sit eget nummersystem, men da der kun blev sendt en brigade afsted, så kørte køretøjer med disse numre både i DK og Tyskland. Systemet var
80.001-80.999 Stabs enheder
81.001-81.999 Fodfolksenheder ved 1. Brigade
82.001-82.999 Fodfolksenheder ved 2. Brigade
83.001-83.999 Panservognsenheder fra GHR og JDR
84.001-85.999 Artilleri
86.001-86.999 Ingeniør og telegrafenheder
87.001-87.999 Tranportenheder under artilleriet
88.001-89.999 div mindre enheder såsom  værksted og sanitet.
180.001-189.999 reserve køretøjer, så enhederne altid kunne være på krigsstyrke. Fx 183.263 var en Staghound Panservogn.

Fra 1950/51. Blev alle køretøjer i dette system flyttet over i det "våbenartssystemet" Samtidig med at vi begyndte at få materiel via Military Aid Program pga vores indtræden i NATO.

I får lige et par appetitvækker billeder. Jeg vil også lægge billeder i billedegallerriet.
 Vi begynder med lidt af Morris feltartilleritraktorer
Efter besættelsen indkøbte hæren engelske 25 pdr kanoner. De blev benævnt 88mm M45E. Grunden til E var at  man også havde tyske FLAK kanoner benævnt 88mm M45T.
Som trækkraft anvendte man Morris Feltartilleri traktorer (FAT). Kanonerne blev erstattet af amerikanske typer fra 1950 da Danmark kom med i NATO. Omkring 1955 forsvinder  systemet ud af dansk tjeneste. enkelte  25 pdr. er dog bevaret. De to billeder er fra Holbæk Kaserne. Formodentlig  omkring 1950. Soldaterne har fået Amerikanske hjelme, men køretøjerne har stadig de numre, som hørte til Brigaden. De har iøvrigt 6 cifrede numre, hvilke angiver at de har stået i reserve til de enheder, der var i Tyskland.
« Senest Redigeret: December 10, 2017, 09:48:42 am af Brian Brodersen »
Logget

Brian Brodersen

  • Modelbygger
  • ***
  • Indlæg: 151
    • E-mail
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #1 Dato: December 10, 2017, 10:18:14 am »

Artilleri 1945-ca 1950
I 1945 Indkøbtes engelske 25 pdr kanoner benævnt  88 mm M45E. Det var den eneste feltartilleritype i denne periode. Til luftværnsartilleriet indkøbte man engelsk/canadiske 40 Bofors, samt et mindre antal selvkørende luftværnskanoner  40mm på Chevrolet Chassis. I 1949 lige efter vi kom i NATO fik vi et antal tyske 88 mm Luftværnskanoner af Norge (88 mm M45T)


« Senest Redigeret: December 10, 2017, 11:51:26 am af Brian Brodersen »
Logget

Carsten

  • Bygger som en pro
  • *****
  • Indlæg: 760
  • Køge/Tureby
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #2 Dato: December 10, 2017, 10:36:08 am »

Hej Brian
Dette er alletiders initiativ. Jeg bygger selv lidt 1/76 - 1/72 køretøjer og pjecer når hovedet bliver for fyldt af fly. Jeg kan desværre ikke bidrage med fotos da min far var i Søværnet.. egne erfaringer blev indhentet i FLV i 1980-82, nærluftværnet.  ;)
Logget

Brian Brodersen

  • Modelbygger
  • ***
  • Indlæg: 151
    • E-mail
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #3 Dato: December 10, 2017, 11:50:23 am »

Hej Carsten - Søværnets køretøjer er da  også spændende. Der var bla en del malet i grå. Søværnets MOBA (Mobil Base) som kunne laste torpedoer og vedligeholde skibene havde mange køretøjer med specialopbygninger - som der også må ligge billeder af rundt omkring.
« Senest Redigeret: December 10, 2017, 14:33:37 pm af Brian Brodersen »
Logget

Brian Brodersen

  • Modelbygger
  • ***
  • Indlæg: 151
    • E-mail
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #4 Dato: December 10, 2017, 12:16:46 pm »

Traktorer for Artilleri 1945-ca 1950

Til at trække de indkøbte pjecer, købte am Morris C8 4x4 Feltartilleritraktorer. den fandtes i lidt forskellige udgaver. mk 1 som havde permanent 4 hjulstræk. mkII (tidlig) som kun slå 4 hjulstræk til og fra. begge disse typer havde fast tag og  små "huller omkring tankstudsen. Dertil  kom at der ikke var vinduer i dørene. den sene udgave af mk II havde hul i taget som kunne dækkes med en presenning. MIII havde et større hul omkring tankstudsen, samt vinduer i dørene. Den sidste udgave var en mk III med no5  body. Den var meget anderledes med 2 sidedøre, mere kasseformet og med sejldugstag. Vi har med sikkerhed anvendt tidlige og sene mk II, Mk III og Mk III/no 5 body.

