Danske Modelbyggere Forum

• Februar 23, 2018, 18:53:03 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 2018 produktionen  (Læst 375 gange)

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
2018 produktionen
« Dato: Januar 09, 2018, 11:18:26 am »

Tamiya Sturmpanzer IV Serie IV tidlig.

Det er ikke indlysende hvordan man formindsker billederne, så I må leve med at man skal rykke bjælkerne. Ikke brugervenligt. >:(

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: Februar 08, 2018, 14:30:16 pm af Bjørn »
Logget
Sturmgeschütz er sagen

PerN

• Nyt medlem
  • *
Sv: 2018 produktionen
« Svar #1 Dato: Januar 20, 2018, 19:26:42 pm »

Fin model
Logget

Lillebror54

• Global Moderator
  • Garvet modelbygger
  • Thomas
« Svar #2 Dato: Januar 20, 2018, 19:32:00 pm »

Har du selv lavet zimmeritten?
Logget
Mvh Thomas

En model tar den tid en model tar.

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
« Svar #3 Dato: Januar 21, 2018, 01:08:25 am »

Hvor vil du hen? ::) Når flinke mennesker laver den slags i forvejen skulle man da være et skarn  hvis man ikke fulgte dem.  :o
Spøg til side og hofter fat: Det er Tamiyas selvklæbende Zimmersæt og stort set passer det hele meget fint. Man skal bare sørge for, at få fyldt ud hvor de forskellige felter støder sammen. Det sørgede jeg ikke for alle steder. Ellers var jeg tilfreds med pasformen og den beherskede udgift i forhold til Atak. Der var et ekstra felt Zimmerit, så man kunne fylde ud hvor de ikke havde angivet, at der skulle være noget.
At jeg er tilfreds, er lige netop det kriterium jeg anvender på mine sæt. Både sættet og Zimmeritten var behageligt at anvende og jeg havde et par dage, hvor jeg ikke skulle tænke så meget: Byggevejledningen passede, delene passede og det var et afslappende og befriende byggeri. :)

Hilsen Bjørn
Logget
Sturmgeschütz er sagen

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
« Svar #4 Dato: Februar 07, 2018, 15:13:50 pm »

Flakpanzer IV Kugelblitz.
Dette er mit store modelmæssige traume.  ;D Først købte jeg den i vacuform fra Schmidt Modellbau. Så købte jeg Verlindens tårn i resin og dernæst det fra Accurate Armour der var mere korrekt. Så kom den i plastik fra Dragon (6040) som jeg købte. Så kom den opdaterede udgave (6136) som også blev købt. Så kom den i orange serie med Magic Tracks (9109). Sidste år kom den så i en helt ny udgivelse (6889), men der havde jeg sat foden ned. Nu har jeg bygget 9109, som dybest set er den gamle udgivelse. Den nyeste har selvfølgelig noget bedre støbninger, men så svært er det nu heller ikke, at få sat nogle korrekte detaljer på.

Der blev lavet to stk. hos Stahlindustrie i Duisburg. Den ene kender vi fra det eneste foto der er af den, når man ser bort fra et utydeligt udsnit af tårnet taget langt fra. Den anden prototype kender vi fra de rester der blev fundet i 1999 i Thüringen. De to adskiller sig bl.a. fra hinanden ved, at den sidste har mindst én kanonstøtte.
Jeg har valgt den første og bygget den som det er mest sandsynligt, d.v.s. uden Flammentöter, der først blev færdigudviklet på Niebelungenwerk i slutningen af august 1944.
Dragon baserer deres sæt på Doyles tegninger, hvor det er en Pz. IV Ausf. J der er udgangspunktet. Da prototyper normalt blev lavet på en ældre undervogn der blev returneret for genopbygning og den Ausf. J version knap var rullet af båndet, og det skete langt væk fra Duisburg, på Niebelungenwerk i Østrig, er en Ausf. H et mere plausibelt bud. Der er da heller ikke nogen detaljer på fotoet der taler imod det.

Dragon har en eller anden ulyksalig idé med at placere korset på tårnet, men jeg har endnu ikke set nogen form for Flakpanzer IV som havde dem dér. Den seneste udgave har de endda forsynet med det tidlige åbne kors. De fundne rester viser absolut ingen mærker på tårnet.

Hilsen Bjørn

Stadig irriterende at jeg ikke kan få billederne mindre.
« Senest Redigeret: Februar 08, 2018, 15:37:27 pm af Bjørn »
Logget
Sturmgeschütz er sagen

Bjørn

• Garvet modelbygger
  • Kgs. Lyngby
« Svar #5 Dato: Februar 13, 2018, 12:49:25 pm »

Så fik jeg afsluttet hvad jeg begyndte på for ca. 25 år siden.
Arbejdet med den har afdækket adskillige fejl. Tony Greenland hævder at Italeris er 5 mm for bred efter de opgivne mål, men opdager ikke, at Dragons er mere end 5 mm for smal. Han forsyner også sin 03 med en enkelt tagbjælke, trods at fotos viser, at det kun gælder for 01, hvor 03 skal have tre.

Ser man på fotos, rager ladet på 01 ud over bælterne, mens ladet på 03 ligger indenfor. Nuts & Bolts 29 angiver samme bredde for begge typer, hvilket jo så ikke passer, men det viser sig, at de oplysninger har de fra Spielberger og gengiver dem ukritisk. Greenland burde have set det.

Jeg har set at Jenz/Doyle angiver udgaven med monteret Pak 40, til at være højere end typerne med førerhus. SUK!

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: Februar 13, 2018, 12:51:37 pm af Bjørn »
Logget
Sturmgeschütz er sagen