Danske Modelbyggere Forum

• September 20, 2018, 14:30:45 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Lys  (Læst 456 gange)

Makrel

• DMB-Udstiller
  • Modelbygger
  • *
  • Henrik N. Knudsen
Lys
« Dato: Marts 11, 2018, 00:59:01 am »

Jeg overvejer om min gamle arkitekt lampe skal skiftes ud men til hvad?
Hvilken belysning bruger I ved byggebordet?

Henrik
Logget
Life is short!  Break the rules!  Forgive quickly!  Kiss slowly!  Love truly, Laugh uncontrollably.  
And never regret anything that made you smile.

SteenB

• Garvet modelbygger
Sv: Lys
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2018, 09:09:06 am »

Jeg har en lampe med dels en række LED-ere og dels forstørrelsesglas (OG låg til dette!) samt stel som en arkitektlampe.

Den er købt sidst på året i Lidl til den formidable sum af ca. 300,- kr. Den giver et fantastisk lys, og jeg fortryder kun at den ikke er blevet anskaffet tidligere!! :D 8)
« Senest Redigeret: Marts 13, 2018, 09:37:59 am af SteenB »
Logget
Skala 1:32, 1:35, 1:48 - nå ja og så da også lige lidt 1:24! :-)

svend

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2018, 09:49:50 am »

vi bruger denne her   super god lys  da det er dagslys pære , de kan i dag fås med daylight led

http://www.risloev-hobby.dk/shop/189-lamper-lysroer/1736-lampe-med-2-roer-215w-dagslysroer/

svend
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

Klaus K. Jakobsen

• Modelbygger
  • Nakskov
    • Ullerslev Lokalbane og modelbyg
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2018, 10:50:17 am »

Har fundet en LUXO luplampe på dba.dk, med det hele for en plovmand for nogle år tilbage, og så et par armaturer i loftet, der skal lys til når øjnene bliver gamlere  ;)
Logget
Med venlig hilsen

Klaus

Heller byggesæt.. Det er når ting bliver fransk på den der måde, som kun franskmænd kan holde af...

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2018, 11:30:14 am »

Arkitektlampe med 100watts pære. Oveni det en Ikea led lampe til retningsbestemt lys ved mindre ting
Logget
Per M

1/72

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #5 Dato: Marts 12, 2018, 12:48:28 pm »

Jeg er gået "all in" med en LED luplampe med justerbar kelvin og dæmper samt udskiftelig linse.
Kan ikke rigtig undvære den mere.

http://www.risloev-hobby.dk/shop/187-led-lamper/2390-lightcraft-led-magnifier-lamp---3--5-diopter/
Logget
"It's only a model"

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Marts 12, 2018, 16:38:26 pm »

100 watts pære :o :o - det er jo en antikvitet ;D troede ikke den slags kunne støves op længere. På den anden side har jeg selv både en 200W og 300W pære liggende fra min fars gamle gemmer; generationen fra besættelsesårene, der aldrig smed noget ud. Desværre har jeg ingen lamper med fatninger, til de typer. Kunne ellers være en god hjælp.

Må nøjes med min trofaste arkitektlampe + alm. loftlampe i bryggers. Samt enten "klaverlampe" som kan hæves/sænkes i højden, eller lign. med fleksarm til belysning af mindre emner. Begge har halogenpærer, men burde nok få anskaffet LED do. Ifølge fagfolk kan du godt få LED pærer med de samme "ben" beregnet til halogenlamper, så risikoen for brand kan mindskes.   
Logget

Jesper

• Bygger som en pro
  • If you se me running try to keep up.
« Svar #7 Dato: Marts 12, 2018, 17:21:50 pm »

Led lyskilder er svaret har en 35w led i en lampe den svare til 100W ca.

Jesper
Logget
Because you get a kick out of it !!
I reject reality and substitute my own !!
Fredericia Jylland Danmark

Bo

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
    • Mig
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #9 Dato: Marts 12, 2018, 21:45:48 pm »

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig at en lampe med LED og variabel lysstyrke er super til hobbybrug. Husk at hvis det er en luplampe er det en rigtig god ide at have en med et låg, der kan lukke ned over luppen, både for at undgå at luppen bliver dækket med støv og skidt, men også fordi det kan være lidt irriterende hele tiden at kunne komme til at kigge gennem luppen - min egen erfaring er at det kan virke lidt distraherende.

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #10 Dato: Marts 12, 2018, 22:34:36 pm »

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig at en lampe med LED og variabel lysstyrke er super til hobbybrug. Husk at hvis det er en luplampe er det en rigtig god ide at have en med et låg, der kan lukke ned over luppen, både for at undgå at luppen bliver dækket med støv og skidt, men også fordi det kan være lidt irriterende hele tiden at kunne komme til at kigge gennem luppen - min egen erfaring er at det kan virke lidt distraherende.

mvh
Michael

Det SKAL være med låg, den vigtiske funktion er, at forhindre at den virker som brændglas!! 
Logget
Hilsen Henning