 til Luftværnskanonerne købte man 4x4 3t Bedford QLB traktorer. QLB traktorerne blev brugt til langt op i 60'erne.
 til vores 88 mm luftværnskanoner købte man i 1949 et antal FWD SU COE traktorer - kun nogle få kom i tjeneste ved artilleriet. Det ser ud til at de fleste blev ført over til CF og bygget til specialkøretøjer.
Logget

Bo

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 2.283
  • Århus
    • Mig
    • E-mail
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #5 Dato: December 10, 2017, 17:19:32 pm »

Hej Brian

Det var et meget spændende indlæg, jeg anede ikke at vi havde brug tysk 88 mm FLAK.
Sanne har fundet sin sagelige svigerfars soldater album frem, der er nogle billeder af forskellige køretøjer.
Jeg får dem scannet til dig

Bo

Så skal vi i gang med billeder af danske Militær køretøjer. Mange af mine billeder er i Tiff format, så de skal åbenbart lige laves om først. Tråden kan sikkert hurtigt blive  meget blandet, men pyt med det. Ambitionen er at vi får samlet det der hører til referencemateriale vedr. Danske militære kørertøjer under én tråd.  Jeg håber I vil spille med og dele egne og ældre familiemedlemmers billeder. Der er endnu en del uafklarede forhold, som bedst bevises med billeder

Inden vi begynder med selve billederne - lidt historie.  Der har været flere nummersystemmer i forsvaret. Atutomibilet blev indføt i 1903 og der stod dengang HTK og så et nummer. Fra starten af 1930'erne indførte man et system, som hang ved indtil 1973. Selvfølgelig med lidt variationer over tid. Til at begynde med havde Søværnet sorte nummerplader og Hæren havde blå. I 1946 ændrede man farven på Hærens plader til rød.  Nummersystemet var opdelt i hovedgrupper efter våbenart- primært til anvendelse for artilleriet.
001-999 var til trænafdelingen under artilleriet
1.001- 19.999 var til artilleriet afdelinger.
20.001-39.999 var til fodfolk/ infanteri
40.001-49.999 var til ingeniør og telegraf
50.001-59.999 var til Rytteri /panserenheder
60.001-60.999 var til Hærens flytropper
70.001-70.999 var til Bornholms Værn.

Da besættelsen var slut Kom Brigaden fra Sverige hjem med ca 600 hjulkøretøjer og 300 motorcykler. Disse havde blå nummerplader med op til 4 cifre. Ret hurtigt blev der åbnet op for at Hæren kunne låne engelsk materiel til 2 motorvognskollonner og 10 lette fodfolksbataljoner. De første køretøjer havde også blå nummerplader og 4 cifre. De fleste fik dog rødeplader og en særlig nummerserie, der begyndte med 75.xxx uanset enhed.
 Danmark indgik en aftale om at stille med en division til at støtte  englænderne i Tyskland. Dette blev senere ændret til en brigade og senere igen et kommando. Brigaden virkede fra sommeren 1947- frem til 1949, hvor enheden blev reduceret til Kommandoet, der virkede frem til marts 1958.
Alt i alt blev der lånt /indkøbet ca 3700 køretøjer.

Divisionen fik sit eget nummersystem, men da der kun blev sendt en brigade afsted, så kørte køretøjer med disse numre både i DK og Tyskland. Systemet var
80.001-80.999 Stabs enheder
81.001-81.999 Fodfolksenheder ved 1. Brigade
82.001-82.999 Fodfolksenheder ved 2. Brigade
83.001-83.999 Panservognsenheder fra GHR og JDR
84.001-85.999 Artilleri
86.001-86.999 Ingeniør og telegrafenheder
87.001-87.999 Tranportenheder under artilleriet
88.001-89.999 div mindre enheder såsom  værksted og sanitet.
180.001-189.999 reserve køretøjer, så enhederne altid kunne være på krigsstyrke. Fx 183.263 var en Staghound Panservogn.

Fra 1950/51. Blev alle køretøjer i dette system flyttet over i det "våbenartssystemet" Samtidig med at vi begyndte at få materiel via Military Aid Program pga vores indtræden i NATO.

