Danske Modelbyggere Forum

• Juni 27, 2019, 10:09:27 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: SF70H  (Læst 1672 gange)

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
SF70H
« Dato: December 27, 2017, 21:20:16 pm »

Hej

Det er sgu rart at have lidt juleferie, så der kan kastes noget modelværk henover bordet. Her er en af dem:

Ja overskriften vil sikkert sige ret mange noget her? Men det handler om årets - altså 2017 - F1 Ferrari kørt af Sebastian Vettel og Kimi Raikkonen. Det er ikke et sæt fra Tamiya, men derimod et 'hemmeligt' sæt solgt i en neutral sort æske fra en Japansk udbyder. Ja egentlig er det Model Factory Hiro, der står bag udformningen, men sælges under label 'DTM'. Det er noget med licens - eller mangel på samme.  ;D

Sættet er typisk japansk short run med resin, hvidmetal og æts. Men det er efterhånden i den avancerede ende da oprindelsen er de korrekte CAD tegninger fra Ferrari, der så er omdannet til model, der printes ud på 3D printer og afstøbes. Dermed passer delene ganske godt sammen. Altså ganske godt - ikke sublim. Oprindeligt er sættet udgivet for nylig i 1:12, men dukkede så op på messen i Yokohama i en 1:20 version, hvor undertegnede også dukkede op. Efterfølgende har sættet været særdeles eftertragtet.

Her er sættet fanget i Yokohama i en typisk præsentationssamling uden maling... det er jo hurtigere!

Her har jeg samlet sættet - eller størstedelen af det og sammenligner størrelsen med en 1:20 Formel Williams, for at vise hvor store de nye formel 1 biler er i forhold til de 'gamle'.

Et andet blik på min 'tørsamlede' udgave. Det gælder om at få passet delene sammen. Få boret huller og skrue skruer i de rette huller. For derefter at skille det hele ad igen og behandle og male de enkelte dele. Alle dele skal behandles med polering, rens, maling og ganske givet en del carbon decals.

Så har kroppen fået en klat maling. Det kræver talrige påføringer af Tamiya hvid primer - afslibning - afstripning når det går galt og ny påføring, før jeg nåede frem til den røde farve. "Ferrari rød" er ikke bare rød. Den skifter stort set hvert år. Nu er den ovre i den let orange i det røde. En meget 'bright' farve, der går klart igennem live. Farven kommer denne gang fra Hiroboy's Zero mærke. Han har lavet det perfekte match:

https://www.hiroboy.com/Ferrari_SF70H_2017_Formula_One_Red_Paint_60ml_--product--11791.html

Bemærk dog at det koster fragt med DHL at få den til Danmark, så man skal nok ikke kun lige investere i denne ene farve!

Tilbage til decals.

mvh

Flemming
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: SF70H
« Svar #1 Dato: December 27, 2017, 21:33:38 pm »

Sliber/polerer du også malingen og lakken for at få så blank overflade som muligt? Hvis ja, hvordan dælen kommer du så ind i alle kroge?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: December 28, 2017, 09:26:14 am »

Hej

Ja jeg sliber og polerer. Jeg kan ikke komme ind i alle kroge. Alle store/større flader får en omgang med micromesh inden næste lag maling/lak. Håbet er så, at den er så god inden lakken til sidst at alting flyder sammen. Ren maling er nemlig 'lettere' at få blank end lak med micromesh, så det bliver sjældent godt hvis lakken skal poleres. Ja det er meget anderledes end fly og militær!

mvh

Flemming
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #3 Dato: December 28, 2017, 09:38:24 am »

Tak for svaret. Det er godt at få bekræftet, at det ikke bare er mig, der kan komme ind i alle kroge (altså, hvis jeg byggede den slags, hvilket jeg selvfølgelig ikke gør...).
Hvad bruger du af lak og til at fortynder lakken med?

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: December 28, 2017, 11:24:21 am »

Jeg bruger efterhånden kun en slags lak til bilprojekter og det er Gunze Top Coat Gloss på spraydåse.

Tro mig jeg har været hele vejen rundt. Også med Zeropaints 1K og 2K lakker. De ser skidegodt ud når de er 'lagt på'. Man kan få Zeropaints 1K i en forblandet, hvorimod
2K der er en giftig sag, der skal blandes med hærder. For begge gælder at det er lak gennem airbrush og det kan være svært håndterbart hvor selv den mindste mængde forurening kan ødelægge slutarbejdet.

Bemærk at jeg skrev "når de er lagt på". For hvis man undgår støv og madrester i lakken, så ser det virkelig godt ud. Også dagen efter. Måske også en måned efter. Men har du været 'fristet' af at bruge andet end Zero maling lige fra primer til slutlag, så kan du opleve at lakken sprækker i 'isflager'. Det skal siges at det er noget jeg har oplevet talrige gange med 1K versionen. Jeg har aldrig brugt 2K i større udstrækning da jeg synes at det er noget 'baks' med det hærder - udover at det hele er skidegiftigt naturligvis.

1K tørrer stenhårdt og er perfekt til at slibe og polere på. Men den eventuelle 'isflage effekt' er aldeles uønsket, så derfor er den droppet.

Gunze TopCoat gloss tørrer ikke superhårdt og er ikke -helt- optimal at polere.

mvh

Flemming
Logget