I får lige et par appetitvækker billeder. Jeg vil også lægge billeder i billedegallerriet.
 Vi begynder med lidt af Morris feltartilleritraktorer
Efter besættelsen indkøbte hæren engelske 25 pdr kanoner. De blev benævnt 88mm M45E. Grunden til E var at  man også havde tyske FLAK kanoner benævnt 88mm M45T.
Som trækkraft anvendte man Morris Feltartilleri traktorer (FAT). Kanonerne blev erstattet af amerikanske typer fra 1950 da Danmark kom med i NATO. Omkring 1955 forsvinder  systemet ud af dansk tjeneste. enkelte  25 pdr. er dog bevaret. De to billeder er fra Holbæk Kaserne. Formodentlig  omkring 1950. Soldaterne har fået Amerikanske hjelme, men køretøjerne har stadig de numre, som hørte til Brigaden. De har iøvrigt 6 cifrede numre, hvilke angiver at de har stået i reserve til de enheder, der var i Tyskland.
« Senest Redigeret: December 10, 2017, 18:14:25 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Brian Brodersen

  • Modelbygger
  • ***
  • Indlæg: 151
    • E-mail
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #6 Dato: December 10, 2017, 18:01:21 pm »

Super -det vil jeg glæde mig til :D :D
Logget

svend

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.581
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #7 Dato: December 10, 2017, 18:10:15 pm »

fantastisk reference    tak     fortsæt det gode arbejde 


svend
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

Per M

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.541
  • Århus
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #8 Dato: December 10, 2017, 21:19:48 pm »

Jeg skal også rose initiativet. Det er fedt og kan blive en spændende tråd.
Min tid i 90erne hos Jyske Ingeniørregiment bar præg af Marshall hjælpen.
Vi var begavedet med endog ikke så lidt materiel af ældre dato.
Jeg skal se om ikke jeg har flere billeder.
Hvem kan fortælle hvad vi har med at gøre?
« Senest Redigeret: December 10, 2017, 23:07:19 pm af Per M »
Logget
Per M

Brian Brodersen

  • Modelbygger
  • ***
  • Indlæg: 151
    • E-mail
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #9 Dato: December 10, 2017, 22:08:33 pm »

Jeg kan være lidt i tvivl om den bagerste, men den forrreste er en Magirus 178. Indkøbt for egne midler i slutningen af 60érne. Den bagerste kan være en Magirus 168.
Logget

Per M

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.541
  • Århus
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #10 Dato: December 10, 2017, 22:18:25 pm »

Den bagerste er en 168’er. Jeg havde sådan en som gruppekøretøj.
Jeg var i tvivl om den forreste, men kan huske at rattet var tyndt og med en diameter som et møllehjul.
Til gengæld havde den ikke servostyring, så dem der blev kørere på dem endte med at kunne lave flest armstrækkere ;D
Den var brølstærk. Når vi skulle lægge minefelter med mineplov var det enten med pmv eller 178 som trækker.
Logget
Per M

Per M

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.541
  • Århus
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #11 Dato: December 10, 2017, 22:26:26 pm »

Desværre kan jeg ikke finde et billede af bedforden med kolonnevej eller lokumsrullen som den også blev kaldt. Den holder her med bromateriel.
Iveco var helt ny og blev også brugt til broer.
Mercedes lastbilen stiftede jeg ikke bekendtskab med andet end når forsyneren fik sig forvildet ud i øvelsesterrænet.
Logget
Per M

Bjarne

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 777
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #12 Dato: December 10, 2017, 22:30:48 pm »

Ohh, minder!!
Sådan en 178'er kunne man praktisk taget ikke køre fast, og herlighedsværdien steg kun med det store rat samt dobbelt udkobling og mellemgas  Det var lidt ligesom en MOTINF Unimog; Den var i sit es, når man kørte gennem vandløb og mudderhuller så dybe, at vandet væltede ind over bagsmækken!
Da vi så fik udleveret MAN 8 kunne vi køre fast i en klat tyggegummi på selv fast, banet vej. :-(
Logget

Per M

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.541
  • Århus
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #13 Dato: December 10, 2017, 22:31:30 pm »

Hydremas mineplejl.
Spændende køretøj at se i aktion.
Logget
Per M

Per M

  • DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Indlæg: 1.541
  • Århus
Sv: Danske militær køretøjer
« Svar #14 Dato: December 10, 2017, 22:37:01 pm »

Jeg havde fornøjelsen at være med til fremvisningen af MLRS for de helt høje herrer da den blev indfaset.
Der skulle laves ildmarkering i Oksbøl, så forsvarsministeren og diverse militære spidser skulle se hvad de havde fået købt.
Fedt køretøj og imponerende ildkraft.
Logget
Per M